بیمه بدنه

دلایل ضرورت بیمه بدنه خودروهای لوکس! + پوشش‌های بیمه بدنه خودروهای لوکس

همانطور که می‌دانید مطابق قوانین جدید بیمه شخص ثالث خودروهای متعارف و خودروهای لوکس تعریف مشخصی دارند و در حوادث، خسارت بر اساس خودروهای متعارف محاسبه و پرداخت می‌شود؛ قیمت خودروی متعارف نباید از نصف دیه کامل یک انسان در ماه حرام بیشتر باشد! بنابراین در تصادف با یک خودروی گران‌قیمت، بیمه شخص ثالث تنها بخشی از خسارت را که متناظر با خسارت خودروی متعارف است پرداخت می‌کند و نیاز و ضرورت بیمه بدنه خودروهای لوکس کاملا مشهود است!

بیمه شخص ثالث در دهه‌های قبل!

در سال‌های گذشته تصادف با خودروهای لوکس و گران‌قیمت از بزرگ‌ترین معظلات برای هر شخصی بود؛ زیرا شرکت‌های بیمه تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث خسارت را پرداخت می‌کرد و باقی خسارت به عهده راننده مقصر حادثه بود.

تصور اتفاقات بعد از آن هم بسیار ناگوار بود، اگر راننده مقصر توان پرداخت باقی خسارت را نداشت باید تمام اموال خود را برای جبران ضرر و زیان وارد شده به صاحب خودروی لوکس می‌داد و یا راهی زندان می‌شد!

صاحبان خودروهای معمولی نگران نباشید!

این اتفاقات دیگر تکرار نخواهد شد! قوانین جدید بیمه قوانینی انسان دوستانه و در جهت حمایت از اشخاص ثالث و خودروهای معمولی است. مشکلات و معضلات ناشی از تردد خودروهای لوکس در سطح شهر و تصادفات آنها با این قوانین حل شده است!

نحوه محاسبه خسارت خودروهای لوکس در بیمه ثالث 1401

همانطور که گفته شد در محاسبه خسارت ملاک و معیاری به نام خودروی متعارف در نظر گرفته شده است. سقف قیمت خودروی متعارف نصف دیه در ماه حرام است که در ابتدای هر سال اعلام می‌شود و در سال 1401 مبلغی معادل 400 میلیون تومان است. این قانون نشان می‌دهد یک خودرو هر چقدر هم که گران باشد نباید ارزش آن از جان یک انسان بیشتر باشد! قصد داریم با مثال ساده‌ای نحوه محاسبه خسارت برای خودروهای گران‌قیمت را نشان دهیم؛ بر اساس این قانون اگر قیمت یک خودرو 1 میلیارد و 600 میلیون تومان باشد و در تصادف ۵۰ میلیون تومان خسارت ببیند، با توجه به اینکه قیمت خودروی زیان‌دیده تقریبا 4 برابر سقف خسارت مالی است (4 =400000000 ÷ 1600000000) راننده مقصر تنها متعهد به پرداخت حدودا 8 میلیون تومان است.

لزوم بیمه بدنه خودروهای لوکس

خودروهای لوکس با خسارت‌های احتمالی چه کنند!؟

اینجاست که بیمه بدنه خودروهای لوکس ضروری و گریزناپذیر است، حالا که صاحبان خودروهای لوکس می‌دانند خسارت دریافتی آنها از راننده مقصر در تصادفات خیلی کمتر از زیان وارد شده به خودروی آنهاست، باید در مورد بیمه بدنه خودروهای لوکس و پوشش‌های مناسب آن بیشتر بدانند!

داشتن بیمه بدنه خودروهای لوکس باعث می‌شود در هنگام تصادف اگر بیمه شخص ثالث طرف مقصر برای جبران خسارت کافی نباشد، مابه‌التفاوت خسارت را از طریق بیمه بدنه جبران نمایید.

پوشش‌های بیمه بدنه خودروهای لوکس

خطرات اصلی

شامل خطراتی است که جبران خسارت آنها جزو تعهدات بیمه بدنه است و با خرید بیمه بدنه تحت پوشش قرار می‌گیرند و شامل موارد زیر است:

  • حادثه
  • آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار
  • سرقت کلی

خطرات فرعی

شامل خطراتی است که تحت پوشش بیمه بدنه نیستند، اما می‌توان با پرداخت حق‌بیمه بیشتر آنها را خریداری نمود و از پوشش‌های آنها بهره‌مند شد؛ پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودروهای لوکس شامل:

  • پوشش سرقت در جای قطعات اصلی و لوازم یدکی
  • هزینه ایاب و ذهاب
  • بلایای طبیعی
  • پاشیده شدن مواد اسیدی و شیمیایی
  • حذف استهلاک (این پوشش شامل استهلاک مربوط به باطری و لاستیک‌ها نمی‌شود)
  • حذف فرانشیز
  • شکست شیشه
  • کشیدن میخ
  • پوشش ترانزیت (این پوشش شامل سرقت کلی و سرقت قطعات در خارج از مرزهای ایران نمی‌شود)
  • پوشش نوسانات قیمت بازار

بیشتر بدانیم: بیمه بدنه خودرو چه خسارت‌هایی را تحت پوشش بدنه قرار می دهد؟


شرایط خسارت سرقت در بیمه بدنه

  • سرقت به دو شکل کلی و جزئی اتفاق می‌اُفتد.
  • منظور از سرقت کلی دزدیده شدن خودرو است و جزو پوشش‌های اصلی بیمه بدنه است.
  • منظور از سرقت جزئی دزدیده شدن لوازم و قطعات خودرو است که جزو پوشش اصلی بیمه بدنه نیست.
  • برای جبران خسارت سرقت قطعات خودرو باید پوشش “پوشش سرقت در جای قطعات اصلی و لوازم یدکی” را تا سقف مورد نظر خریداری نمود.
پوشش های بیمه بدنه خودروهای لوکس
پوشش های بیمه بدنه خودروهای لوکس

سقف جبران خسارت قطعات در بیمه بدنه خودروهای لوکس

در هنگام خرید پوششش سرقت باید به نوع قطعات و لوازم جانبی خودرو توجه نمود، قطعات خودرو یا فابریک و اصلی هستند و یا غیر فابریک و اضافی محسوب می‌شوند.

قطعات فابریک: لوازم و قطعاتی است که توسط کارخانه سازنده هنگام ساخت و تولید آن به‌طور عمومی و فابریک روی خودرو نصب می‌شود، مثل موتور و …

قطعات غیر فابریک: قطعاتی است که توسط دارنده خودرو، روی اتومبیل نصب شده و از ابتدای تولید از طریق کارخانه سازنده برای خودرو طراحی و نصب نشده باشد، مثل سیستم صوتی، رینگ، لاستیک و …

نکته بسیار مهم:

هنگام خرید پوشش برای سرقت قطعات اضافی و زمان بازدید خودرو، باید برای قطعات غیر فابریک فاکتور ارائه شود. سقف جبران خسارت قطعات اضافی 20 درصد ارزش خودرو است! یعنی اگر خودرویی 500 میلیون تومان ارزش دارد در مجموع نمی‌تواند قطعات غیر فابریک با ارزش بیشتر از 100 میلیون تومان را بیمه نماید. در نظر داشته باشید که حتما به سقف تعهدات بیمه‌گر توجه نمایید.

 

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

  1. با سلام
    هرچند قانون جدید تعریف شده برای خودروهای لوکس مثل بقیه قوانین ناشی از کمبود درک افراد قانون گذار است قاعدتا افرادی که خودروی گران قیمت دارند کمتر تمایل به از بین رفتن خودرویشان دارند. بیشتر تصادفات ناشی از فرهنگ پایین رانندگی در میان خودروهای کم قیمت ونحوه رانندگی آنها میباشد مثل رانندگان موتور سیکلت و وانت بارهاو پرایدها و…که از تصادف نگرانی ندارند وبیشینه حرکات انحرافی تغییر مسیرها وتصادف در رانندگی ناشی از رفتار این رانندگان است.بنابراین بهتر این است طبق قانون قبل عمل شود که این افراد با پرداخت خسارت سنگین نحوه رانندگی خود را اصلاح کنندو بقیه نیز رفتار خود را عوض کنند.ولی با این مبلغ هم موافق نیستم که منجر به زندان رفتن افراد و پرداخت کل زندگی در قبال ماشین لوکس باشد حداقل منجر به فروش خورو جهت تامین خسارت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا