بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی – کدامیک بهتر است؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر یکی است، درحالی‌که دو بیمه کاملا متفاوت هستند. دغدغه خیلی از افراد دریافت مستمری در دوران بازنشستگی است. از آنجایی که هر دو بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر امکان پرداخت مستمری بازنشستگی را دارند، خیلی آنها را یکسان می‌دانند. در این بخش به بررسی تفاوت آنها و شرایط بیمه عمر و لزوم داشتن آن با وجود بیمه تامین اجتماعی می‌پردازیم.

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر یا همان بیمه زندگی یکی از زیرشاخه‌های بیمه اشخاص است؛ بیمه عمر دارای رشته‌های گوناگونی مانند بیمه‌های تمام عمر، بیمه عمر زمانی، بیمه‌های مختلط عمر و پس‌انداز، انواع طرح‌های آتیه برای کودکان، بیمه‌های مستمری، بیمه‌های بازنشستگی و بیمه‌های عمر گروهی است.

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بیمه عمر است که در مقایسه با سرمایه‌گذاری در بانک دارای مزایای بسیاری است. در مطلب چرا به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نیاز داریم؟ می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

بیمه تأمین اجتماعی

بیمه تأمین اجتماعی تحت نظارت سازمان تأمین اجتماعی ایران به عنوان یک بیمه‌گر اجتماعیِ عمومی و غیردولتی، وظیفه پوشش اجباری بیمه برای کارگران و کارمندان را بر عهده دارد. همچنین این سازمان برای صاحبان مشاغل آزاد پوشش اختیاری بیمه تأمین اجتماعی را ارائه می‌نماید.

تعهدات و خدمات بیمه تأمین اجتماعی

تعهدات بیمه تأمین اجتماعی براساس قوانین و استانداردهای سازمان‌های بین‌المللی کار و تأمین اجتماعی تعیین شده‌ است. مهم‌ترین تعهدات و خدمات این سازمان عبارت است از:

  • مستمری بازنشستگی؛
  • مستمری از کار افتادگی؛
  • مستمری بازماندگان؛
  • مقرری بیمه بیکاری؛
  • غرامت دستمزد ایام بیماری؛
  • غرامت دستمزد ایام بارداری؛
  • پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی؛
  • کمک هزینه ازدواج؛
  • کمک هزینه کفن و دفن.

تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی

پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی

از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی، پوشش درمانی است. به‌خصوص که مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تامین‌اجتماعی بسیار زیاد و دردسترس است. البته بیمه تامین‌ اجتماعی به‌عنوان یک بیمه پایه نهایتا تا ۳۰ درصد هزینه‌های درمانی بیمه‌شده‌ها را جبران می‌کند. بنابراین خیلی از بیمه‌شده‌های این سازمان خودشان را بیمه تکمیلی درمانی هم می‌کنند. علاوه بر اینها بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی می‌توانند از بیمه بیکاری و ازکارافتادگی هم استفاده کنند.

از همه مهم‌تر اینکه بیمه‌شده‌های سازمان تامین‌اجتماعی، معمولا بعد از پرداخت حق بیمه تا تعداد سال مشخص یا رسیدن به سن مشخصی می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند. این سن برای بیشتر مشاغل 30 سال و برای مشاغل سخت و زیان‌آ‌ور 20 سال است.

 پوشش‌های بیمه عمر

شرکت‌های بیمه معمولا طرح‌های بیمه عمر مختلفی دارند. پوشش‌های هرکدام از این طرح‌ها بسته به انتخاب بیمه‌شده و حق بیمه پرداختی فرق می‌کند. به‌طور کلی اصلی‌ترین پوشش‌های بیمه عمر عبارتند از:

  • پوشش فوت که پوشش اصلی این بیمه‌نامه‌ها است؛
  • پوشش امراض برای ۵ دسته از بیماری‌ها (سکته قلبی و مغزی و جراحی باز قلب و پیوند اعضای اصلی بدن و انواع سرطان)؛
  • پوشش ازکارافتادگی؛
  • پوشش هزینه پزشکی.

تفاوت‌های بیمه عمر و تامین اجتماعی

بیمه عمر دارای ماهیت متفاوتی نسبت به بیمه تأمین اجتماعی است. بیمه تأمین اجتماعی بیشتر ظرفیت خود را در بخش درمانی صرف می‌نماید و بخش اعظمی از مبلغ دریافتی به عنوان حق‌بیمه به هزینه‌های درمانی اختصاص داده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بیمه عمر و تأمین اجتماعی مبحث بازنشستگی است؛ در بیمه تأمین اجتماعی حتما باید مدت خدمت بر اساس جداول مشاغل به پایان برسد (مثلا 20 سال سابقه برای مشاغل سخت و زیان‌آور یا 30 سال سابقه برای مشاغل عادی)؛ اما در بیمه عمر واریز 5 سال حق بیمه برای استفاده از خدمات مستمری و بازنشستگی کافی‌ است. بیمه‌های عمر دارای قراردادهای 5 تا 30 ساله هستند و اگر حداقل این دوران را طی کنید و می‌توانید بازنشسته شوید.

یکی دیگر از تفاوت‌های بیمه‌عمر و تأمین اجتماعی در مورد فوت و یا ابتلا به امراض خاص است؛ در بیمه عمر در صورت فوت و یا بروز امراض خاص (بروز سرطان، سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی عروق قلبی (کرونر) و پیوند اعضای اصلی بدن) مبلغ قابل توجهی به بیمه‌گذار یا بازماندگان او پرداخت خواهد شد؛ اما در بیمه تامین اجتماعی فقط هزینه کفن‌ودفن پرداخت می‌شود (به اندازه سه برابر آخرین حقوق).

خرید بیمه عمر به‌جای بیمه اجباری بیمه تامین اجتماعی

هرکدام از این بیمه‌ها کارایی خاص خود را دارند و مهم‌ترین تفاوتشان این است که بیمه تامین اجتماعی اجباری و بیمه عمر اختیاری است. اگر نگران آینده خود هستید و دوست‌ دارید خیالتان از بابت آینده خود و فرزندانتان آسوده باشد، توصیه می‌کنیم بیمه عمر را هم به عنوان مکملی برای بیمه تامین اجتماعی خریداری نمایید.

خرید کدام بیمه بیشتر به نفع است؟ بیمه عمر یا تامین اجتماعی؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌ها در زمان خرید بیمه عمر این است که آیا خرید بیمه عمر با وجود داشتن بیمه تأمین اجتماعی نفعی برای ما دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال و تصمیم‌گیری بهتر بد نیست نگاهی به جدول مقایسه بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی بیندازیم:

آیتم بیمه تأمین اجتماعی بیمه عمر
سرمایه فوت به هر علت ندارد تا 25 برابر “حق بیمه سالانه” را می‌توان به عنوان “سرمایه فوت به هر علت” دریافت نمود.
سرمایه فوت بر اثر حادثه ندارد تا 3 برابر “سرمایه فوت به هر علت” را می‌توان به عنوان “سرمایه فوت بر اثر حادثه” دریافت نمود.
هزینه کفن و دفن تا 3 برابر آخرین حقوق برای هزینه کفن و دفن پرداخت می‌شود. ندارد
بازنشستگی زودتر از موعد ندارد
فرد برای بازخرید پیش‌از موعد باید به سن 60 سالگی رسیده باشد.
دارد
یک فرد می‌تواند در هر سنی برای خود یک بیمه بین 5 تا 30 سال خریداری نماید و هر زمان که قرارداد تمام شد بازنشسته شود و یا بازخرید نماید.

تفاوت‌های حقوق بازنشستگی در بیمه عمر و  بیمه تأمین اجتماعی

  • حقوق تأمین اجتماعی فقط به فرد بازنشسته و یا همسر و فرزندان متوفی تعلق می‌گیرد.
  • مستمری در بیمه‌های عمر می‌تواند به صورت مادام العمر و به ذی‌نفع مشخص شده در قرارداد پرداخت شود.

بیمه عمر نیاز به آزمایش پزشکی دارد؟

در بیشتر شرکت‌های بیمه بعد از تکمیل فرم درخواست بیمه‌عمر توسط متقاضی، آن فرم توسط پزشک معتمد بررسی شده و بر اساس پاسخ‌های درج شده در بخش مربوط به سلامتی و سوابق بیماری در مورد نیاز به انجام معاینات پزشکی و یا آزمایشات تصمیم‌گیری خواهد شد.
لازم به توضیح است که در صورت نیاز به آزمایش، هزینه‌های آزمایش به عهده شرکت بیمه خواهد بود؛ مگر آنکه به دلایل پزشکی و یا عدم تمایل متقاضی قرارداد منعقد نشود، در این حالت هزینه‌ها به عهده فرد خواهد بود.

از کجا بیمه عمر بخرم؟

اگر می‌خواهید بیمه عمر بخرید و دنبال یک شرکت بیمه با پوشش‌‌های مناسب و قیمت خوب هستید می‌توانید از اپلیکیشن و سایت ازکی کمک بگیرید. با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید طرح‌های بیمه عمر شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و با توجه به نیاز خود بهترین بیمه عمر را بخرید.

نمایش بیشتر

11 دیدگاه

  1. من بازنشسته تامین اجتماعی هستم سال91 بازنشسته شده ام وهرماه مبلغی ازحقوق بنده کم میشود میگویند وقتی فوت کردی فقط 3میلیون به بازماندگان تعلق میکیرد درحالیکه بیمه عمرنبایداینطوری باشد
    لطفا بمن بگویید چرابه اینگونه بیمه میگویند بیمه عمر

    1. سلام و وقت بخیر.
      بیمه عمر بازنشستگان تامین اجتماعی بیمه ای جدا از بیمه عمر و سرمایه گذاریه.
      متاسفانه در این بیمه که شما میفرمایید غرامت فوت مبلغ بسیار کمیه

    2. در بحث بیمه 3 نوع بیمه داریم
      1. بیمه عمر زمانی
      2. بیمه عمر پس انداز که بیمه که از حقوق شما کسر می‌شود و نهایتا تا 3 برابر حقوق پایه پرداخت خواهد شد
      3. بیمه عمر و سرمایه گذاری که علاوه بر سود قطعی 16 و سود مشارکت 25 برابر مبلغ پرداختی و 100 برابر پرداخت حق بیمه در برابر فوت حادثه پرداخت خواهد شد

    3. سلام
      بیمه‌ی عمر سازمانیِ شما “زمانی” یا “به شرط فوت” هست
      میتونین “بیمه‌ی عمر و تامین آتیه” (به شرط فوت و حیات) هم بگیرین

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به پوشش‌های بیمه عمر شما داره. اگه پوشش هزینه‌های پزشکی (مثل MRI و … ) رو داشته باشه بله هزینه پرداخت میشه در غیر اینصورت این مبلغ رو پوشش نمیده.

  2. سلام
    اگه مبلغ ۲۰۰هزارتومان ماهیانه واسه بیمه عمر واریز کنم تا ۲۰ سال وسالیانه مبلغ ۱۰۰هزارتومان بهش اضافه کنم .بعد از ۲۰سال چقدر بهم تعلق میگیره

    1. مصطفی عزیز سلام
      بستگی به طرح بیمه‌ای دارد که انتخاب می‌کنید و میزان سود سالانه بیمه‌های عمر هم هر سال متفاوت است.

  3. بعد از اتمام قرار داد فقط اون مبلغ و به بیمه شده میدن بصورت ماهانه یا یکجا؟!؟

  4. سلام دغلاوی هستم .نه فقط مبلغ که پرداخت کردی .+بیمه پول خودتون + سود پول شما +سود تضمنی و اگر سلایانه پرداخت کنی 10 درصد بیمه به پول شما اضافه می کن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا