بیمه تکمیلی درمان

دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی گروهی چیست؟ شامل کدام تعهدات می ‌شود؟

احتمالا شما هم زمانی که قصد خرید بیمه تکمیلی کرده‌اید، با واژه‌ای به نام دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی گروهی مواجه شده‌اید که شامل برخی از تعهدات می‌شود. شاید از خودتان پرسیده باشید که منظور از این واژه چیست و چه اهمیتی دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را به شما ارائه دهیم.

دوره انتظار چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که منظور از دوره یا زمان یا دوره انتظار در برخی از بیمه‌نامه‌ها مانند بیمه درمان تکمیلی گروهی چیست؟

طبق تعریف، مدت‌زمانی که در آن شرکت بیمه تعهدی برای جبران خسارت ندارد، دوره انتظار نامیده می‌شود. این دوره معمولا از زمان خرید بیمه درمان تکمیلی گروهی آغاز شده و تا چند ماه ادامه دارد. اما نکته مهم اینجا است که شامل همه تعهدات نمی‌شود و تنها بخشی از آن‌ها را در برمی‌گیرد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

علت وجود دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی گروهی چیست؟

بسیاری از افراد، زمانی به فکر خرید بیمه تکمیلی میافتند که قصد دارند یک عمل جراحی مهم انجام دهند یا اینکه زایمانی در پیش دارند. اما شرکت‌های بیمه، از همان زمان خرید، خدمات خود را ارائه نمی‌دهند.

به عبارت بهتر در برخی از تعهدات، شما نمی‌توانید بلافاصله پس از خرید بیمه درمان تکمیلی، از مزیت‌های آن استفاده کنید. به‌این‌ترتیب باید یک دوره زمانی مشخص را منتظر بمانید تا بیمه شما فعال شود.

تعریف شدن یک زمان انتظار، برای دفاع از حقوق شرکت‌های بیمه است تا بتوانند راحت‌تر تعهدات خود را اجرایی کنند. به‌علاوه راه‌حلی است که شما را تشویق می‌کند تا زودتر از زمان نیاز، اقدام به خرید بیمه تکمیلی کنید.

البته باید دقت کنید که دوره انتظار تنها شامل بعضی از تعهدات می‌شود. درنتیجه شما می‌توانید از بسیاری از پوشش‌های بیمه تکمیلی از همان زمان عقد قرارداد استفاده کنید. اما برای مواردی که هزینه‌ها مقداری بیشتر است، شرکت‌های بیمه این فرصت را به خود می‌دهند تا بتوانند قدری در حساب شما پس‌انداز کرده و سپس از آن برای جبران خسارت‌ها یا تأمین هزینه‌ها استفاده کنند.

کدام تعهدات بیمه درمان تکمیلی گروهی شامل دوره انتظار می‌ شود؟

بر اساس قوانین بیمه‌ای کشور و سیاست شرکت‌های بیمه مختلف، برای برخی از تعهدات، زمان یا دوره انتظار تعریف می‌شود. نکته مهم اینجا است که این دوره برای انواع بیمه‌های درمان تکمیلی گروهی متفاوت است و در هر مورد باید شرایط خاص آن را بررسی کنید. در ادامه اصلی‌ترین تعهداتی را که شامل این دوره می‌شوند، به شما معرفی خواهیم کرد.

  • زایمان

پوشش زایمان یکی از مهم‌ترین تعهدات شرکت‌های بیمه تکمیلی است که مشمول انتظار می‌شود. بر طبق قانون، این دوره برای زایمان، تا 9 ماه طول می‌کشد. بنابراین اگر می‌خواهید هزینه سزارین یا زایمان طبیعی را با استفاده از این پوشش‌ها جبران کنید، باید این مدت را منتظر بمانید. پس بهتر است قبل از باردار شدن به فکر داشتن یک پوشش بیمه‌ای پیوسته بیفتید که دیگر نگران تامین هزینه‌ها در زمان نیاز نباشید.

اما خبر خوب اینکه اگر بیمه درمان تکمیلی گروهی شما، بیش از ۱۰۰۰ نفر عضو داشته باشد، دوره انتظاری برای بیمه شما وجود ندارد. و می‌توانید بدون منتظر ماندن، هزینه خود را دریافت کنید.

  • جراحی عمومی و تخصصی

ازآنجاکه انجام جراحی‌های عمومی و تخصصی هزینه زیادی دارد، یک زمان انتظار برای بیماری‌ها و جراحی‌های مزمن در نظر گرفته شده است. به‌طورکلی، در بیمه درمان تکمیلی سازمانی، این زمان برابر 3 ماه است.

درنتیجه همه افراد تحت پوشش سازمان، پس از گذشت حدود 90 روز از انعقاد قرارداد، می‌توانند از این تعهد استفاده کنند. البته دقت کنید که در صورت وقوع یک حادثه ناگهانی که نیاز به خدمات سریع داشته باشد، احتیاجی به طی شدن این زمان نیست.

 

چه افرادی مشمول دوره انتظار می‌ شوند؟

به‌طورکلی همه افرادی که برای نخستین بار از خدمات بیمه درمان تکمیلی گروهی استفاده می‌کنند، باید زمان انتظار را پشت سر بگذارند.

از سوی دیگر اگر شما پرسنل یک شرکت هستید و قبل از استفاده از خدمت بیمه درمان تکمیلی سازمانی، خودتان بیمه انفرادی یا خانوادگی رد کرده‌اید، دیگر نیازی به طی کردن دوره انتظار نخواهید داشت. اما برای افرادی که برای اولین بار توسط سازمان، بیمه شده‌اند و یا اینکه بیشتر از 1 ماه از اتمام قرارداد قبلی‌شان می‌گذرد، دوره انتظار لحاظ خواهد شد.

سخن پایانی

دوره انتظار زمانی است که شرکت‌های بیمه، تعهدی برای جبران هزینه‌های جراحی و زایمان  ندارند. این زمان از آغاز قرارداد شروع شده و نهایتا تا 9 ماه، بسته به پوشش موردنظر ادامه دارد. اما در مواردی که سازمان‌ها اقدام به خرید بیمه درمان تکمیلی شرکتی و یا گروهی می‌کنند و یا افراد، سابقه پرداخت بیمه تکمیلی پیوسته دارند، ممکن است که بتوان از آن صرف‌نظر کرد. شما می‌توانید با مقایسه بیمه‌ها در ازکی بهترین بیمه را باتوجه به شرایط سازمانتان برای خود انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا