بیمه تکمیلی درمان

بیمه تکمیلی انفرادی بخریم یا بیمه تکمیلی گروهی؟ + مزایا و معایب انواع بیمه تکمیلی

موقع خرید انواع بیمه تکمیلی همیشه سوال اصلی این است که بیمه تکمیلی انفرادی بخریم یا از طرف شرکت خودمان را بیمه تکمیلی بکنیم؟ مهمترین نکته برای انتخاب بیمه تکمیلی گروهی یا بیمه تکمیلی انفرادی این است که بدانیم شرایط و پوشش‌های این بیمه‌نامه‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند. شاید پوشش‌های انواع بیمه تکمیلی تقریبا یکسان باشد اما قیمت بیمه‌نامه و همچنین سقف تعهدات آن‌ها فرق می‌کند. درضمن خیلی‌وقت‌ها شرکت‌های بیمه محدودیت‌هایی برای صدور هرکدام از بیمه‌نامه‌های تکمیلی انفرادی و گروهی دارند که اگر حواسمان به آن‌ها نباشد برای استفاده از خدمات بیمه‌ای به مشکل برمی‌خوریم. اگر شما هم می‌خواهید یک پشتوانه برای پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور درمانی و پزشکی داشته باشید و نمی‌دانید کدام بیمه تکمیلی را بخرید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع بیمه تکمیلی درمانی کدامند؟

بیمه تکمیلی درمان درواقع یک پوشش اضافی است که به بیمه‌شده برای جبران هزینه‌های مختلف خدمات درمانی و پزشکی از بستری و جراحی سرپایی گرفته تا بیماری‌های سختی مانند سرطان یا حمله قلبی را کمک می‌کند. درضمن بیمه‌نامه‌های تکمیلی درمان معمولا هزینه‌های خدمات پزشکی و درمانی که تحت پوشش بیمه‌ اصلی شما نیست (مانند هزینه‌های دندانپزشکی و بینایی) یا سقف پوشش ناچیزی برای آن وجود دارد را هم پرداخت می‌کنند.

به‌دلیل اهمیت بیمه تکمیلی معمولا شرکت‌های بیمه طرح‌های مختلفی برای انواع بیمه تکمیلی ارائه می‌کنند. به‌طور کلی انواع بیمه‌نامه تکمیلی به‌شکل زیر صادر می‌شوند:

  • بیمه تکمیلی انفرادی
  • بیمه تکمیلی گروهی
  • بیمه تکمیلی خانواده

بیمه تکمیلی انفرادی

بیمه تکمیلی انفرادی برای هر فرد به‌صورت تکی و جداگانه صادر می‌شود. یعنی نیاز نیست تا حتما از طرف محل کار برایتان بیمه تکمیلی رد شود. خودتان هم می‌توانید یک بیمه تکمیلی درمانی با پوشش‌های مورد نیازتان را بخرید. بیمه‌های تکمیلی انفرادی همه پوشش‌های بیمه‌های تکمیلی گروهی را دارند فقط کمی گران‌تر هستند. سقف تعهدات پرداختی در بیمه تکمیلی انفرادی هم با توجه به نیازهای بیمه‌شده انتخاب می‌شود. هرچقدر سقف تعهدات بیشتری بخواهیم باید حق بیمه بیشتری هم پرداخت کنیم.

اگر می‌خواهید یک بیمه تکمیلی انفرادی با پوشش‌های کامل و قیمت مناسب بخرید مقاله صفر تا صد خرید بهترین بیمه تکمیلی انفرادی را بخوانید.

شرایط بیمه تکمیلی انفرادی

البته بیمه‌نامه‌های انفرادی درمانی معمولا محدودیت‌ها و شرایط خاص خودشان را دارند. مثلا:

  • سن بیمه‌شده نباید کمتر از 18 سال و بیشتر از 70 سال باشد.
  • بیمه‌شده حتما باید بیمه پایه‌ مثل بیمه تامین‌ا‌جتماعی یا خدمات درمانی داشته باشد. (البته برخی شرکت‌ها مثل بیمه سامان امکان خرید بیمه تکمیلی بدون داشتن بیمه پایه را به مشتری‌ها می‌دهد منتها هزینه بیمه‌نامه تکمیلی بدون داشتن بیمه پایه بیشتر می‌شود.)

بیمه تکمیلی گروهی

بیمه تکمیلی گروهی یا سازمانی برای شرکت‌ها و کارگاه‌ها و انواع محیط‌های کاری صادر می‌شود. قیمت بیمه‌های تکمیلی گروهی معمولا نسبت به بیمه‌نامه‌های تکمیلی انفرادی به‌صرفه‌تر است. موقع خرید بیمه تکمیلی سازمانی کارفرما می‌تواند نوع و تعداد پوشش‌ها و همین‌طور سقف تعهدات (تعهدات در بیمه درمان تکمیلی گروهی چیست؟) را برای پرسنل خود انتخاب کند. درضمن علاوه بر خود پرسنل اعضای درجه یک خانواده آن‌ها (پدر، مادر همسر، فرزندان) نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی سازمانی قرار بگیرند.

شرایط بیمه تکمیلی گروهی

خرید بیمه تکمیلی گروهی هم شرایط و محدودیت‌هایی دارد. معمولا برای صدور بیمه‌ تکمیلی گروهی و سازمانی باید:

  • معمولا تعداد افراد بیمه‌شده باید حداقل ۵۰ نفر باشد. منتها برخی شرکت‌های بیمه برای کارگاه‌های بالای 15 نفر هم بیمه تکمیلی برای پرسنل زیر 50 نفر صادر می‌کنند.
  • بیمه‌شده‌ها حتما باید بیمه پایه داشته باشند و برایشان ماهانه حق بیمه تامین‌اجتماعی یا خدمات درمانی و … رد شود
  • فرزندان پسر‌ تا سن 22 سالگی و به شرطی که شاغل نباشند و فرزندان دختر تا سن 18 تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی قرار می‌گیرند. البته دختران 18 سال به بالا تا زمان ازدواج و پسران بالای 22 سالی که مشغول به تحصیل هستند، همچنان بخشی از افراد تحت تکفل پدر محسوب می‌شوند.

بیمه تکمیلی خانواده

بیمه تکمیلی خانواده درواقع یک نوع بیمه تکمیلی انفرادی است که در آن فرد خود و خانواده‌اش را بیمه می‌کند. این بیمه مناسب کسانی است که از طرف محل کار بیمه تکمیلی نیستند ولی می‌خواهند برای خودشان و خانوده‌شان بیمه تکمیلی بخرند. نکته مهم اینکه بیمه تکمیلی خانواده می‌تواند افراد زیر 18 سال را هم تحت پوشش قرار بدهد.

شرایط بیمه فرزندان در بیمه تکمیلی خانواده

همان‌طور که گفتیم بیمه‌شده اصلی می‌تواند در بیمه تکمیلی خانواده افراد زیر 18 سال تحت تکفل خود را هم بیمه کند. در بیمه تکمیلی خانواده هم درست مثل بیمه تکمیلی گروهی فرزندان پسر‌ تا سن 22 سالگی و فرزندان دختر تا سن 18 می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. البته دختران مجرد 18 سال به بالا و پسران بالای 22 سالی که مشغول به تحصیل هستند، همچنان بخشی از افراد تحت تکفل پدر محسوب می‌شوند.

پوشش های انواع بیمه تکمیلی

شرکت‌های بیمه مختلف طرح‌های متنوع و متفاوتی برای انواع بیمه‌‌نامه‌های تکمیلی دارند. بیمه تکمیلی شما هم می‌تواند با توجه به طرح انتخابی‌تان همه یا تعدادی از پوشش‌های زیر را شامل شود:

  • هزینه‌های بستری بیمارستانی جراحی (عمومی و تخصصی)، انواع سنگ‌شکن، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، آنژیوگرافی قلب (عمومی و تخصصی) و گامانایف در بیمارستان و مراکز جراحی طرف قرارداد
  • هزینه عمل‌های جراحی فوق‌تخصصی و حساس مثل جراحی‌های تخصصی مربوط به سرطان، قلب، مغز و اعصاب مرکزی و نخاع، گامانایف، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند ریه و پیوند مغز استخوان
  • هزینه انواع خدمات پاراكلینیكی تشخیصی مثل سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن، انواع سیتی‌اسکن، انواع آندوسکپی، ام‌آرای، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو، دانسیتومتری
  • هزینه سایر خدمات تشخیصی مثل تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفسی (اسپیرومتری–PFT)، نوار عضله (EMG)، نوار عصب (NCV)، نوار مغز (EEG)، نوار مثانه (سیستومتری یا سیستوگرام)، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، هولترمانیتورینگ قلب و آنژیوگرافی
  • هزینه جراحی‌های مجاز سرپایی از جمله شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها، گچ‌گیری، ختنه، بخیه، کرایوتراپی، اکسیزیونلیپوم، تخلیه کیست، لیزردرمانی و بیوبسی
  • هزینه خدمات آزمایشگاهی شامل پاتولوژی، آسیب‌شناسی و ژنتیک پزشکی، انواع رادیوگرافی، نوار قلب، فیزیوتراپی
  • هزینه‌های آمبولانس شهری و بین‌شهری
  • هزینه‌های زایمان، اعم از طبیعی و سزارین
  • هزینه‌های مربوط به نازایی و ناباروری از جمله جراحی مرتبطIUI ،ZIFT ، GIFT، میکرواینجکشن و IVF شیمی درمانی
  • جبران هزینه رفع عیوب انکساری چشم
  • ویزیت و دارو (مطابق با فهرست داروهای مجاز کشور مازاد بر سهم بیمه‌گر پایه پرداخت می‌شود)
  • هزینه خدمات اورژانس در موارد غیربستری
  • دندانپزشكی

مقایسه مزایا و معایب انواع بیمه تکمیلی

هرکدام از بیمه‌های تکمیلی انفرادی و تکمیلی و خانواده مزایا و معایب خودشان را دارند. برای انتخاب بهترین بیمه تکمیلی مهم است که این تفاوت‌ها را بررسی کنیم:

  • بیمه تکمیلی انفرادی می‌تواند بدون داشتن بیمه پایه برای فرد صادر شود اما برای خرید بیمه تکمیلی گروهی فرد حتما باید بیمه پایه داشته باشد.
  • قیمت و حق بیمه تکمیلی انفرادی نسبت به بیمه تکمیلی گروهی گران‌تر است.
  • بیمه تکمیلی خانواده معمولا سقف تعهدات و تعداد پوشش‌های کمتری نسبت به بیمه تکمیلی گروهی دارد.
  • دوره انتظار بیمه تکمیلی گروهی معمولا نسبت به بیمه تکمیلی انفرادی کمتر است. مثلا دوره انتظار پوشش بیمه تکمیلی برای زایمان معمولا بین ۹ تا ۱۲ ماه است! یعنی برای دریافت هزینه‌های زایمان از بیمه تکمیلی، باید حدود 9 تا 12 ماه قبل از زایمان (طبیعی یا سزارین) آن را خریده باشید. اما بیمه تکمیلی سازمانی یا گروهی با تعداد نفرات بین 250 تا 1000 نفر معمولا طول دوره انتظار پوشش زایمان را از 9 ماه به 6 ماه کاهش می‌دهد. اگر هم بیمه گروهی برای 1000 نفر بیشتر خریده شده باشد، اصلا دوره انتظار زایمان نخواهد داشت. همچنین برخی از قراردادهای بیمه تکمیلی گروهی (با تعداد بیمه شده بالای 1000 نفر)، دوره انتظار برای جراحی و بستری هم ندارند.
  • میزان فرانشیز بیمه‌های درمان معمولا با توجه به شرایط بیمه‌نامه بین ۵ تا ۳۰ درصد است. اما شرکت‌های بیمه برای بیمه‌نامه تکمیلی گروه‌های که برای تعداد اعضای بالا صادر می‌شود، طرح‌های بیمه درمان بدون فرانشیز هم ارائه می‌کنند.

می‌توانید اطلاعات تکمیلی‌تر درباره تفاوت بیمه تکمیلی انفرادی و گروهی را اینجا بخوانید.

خرید بهترین بیمه تکمیلی از ازکی

برای مقایسه و بررسی شرایط پوشش‌های مختلف بیمه‌های تکمیلی درمانی انفرادی و گروهی و خانواده می‌توانید به سایت ازکی مراجعه کنید. انواع طرح‌های بیمه تکمیلی با پوشش‌های متنوع و سقف تعهدات مختلف در ازکی به شما معرفی می‌شود و می‌توانید به‌راحتی بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا