بیمه شخص ثالث

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث | چرا باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم؟

در قانون بیمه شخص ثالث، داشتن این بیمه برای همه دارندگان ماشین اجباری شده است.

به همین دلیل حرکت وسایل نقلیه بدون داشتن این بیمه ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. بر اساس این قانون همه افرادی که بیمه شخص ثالث دارند، باید آن را موقع رانندگی همراه خود داشته باشند.

از آن طرف هم پلیس‌های راهنمایی و رانندگی وظیفه دارند ماشین‌های بدون بیمه ثالث را شناسایی کرده و  طبق قانون با آن‌ها برخورد کنند. به یاد داشته باشید که تمدید نکردن ‌بیمه‌نامه شخص ثالث فرقی با نداشتن آن ندارد.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث

  • یکی از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث و یا تمدید نکردن به موقع آن، این است که پلیس شما را جریمه می‌کند و همچنین ماشین شما به پارکینگ منتقل می‌شود. بعد از این شما باید ‌بیمه‌نامه شخص ثالث را به همراه جریمه دیرکرد آن بخرید تا بتوانید ماشین خود را از پارکینگ نیروی انتظامی بیرون بیاورید.
  • به جز جریمه پلیس، شما باید جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث را هم پرداخت کنید.
  • سخت‌ترین عاقبتی که نداشتن بیمه برای شما به همراه دارد، در زمان حادثه و پرداخت خسارت است. اگر شما بیمه ثالث نداشته باشید یا آن را تمدید نکرده باشید و در حادثه ای شما مقصر شناخته شوید، تمام خسارت‌ها را باید خودتان از جیب پرداخت کنید. چه خسارت جانی باشد چه مالی.

حتی اگر در همین شرایط شما مقصر حادثه نباشید، باز هم نمی‌توانید خسارت خود را از بیمه بگیرید. پس اگر این بیمه را ندارید، هرچه زودتر برای خرید آن اقدام کنید تا گرفتار عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث نشوید. حواستان هم باشد اگر از ماشین‌تان استفاده هم نمی‌کنید و در پارکینگ خانه است هم حتما باید بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

گفتیم که اگر تمدید بیمه شخص ثالث ماشین‌مان را پشت گوش بیندازیم برای هر روز تاخیر یک مبلغی جریمه برایمان ثبت می‌شود. البته این جریمه برای یک سال یا همان 365 روز محاسبه می‌شود. یعنی اگر دو سال هم بیمه ثالث ماشین‌تان را تمدید نکرده باشید فقط برای یک سال جریمه دیرکرد برایتان محاسبه می‌شود.

میزان و مقدار این مبلغ روزانه محاسبه می‌شود و برای هر ماشین با توجه به نوع و مدل آن و همچنین قیمت نرخ پایه بیمه شخص ثالث هر سال فرق می‌کند. مثلا برای جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال 1401 مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1401 (تومان)
سواری -کمتر از چهار سیلندر 6,422
سواری -پیکان، پراید و سپند 7,605
سواری -سایر چهار سیلندرها 8,940
سواری -بیش از چهار سیلندرها 10,005
موتورسیکلت گازی 1,595
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1,948
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 2,140
موتورسیکلت سه چرخ 2,301
بارکش تا 1 تن 7,868
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 9,474
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 11,992
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن 15,364
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن 17,879
بارکش بیش از 20 تن 18,948
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا