بیمه شخص ثالث

خسارت تصادف با حیوانات را از کدام بیمه بگیریم؟ + مدارک لازم

فقط در آمریکا روزانه بیش از یک میلیون حیوان به‌دلیل تصادف با ماشین از بین می‌روند. در اروپا سالانه 27 میلیون پرنده در جاده‌ها کشته می‌شوند. در کشور ما هم سالانه تعداد زیادی از گرازها، مارها، گربه‌های جنگلی‌، تشی‌ها شترها، گاوهای کوهی، روباه‌ها و پلنگ‌ها و حتی بعضی از پرندگان در تصادف با ماشین‌ها کشته می‌شوند. منتها متأسفانه هیچ آمار رسمی درباره تعداد حیوانات کشته‌شده در جاده‌های ایران نداریم. خیلی از این حیوانات خاص یا در معرض انقراض هستند. درضمن بخش بزرگی از حیوانات آسیب‌دیده در تصادف‌های جاده‌ای هم صاحب و مالک دارند و راننده مقصر باید خسارت وارده‌شده به آن‌ها را جبران کند. مثلا آمارهای صنعت بیمه آمریکا می‌گوید که هر سال بیش از 25 میلیون درخواست خسارت برای تصادف‌ با حیوانات ثبت می‌شود. اما کدام بیمه ماشین خسارت تصادف با حیوانات را پرداخت می‌کند؟ اصلا تا چه مبلغی خسارت در این تصادف‌ها پوشش داده می‌شود؟ اگر مسیر ترددهای روزانه شما با ماشین پر از مهمان‌های ناخوانده در جاده است، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کدام بیمه خسارت تصادف با حیوانات را پرداخت می‌کند؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه برای جبران خسارت‌های مالی و جانی وارد‌شده به فردی غیر از راننده مقصر تصادف است. ولی آیا همیشه در تصادف یک انسان آسیب می‌بیند یا به ماشین فرد دیگر خسارت وارد می‌شود؟ واقعیت این است که گاهی ممکن است حیوانات و احشام طرف مقابل در تصادف باشند. مثلا هنگام رانندگی در یک جاده روستایی و دور از شهر با گاو یکی از روستانشینان تصادف کنیم. یا در دل شهر با ماشین به یک سگ خانگی بزنیم. قطعا هردوی این حیوانات برای صاحبان خود باارزش هستند و به‌نوعی باید خسارت وارد‌شده را جبران کرد. اما اینجا تکلیف راننده مقصر چیست؟ اگر خدای نکرده تصادف باعث آسیب رساندن به یک حیوان (صاحب‌دار) بشود، بیمه شخص ثالث می‌تواند این خسارت را جبران کند.

سقف پرداخت این خسارت هم دقیقا مشابه به دیگر خسارت‌های مالی براساس سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث راننده مقصر خواهد بود.

بیمه شخص ثالث خسارت تصادف با کدام حیوانات را می‌دهد؟

همان‌طور که گفتیم بیمه شخص ثالث خسارت‌های تصادف با حیوانات اهلی و احشام دارای صاحب و همین‌طور دیگر حیوانات خانگی مثل سگ و گربه را پرداخت می‌کند.

قانون جریمه و خسارتی برای تصادف با حیوانات بدون صاحب مثل سگ‌ها و گربه‌های شهری تعیین نکرده است. یعنی راننده مقصر بابت تصادف با این حیوانات جریمه نمی‌شود و خسارتی هم نباید پرداخت کند. منتها مسئولیت شهروندی و انسانی و اخلاقی می‌گوید اگر با هر حیوانی تصادف کردیم باید این حیوان را به کلینک‌ دامپزشکی ببریم. خوشبختانه این روزها تعداد قابل توجهی از دامپزشکی‌ها یا پناهگاه‌های حیوانات تصادفی با حمایت انجمن‌های حقوق حیوانات کارهای درمان حیوانات آسیب‌دیده در چین حوادثی را بدون هزینه یا هزینه ناچیز انجام می‌دهند.

نحوه محاسبه خسارت در تصادف با حیوانات حلال گوشت

میزان خسارت پرداختی در تصادف با حیوانات بر اساس حلال‌گوشت بودن یا حرام‌گوشت بودن حیوان تلف‌شده تعیین می‌شود. خسارت حیوانات حلال‌گوشت مثل گاو، گوسفند، شتر و … براساس  مبلغ وزن گوشت آن حیوان تعیین می‌شود.

مبلغ خسارت تصادف با حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات صاحب‌دار مثل اسب مسابقه هم به میزان ارزش این حیوانات بستگی دارد. در این تصادف‌ها کارشناس بیمه ارزش حیوان را مشخص می‌کند و قیمت مشخص شده به صاحب حیوان پرداخت می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید مبلغ پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در سال 1401 چقدر است مقاله سقف پرداخت خسارت بیمه ثالث در ۱۴۰۱ را بخوانید.

شرایط پرداخت خسارت تصادف با حیوان در بیمه ثالث

در تصادف با حیوانات حلال‌گوشت حتما افسر راهنمایی‌ورانندگی باید در محل تصادف حاضر شود و کروکی تصادف را بکشد. درضمن لاشه حیوان هم باید به شرکت بیمه تحویل داده شود.

مدارک لازم برای پرداخت خسارت در تصادف با احشام

  • اصل کروکی
  • کپی و اصل بیمه شخص ثالث راننده مقصر
  • کپی و اصل گواهینامه راننده مقصر
  • کپی و اصل کارت ماشین
  • نامه تاییده شده اداره دامپزشکی منطقه شامل نوع، تعداد، وزن و حلال یا حرام شدن احشام
  • معرفی‌نامه شورای شهر یا دهیاری منطقه برای معرفی مالک احشام

پرداخت خسارت تصادف با حیوانات با بیمه بدنه

اگر در تصادف با حیوانات اهلی بزرگ مثل گاو و شتر ماشین شما آسیب ببیند و بیمه بدنه داشته باشید، می‌توانید خسارت وارد‌شده را از بیمه‌نامه بدنه ماشین‌تان بگیرید. حتی اگر تصادف با حیوانات بدون صاحب یا حیوانات وحشی باشد و پلیس علت تصادف را تایید کند، باز هم می‌‌توانید از بیمه بدنه خود برای جبران خسارت استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه باید یک بیمه بدنه خوب با پوشش کافی بخرید اینجا را بخوانید.

درضمن تصادف با حیوانات مخصوصا حیوانات بزرگی مثل شتر و گاو می‌تواند صدمه جدی به ماشین بزند و باعث افت قیمت خودرو شود. پس حتما مقاله چگونه خسارت افت قیمت خودرو را بگیریم؟ را هم بخوانید.

بعد از تصادف با حیوانات اهلی یا وحشی چه‌کار کنیم؟

در بیشتر جاده‌های جنگلی و مناطق روستایی به‌دلیل تردد حیوانات تابلوهای مخصوصی نصب شده است. همیشه باید حواسمان به این تابلوهایی که نشان‌دهنده عبور حیوانات است باشد. بهتر است سرعت‌مان را با دیدن این تابلوها کم کنیم و حواسمان بیشتر به حومه جاده‌ها باشد. منتها هرچقدر هم که دقت کنیم همیشه احتمال تصادف وجود دارد. مثلا ممکن است یک آهو در فرار از دست حیوان دیگری یکباره در جاده و جلوی ماشین ما ظاهر شود. اگر هنگام رانندگی با حیوانی تصادف کردید، آرامش‌تان را حفظ کنید و کارهای زیر را انجام بدهید:

  • ماشین‌تان را در نزدیکی محل تصادف پارک کنید و به دیگر ماشین‌ها هشدار بدهید که کمی جلوتر تصادف اتفاق افتاده است (اگر هم تصادف باعث بسته‌شدن جاده شده حتما با پلیس تماس بگیرید)
  • به حیوان آسیب‌دیده ناگهانی و بدون جلب اعتمادش دست نزنید. حیوان در این حالت درد زیادی را تحمل می‌کند و با یک لمس حتی کوچک شما می‌تواند واکنش خطرناکی نشان بدهد.
  • اگر ماشین‌تان در تصادف آسیب شدید دیده و امنیت لازم برای رانندگی را ندارد، حتما درخواست جرثقیل کنید. قبل از دوباره راه افتادن بعد از تصادف چراغ‌ها و نشت مایعات ماشین را چک کنید تا هنگام رانندگی با مشکلی روبرو نشوید.
  • بهتر است اگر ماشین‌تان در تصادف آسیب‌دیده از آن عکس بگیرید تا بعدا بتوانید از بیمه بدنه خود استفاده کنید.

برای اطلاعات کامل درباره اقدامات بعد از تصادف این مطلب را در مجله ازکی بخوانید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا