بیمه شخص ثالث

حذف نسخه کاغذی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از خرداد 99

همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است؛ یعنی تمامی خودروها باید تحت پوشش این بیمه باشند. به همین دلیل شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی همیشه به دنبال به‌روز‌رسانی شرایط و قوانین مختلف بیمه شخص ثالث هستند.

یکی از آخرین تغییراتی که در شرایط این بیمه ایجاد شده، مربوط به حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث یا همان نسخه کاغذی بیمه‌نامه‌ها از ابتدای خرداد امسال (سال 1399) است که در ادامه متن به جزئیات آن می‌پردازیم.

شرایط حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌ها

بر اساس آخرین بخشنامه بیمه مرکزی که در تاریخ 27/2/99 منتشر شده است، همه شرکت‌های بیمه باید از اول خرداد، صدور بیمه‌های شخص ثالث را بدون نسخه فیزیکی و فقط با نسخه الکترونیک آن انجام دهند.

باید به این نکته توجه کنید که بیمه‌نامه شخص ثالث کاغذی و بیمه‌نامه‌های الکترونیک از نظر اعتبار هیچ تفاوتی باهم ندارند. یعنی تمدید بیمه‌نامه، تخفیف‌های عدم خسارت یا دریافت خسارت با نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه به راحتی انجام خواهد شد.

همچنین شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند تا پس از صدور بیمه‌نامه، پیامکی را برای بیمه‌گذار ارسال کنند که در آن اطلاعات زیر نوشته شده باشد:

  • کد یکتای بیمه‌نامه
  • لینک نسخه قابل چاپ بیمه‌نامه
  • آدرس الکترونیکی سامانه استعلام اصالت بیمه‌نامه در سایت بیمه مرکزی

به این صورت که بیمه‌گذار می‌تواند برای مطمئن شدن از اعتبار بیمه‌نامه‌ای که به صورت الکترونیکی برای او صادر شده است، با دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث یا هر بیمه نامه دیگری در سایت بیمه مرکزی استعلام بگیرد.

همچنین بیمه‌گذار می‌تواند از طریق لینک نسخه قابل چاپ بیمه‌نامه، در صورت تمایل بیمه‌نامه خود را چاپ کند. اما همانطور که گفتیم نداشتن نسخه فیزیکی، هیچ مشکلی برای بیمه‌گذار ایجاد نخواهد کرد؛ به این دلیل که برای اجرای این قانون، هماهنگی‌های لازم بین بیمه مرکزی و راهنمایی و رانندگی انجام شده است.

به گفته بیمه مرکزی هدف از اجرای این تغییرات، صرفه‌جویی در مصرف بی‌رویه کاغذ، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش مراجعه حضوری بیمه‌گذاران است.

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث با نسخه الکترونیک

بیشتر از دو سال است که خرید و تمدید اینترنتی بیمه شخص ثالث به شکلی بسیار ساده در ازکی انجام می‌شود. به این صورت که شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات لازم مثل نوع خودرو، سال ساخت و میزان تخفیف، قیمت بیمه‌نامه خود را در تمام شرکت‌های معتبر بیمه مشاهده و مقایسه کنید.

در واقع خرید بیمه شخص ثالث در سایت ازکی در عرض چند دقیقه و بدون نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری انجام می‌شود. همچنین این بیمه در کمتر از یک روز کاری صادر و اطلاعات آن برای بیمه‌گذار ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که در ازکی هم مثل سایر دفاتر بیمه، بیمه شخص ثالث طبق دستور بیمه مرکزی بدون ارائه نسخه کاغذی صادر می‌شود. بیمه‌گذاران ازکی می‌توانند اطلاعات بیمه‌نامه خریداری شده و نسخه pdf آن را از طریق بخش بیمه‌های من در پروفایل سایت ازکی دریافت کنند.

نمایش بیشتر

53 دیدگاه

  1. گفتید نداشتن نسخه فیزیکی، هیچ مشکلی برای بیمه‌گذار ایجاد نخواهد کرد
    اولین مشکل ما این بود که پلیس +10 ولنجک در جریان نبود و بهیچوجه حاضر به صدور کارت سوخت نشد.
    مرسی اه …

    1. یکی از راههای توافق دو طرف در تصادفهای جزئی خسارتی، تبادل نسخه فیزیکی بیمه نامه بین راننده ها بود و الان با این کار عملا امکان توافق وجود نخواهد داشت و باید در لحظه با طرف مقابل راهی صافکاری شد!

      درنظر بگیرید مثلا اگر تصادف در ساعت 3 نصفه شب در داده باشد، یا در محلی که دسترسی به دفتر پرداخت خسارت وجود نداشته باشد، چه زحمت مضاعی برای طرفین ایجاد خواهد شد…

      1. مهم نبود! طرف میتونست بیمه اش رو بده به شما و کلا بره پی کارش! برای من این اتفاق افتاد و طرف اصلا نیومد دنبال بیمه نامش!!!

  2. با سلام، نسخه الكترونيك خوبه ولي به شرط ارائه اطلاعات لازم توسط بيمه‌گر و نحوه تبادل نسخه الكترونيك و يا استعلام هنگام حوادث

    1. سلام و وقت بخیر.
      کاملا درست میفرمایید.
      به زودی این اطلاعات در ازکی به روز میشه

  3. باز هم مشکلی به مشکلات این مردم بیچاره اضافه تر شد. آخه موقه تصادف کی طرف رو حالی کنه که بابا من بیمه دارم.وووووو….یعنی این مسئولان تا این حد از جامعه دور هستند بیچاره ما ملت…

    1. با سلام وقت بخیر.
      نگرانی شما کاملا درسته اما این رو در نظر داشته باشید که همزمان با الکترونیکی شدن بیمه شخص ثالث، به راهنمایی رانندگی هم بخشنامه ارسال شده و اطلاع‌رسانی شده که کاغذ بیمه‌نامه رو از مقصر دریافت نکنند. کارت ماشین، عکس بیمه‌نامه، گواهی‌نامه و کروکی کافی هست.

      1. درود
        دیشب من تصادف کردم افسراومد گفت درسته حذف شده ولی برین بیمه برای و دریافت خسارت دو طرفتونو میفرستن دنبال صدور بیمه کاغذی ممهور به کپی برابر اصل.این یعنی شون شونی اول

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که کپی از بیمه نامه داشته باشین مشکلی ایجاد نمیشه و نیازی نیست که حتما برابر اصل باشه چون الان شرکت‌های بیمه هم فقط برگه کپی میدن.

  4. بعضی از شرکتها هنوز ارسال پیامک حاوی اطلاعات برای بیمه گذار اجرایی نکردن …

    1. سلام.
      دوست عزیز شما میتونید اطلاعات بیمه نامه رو از نمایندگی یا کارگزاری که بیمه رو خریداری کردید، دریافت کنید.

  5. من همین دیروز از شما بیمه شخص ثالث خریداری کردم متاسفانه شرکت پارسیان در پیامک ارسالی به من، کد یکتا رو درج نکرده. در صورتی همین بالا نوشته شده بود:
    شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند تا پس از صدور بیمه‌نامه، پیامکی را برای بیمه‌گذار ارسال کنند که در آن اطلاعات زیر نوشته شده باشد:

    کد یکتای بیمه‌نامه
    لینک نسخه قابل چاپ بیمه‌نامه
    آدرس الکترونیکی سامانه استعلام اصالت بیمه‌نامه در سایت بیمه مرکزی

    به کجا باید باید شکایت کرد؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      روند بعضی از شرکت های بیمه به صورتیه که این پیامک ارسال نمیشه. اما در این حالت هم مشکلی برای شما ایجاد نمیشه. اگه میخواید بیمه نامه رو استعلام بگیرید میتونید از طریق پیامک یا ایمیلی که از طرف ازکی براتون ارسال شده، اقدام کنید. اگه باز هم سوالی داشتید، میتونید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا مشکلتون رو برطرف کنید.

  6. سلام میشه بفرمایید موقع تصادف که بیمه نامه ها جابجا میشه با این نسخه الکترونیک چطوری انجام میشه ؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دیگه نیازی به جابه جایی بیمه نامه نیست. بعد از تماس با افسر پلیس و دریافت گزارش حادثه، افراد میتونن با این گزارش برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه کنن. اگه زیان دیده تمایل داشته باشه، میتونه تصویری از فایل بیمه نامه رو از مقصر دریافت کنه.

  7. در کل خوبه ولی بعضی مردم به اینترنت دسترسی ندارن و عادت نشده بدون کاغذ بیمه نامه رانندگی کنن درسته به ارگانها بخشنامه ارایه شده ولی سواد کافی ندارن مردم اذیت میشن . بیمه گذار بیمه گر و متخلف محسوب می کنه تا قانعشان کنی کلی هزینه و اعصاب خورد کنی داره . در ضمن شرکتهای زیادی در حدود 80 درصدشان چاپ اصلی میدن ما که نمیدیم متخلف از نظر بیمه گذارمان میشیم . بیمه مرکزی برای همه هست نه واسه ما

  8. باسلام.یک نمونه من بگم تا میزان کم اطلاعی راهنمایی و رانندگی را از فناوری نشان دهد
    با توجه به اینکه معاینه فنی یک سیستم یکپارچه می باشد و با استعلام خیلی راحت مشخص می شود ک آیا خودرو معاینه فنی دارد یا خیر.ولی من در پلیس راه خرم آباد با توجه به اینکه برگه سبز را داشتم و فقط برگه کاغذی را نداشتم جریمه شدم و هرچقدر توی سرم زدم آقا استعلام بگیرید زیر بار نرفتند.
    حالا در بیمه نامه فکر کن در این شرایط بخواهند بیمه نامه را استعلام کنند چقدر زمان بر می باشد یا شاید کسی هم زیر بار نرود انشالاه که دوره برخورد صحیح و آموزش الکترونیکی برای برادران زحمتکش نیروی فعال برگزار شود.سپاس

  9. باسلام درخصوص بیمه ثالث خودرو یک بام دوهواست بیمه پارسیان برگه صادر نمی کنه ولی بیمه ایران طبق گذشته بیمه نامه صادر و تحویل می دهد فکرشو بکن نیمه شب در یک خیابان دور از آبادی تصادف کنی و طرف قانع نشه باید تا ساعت اداری روز بعددریکی از شهر ها توقف کنی تا نظر آسیب دیده رو جلب کنی چه شود

  10. فرض کنید ساعت ۳ شب تو جاده تصادف کردی مریض بد حال هم داری تا نزدیک ترین شهر هم کیلومتر ها فاصله داری
    تکلیف چیست؟؟

    1. با سلام.
      در چنین شرایطی باید منتظر اعزام افسر پلیس باشید تا کروکی تصادف کشیده بشه و روز بعد به همراه کروکی و اطلاعات بیمه نامه مقصر به بیمه مراجعه کنید.

  11. سلام طبق قانون تصادف با خسارت زیر 5ملیون تومان (مبلغش رو مطمئن نیستم) نیاز به کروکی و حضور مامور در صحنه نداره اگر طرفین به توافق برسند. قبلا با گرفتن یک برگه از بیمه نامه مقصر مشکل حل میشد و خسارت دیده می تونست بره به بیمه و خسارتش رو دریافت کنه. الان با نداشتن بیمه نامه کاغذی این مشکل چجوری حل میشه. ممنون

    1. با سلام.
      برای پرداخت خسارت بدون کروکی باید مبلغ خسارت زیر 11 میلیون باشه.
      برای دریافت این نوع از خسارت باید زمان حادثه با شماره تماس ثبت شده روی بیمه نامه تماس بگیرید.
      اگر شرکت بیمه تون پرداخت سیار داشته باشه، کارشناس اعزام میشه و مبلغ خسارت تایید میشه و ….
      ولی اگر پرداخت خسارت سیار نداشته باشه، توی تماس شرایط پرداخت رو بهتون اعلام میکنن

  12. بفرمایید کجای عدم چاپ بیمه نامه به نفع بیمه گزاره که تو ابن پیامک ها هم مثال زدن … از عصر ببعد تصادف بشه طرفین چطور خودشون به توافق برسن؟
    تکلیف مسافرانی که در گذر از شهرهای در مسیرشون تصادف داشته باشن دیگه اون کوپن های بیمه نیست که باهم توافق کنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما در هر زمان و هر مکانی که تصادف کنید، در وهله اول باید با پلیس تماس بگیرید تا با توجه به تصادف و تعیین مقصر گزارش نیروی انتظامی تهیه شود. بعد از این مرحله با داشتن کروکی تصادف و شماره و شرکت بیمه‌نامه مقصر میتونید برای دریافت خسارت اقدام کنید.
      بعد از صدور بیمه‌نامه عکس یا کپی عکس بیمه‌نامه را تهیه کنید و به همراه داشته باشید چون در صورت وقوع حادثه برای دریافت خسارت به گزارش نیروی انتظامی و شماره و شرکت بیمه‌نامه احتیاج دارید.
      با همراه داشتن عکس بیمه‌نامه داخل تلفن همراه و یا به صورت یک کپی (صرفا برای داشتن شماره بیمه‌نامه) نیازی به کوپن ندارید.

      1. خب بازم که کاغذ مصرف میشه برای کپی پس چرا بیخود مردم بیچاره رو اسیر و عبیر میکنید برای بیمه ماشین ۲۶۰۰ پول میگیرید بعد واسه ۱ برگ کاغذ جونتون در میره واقعا جای تاسف داره

        1. امین عزیز سلام
          اگر مشتری تمایل داشته باشد، نسخه چاپی بیمه‌نامه رایگان به همراه کیف بیمه براشون ارسال می‌شود.

  13. اگر به صورت سیستمی استعلام گرفته میشه پس چرا تو خرید انلاین شرکت بیمه گر از ما میپرسه درصد تخفیف و مدل ماشین رو،خب باید با دادن شماره بیمه نامه قبلی اتومات کار انجام بشه

    1. سلام دوست عزیز
      در مرحله اول و برای استعلام نرخ اولیه به این اطلاعات نیاز هست و در مراحل بعد و ثبت سفارش با وارد کردن شماره بیمه‌نامه قبلی به صورت خودکار استعلام انجام میشه

  14. به نام خدا
    قرارداد بیمه به عنوان یک سند مکتوب(مصرح در ماده 2قانون بیمه) امری بدیهی می باشد.امتناع شرکتهای بیمه از ارائه یک نسخه از سند مزبور به بیمه گذار از سوی شرکت های بیمه نافی حقوق بیمه گذاران محسوب می گردد. ارجاع بیمه گذار به نسخه الکترونیکی و … توجیه قانونی نداشته و شبهه “غش در معامله” را در اذهان متبادر می سازد.
    به همین دلیل هم هست که اغلب نمایندگی های شرکتهای بیمه، برای متقاعد نمودن مشتریان(بیمه گذاران) نسخه غیرمعتبری را چاپ و ارائه می نمایند که البته این اقدام رافع مسئولیت شرکت های بیمه نخواهد بود.از طرفی عدم ارائه نسخه ای از قرارداد، اشخاص حقوقی را از بعد تنظیم اسناد مالی و انطباق اسناد مالی با قراردادهای منعقد شده و بازرسی ها و … با مشکل مواجه می سازد.
    رؤیت قرارداد بیمه و اعتبار آن توسط پلیس راهور ، یکی از شیوه های کنترلی در ناجاست. حذف نسخه قرارداد بیمه از مدارک همراه راننده خودرو، مشکل آفرین است.
    به نظر می رسد که تصمیم ابلاغ شده از سوی بیمه مرکزی(عدم صدور و تحویل نسخه ای از قرارداد کتبی به طرف قرارداد)، به شرکت های بیمه ، مغایر قانون و عرف بوده و ضرورت دارد که لغو گردد.توسعه دولت الکترونیک و حذف کاغذ و… نمی تواند توجیه قانونی برای این عمل باشد.

    1. دقیقا درست گفتید من بعد از تصادف به دادسرا احضار شدم و از من نسخه بیمه‌نامه رو خواستند، گفتم نسخه کاغذی حذف شده، گفتند باید یه مدرکی دال بر داشتن بیمه در پرونده بگذاریم و ارجاعم دادند نمایندگی بیمه اونجا بهم گفتند دادسرا بزنند تو سیستم و نسخه پی دی اف رو دانلود کنند به دادیار گفتم انگار بهش فحش دادم؟ ?گفت: مگه من بیکارم خلاصه نزدیک ده مرتبه بین بیمه و دادسرا تردد و گرفتار شدم وقتی قراره چیزی رو تصویب کنند اول زیر ساختهای لازم رو انجام بدهند
      محیط زیست و صرفه جویی صرفا بهانه پوچی است و در مقابل سختی که برای بيمه‌گذار داره اصلا توجیهی ندارد

  15. این همه پول میگیرید از ما حالا این ی برگ کاغذ چقدر هزینه داره که دیگه نمیدید و این همه دردسر برای راننده ها درست کردید. حالا من به ی افسر بیسواد برخورد کردم که چون نسخه کاغذی نداشتم منو جریمه کرد گفت من از کجا بدونم این عکسی که تو گوشیت داری خودت درست نکرده باشی؟!!!!!!!!!

    1. سلام دوست عزیز
      بابت تجربه تلخ شما متاسفیم. این ابلاغیه توسط بیمه مرکزی صادر شده و متاسفانه ما در تصمیم گیری دخیل نیستیم.

  16. با سلام به همه دوستان اینجا ایران است و قدرت در دست پلیس راهنمایی رانندگی است توجه توجه اگر کپی بیمه نامه خود را نداشته باشید اصلا به عکس بیمه نامه داخل گوشی شما پلیس توجه نکرده و شما را به علت همراه نداشتن بیمه نامه شخص ثالث به مبلغ 21000 تومان حتما جریمه می کند حتی اگر همان لحظه با گوشی خود از بیمه مرکزی استعلام اصالت بیمه نامه بگیرید و به وی نشان دهید نمی پذیرد و حتما جریمه خواهید شد . این تجربه مرا آویزه گوشتان کنید و حتما کپی کاغذی آن را در دست داشته باشید

    1. تحفیفات پلاک رو برای کسانی که سال 97به قبل پلاک داشتن تعلق میگیره من از سال98تا الان پلاک داشتم وکلا 60درصد تخفیف الان ماشینو فروختم و ماشین خریدم با همون پلاک قبلی تخفیف بیمه من هم صفر شد هم نفری که ماشینمو خرید این یه دزدی آشکاره….

  17. ببخشید من یه سوال داشتم شما میفرمایید بیمه نامه صادر نمیشه بخاطر اینکه کاغذ مصرف نشه و به طبیعت آسیب نزنه بعد تو جواباتون میفرمایید بیمه نامه رو کپی بگیرید و همراه داشته باشید چه فرقی کرد که خب دوباره که همون شد ?

    1. امین عزیز سلام
      متاسفانه این سخت‌گیری از سمت پلیس اعمال می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک نیازی به نسخه کاغذی نباشد.

  18. سلام الکترونیکی شده ولی بابت دریافت هرخسارتی باید اصالت بیمه بگیریم یا بابت انجام هرکاری توی راهور باید اصالت بیمه گرفته بشه خب شما یه کاغذ حذف کردید برا محیط زیست بجاش ده تا اضافه کردید درضمن این مردم بیچاره از این به بعد بابت هرمرحله باید یه هزینه اضافه هم پرداخت کنند میدونید بیمه چرا اینکارو کرده چون قبلا پلیس راهور بدون اینکه به ماشین فاقد بیمه ایست بده هیچ راهی نداشت که متوجه بشه این ماشین بیمه داره یانه با اینکاری که بیمه کرده باعث شده که همه محبور بشن بیمه رو توی روزش انجام بدن چون پلیس بدون ایست دادن هم الان متوجه میشه که خودروی فوق الذکر بیمه داره یانه بس به نفع مردم کار انجام ندادن اگه راست میگن بیمه رو ارزون کنند نه اینکه من با هفتاددرصد تخفیف هرسال دارم صدتومن دویست تومن ازسال قبل بیشتر پرداخت میکنم بس این چه تخفیف مسخره ایه

  19. یه مسعله دیگه دوستان الان خیلیها هستند که بادردست داشتن دفترچه های تامین اجتماعی وقتی به بیمه مراجعه میکنند برای جمع کردن سوابق کاریشون با اینکه مدرک دستشونه باز به مشکل میخورند حالا شما حساب کنید من بدون اینکه مدرکی داشته باشم بعد چهار پنج سال برم بگم مثلا پنجاه درصد تخفیف داشت بیمه ثالث من بنظرتون با همین کپیها که برای کمک به محیط زیسته میشه به کارمند بیمه اثبات کنیم تخفیفمون چقدر بوده اون دوستمون که میگه بابت قرارداد بین دوطرف باید یه برگه قرارداد با مهر بیمه به شخص داده بشه من کاملا موافقم ولی متاسفانه توی این مسایل نه نظرسنجی میکنند ونه امتحانی طرح میزارنند ببینند جواب میده یا نه معمولا دوتا مدیرعامل نظرشونو میگن وبخشنامه میشه انگار که وحی منزل شده

    1. حسین عزیز سلام
      دریافت نکردن نسخه کاغذی بیمه‌نامه اختیاری هست و در صورتی که تمایل داشته باشید، برگه بیمه‌نامه تقدیم‌تون میشه.
      برای سوابق بیمه هم جای نگرانی وجود ندارد شما در هر زمان می‌توانید به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید و سابقه تمام بیمه‌هایی که خریداری کردید رو ببینید تا نگرانی نداشته باشید.

  20. من امروز بیمه نامه الکترونیکی همراهم بود تو مسیرم از شهر دیر استان بوشهر رد میشدم ، مامور راهنمایی اونجا ماشینو برد پارکینگ گفت باید چاپیش باشه هر چه به درو دیوار زدم فایده نداشت موندم تو شهری که هیچکیو نمیشناختم…?

    1. مرتضی عزیز سلام
      این قانون از خرداد ۹۹ تصویب شده ولی متاسفانه هنوز در اجرا با مشکل مواجه می‌شه.

      1. الان تکلیف ما که نسخه الکترونیک رو گرفتیم چیه؟میتونیم درخواست بدیم نسخه کاغذی رو هم بهمون بدن؟

        1. عرفان عزیز سلام
          بله می‌توانید خودتان هم پرینت بگیرید. اگر هم بیمه رو از ما گرفتید امکان ارسالش برای شما وجود دارد.

    2. این دیگه یه مشکل واقعیه
      دو راه حل وجود داره
      یکی بیمه یک شماره تلفن سه رقمی داشته باشه که پلیس یا راننده شماره ماشین را اعلام کنه و تلفن گویا استعلام کنه و جواب بده که ۸ودروی مذکور تا تاریخ فلان دارای بیمه است.
      یک راه هم استعلام پیامکی هست که همان لحظه شماره ماشین به پیامک بیمه اعلام بشه و جواب بیاد که تا تاریخ فلان از بیمه برخورداره.

      راه اول هم این بود که تصویر سابقه بیمه در گوشی راننده موجود باشه. که مثل نسخه کاغذی می مونه .‌

    1. سعید عزیز سلام
      ممنون میشیم اگر انتقاد و پیشنهادی دارید بهمون دقیق‌تر اطلاع بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا