بیمه شخص ثالث

چرا ارزان ترین بیمه شخص ثالث را نخریم؟

در روزهای عید نوروز سال ۱۴۰۱ به طور میانگین روزی ۵۵ نفر درحوادث رانندگی جانشان را از دست دادند. آمار تصادف در کشور ما بالا است و گاهی خسارت‌های مالی و جانی سنگینی به آدم‌ها وارد می‌کند، به طوری که بعضی از آن‌ها هیچ وقت جبران نمی‌شوند. پرداخت هزینه جبران این خسارت‌ها بر عهده راننده مقصر حادثه است. اگر راننده ماشین مقصر تصادف، بیمه شخص ثالث داشته باشد، شرکت بیمه تا سقف پوشش‌ها و تعهدات، هزینه جبران خسارت را پرداخت می‌کند. خرید و تمدید بیمه شخص ثالث برای همه اجباری است و صاحبان خودرو دغدغه خرید بیمه شخص ثالث ارزان را دارند. در ادامه با ازکی همراه شوید تا به شما بگوییم چرا نباید ارزان ترین بیمه شخص ثالث را بخریم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در بیمه شخص ثالث شما (صاحب وسیله نقلیه یا بیمه‌گزار) شخص اول هستید و شرکت بیمه شخص ثانی است و شرکت بیمه تعهد می‌دهد تا با گرفتن مبلغی به عنوان حق بیمه شخص ثالث هزینه‌های حوادث رانندگی ماشینتان را طبق موارد مندرج در بیمه شخص ثالث جبران کند.

منظور از شخص ثالث تمام افرادی هستند (به جز راننده مقصر حادثه) که در حادثه رانندگی آسیب جانی یا مالی دیده‌اند. این افراد تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند. شرکت بیمه همه خسارت این افراد را (تا سقف تعهد) جبران می‌کند. البته از سال ۱۳۹۵ پوشش بیمه حوادث راننده هم به عنوان زیر مجموعه بیمه شخص ثالث فروخته می‌شود و هزینه خسارت‌های جانی راننده مقصر را پرداخت می‌کند.

بیمه شخص ثالث خودرو چه پوشش‌هایی دارد؟

پوشش‌‌های بیمه شخص ثالث ماشین به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند؟

  • پوشش خسارت‌های جانی بیمه شخص ثالث: به هر آسیب جسمی که در اثر حادثه و توسط خودروی بیمه شده به اشخاص ثالث وارد شود، خسارت جانی یا خسارت بدنی گفته می‌شود. شرکت بیمه خسارت جانی را با پرداخت دیه جبران می‌کند. سقف پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث در هر سال برابر دیه در ماه‌های حرام است.
  • پوشش خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث: به هر آسیبی که به اموال مردم (اشخاص ثالث)‌ وارد شود، خسارت مالی گفته می‌شود و شرکت بیمه‌ تا سقف پوشش مالی مشخص در بیمه شخص ثالث، آن را جبران می‌کند.
  • پوشش حوادث راننده بیمه شخص ثالث: به هر آسیب جانی که در اثر تصادف به راننده مقصر حادثه وارد شود، خسارت راننده مقصر گفته می‌شود. سقف پوشش بیمه راننده مقصر برابر دیه مرد مسلمان در ماه‌های غیر حرام است.

قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

نرخ بیمه شخص ثالث هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود. مقدار دیه در هر سال تاثیر مستقیم بر روی قیمت بیمه شخص ثالث می‌گذارد. قیمت بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱ هم با توجه به مبلغ دیه ۱۴۰۱ به شکل زیر است:

نرخ دیه ۱۴۰۱ در ماه‌های حرام: ۸۰۰ میلیون تومان

نرخ دیه ۱۴۰۱ در ماه‌های غیرحرام: ۶۰۰ میلیون تومان

جدول بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ برای انواع سواری را در زیر مشاهده می‌کنید:

نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

وسیله نقلیه

نوع وسیله نقلیه حق بیمه (ریال)

توضیحات

سواری

کمتر از 4 سیلندر 23,440,000

مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری 10 درصد و سواری کرایه و مسافر کش شخصی درون شهری 20 درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

پیکان، پراید و سپند

27,760,000

سایر 4 سیلندرها

32,630,000

بیش از 4 سیلندر

36,520,000

بارکش با ظرفیت

تا 1 تن

28,720,000 در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، 50 درصد؛ و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، 25 درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.
بیش از 1 تن تا 3 تن

34,580,000

بیش از 3 تن تا 5 تن

43,770,000
بیش از 5 تن تا 10 تن

56,080,000

بیش از 10 تن تا 20 تن

65,260,000
بیش از 20 تن

69,160,000

اتوکار (استیشن، ون، مینی بوس و اتوبوس)

7 نفر با راننده

67,220,000

به وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از 6 نفر، 50 درصد تخفیف تعلق می گیرد.

9 نفر با راننده

69,160,000
ون با ظرفیت 10 نفر با راننده

69,930,000

مینی بوس 16 نفره با راننده

85,980,000
اتوبوس 21 نفره با راننده و کمک

89,310,000

اتوبوس 27 نفره با راننده و کمک

131,690,000
اتوبوس 40 نفره با راننده و کمک

165,690,000

اتوبوس 44 نفره با راننده و کمک

175,840,000
موتور سیکلت گازی

5,802,000

دنده ای یک سیلندر

7,110,000
2 سیلندر و به بالا

7,810,000

دنده‌ای دارای سه چرخ یا سایدکار

8,400,000

سایر

کشاورزی 12,030,000

در صورتی که وسایل نقلیه بارکش، برای حمل مواد منفجره به کار رود، 50 درصد و اگر برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی استفاده شود، 25 درصد به حق بیمه شخص ثالث  اضافه می شود.

راه سازی و ساختمانی

17,190,000
حمل زباله و خیابان پاک کن‌ها

27,940,000

قیمت بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

به جز نرخ دیه، عوامل دیگری هم در حق بیمه شخص ثالث موثر هستند. در ادامه پارامترهای مختلف محاسبه بیمه شخص ثالث را بررسی می‌کنیم و می‌گوییم چرا ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را نخرید؟!

سقف پوشش‌ مالی بیمه شخص ثالث

کم‌ترین مقدار پوشش مالی بیمه شخص ثالث برابر ۲.۵ درصد دیه در ماه‌های حرام است. با توجه به این که نرخ دیه ماه‌های حرام سال ۱۴۰۱ برابر با ۸۰۰ میلیون تومان است،‌ حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۰ میلیون تومان است. هر بیمه‌گزار باید حداقل پوشش مالی را داشته باشد.

حداکثر پوشش مالی سال ۱۴۰۱ هم برابر ۴۰۰ میلیون تومان است.

پوشش مالی بیمه شخص ثالث تاثیر مستقیم بر روی قیمت بیمه شخص ثالث دارد. ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث پوشش‌ مالی حداقلی دارد و در تصادف‌های رانندگی تنها تا ۲۰ میلیون تومان خسارت مالی را پرداخت می‌کند. در نتیجه اگر خسارت مالی بیشتر از این مقدار باشد راننده مقصر دچار مشکل می‌شود و باید خودش بقیه هزینه‌ خسارت مالی را پرداخت کند. برای خرید بهترین بیمه شخص ثالث سقف پوششی مالی معقولی را انتخاب کنید تا هم نگرانی کم‌تری داشته باشید و هم قیمت بیمه ماشینتان مناسب باشد.

محاسبه تخفیف‌ بیمه شخص ثالث با قانون جدید

تا همین چند سال پیش به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث ۱۰٪ تخفیف می‌گرفتید. از سال ۱۳۹۶ قانون تغییر کرد و به ۵٪ به ازای هر سال عدم خسارت کاهش یافت. با قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از ۱۴ سال عدم استفاده از این بیمه‌نامه به حداکثر مقدار تخفیف یعنی ۷۰٪ می‌رسد.

تغییر دیگر آن است که قبلا با هر بار استفاده از بیمه شخص ثالث، تخفیف‌ها به کلی از بین می‌رفت اما روند کاهش تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شکل جدول زیر تغییر کرده‌است:

تعداد خسارت/ نوع خسارت یک بار دو بار سه بار و بیشتر
مالی ۲۰٪ ۳۰٪ ۴۰٪
جانی ۳۰٪ ۷۰٪ ۱۰۰٪

 

مدت اعتبار بیمه و خرید ارزان‌ ترین بیمه شخص ثالث

با توجه به خواسته بیمه‌گزار، بیمه شخص ثالث کوتاه مدت با اعتبار از ۵ روز تا ۲۷۰ روز فروخته می‌شود. باید بگوییم که خرید این بیمه اصلا به صرفه نیست. حق بیمه آن از بیمه ثالث یک‌ساله گران‌تر است و از طرفی تخفیف‌های عدم خسارت ثالث نیز بر آن اعمال نمی‌شود. پس برای خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث مدت اعتبار یک سال را انتخاب کنید.

از کجا ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را بخریم؟

برای خرید ارزان و سریع بیمه شخص ثالث، بهترین انتخاب خرید آنلاین است. با استفاده از سایت و اپلیکیشن ازکی می‌توانید استعلام اینترنتی بیمه شخص ثالث را بگیرید و حق بیمه شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. میزان توانگری مالی (توانایی پرداخت خسارت) هر شرکت بیمه هم به شما نمایش داده می‌شود تا با خیال راحت بهترین بیمه شخص ثالث را تهیه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا