بیمه شخص ثالثدیه

نرخ دیه سال 1403 زن و مرد همراه با جزئیات کامل

نرخ دیه سال 1403 در اسفند ماه سال 1403 به موجب ابلاغ رئیس قوه قضائیه اعلام شد.

نرخ دیه کامل انسان در سال 1403چقدر است؟

نرخ دیه در ابتدای هر سال از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود. براساس بخشنامه تازه‌ای که از طرف قوه قضاییه ابلاغ شده، نرخ دیه کامل انسان برای سال 1403 در ماه‌های حرام معادل ۱ میلیارد و 600 میلیون تومان و در ماه‌های دیگر سال 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است. یعنی این عدد در مقایسه با سال گذشته تقریبا 34 درصد افزایش داشته است. بر همین اساس، سازمان مرکزی بیمه هم نرخنامه بیمه شخص ثالث سال 1403 را تصویب و برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. بنابراین، شرکت‌های بیمه وظیفه دارند قیمت مصوب را از ابتدای فرودین ماه در سامانه‌های خود اعمال کنند. با توجه به آن‌چه گفتیم، نرخ بیمه شخص ثالث هم تغییر کرده و از اول فروردین 1403براساس قیمت جدید به فروش می‌رسد.

دیه کامل انسان در سال 1403 چقدر است؟

نرخ و قیمت دیه هر سال با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلام شده توسط بانک مرکزی توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می‌شود. بر همین اساس نرخ دیه کامل انسان در سال 1403، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و در ماه‌های حرام، معادل ۱ میلیارد  و 600 میلیون تومان است.

با تعیین دیه 1403، مشخص می‌شود که افرادی که به‌دلایلی مثل تصادف با عابر پیاده محکوم به پرداخت دیه کامل در سال 1403 هستند، بسته به نوع آسیب باید چه مبلغی را پرداخت کنند. توجه داشته باشید که دیه، یوم الادا است و اگر در سال‌های قبل محکوم به پرداخت دیه شده‌اید یا آسیبی دیده‌اید و می‌خواهید دیه بگیرید باید آن را با نرخ سال جدید حساب کنید. مبلغ جدید دیه از اول فروروین 1403 لازم‌الاجرا است.

دیه کامل مرد در سال 1403 چقدر است؟

همان طور که گفتیم دیه کامل مرد در سال 1403 در ماه‌های غیر حرام یا عادی، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است و در ماه‌های حرام به مقدار یک سوم دیه به آن اضافه می‌شود. در نتیجه دیه کامل مرد در ماه‌های حرام معادل ۱ میلیارد  و 600 میلیون تومان است.

دیه کامل زن در سال 1403 چقدر است؟

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات قوانین جزایی کشور ما دیه زنان است. چرا که در قانون مجازات اسلامی دیه قتل مردان دوبرابر زنان تعیین شده و همین موضوع، موجب شده تا نقد و انتقادهای زیادی بر این موضوع وارد شود. این قانون، زمانی اجرا می‌شود که مبلغ دیه، بیش از یک سوم دیه کامل باشد. برای مواردی که دیه کمتر از یک سوم دیه کامل است، میان دیه زن و مرد، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.

بر همین اساس، دیه کامل زن نیز در سال 1403، برابر با مبلغ 600 میلیون تومان در ماه‌های عادی و 800 میلیون تومان در ماه‌های حرام است.

قانون برابری دیه زن و مرد و بیمه شخص ثالث

بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث دیه زیان دیدگان تصادفات رانندگی بدون توجه به جنسیت پرداخت می‌شود و مابه التفاوت میزان دیه زن و مرد در سوانح رانندگی از صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می‌شود.

بنابراین دیه سال 1403 زن و مرد در تصادف برای تمام افراد جامعه برابر است؛ مطابق ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث، «بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حكم پرداخت ديه، مبلغ مازاد بر ديه موضوع اين ماده را به عنوان بيمه حوادث درج كنند.»

مقایسه نرخ دیه سال 1403 با سال قبل

در نشست اسفندماه سال 1402، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی قضائی، دیه سال 1403 نسبت به سال 1402 افزایش داشته است. به این صورت که دیه سال 1402 در ماه‌های عادی 900 میلیون تومان و در ماه های حرام 1 میلیارد و 200 میلیون تومان بود.

بنابراین مبلغ دیه در ماه‌های غیرحرام سال 1403 نسبت به سال 1402، میزان 300 میلیون تومان و این مقدار در ماه‌های حرام، 400 میلیون تومان افزایش داشته است.

جدول قیمت دیه در سال 1403

در ادامه برخی از پرکاربردترین دیه‌ها را در جدول قیمت نرخ دیه می‌بینیم:

نوع دیه مبلغ در سال 1403
دیه کامل در ماه های غیر حرام 1 میلیارد و 200 میلیون تومان
دیه کامل در ماه های حرام 1 میلیارد و 600 میلیون تومان
دیه شکستگی استخوان دست که مطلوب التیام یابد 120 میلیون تومان
دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا هر کدام 120 میلیون تومان
دیه شکستگی بینی 120 میلیون تومان
دیه شکستگی ترقوه 48 میلیون تومان
دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه 120 میلیون تومان
دیه زخم شدگی در حد حارصه 12 میلیون تومان
دیه زخم شدگی در حد دامیه 24 میلیون تومان
دیه دندان‌ های پیشین که کامل ساقط شوند 60 میلیون تومان
دیه دندان‌ های پشتی که کامل ساقط شوند 40 میلیون تومان
دیه یک دست 600 میلیون تومان
دیه یک پا 600 میلیون تومان
دیه شکستگی دنده‌های محیط بر قلب 30 میلیون تومان
دیه خرد شدگی استخوان مطلوب التیام یافته 120 میلیون تومان

نحوه تعیین میزان و نرخ دیه 1403

براساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، «دیه، مقدار مال معین است که شرع اسلام برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی (اگر قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو مشخص می‌کند.»

اگر در شرع، میزان جبران خسارت مشخص شده باشد، دیه نامیده می‌شود؛ اگر این مقدار خسارت پرداختی، تعیین نشده باشد از اصطلاح ارش استفاده می‌شود.

در منابع فقهی دیه انسان صد شتر قرار داده شده است. قوه قضاییه معادل مقدار گفته شده را با توجه به نرخ تورم و سایر شاخص های اقتصادی محاسبه و اعلام می‌کند.

نحوه محاسبه دیه به نرخ روز چگونه است؟

در محاسبه دیه، معمولا دادگاه مبلغ را به صورت درصدی از دیه انسان کامل تعیین می‌کند و برای محاسبه دیه کافی است تا آن را با توجه به دیه کامل 1403 محاسبه کنیم. مثلا در پاسخ به این که یک درصد دیه کامل چقدر می شود؟ باید بگوییم که:

۰.۱*1/2=12

یک درصد دیه کامل سال 1403 در ماه‌های عادی، برابر با 12 میلیون تومان است و به همین ترتیب در جواب بیست درصد دیه کامل چقدر می شود ؟ جواب 240 میلیون تومان است.

ماه‌های حرام کدام‌اند؟ (دیه سال 1403 در ماه حرام)

ماه‌های حرام شامل 4 ماه قمری محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می‌باشد، اگر دیه ماه غیر حرام را با یک سوم مبلغ آن جمع ببندیم، مقدار دیه ماه‌های حرام به‌دست خواهد آمد که این مقدار ۱ میلیارد  و 600 میلیون تومان میلیون تومان می‌باشد.

دیه کامل انسان چند درصد است؟

دیه کامل انسان که در سال 1403 برابر با 1 میلیارد و 200 میلیون تومان برای ماه‌های عادی است، ۱۰۰٪ دیه کامل حساب می‌شود.

پرداخت دیه در ماه حرام توسط بیمه

شرکت بیمه مبلغ دیه را مطابق با نرخ روز و ماه‌‌های حرام پرداخت می‌کند. تا پیش از این دیه راننده مقصر مطابق ماه‌های عادی پرداخت می‌شد که طبق قانون جدید این مورد هم مطابق نرخ روز پرداخت می‌شود.

محاسبه دیه تصادف

محاسبه دیه تصادف دارای شرایط خاصی است که در زمان محاسبه تمامی این شرایط باید با دقت بالایی در نظر گرفته شوند تا در نهایت میزان دیه به طور دقیق مشخص شود.

پیش از هر چیز باید دقت داشته باشید که دیه به بخش‌های مختلفی اختصاص داده می‌شود که هریک از این بخش‌ها و اجزا دارای دیه مخصوص به خود هستند. از طرف دیگر نوع آسیبی که می‌رسد نیز ممکن است تاثیر زیادی روی روند محاسبه دیه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال آسیب و جراحت عادی دارای دیه خاصی بوده و دیه قطع عضو یا سایر انواع خسارت‌های جانی نیز متفاوت است. پس به‌عنوان یک فاکتور کلیدی و بسیار مهم باید نوع آسیب و خسارت وارد شده در زمان تصادف را نیز در زمان محاسبه دیه مدنظر قرار دهید.

تاثیر نرخ دیه بر بیمه شخص ثالث

از آنجایی که سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 2.5 درصد مبلغ دیه هر سال در ماه حرام است، با افزایش نرخ دیه، حداقل تعهدات مالی شرکت‌های بیمه در بیمه شخص ثالث هم بیشتر می‌شود. مثلا در سال 1402، این مبلغ 30 میلیون تومان بود و در سال 1403 به 40 میلیون تومان می‌رسد. بر همین اساس در صورت بروز حادثه مالی در شرایط زیر، نیازی به گزارش مقامات انتظامی و کروکی پلیس نیست.

  • خسارت مالی رخ داده تا مبلغ 40 میلیون تومان باشد.
  • هر دو طرف دارای گواهی‌نامه باشند.
  • خسارت جانی اتفاق نیافتاده باشد.

همچنین با تغییر مقدار دیه، سقف ارزش خودروهای غیر متعارف در سال 1403 مبلغ 800 میلیون تومان خواهد بود.

قابل ذکر است که خودروهای غیر متعارف خودروهایی هستند که ارزش آنها بیش از نصف دیه آن سال باشد که درصورت داشتن خسارت، قاعده نسبی در مورد آن ها اعمال می‌شود.

سوالات متداول

۱. نرخ دیه در سال 1403 چقدر است؟

نرخ دیه کامل انسان در سال 1403، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و در ماه‌های حرام، معادل ۱ میلیارد  و 600 میلیون تومان است.

۲. دیه کامل مرد در سال 1403 چقدر است؟

در ماه‌های غیر حرام یا عادی، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و در ماه‌های حرام معادل ۱ میلیارد  و 600 میلیون تومان است.

۳. دیه کامل زن در سال 1403 چقدر است؟

دیه کامل زن نیز در سال 1403، برابر با مبلغ 600 میلیون تومان در ماه‌های عادی و 800 میلیون تومان در ماه‌های حرام است.

۴. ماه‌های حرام کدام‌اند؟

ماه‌های حرام شامل 4 ماه قمری محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه است.

نمایش بیشتر

285 دیدگاه

      1. سلام من و پسرعموم دعوا کردیم برای من پزشک قانونی بیست وپنج صدم نوشته وبرای پسر عموم یک ونیم درصد دیه کامل میشه دیه من وپسرعمومو حساب کنید

        1. سلام و وقت بخیر
          محاسبه مبلغ دیه رو دادگاه براتون انجام میده و یا میتونید از یه کارشناس حقوقی راهنمایی بگیرید

        2. خب اینکه راحته حساب کن و ببین بیست و پنج صدم یا یک و نیم درصد 330 میلیون چقدر میشه

        3. سلام
          هر درصد ۳۳۰۰۰۰۰تومان حساب میشه
          حالا مالا شما میشه حدود ۸۵۰ هزار تومان و مال پسرعمو هم میشه حدود ۵ میلیون

    1. با سلام خدمت شما
      ماه های حرام در سال قمری عبارتند :
      رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم
      لازم هست بگم منظور از حرام این هست که در این ماهها جنگ و خون ریزی ممنوع بود و هر کسی باعث جنگ و یا خونریزی میشود باید غرامت پرداخت میکرد.

    2. سلام من تصادف کردم با موتور پام شکسته ۵۰.۵۰ مقصر شدیم حالا من از بیمه موتور و ماشین استفاده کردم چقدر بهم تعلق میگیره بیمه ایران

      1. با سلام.
        به این شکل نمیشه اظهارنظر کرد دوست عزیز. بستگی به رای دادگاه داره

    3. وقتی چیزی نمی دونی حداقل تو اینترنت دنبال جواب برو.عزیزم رجب ماه حرام است

  1. ماه های حرام عبارتند از محرم الحرام ،رجب مرجب،رمضان مبارک و ذالحجه الحرام

    1. سلام و روزتون بخیر
      طبق ماده 385 قانون مجازات اسلامی 4 ماه محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه ماه های حرام هستند.

    2. ماه حرام مطابق قانون مجازات مي باشد نه باور و عرف
      هدى فرخى وكيل دادگسترى

        1. دوست عزیز اولا صفر جز ماه حرام نیست ثانیا تغلیظ دیه فقط مربوط به دیه نفس میشه نه عضو. ثالثا دو برابر نمیشه یک سوم برابر میشه

          1. خیر دوست عزیز، یک سوم برابر به مبلغ دیه ماه غیرحرام اضافه میشه

        2. نه دیه شما دو برابر نمیشه در صورتی که فوت باشد دیه همان سال بعلاوه 30 درصد در جرح فرقی بین ماه عادی و ماه حرام می باشد که امسال دیه 330 میلیون است که بعلاوه 30 درصد می شود 440میلیون. البته ماه صفر ماه حرام نیست مثلا اگه تو ماه محرم خدای ناکرده فوت میکردی وراث به جای 330 میلیون 440میلیون پول می گرفتند دیه ماه حرام فقط در فوت است نه جرح و جراحات

      1. سلام . من سال ۹۸ تصادف کردم و الان که تو سال ۹۹ هستیم با نرخ سال ۹۹ بهم دیه میدن یا همون ۹۸؟؟
        ممنون میشم از راهنماییتون

        1. سلام و وقت بخیر.
          دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش به زمان پرداخت بستگی داره. البته برای حوادث راننده ممکنه به شکل دیگه ای اجرا بشه. در نهایت رای دادگاه تعیین کننده ست.

      2. سلام دیه من در هفتم ماه ذی الحجه ، دیه ارش بند ۲ به میزان نیم درصد دیه کامل میباشد.برای نزاع و درگیری با همسرم.یعنی دقیقا چقدر میشه‌لطفا مرا راهنمایی کنید.

        1. سلام و وقت بخیر.
          دوست عزیز دادگاه باید بر اساس مدارک و شواهد، مبلغ دقیق دیه رو تعیین کنه. متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیق راهنماییتون کنیم

        2. این ارش است قبلش هم نوشته که شما متوجه نشدی
          ولی نیم درصد میشه 1.650.000 تومان

    3. برادر من خودتون دارید میگید رمضان المبارک ، ماه‌های حرام محرم ، رجب ، ذی‌الحجه و ذی‌القعده هستند

    4. خودت گفتی رمضان المبارک !!! بعدش میگی رمضان ماه حرامه؟؟؟؟؟
      رمضان حرام نیست_ مبارکه?

    5. طبق ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی هر گاه رفتار مرتکب و فوت طرف مقابل در یکی از ماههای حرام محرم رجب و ذی القعده و ذی الحجه اتفاق ، دیه تغلیظ میشود یعنی یک سوم به دیه اضافه میشود.البته تغلیظ دیه فقط در دیه قتل نفس چه عمد چه غیر عمد اتفاق میافتد.

  2. عزیز دل رجب حرام نیست ماههای حرا محرم صفر ،ذی القعده وذیالحجه هستند.

    1. سلام روزتون بخیر
      طبق ماده 385 قانون مجازات اسلامی ماه های حرام شامل 4 ماه محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه است.

  3. ماههای حرام عبارتند از: رجب، ذی قعده، ذی حجه، و محرم
    بسیاری افراد به اشتباه ماه صفر را هم حرام می دانند که درست نیست

  4. واااای خدا بی سوادی چقدر دیگه ماه های حرام همونه که نویسنده مطلب نوشته فتوای الکی ندید محرم رجب ذی القعده و ذی الحجه

  5. ماه های حرام عبارت است از محرم ،رجب ،ذی القعده و ذی الحجه دوستان واقعا اطلاعات ندارین بقیه را گمراه نکنید با یه سرچ اینترنتی هم میتونید بفهمید

  6. سلام
    خواهشا بدون اطلاع از خودتون نظر ندین .همین که تو سایت نوشته درسته .چرا الکی بحث راه میندازین؟

    1. باباشماخودتومیزنی به اون راه یاماروگیرآوردی.دارن میگن ماه محرم حرامه.اونوقت میپرسی ۵روزبعدازعاشورا.باباماه یعنی سی روز.???

  7. الان تو ایران کل ماها حرام است ،چون مردم دارن از گشنگی تلف میشن

  8. سلام ـ نویسنده خود متن درست نوشته ـ حرفای اشتباه و سردرگمی نگید خواهشا

    ممنون از سایت خوبتون

  9. بنده در سال ۹۸ تصادف کردم در ماه محرم موجب فوت یه نفر شدم
    میخوام بدونم میلغ دیه سال ۹۸ به خانواده متوفی تعلق میگیره یا مبلغ سال ۹۹ که تعیین شده؟؟؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

    2. دیه یوم الادا می باشد به نرخ روزی که میخواهید دیه را پرداخت کنید محاسبه میشه

  10. سلام .من تصادف کردم و میزان دیه تعیین شده و با توجه به شرایط پیش امده دیه بنده با دیه سال 99 پرداخت میشه؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

  11. باسلام وتشکرازسایت بروزتون میشه لطف کنین به من بگین حدودا ماشین پارس مدل ۹۰ باچهل پنج درصدتخفیف وبدون خسارت گرفتن ازبیمه حق بیمش چقدرمیشه باتشکر

  12. سلام . من در سال ۹۸ تصادف کردم و حکم دیه برام اومد ولی هنوز بیمه دیه رو پرداخت نکرد و افتاد برای سال ۹۹ . ایا مبلغ دیه همونیه که مشخص شده یا با توجه به افزایش دیه بیشتر میشه ؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

  13. محاسبه برحسب ماه حرام فقط برای دیه فوت هست؟ یا جراحت و صدمه بدنی رو هم شامل میشه؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      بله، همینطوره که میفرمایید. دیه جرح بر اساس مبلغ دیه در ماه غیر حرام محاسبه میشه

  14. سلام وقت بخیر
    دیه شکستن 3 مهره کمر باگذاشتن پلاتین و شکستن یک دنده سینه از پشت چند درصد میشه؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  15. سلام
    سال نو مبارک
    برای بیمه شخص ثالث سال 99 باید الحاقیه گرفت ؟
    بیمه من ایران هستش

    1. سلام دوست عزیز.
      ممنون از شما
      خیر در قانون جدید نیازی به دریافت الحاقیه نیست.

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

  16. سلام کسی که در سال ۹۸ تصادف کرده ولی هنوز رای دادگاهش نیومده بر اساس کدام سال دیه میبرد؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

  17. سلام اگر قتلی در سال ۹۸ صورت گرفته باشه ولی حکم نهایی در سال ۹۹ صادر بشه دیه طبق کدوم سال پرداخت میشه؟

    1. سلام دوست عزیز.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

  18. مگه دیه ماه حرام نباید یک و نیم برابر ماه‌های غیر حرام باشه؟ ۳۳۰+۱۶۵ میشه ۴۹۵. چجوری حساب کردن که شده ۴۴۰؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      خیر دوست عزیز. دیه ماه حرام یک سوم بیشتر از دیه ماه غیر حرامه و طبق همین فرمول، دیه ماه غیر حرام در سال 99، 440 میلیون میشه

  19. سلام من۱۱/۹۸مدارک دادگاه و تحویل بیمه دادم ولی هنوز پرداخت نکردن صدمه جانی بوده باید طبق قانون سال جدید۹۹ پرداخت کنن؟

    1. سلام دوست عزیز.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

  20. سلام
    میخواستم بدونم دیه دستمو پارسال ندادن به خاطر تعطیلی بیماری کرونا
    امسلا به نرخ جدید باید بدن؟

    1. سلام دوست عزیز.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه.

      1. پرداخت دیه بر اساس نرخ یوم أدا می باشد یعنی بر اساس نرخ زمانی که به شما پرداخت میشود.

  21. سلام من با ماشین تصادف کردم ودست راستم رگ از آرنج عصب وتاندون پاره شد والان دو تا از ناخن هام حس ندارند چقد دیه بهم تعلق میگیره ممنون

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  22. با عرض سلام و خسته نباشید.
    بنده در یک نزاع دسته جمعی وایستاده بودم که به سر بنده قمه زدند. در بیمارستان 7 بخیه خورد و جراحت از نوع دامیه است. میخواستم مقدار دیه بخیه رو بدونم. با تشکر

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه.

  23. سلام وقتتون بخیر.میخواستم بدونم حکم تعرض به ماک شخصی چی هست؟؟؟
    و دیه کبودی بازو دست راست با آجر و خراش گردن و و دست چپ توسط یک زن و کبودی پای چپ با سنگ توسط یک مرد چقدره؟؟؟؟

    با تشکر

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  24. سلام من قرار بود ۹۹/۱ دیه مو بدن زنگ میزنم بیمه سینا میگه هنوز بخشنامه دیه جدید نیومده و اواسط اردیبهشت یا اخرش میاد بعد پرداخت میکنیم تو سایتا ک همجا دیه ۹۹ اعلام شده پس چی میگه بیمه سینا؟؟؟؟؟؟
    لطفا جواب بدین مممنون میشم

    1. با سلام وقت بخیر.
      مبلغ دیه از طرف مراجع قضایی اعلام میشه و تا زمانی که برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ بشه تا حدی طول میکشه. اگر بعد از اردیبهشت دیه واریز نشد از طریق شرکت بیمه پیگیری بفرمایید

  25. سلام وقت بخیر
    آیا در تصادف رانندگی که در آن طبق کروکی راهنمایی و رانندگی 50درصد راننده مقصر و 50درصد ارگان دولتی به دلیل نبودن علائم رانندگی در جاده و با رای صادره دادگاه که مبلغ درصد خسارت سرنشیان مشخص شده ایا بیمه موظف به پرداخت 100درصد خسارت سرنشیان خواهد بود
    درصورت اختلاف دو ارگان در 50درصد دوم

    1. سلام دوست عزیز.
      متاسفانه در مورد سوال شما نمیشه به سادگی اظهار نظر کرد. به رای دقیق دادگاه، گزارش پلیس، قوانین هر شرکت بیمه و … بستگی داره

    2. بیمه موظف به پرداخت تمام هزینه طبق حد مجازی که داخل بیمه نامه قید شده است و نمیتونه در بره ازش … میشه در صورت عدم پرداخت کامل توسط بیمه مبلغ رو نگرفت و به دادگاه مراجعه کرد می تونی بری بیمه مرکزی شکایت کنی بیمع اصلی دارن که باید خسارت پرداخت بشه و خودشون علیه مقصر اقامه دعوی کنن

    3. ماده ۴ ـ در صورت وقوع حادثه و ايجاد خسارت بدني يا مالي براي شخص ثالث:

      الف ـ در صورتي كه وسيله نقليه مسبب حادثه، داراي بيمه نامه موضوع اين قانون باشد، جبران خسارت هاي واردشده در حدود مقررات اين قانون بر عهده بيمه گر است. در صورت نياز به طرح دعوي در خصوص مطالبه خسارت، زيان ديده يا قائم مقام وي دعوي را عليه بيمه گر و مسبب حادثه طرح مي كند. اين حكم، نافي مسئوليت هاي كيفري راننده مسبب حادثه نيست.

      استخراج از بیمه مرکزی

  26. سلام
    ما قبل عید تصادف کردیم ولی بخاطر اعتراض کارمون به سال ۹۹ کشید سوالم این بود که دیه ناشی از صدمه با دیه سال ۹۹ حساب میکنند یا با دیه سال ۹۸ خیلی ممنون.

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. در واقع مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه. یعنی اگه دیه شما قراره در سال 99 پرداخت بشه، مبلغش بر اساس دیه سال 99 خواهد بود.

  27. سلام اگه معاینه فنی نداشته باشم وتصادف جانی کنم فرقی در روند پرونده میشه یا نه ودیه ان چطوری محاسبه میشه

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه اطلاعات دقیقی در مورد این موضوع در دسترس ما نیست. اما به احتمال زیاد نداشتن معاینه فنی در پرداخت خسارت شما تاثیرگذار خواهد بود.

  28. سلام و ادب .
    ببخشید محاسبه درصد پارگی و بخیه خوردن به چه شکل هست اگر زیبایی نباشد و فقط پارگی ساده باشد.

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس مدارک موجود، حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  29. سلام
    سوالی داشتم از شما
    اگر فردی بر اثر سانحه ی تصادف آسیبی به کمرش برسد که مجبور شود 3 شب در بیمارستان بستری شود(قطع نخاع و آسیب جدی وارد ننشده به کمر و ستون فقرات)
    چقدر خسارت و دیه بهش تعلق میگیره بابت این 3 شب بستری شدن
    خیلی ممنون

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  30. سلام خسته نباشید با یه عابر پیاده در اتوبان زیر پل عابر تصادف کردیم و طرف متاسفانه فوت شده. کروکی ۵۰ _۵۰ مقصر زده. الان دو درصد از نصف دیه رو ما باید پرداخت کنیم؟ اون ها باید خسارت ماشین رو بدن؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز دادگاه باید بر اساس مدارک و شواهد، درصد قصور و میزان دیه رو تعیین کنه. متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیق راهنماییتون کنیم

  31. سلام اویسی هستم پسر من سال ۹۸ برج۱۰ تصادف کرد البته پسر من عابر بوده پای سمت چپ بالای قوزک حدود ۴سانت استخوان پا خرد شده ولب پایین جراحت دامیه و هر دو طرف چپ و راست فک تحتانی ایشان خرد شده به طوریکه چانه پسر من دقیقا ۲تا۳سانت عقب رفته و دهن زیاد باز نمیشه دکتر عمل جراحی کرده و جوابی که به ما داده گفت هیچ کاری نمیشه کرد و همینجوری میمونه و تعداد۵دندان هم شکسته خواستم راهنمایی کنید من میتونم شکایت جدیدی نسبت به این مشکل فک انجام بدم و طول درمان هم ۳ماه اضافه شد کلا ۶ماه می‌باشد
    ممنون میشم قیمت دیه ای که تعلق میگیره هم بفرمایید چقدره و آیا ارش تعلق میگیره یا نه با سپاس

    1. سلام و وقت بخیر.
      شما میتونید مدارک پزشکی جدید و نظر پزشک رو به دادگاه ارائه بدید تا در محاسبه دیه لحاظ بشه.
      ضمنا متاسفانه مبلغ دیه رو به صورت دقیق براتون محاسبه کنیم چون محاسبه دیه کاری بسیار پیچیده و تخصصیه و باید منتظر رای دادگاه باشید.

  32. با عرض سلام.
    من پارسال ماه محرم از ارتفاع افتادم پایین
    ۵تا از دنده هام شکست.لگنم عمل شد که پلاتین گذاشتم
    و مهره ۲و۳ کمرم شکست که گفتن باید کمربند ببندم تا خوب بشه و الان همون پایی که عمل کردمو نمیتونم خم کنم
    میخاستم بدونم میزان دیه ای که بهم تعلق میگیره تقریبا چه میزان میشه.

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه. به همین دلیل متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم.

    1. سلام و وقت بخیر.
      محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  33. با سلام و خسته نباشید پدرم در ماه حرام در اثر تصادف جاده ای فوت شدن در اثر نقص فنی جاده و ترکیدن لاستیک الان میگن چون حادثه بوده به راننده 230 میلیون تومن دیه پرداخت میشه در حالیکه دیه فوت در ماه حرام 440 میلیونه ایا این قانون وجود داره؟ تشکر

    1. با سلام وقت بخیر.
      دیه راننده مقصر به اندازه دیه ماه غیر حرام پرداخت میشه. و فرقی نمیکنه تصادف در ماه حرام یا غیر حرام اتفاق افتاده باشه.

  34. مگر طبق قانون شرع اسلام صدنفرشترویا ۲۰۰راس گاونمیباشد؟پس چطوروبانرخ کدام کشوروچه سالی شتر۳میلیون تومان محاسبه میشود.گاوحداقل۲۰میلیون وشترحداقل۳۰تا۳۵میلیون میباشد.

  35. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون. اگه بینی بر اثر تصادف دچار خوردشدگی شود و حین طول درمان برای ترمیم بینی از جمجمه استخوان بردارند دیه جمجمه هم محاسبه میشود؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز سوال شما در تخصص کارشناسان پزشکی قانونی و دادگستریه و به پرونده شما بستگی داره.
      متاسفانه ما نمیتونیم به صورت دقیق راهنماییتون کنیم.

    1. سلام و وقت بخیر.
      ماه رمضان جزو ماه های عادی یعنی غیر حرام محسوب میشه و متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  36. سلام و خسته نباشی یه سوال داشتم اونم اینکه من سال ۹۸تصادف کردم ۵۰درصد دیه رو سال ۹۸ بهم پرداخت کردن حالا ۵۰ درصد دوم رو با دیه سال ۹۹ محاسبه میکنن یا با همون سال ۹۸ ممنون.

    1. سلام و وقت بخیر.
      موضوعی که میفرمایید به رای و نظر دادگاه بستگی داره اما احتمال داره به نرخ دیه 99 پرداخت بشه

  37. با سلام بنده برج ۸ سال ۹۸ تصادف کردم و هنوز رای دادگاه برای تایین میزان درصد و دیه به من ابلاغ نشده الان در سال جدید نرخ دیه به سال ۹۸ حساب میشه یا ۹۹

    1. سلام وقتتون بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. در واقع مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه. یعنی اگه دیه شما قراره در سال 99 پرداخت بشه، مبلغش بر اساس دیه سال 99 خواهد بود.

  38. شوهر من ی تصادف غیر عمد منجر ب فوت داشته ک ب خانواده طرف دیه تعلق گرفته حالا برگه بیمه ک سال ۹۸ اومده بدست ما نرسیده بوده و الان دوباره برگه اومده ۸۰ میلیون ماو التفاوت میخوان از ما بگیرن اخه چرااا

    1. با سلام وقت بخیر.
      80 میلیون رو باید برای شرکت بیمه واریز کنین یا خسارت باقی مانده زیان‌دیده هست؟

  39. سلام
    اگر کسی در ماه حرام تصادف کنه ولی دادگاه حکمش رو تو ماه غیر حرام صادر کنه دیه بر چه ماهی داده میشه ؟ حرام یا غیر حرام ؟

  40. با سلام و خسته نباشیدو تشکر خدمت عزیزانی که در این سایت پاسخگوی من و امثال من هستن.بنده در سال 98تصادف کردم و مقصر شناخته شده ام و نحوه طول درمان به سال 99 به طول انجامیده است آیا پرداخت دیه راننده مقصر به نرخ سال 98 محسوب میشود یا سال 99

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. یعنی اگه دیه شما قراره در سال 99 پرداخت بشه، مبلغش بر اساس دیه سال 99 خواهد بود. البته در نهایت همه چیز به رای نهایی دادگاه بستگی داره

  41. دخالت همسایه در زندگی شخصی که منجر به دعوا و دیه میشود رو چطور ممکنه در مراجع قضایی به اثبات رسوند تا به دیه ی خون نرسد؟!؟!؟!؟!

    1. سلام و وقت بخیر.
      مسائل این چنینی رو باید از طریق مراجع قانونی اقدام کنید. یعنی به طرح شکایت، گزارش پلیس، گزارش پزشکی قانونی و … نیاز هست

    1. سلام و وقت بخیر.
      امسال دیه ماه حرام 440 میلیون و دیه ماه عادی 330 میلیونه. بر اساس این عددها و با یه محاسبه ساده میتونید میزانش رو متوجه بشید.

  42. با سلام و وقت بخیر
    من تصادفی داشتم که منجر به پارگی تاندون پا وترک خوردگی استخوان دستم شد و کسی که به من زده مقصر هست،من الان از نظر مالی اوضاع بدی دارم کارگرو مستاجر و سرپرست خانواده هستم وبیشتر از یک ماهه که بدلیل اسیب تصادف نتونستم سرکار برم و هزینه های درمان رو هم خودم دادم .
    نمیدونم پرونده م تا کجا پیش رفته ولی شکایت کردم یکی دوبار پزشکی قانونی رفتم ومعاینه شدم کلانتری هم گفته پرونده ات رو فرستادیم دادگاه ولی شاید ۲-۳ماه طول بکشه که بکارت رسیدگی کنن
    میخاستم بدونم باتوجه به اینکه پرداخت دیه چندین ماه ممکنه طول بکشه میتونم الان از بیمه قسمتی از دیه رو بگیرم؟اگه میتونم کجا و پیش کی برم و چیکار کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید،ببخشید زیاد شد

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      پرداخت خسارت جانی یا همون دیه به صورت یکجا پرداخت میشه و معمولا پروسه طولانی تری نسبت به خسارت مالی داره.
      شما بهتره برای پیگیری و سرعت در پرداخت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کنید تا راهنماییتون کنن

  43. باسلام و وقت بخیر
    ببخشید من تقریبا مهر یا آبان 98 تصادف کردم و پروسه ی درمانیم تاالان طول کشیده وقبل اینکه نرخ بیمه ی 99 رو اعلام کنن دادگاه بهم 10درصد آسیب داده یعنی همین یکی دوهفته ی اخیر، میخواستم بدونم بیمه ی من بانرخ سال 98 حساب میشه یا بانرخ جدید99

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      مبلغ دیه یوم الاداست. در واقع مبلغش متناسب با تاریخ پرداخت دیه تعیین میشه. البته باز هم همه چیز به نظر دادگاه بستگی داره

  44. سلام. من تصادف كردم خاستم ببينم ميزان ديه بيمه چقدر ميباشد
    ١.ساييدگي زانوي چپ.
    ٢كبودي زانوي چپ وراست و سمت چپ قفسه سينه و پهلوي چپ
    ٣سياه شدگي سمت چپ پيشاني واطراف چشم چپ
    ٤كبودي ناحيه تحتاني ران چپ
    ٥وجود خون داخل حفره جنب قفسه سينه
    ٦ تورم سمت چپ سر

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  45. سلام من 99/1/21تصادف کردم کارای پرونده ام دارم انجام میدم دخترم 6ماهش بود که فوت کرد قاضی گفت برای تکمیل پرونده باید برگه انحصار وراثت بیارمندهیچی ندارم که به اسم خودم خانمم یا بچه ها م باشه دیگه برگه انحصار وراثت برای چیشه بی زحمت میشه راهنماییم کنید

    1. سلام و وقت بخیر.
      متاسفیم بابت اتفاق تلخی که براتون رخ داده ولی دوست عزیز ما به طور دقیق از مراحل و قوانینی که در مراجع قانونی وجود داره اطلاعی نداریم. بهتره از همون واحدی که پروندتون رو پیگیری کردید، در مورد موضوعی که میفرمایید اطلاعات بگیرید.

  46. سلام اگه سال98 تصادف کرده باشیم بعد کاراش به سال بعد موکول بشه دیه سالی که تصادف کردیم حساب میشه یا دیه سال99

    1. سلام و وقت بخیر.
      به صورت کلی دیه یوم الاداست و مبلغ دیه طبق تاریخی که قراره پرداخت بشه، تعیین میشه. اما اگه منظورتون دیه راننده مقصر هست، بعضی از شرکت ها اون رو یوم الادا نمیدونن و طبق سال قبل محاسبه میکنن

      1. سلام،
        ممنون از راهنماییتون
        من درسال ۹۸ تصادف جرحی داشتم و حکم دادگاه به این صورت هست(۹هزارم دیه کامل،نیم درصد دیه کامل،یک دهم دیه کامل)
        ممنون میشم محاسبه کردنش رو برام توضیح بدین

        1. سلام و وقت بخیر.
          شما میتونید بر اساس مبلغ دیه سال 99، درصدهایی که براتون نوشته شده رو محاسبه کنید

  47. سلام من بابام مرداد سال پیش فوت کردن،مقصر هم ۵۰ ۵۰ حساب شده و از بیمه اون طرف هم پولی به ما پرداخت شده،بعد از گذشت نزدیک یک سال بیمه ماشین خودمون،تازه پول دیه را به حساب ریخته اما مبلغ ۱۲۱میلیون تومان پرسیدیم میگن به دلیل این که شما از بیمه اون یکی شخص که با شما تصادف کرده دیه گرفتین پول دیه این جا کامل به شما تعلق نمیگیرد آیا این درست است؟

    1. با سلام وققت بخیر.
      چه میزان دیه از بیمه طرف مقابل بهتون پرداخت شده؟

  48. نه آقا رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم.

    صفر و رمضان ماه حرام نیستند که.

  49. با سلام و خسته نباشید خدمت خانم پور مقدم و همکاران گرامی میخاستم بدونم دیه کوفتگی ریه که پزشکی قانونی 75صدم درصد یعنی 75ده هزارم ارش داده دیه اش چقد میشه؟
    باتشکر

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  50. با سلام خدمت همه دوستان بزرگوارم لطفا اگه امکان داره راهنمایی بفرمائید من درماه حرام(رجب)از ناحیه هردودست در تصادف دچارشکستگی شده ام که منجربه کارگذاشتن پلاتین شده است حالا دوستان لطفا بفرمائیدمبلغ دیه چقدر هست

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

    2. سلام
      تغلیظ دیه یا همون یک سوم مازاد بر دیه کامل برای (فوت)بر اثر تصادف هست نه جراحات دیگه مانند شکستگی دست و غیره.. با این توضیح که صدمه و فوت هردو باید در ماه حرام اتفاق افتاده باشه یعنی اگر صدمه در ماه غیر حرام و فوت در ماه حرام رخ داده باشه یا برعکس شامل تغلیظ دیه نمیشه..و ماه های حرام عبارتند از رجب محرم ذی القعده و ذی الحجه..باید ببینین چند درصد براتون دیه بریدن و کدامیک از استخوناتون شکستگی داره و مبلغ دیه طبق همون روزی محاسبه میشه که میخوان پرداخت کنن..مثلا اگر رای سال ۹۸ صادر شده و دیه سال ۴۰۰ میخواد پرداخت بشه با توجه به نرخ دیه ۴۰۰ پرداخت میشه.

  51. با سلام و تشکر از وب سایت بسیار خوبتون، بنده در یک خیابان کم عرض از روی مچ پای یک عابر رد شدم و دلیل بی تابی فراوان، بدون اطلاع به 110 با ماشین خودم ایشان را به بیمارستان منتقل و پس از عکسبرداری خوشبختانه پایش نشکسته بود، ولی چون کمی کبود شده میخواد فردا بره متخصص وmri بگیره حالا اگه خدای نکرده تاندوم پایش آسیب دیده باشه، با توجه به اینکه من شخصا ایشان را به بیمارستان منتقل کردم و ضمنأ در بیمارستان خودم را هم معرفی کردم حکم من چه میشود آیا در صورت تایید پرداخت دیه باید من از جیبم پرداخت کنم و اگر نداشتم چه میشود، ضمنأ مبلغ دیه را هم بفرمایید. با تشکر مجدد.

    1. با سلام وقت بخیر.
      مبلغ دیه رو پزشکی قانونی مشخص میکنه و ما نمی‌تونیم نظر دقیقی بدیم. بیمه دیه رو برای شما پرداخت میکنه.

  52. درود بر سرکار خانم پورمقدم و همکاران گرامی.
    بنده مردادماه سال ۹۸ راننده‌ی خودرویی بودم که دچار سانحه شد و طبق کروکی راهنمایی و رانندگی ۱۰۰درصد مقصر تشخیص داده شدم. با توجه به اینکه بیمه نامه‌ی شخص ثالث اینجانب تا زمان تصادف حدود ۱۰سال تخفیف را شامل می‌شد و خسارت ماشین مقابل از بیمه‌ی اینجانب پرداخت شد.
    چون صدمات جسمی وارده به بنده که راننده بودم بالا بودم تا خردادماه سال۹۹ بنا به نظر پزشکی قانونی طول درمان بنده به طول انجامید. در این میان با توجه به مشکلات مالی ناشی از به درازا کشیدن دوره‌ی بهبودی بنده اواخر سال ۹۸ تقاضای مبلغی علی‌الحساب نمودم که پرداخت آن اردیبهشت سال ۹۹ انجام شد و زمان پرداخت، بیمه‌ی طرف قرارداد از بنده رسیدی گرفت مبنی بر پرداخت ۱۰درصد از کل دیه به مبلغ ۲۷۰میلیون تومان و علارغم اعتراضم مبنی بر تغییر دیه نسبت به سال ۹۸ اعلام کردند که سقف تعهدات بیمه‌گذار در قبال بیمه‌ی حوادث راننده، تغییرات دیه‌ی سال جدید را شامل نمی‌شود. با توجه به توضیحات مبسوطی که در بالا آمد و از آنجا که با توجه به تقصیر صد در صدی اینجانب و رضایت خودروی مقابل و صدور قرار منع تعقیب برای بنده پس از حادثه، پرونده‌ی اینجانب بعد از حادثه در دادگاه مختومه گشته و مستقیمن به شرکت بیمه در آذربایجان شرقی ارسال گردید و تمامی تصمیمات به ایشان واگذار گردید لذا خواهشمند است نسبت به موارد زیر بنده را راهنمایی بفرمایید:
    ۱_ طبق مشاهداتی که از پرونده در شرکت بیمه‌گذار داشتم متوجه شدم که درصد دیه‌یی که طبق گزارشات پزشکی قانونی از بیمه‌ی راننده برای بنده درنظر گرفته شده به میزان ۴۹درصد است اما زمانی که در آخرین مراجعه جهت بررسی طول درمان از پزشکی محترم قانونی، شفاهن کسب نظر کردم ایشان معتقد بودند که قطعن بیش از این میزان دچار صدمه گردیده‌ام. با توجه به پیچیدگی و فنی بودن محاسبه‌ی میزان صدمات و نداشتن علم کافی و متر و معیار صحیح در دست اینجانب و نیز در دسترس نبودن مفاد پرونده جهت محاسبه‌ی دقیق میزان این صدمات، بنده چگونه می‌توانم مطمئن باشم که درصدی که شرکت بیمه‌گذار، برای بنده به عنوان دیه‌ی صدمه‌ی حادثه‌ی راننده محاسبه خواهد کرد، دقیقن مطابق با عدل و انصاف و حقوق واقعی و نیز صدمات مادی و معنوی(با توجه به اینکه حدود ۹ماه طول درمان برای بنده عملن موجب بیکاری و مشکلات عدیده‌ی مالی و معیشتی و خانوادگی گردیده) است؟
    ۲_ آیا این‌که بیمه‌گذار ادعا می‌کند که یوم الادا فقط شامل بیمه‌ی شخص ثالث شده و به من که راننده‌ی خودروی خودم بوده‌ام تعلق نمی‌گیرد سندیتی دارد یا نه؟
    ۳_ آیا رسیدی که از اینجانب بابت پرداخت ۱۰درصد علی‌الحساب از کل مبلغ دیه با مبلغ قطعی ۲۷۰میلیون(بنا به نرخ سال۹۸) در اردیبهشت سال ۹۹ اخذ کردند می‌تواند به عنوان رضایت‌نامه‌ی کتبی اینجانب مبنی بر تعلق مبلغ سال ۹۸ به بنده تلقی گردد؟
    ۴_ با توجه به سانحه‌ی پیش آمده در ذی‌الحجه که ماه حرام محسوب می‌شود آیا دیه‌ی مورد نظر بنا به ماه حرام محسوب می‌شود؟
    در پایان ضمن پوزش به خاطر اطاله‌ی کلام، با توجه به اینکه در هفته‌ی پیش رو جلسه‌یی با شرکت بیمه‌گر در پیش است، جهت تنویر بنده خواهشمند است از راهنمایی مضایقه نفرمایید.
    سپاس.

    1. سلام و وقت بخیر.
      به صورت کلی دیه راننده مقصر بر اساس ماه غیر حرام محسوب میشه و به دلیل اینکه یوم الادا بودن دیه راننده مقصر صراحتا در قانون ذکر نشده، معمولا دیه راننده مقصر رو یوم الادا حساب نمیکنن. یعنی در مورد شما به احتمال زیاد دیه طبق سال 98 محاسبه میشه.
      در مورد میزان درصد دیه هم اگه اعتراضی دارید میتونید برای شکایت و تجدیدنظر رای دادگاه اقدام کنید.

  53. باسلام
    سال ۹۸ در ماه حرام موتور سیکلتی با من برخورد کرد و من اقدام به شکایت کردم و تعیین دیه شده فقط میخواستم بدونم آیا برای من چجور محاسبه میشه
    ممنون

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز محاسبه دقیق دیه توسط دادگاه انجام میشه و دریافت مبلغ رو هم شما باید از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید

  54. باسلام
    اگر کسی پارسال در ماه حرام تصادف کند و دیه قرار باشد که در سال جدید و در ماه غیر حرام پرداخت شود باز هم به روز محاسبه میشه؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز بستگی به نوع حادثه و رای دادگاه داره. متاسفانه سوالتون واضح نبود

  55. سلام منظورازارزانترین نوع دیه رایج چیه؟ارزانترین دیه رایج سال۱۳۹۹مبلغ۳۳۰میلیونه؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      همچین عبارتی در متن وجود نداره. منظورتون کدوم قسمت هست؟

    1. باسلام وقت بخیر.
      پزشکی قانونی درصد دیه رو مشخص میکنه و بر اساس اون بیمه مقصر حادثه خسارت رو پرداخت میکنه.

  56. سلام خسته نباشید برادر من ۸ سال داره ۱ موتور با سرعت زیاد بهش خورد میشه بگین دیه اش چطوری محاسبه میشه

    1. با سلام وقت بخیر.
      پزشکی قانونی درصد دیه و اسیب دیدگی رو مشخص میکنه.

  57. سلام میشه بگید هجده هزارم دیه کامل انسان بابت سیاه شدگی اطراف چشم راست سمت راست صورت زانوی راست و بازوی راست ، یک درصد دیه کامل بابت خراشیدگی گونه راست ، نیم درصد دیه کامل بابت ارش تورم اطراف چشم راست ، یک درصد دیه کامل بابت جراحت بخیه ساق راست ، سه دهم درصد دیه بابت ارش تورم پیشانی چقد میشه کلا ؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  58. سلام انگشت دستم شکسته استخوان خورد شده دیه چقدر میشه? ممنون میشم بهم بگین

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  59. با سلام. در ماه حرام در حادثه رانندگی سال 98 ، مادر من که سرنشین خودرو بودن، دچار شکستگی مهره شدن و پدر من هم راننده بودن. حالا الان دیه بر اساس ماه حرام پرداخت میشه یا ماه غیر حرام؟ و این که به تازگی دادسرا حکم رو صادر کرده. شرکت بیمه دیه رو بر اساس سال 98 پرداخت میکنه یا 99؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      خسارت مادر بر اساس ماه حرام و خسارت پدر بر اساس ماه غیر حرام پرداخت میشه.
      دیه باید بر اساس دیه سال 99 پرداخت بشه.

    1. سلام.
      دوست عزیز ماه ذی القعده جزو ماه های حرامه. اطلاعات بیشتر رو میتونید از داخل متن مطالعه کنید

  60. با سلام و خسته نباشید خدمت خانم پورمقدم
    بنده فروردین تصادف کردم و مقصر من نبودم ،چند تا تاندون پایم پاره شد و دستم ترک برداشت پزشک قانونی رفتم شکایت کردم کلانتری پرونده ام را به دادگاه فرستاده، قرار شد از دادگاه بهم زنگ بزنند ولی الان سه ماهه هیچ خبری نیست و یک بار رفتم پیگیری کنم گفتن تا زنگ نزدن نیا .
    ۱-من سرپرست خانواده هستم و بابت تصادف دوماه ازکار افتادم و بابت درمان بدهکار شدم ایا هزینه درمان به عهده بیمه هست؟
    ۲-چرا کارای دادگاهم اینقدر طول کشیده و هنوزم معلوم نیست،من میتونم برای تسریع روند دادگاه کاری بکنم ؟وکیل گرفتن به نظرتون فایده داره؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      1. بیمه ثالث مقصر حادثه هزینه درمان شما رو پرداخت میکنه.
      2. مشورت با کارشناس حقوقی و در صورت لزوم گرفتن وکیل میتونه کمک‌کننده باشه.

    1. با سلام وقت بخیر.
      ارش دیه ای هست که مقدارش در قانون مشخص نشده. در واقع درصدی از دیه نیست بلکه مبلغی هست که قانون اون رو مشخص میکنه. بیمه ارش رو پرداخت میکنه.

  61. سلام
    برادر من در اسفند سال 94 در اتوبان امام علی (ع) در حالی که با موترو سیکلت کنار اتوبان ایستاده بود یک ماشین به او می زند و فرار می کند و باعث فوت او می شود . اکنون بعد از گذشت چندین سال با پیگیری و شکایت دادگاه رأی به دیه کامل داده ولی مبلغی که به ما اعلام کرده اند 230میلیون است؟ مبلغ دیه مگه نباید به سال 99 محاسبه شود ؟ این مبلغ چگونه محاسبه شده است؟

    1. با سلام وقت بخیر.
      دیه باید یوم الادا باشه اا متاسفانه بعضی شرکت‌های بیمه این موضوع رو رعات نمیکنند.

  62. با سلام و خسته نباشید

    خواستم بدونم این که میگن اگر کسی در یک سال دوبار دچار سانحه و تصادف جرحی بشه دیه فقط به یکی از تصادف ها تعلق میگیره درسته یا نه؟

    با تشکر

    1. ا سلام وقت بخیر.
      خیر درست نیست و پرداخت دیه در بیمه ثالث محدودیت نداره.

  63. سلام یه نفر بچه اش دستش مونده لای در ماشین خودشون و قطع شده و بردن انگشت پیوند زدن آیا ایشون میتوته از بیمهاشین استفاده کنه؟؟

  64. سلام خدمت دوستان. ماه های حرام یه قانون خاصی داره که میتونید راحت اونارو پیدا کنید.طبق این قانون در هر ماه قمری که بین ائمه اونهایی که اسمشون علی هست و اون ماه به امامت میرسند ماه حرام هست. مثلا حضرت علی تو روز غدیر به امامت رسیده و روز غدیر در ۱۸ ماه ذی الحجه قرار دارد.همچنین امام چهارم امام سجاد در ماه محرم به امامت رسیده است.
    در ماه رجب شهادت امام موسی کاظم است و به امامت رسیدن امام هشتم است . و آخرین علی (امام هادی)در ماه ذی القعده با شهادت حضرت امام جواد به امامت رسیده است

      1. سلام و وقت بخیر.
        محاسبه دقیق میزان دیه بر اساس نظر دادگاه تعیین میشه

  65. سلام .یه سوال داشتم میگن دیه یوم العداست .یعنی کسی در ماه غیر حرام فوت کنه ولی زمان حکم دادگاه در ماه حرام باشد .کدام یک ملاک قرار میگیرد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقتتون بخیر.
      برای اشخاص ثالث دیه یوالاداست و طبق تاریخ حکم دادگاه تعیین میشه

  66. سلام
    دوست عزیز یه سوال داشتم
    من پارسال برج ۵تصادف کردم و خدن ریزی مغزی و….
    پزشک قانونی حدود90درصد برام تایین کرده که…
    دوست عزیز العان با این وضعیت تورم و گرانیه بدون ترمز…
    می خوام بدونم ایا با اینکه وسط سالیم اگه حکم رو به بیمه ایران بدیم ایا همون 330که توی فروردین اعلام کردن رو میدن یا تبصره ای داره
    می دونم که گفتن نرخ دیه به روز محاسبه می شود
    اما سوالم اینه که اگه حال حاضر بخوان بدن!
    بنظرتون چند میدن؟
    ممنون میشم نظرتون بدونم حتی اگه تقریبی باشه.
    ?

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز مبلغ دیه در کل سال ثابته و ربطی به اول سال یا وسط سال نداره و فقط در ماه های حرام بیشتره.
      مبلغ دقیق دیه رو هم رای دادگاه تعیین میکنه

  67. سلام خسته نباشید
    مادر بنده محرم 98 بر اثر تصادف فوت شدن رای اولیه دادگاه اسفند 98 صادر و فروردین 99 رای قطعی شد و من پرونده رو برای بیمه بردم
    سوالم اینه که مبلغ دیه به نرخ 98 حساب میشه یا 99 و ما به تفاوت مبلغ دیه ما احرام پرداختش با بیمه یا راننده مقصر , چون راننده هم پدرم می باشد

    1. سلام و وقت بخیر.
      مبلغ دیه بر اساس زمان پرداخت دیه تعیین میشه. یعنی اگه قراره دیه در سال 99 پرداخت بشه، مبلغش معادل دیه امسال خواهد بود.
      اگه رای دادگاه دیه ماه حرام باشه، بیمه اون رو پرداخت میکنه

    1. سلام و وقت بخیر.
      میتونید طبق دیه سال جاری و بر اساس حرام یا غیرحرام بودن ماه، به صورت حدودی محاسبه کنید.

  68. سلام من یه تصادف کردم در سال 98ماه مرداد
    می خواستم بدونم با این وضعیتی که پیش اومده!
    با وجود گرانی و تورم و تحریم ها
    دوست عزیز مبلغ دیه در ماه مرداد سال 99چه میزان پرداختی است؟
    ممنون میشم اگه حد تقریبیش رو اعلان کنید

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم. چون محاسبه دیه بر اساس حکم دادگاه و قوانین و جزئیات پیچیده اون تعیین میشه و مبلغ دقیق و نهایی رو دادگاه به شما اعلام میکنه.

  69. سلام خسته نباشید یه سوال تصادف کردیم پزشک قانونی 60درصد زده قاضی دادگاه 103درصد حالا پرونده بردیم بیمه میگه پزشک قانونی حسابه نه دادگاه درسته؟اگه نیست چیکار باید بکنم چون اختلاف رای زیاده

    1. سلام و وقت بخیر.
      رای دادگاه و پزشکی قانونی باید با هم مطابقت داشته باشه. اگه شما در مورد دیه دریافتیتون اعتراضی دارید، میتونید از طریق دادگاه پیگیری کنید.

  70. سلام خسته نباشين ،اگر كسى در ماه غير حرام تصادف كرده باشد ولى در بيمارستان در ماه حرام فوت بشه ديه ماه حرام تعلق ميگيره يا غير حرام؟

  71. سلام.بنده شب اول ماه محرم با چاقو زدنم ساعت ۱۰ شب بود که مراسم اول شب محرم شروع شده بود در محرم بعد اذان مغرب واعشا شب اول محرم شروع میشه ولی در محاسبه یا تاریخ شمسی از ۱۲ شب به بعد روز اول حساب میشه برای بنده شب اول بود ساعت ۱۰ شب ولی تو تقویم از ۱۲ شب به بعد میگن روز اول ولی در ده شب محرم همون شب اول که گفتم محاسبه میشه بلاخره برای بنده جز محرم حساب میشه یا نه چون بلندگو و مراسم شب اول از ۸ شب شروع شده بود

    1. سلام و وقت بخیر.
      این موضوعی که میفرمایید ارتباطی با مراسم محرم نداره و طبق قانون تاریخ شمسی در نظر گرفته میشه.

    1. سلام و وقت بخیر.
      محاسبه دقیق دیه بر اساس نظر دادگاه تعیین میشه

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز دادگاه باید بر اساس مدارک و شواهد، درصد قصور و میزان دیه رو تعیین کنه. متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیق راهنماییتون کنیم

  72. سلام نسبت سهم پسر نسبت به سهم دختر از دیه بیت المال آیا دوبرابر هست یا مساوی ،

    1. سلام و وقت بخیر.
      دیه راننده مقصر در همه ماه ها طبق دیه ماه حرام محاسبه میشه. یعنی 330 میلیون تومن

  73. سلام ارش بیش از 1%و کمتر یا مساوی 10%دیه کامل انسان در بهار 99چقدر میشود؟؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز محاسبه دقیق مبلغ دیه توسط دادگاه انجام میشه

    2. من اردیبهشت ۹۹ توی درگیری با همسرم صدمه دیدم پزشکی قانونی نظر کارشناسی بهم دادن نوشته برای مجموع ارش بیش از ۱٪ کمتر یا مساوی ۱۰٪ دیه کامل انسان یعنی چقدر میشه؟

      1. با سلام.
        دوست عزیز شما باید منتظر رای دادگاه باشید. متاسفانه کمکی از ما برنمیاد

  74. آیابیمه ای هست که باپرداخت آن به بازماندگان انتخابی بعدازخودکشی مباغی حدود ۵۰۰میلیون بدن واگه هست مباغ بیمه ماهانه یاسالانه است وبعدازاولین پرداخت تعلق خواهدگرفت

    1. سلام.
      دوست عزیز در تمام بیمه ها خودکشی جزو استثنائاته و خسارتی تعلق نمیگیره

  75. سلام خسته نباشیدرای دادگاه من صادرشده که مربوط به تصادف است وازاین قراراس=2درصددیه بابت دامیه بینی،10درصدبابت شکستگی بینی و3دهم درصد هم بابت ارش تورم بینی خواستم بپرسم که دیه من چقدرمیشه ممنون میشم

    1. سلام ممنون از شما.
      محاسبه مبلغ دیه رو دادگاه براتون انجام میده و یا میتونید از یه کارشناس حقوقی راهنمایی بگیرید

  76. سلام وخسته نباش نظریه پزشکی قانونی آرش عضو اختلال وحرکت اندام فوقانی راست ناشی از آسیب عصبی اولنارجمعاده یک دهم دیه کامل انسان تعیین میگردد وارش آسیب تاندون یک درصد دیه کامل انسان میگردد می خواهم بدونم دیه ام چقدر میشه وهم در ماه حرام تصادف کردم ممنون اذتون

    1. با سلام.
      دوست عزیز محاسبه دقیق مبلغ دیه رو دادگاه انجام میده و متاسفانه کمکی از ما برنمیاد

  77. سلام وقتتون بخیر
    دماغ من داخل درگیری شکسته و داخل ماه ذی‌القعده بوده آیا دیه من طبق ماه حرام محاسبه میشه؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      فقط دیه فوت در ماه حرام متفاوته و دیه جرح تفاوتی با ماه غیر حرام نداره.

  78. سلام دیه تصادف در روزاربعین که جزوماه صفرمیباشد به چه شکلی محاسبه میگردد.
    واینکه ایا بجزماههای حرام روزه‍ای خاص وحرام هم داریم یاخیر؟

    1. سلام دوست عزیز. خیر، ماه های حرام مشخصه و ماه صفر جزوش نیست. ضمنا فقط دیه فوت در ماه حرام نسبت به ماه عادی بیشتره، و نه دیه جرح

  79. سلام من درشرکتی کارمیکردم وحادثه هنگامه کاربرام رخ دادکه منجربه شکستگی مهره وجراحی شدم پنج تاازمهرهام روپلاتین گذاشتن بیمه حوادث 15%میزان خسارت زده روپرونده این حادثه درماه رمضان بوده میشه بگیداین چطورمحاسبه میشه وچقدربهم میرسه؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      ماه رمضان ماه حرام نیست. البته مبلغ دیه جرح در ماه حرام و غیرحرام تفاوتی نداره. ضمنا مبلغ دیه رو هم دادگاه تعیین میکنه

  80. اقایون و خانوما.
    خودتون می گید الرمضان المبارک
    پس چی می گید حرامه

  81. سلام وقت بخیر بنده دی ماه ۹۸ حین کار تصادف کردم و با اورژانس ب بیمارستان منتقل شدم و شکستگی ترقوه و پارگی رباط داشتم میخواستم بدونم دیه بنده چقدره؟و اینکه طول درمان هم بهش اضافه میشه؟ ماه حرام نسبت ب زمان دریافت دیه میگن یا موقع سانحه؟ و در اخر اینکه دیه به نرخ امسال ۹۹ لحاظ میشه برای بنده ایا؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      برای محاسبه مبلغ دیه باید منتظر رای دادگاه باشید و متاسفانه کمکی از ما برنمیاد.
      ضمنا دیه جرح در ماه حرام و غیر حرام فرقی نداره و در سال 99، با 330 میلیون تومن محاسبه میشه.
      هر تاریخی که دیه شما پرداخت بشه، میزان دیه طبق دیه همون سال محاسبه میشه.

  82. سلام من دعوایی کردم و برام نوشته ارش تورم شدید لب فوقانی نیم درصد دیه کامل و سایر صدمات واجددیه مقدر محاسبه میشود.ینی چی سایر صدمات؟لطفا کمک کنید..چون من بینیم شکسته

    1. سلام دوست عزیز.
      متاسفانه موارد این چنینی تو حوزه اطلاعات ما نیست. شما میتونید از یک کارشناس حقوقی کمک بگیرید.

  83. سلام
    من تو تصادف دست چپم از ناحیه ارنج بازو و ساعد شکسته الان رفتم برام

    چهار پنجم از یک سوم از یک دوم دیه کامل نوشتن

    الان درسته یعنی
    من هم بازوم شکسته هم ساعدم هم مفصل ارنج
    این چطوریه

    1. سلام وقتتون بخیر.
      دوست عزیز محاسبه دیه رو دادگاه انجام میده و محاسبات پیچیده ای داره که از حوزه اطلاعات ما خارجه. بهتره منتظر رای نهایی دادگاه باشید

  84. سلام خسته نباشید. من در یک درگیری شکستی استخوان ترقوه چپم به همراه جراحت بخیه شده دامیه پس سر سمت چپ سر و فرق سر به همراه جراحت معادل دامیه طویل قسمت فوقانی کمر به همراه شکستگی استخوان بینی ایجاد گردیده است. چند درصد دیه شامل من میشود؟ در ماه حرام هم درگیری اتفاق افتاده

    1. سلام ممنون از شما.
      لطفا برای محاسبه دقیق دیه منتظر رای دادگاه باشید. متاسفانه کمکی از ما ساخته نیست.
      ضمنا دیه جرح در ماه حرام و غیرحرام یکسانه

  85. سلام وقت بخیر
    بنده تصادف کردم با پژو۴۰۵ شاخ به شاخ شدیم ماشین من پراید هستش ـ و تی تصادف ران پا پسرم و دنده ۲ خانومم شکسته ـ دیه شو میخاسم بدونم چقد میشه
    ممنون از شما

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      لطفا برای محاسبه دقیق دیه منتظر رای دادگاه باشید. متاسفانه کمکی از ما ساخته نیست

  86. با سلام در صورتی که تصادف و نظر پزشکی قانونی در سال 98 اتفاق افتاده باشد ولی هنوز رای نهایی دادگاه صادر نشده، دیه طبق نرخ سالی که رای در آن صادر می شود محاسبه می شود؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      بله، درسته. اگه رای دادگاه امسال بیاد و توی همین سال 99 هم پرداخت بشه، دیه طبق دیه سال 99 محاسبه میشه.

  87. سلام وقت بخیر
    من مرداد۹۸ پشت فرمون وانت خابم برد سرنشین فوت کرد.من کف پای چپ خورد شد پلاتین گذاشتم.پای راستم از مچ شکست پلاتین گذاشتم صورتم ۱۰ تا بخیه و بین انگشتان دست چپم ۵ تا بخیه خورد پهلوی سمت چپم ۷ تا بخیه خورد چقدر دیش میشه.بیمه گفت ۳۳ میلیون شده رای دادگاه.میتونم دوباره تجدید نظر کنم ممنون

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      بله، اگه در مورد دیه تعیین شده اعتراض دارید، میتونید درخواست تجدیدنظر بدین

  88. یه سوال دارم
    اگر توی دعوای زوج خانم به قتل برسه وضعیت دیه و قصاص به چه صورتیه؟!
    دو فرزند کوچک هم داشته باشند

    1. دوست عزیز این موضوعات رو باید از یه مشاور حقوقی بپرسید. به بیمه مرتبط نمیشه و ما اطلاعاتی در موردش نداریم

  89. با سلام خدمت شما عزیزان , من اسفند ماه سال پیش تصادف شدیدی کردم و 1 ماه بیهوش بودم و هوشیاریم رو 3 بود!!! و حافظه ام را از دست دادم وهنوز هم 3 ماه طول درمان دارم به نظرتان دیه چقدر به من تالق میگیرد؟؟

    1. سلام دوست عزیز.
      محاسبه دیه کار پیچیده ایه که مراجع قضایی اون رو به صورت دقیق انجام میدن. بهتره منتظر رای دادگاه باشین

  90. سلام من سال 98 برج 5 تصادف کردم و مبلغ 124 میلیون دیه برام صادر شد و سال 99 برج 8 دیه من پرداخت شد با حساب این که ارزش پول پایین اومده من با این 120 میلیون فوقش بتونم پلاتینهایی که تو بدنم گذاشتن رو در بیارم دستم هم شکسته بود کلی اذیتم میکنه میتونم اعتراض کنم ایا چیزی دستگیرم میشه

    1. با سلام.
      اگه دیه شما بر اساس دیه سال 99 محاسبه و پرداخت شده، پس جایی برای اعتراض باقی نمیمونه. البته شما میتونید از یه مشاور حقوقی راهنمایی بگیرید تا از این موضوع مطمئن بشید

  91. سلام. من چند روز پیش با موتور تصادف کردم و پاشنه پام بصورت عمیق پاره شد. دکتر ارتوپد گفت تاندون آشیلتم دچار پارگی جزئی شده میخواستم ببینم دیه چه مقدار محاسبه میشه؟

    1. با سلام.
      متاسفانه ما نمیتونیم دیه رو براتون محاسبه کنیم. چون محاسبه دیه کار پیچیده ایه و توسط دادگاه انجام میشه

  92. سلام من ۱۱ محرم دچار جراحت شدم ایا محاسبه دیه بر اساس ماه حرام حساب میشود یا ماه حرام فقط برای فوت تغیر میکند

    1. سلام دوست عزیز.
      بله فقط برای دیه فوت، ماه حرام و غیرحرام متفاوته. در غیر این صورت فرقی نداره

  93. سلام وقت بخیر
    من فروردین ماه تصادف کردم و حدود دوماه قبل پرونده ام رو به بیمه بردم الان بعد از دوماه هنوز امروز فردا میکنن برای پرداخت و میگن یک ماه دیگه بیا بهمون سر بزن پرونده شما تو نوبته،من بخاطر اون‌تصادف چندین ماه خونه بودم و نتونستم سرکار برم و الان کلی مشکل مالی دارم ،مگه قانونش این نیست که تا پونزده روز دیه رو پرداخت کنن؟ ایا با تاخیر در پرداخت مبلغ دیه بیشتر میشه؟ میتونم جایی شکایت کنم پیگیری کنم بابت تاخیر؟ ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      بله شما میتونید از طریق مراجع قضایی شکایتتون رو از شرکت بیمه ثبت کنید و به جز دیه، جریمه دیرکرد روزانه هم بابت تاخیر دریافت کنید.

  94. سلام خسته نباشد
    ممنون بابت پاسختون
    جریمه دیرکرد رو بیمه خودشون محاسبه میکنن یا باید خودم پیگیری کنم؟
    ایا طول درمان هم شامل دیه میشه؟

    1. با سلام.
      مبلغ جریمه بعد از اینکه برای شکایت بیمه اقدام کردید، توسط مراجع قضایی محاسبه میشه.
      طول درمان هم بستگی به پرونده تون داره و باید از طریق دادگاه اطلاعات بگیرید

  95. سلام خسته نباشد
    ممنون بابت پاسختون
    جریمه دیرکرد رو بیمه خودشون محاسبه میکنن یا باید خودم پیگیری کنم؟
    ایا طول درمان هم شامل دیه میشه؟

  96. سلام،من اول برج ۴ محل کار با موتور دچار حادثه شدم که منجر به شکستن جمجمه و پارگی مقداری از پوست سرم شده و ضربه مغزی شدم و سه تا از دنده هام شکسته و الان به لطف خدا حالم خوب شده و دوباره دارم سر کار میرم،میخواستم ببینم چند درصد برام حساب میکنن و دیه ای که بهم تعلق میگیره چند میشه

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز محاسبه دیه کار پیچیده ایه که توسط دادگاه انجام میشه. متاسفانه ما نمیتونیم به شکل دقیقی راهنماییتون کنیم

  97. سلام خسته نباشید
    انتهای ساعد دست چپ من شکسته حدودا دیه اش چقدر میشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز.
      محاسبه دیه کار پیچیده ایه که مراجع قضایی اون رو به صورت دقیق انجام میدن. بهتره منتظر رای دادگاه باشین

  98. سلام. سوالی دارم ممنون میشم پاسخگو باشید. ماه حرام دقیقا از چه زمان و ساعتی شروع میشه؟ تو مندرجات بیمه خوندم براساس مغرب شرعی؛ حالا منظور از زمان طلوع و غروب خورشید هست یا از زمان طلوع و غروب ماه؟؟

    1. با سلام.
      دوست عزیز متاسفانه بنده اطلاعی در مورد این جزئیات ندارم. این جور اطلاعات رو باید از یه مشاور حقوقی بپرسید

  99. بنام خدا
    وبا سلام
    دوستان برادرم در مرداد سال 98تصادف بدی داشته
    العان خدارو شکر خیلی خوبه
    می خواستم بدونم با این وجود که نرخ تورم پرواز کرده شاید دیه ی داداشم 200میلیون بشه!
    حقیقتش اول سال 99 می تونستیم یه خونه باهاش بخریم ولی شرکت بیمه فکر کنم تا ما اسفند طولش بده!
    سوال من اینه :
    ایا می تونیم شکایت شرکت بیمه رو بکنیم؟
    اخه دوستان خود شرکت های بیمه توی قوانینشون نوشتن که دیه(یوم الادا)یعنی به روز اداع دیه محاسبه می شود اما شرکت ها اینجوری محاسبه نمی کنن درواقع سالی یک بار اونم اولین ماه یعنی تو فروردین!
    با این شرایط پیش اومده! شاید من اشتباه کنم و…

    1. با سلام.
      دوست عزیز اگه رای نهایی پرونده ایشون توی سال 98 صادر شده، دیه ایشون هم طبق دیه سال 98 پرداخت میشه و جایی برای شکایت و اعتراض وجود نداره.
      ولی اگه رای نهایی توی سال 99 صادر شده یا قراره صادر بشه، دیه طبق سال 99 محاسبه میشه. مگر اینکه خسارت ایشون خسارت راننده مقصر باشه. که در اون صورت نحوه محاسبه توی شرکت های مختلف متفاوته

      1. سلام
        دوست من هنوز پرونده به اجرای احکام نرفته
        به نظرتون امسال دیه رو میدن یا میزارن برای سال بعد!

  100. با سلام
    ببخشید من یه تصادف داشتم در ماه 5سال 1398
    العان که در ماه 9 سال 1399 هستیم می خوان دیم بدن
    و سوال من اینه که:
    با وجود تورمی که داریم اجناس و املاک چند برابر شده! یعنی با اینکه گفتن دیه یوم الادا هست یعنی به روزه، دیه نباید به همون روز ادا حساب بشه، همون ماه 12، یعنی می تونن به نرخ همون اول فروردین 1399 محاسبه میشه!
    دوستان اگه متن من درسته! میشه به حکمشون اعتراز کرد!؟
    و اینکه ایا سرانجامی هم داره؟
    گفتن یوم الادا یعنی بهروز!

    1. دوست عزیز قوانین دیه ربطی به تورم نداره. اگه قرار باشه که دیه شما امسال یعنی سال 99 پرداخت بشه، مطابق با دیه سال 99 هست. مبلغ دیه هم توی ماه های مختلف یک سال تفاوتی نداره.
      ضمنا توجه داشته باشید که این سایت مختص به موضوعات بیمه ایه و مطالب مربوط به دیه هم صرفا برای اطلاع رسانی نوشته شده. سوالات بیشترتون رو باید از یک کارشناس حقوقی بپرسیذ.

دکمه بازگشت به بالا