اتاق خبر

دریافت خسارت سانچی از شرکت های بیمه

به گزارش سایت خبری شفاف، هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با پایان یافتن بررسی علت بروز سانحه نفتکش سانچی، از این پس شرکت ملی نفتکش می‌تواند دریافت خسارت سانچی را از شرکتهای بیمه پیگیری کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که بیمه این کشتی هرگونه خسارت این حادثه را پوشش می‌دهد، گفت: امکان دریافت خسارت بیمه‌ای از قبیل تجهیزات، خدمه و کشتی از شرکتهای بیمه گر در اختیار شرکت ملی نفتکش است و سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس آیین نامههای علل بررسی سوانح، تمام تکالیف خود را در زمینه حادثه سانچی انجام داده است.

حادثه تلخ سانچی:

‌در ۱۵ دی ‌ماه ۹۶ بر اثر برخورد دو کشتی نفتکش سانچی و فله بر کریستال چینی در آب‌های چین این نفتکش بر اثر آتش سوزی گسترده منفجر شد و ‌همه ۳۲ نفر خدمه نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند.

بیمه کشتی سانچی چه بوده است؟ و نحوه پرداخت خسارت سانچی چگونه است؟

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت:

۷۰ درصد بیمه نامه سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و ۳۰ درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه البرز (۲۰ درصد) و بیمه ملت (۱۰ درصد) بوده است.

البته بیمه نامه نفتکش سانچی نزد بیمه مرکزی پوشش اتکایی داشته است. با توجه به آسیب کامل سانچی و غرق شدن آن، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت سانچی بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود ۵ میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود ۵ میلیون دلار سهم بیمه مرکزی است.

این نفتکش ۳۲ میلیون دلار ارزش داشت و مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا هم با کلوپ بین‌المللی P&I است.

رأی نهایی در مورد حادثه سانچی:

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: گزارش نهایی غرق شدن نفتکش سانچی به سازمان بین المللی دریانوردی ارسال شده و نمایندگان ایران و پاناما اعلام کردند که کشتی فله بر چینی (کریستال) ۱۵ دقیقه قبل از برخورد این دو کشتی مسیر خود را تغییر داده و این باعث وقوع این حادثه شده است.

همچنین  نمایندگان کشورهای چین و هنگ کنگ اعلام کردند کشتی فله بر در مسیر شمال – جنوب که راه اصلی تردد دریایی بوده، حرکت می‌کرد و نفتکش سانچی که در مسیر فرعی قرار داشت، نباید وارد مسیر اصلی می‌شد.

حق شناس با اشاره به مساله غرق شدن این نفتکش در آبهای چین گفت: بر اساس کنوانسیونهای بین المللی لایروبی، اگر کشتی مغروقه عامل ناامنی تردد در دریا شود، اولویت نخست با مالک آن است که آن را از دریا خارج کند در غیر این صورت کشتی در محلی که غرق شده باید توسط کشور مورد نظر از دریا خارج شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا