بیمه بدنه

هرچه باید قبل از بازدید بیمه بدنه بدانید!

قبل از خرید بیمه بدنه باید ماشین حتما بازدید شود تا کارشناس خودرو تشخیص دهد امکان خرید بیمه بدنه برای ماشین شما وجود دارد یا نه؟! از طرفی خوردگی‌ها و زدگی‌های خودرو در بیمه‌نامه نوشته می‌شود تا بعد از تصادف خسارت دقیق ارزیابی شود. از طرف دیگر کارشناس بازدید به شما کمک می‌کند تا قیمت روز ماشین را دقیق مشخص کنید و متناسب با آن ماشین خود را بیمه کنید. اما قبل از بازدید بدنه باید ماشین و شرایط را آماده کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا آمادگی‌های قبل از بازدید بیمه بدنه را به شما بگوییم.

بیمه بدنه چیست؟ پوشش‌ بیمه بدنه اصلی و اضافی کدامند؟

بیمه بدنه یک بیمه برای جبران خسارت و آسیب وارد شده به ماشین بیمه‌شده است. فرقی نمی‌کند که بیمه‌شده مقصر تصادف باشد یا نه. در هر دو صورت می‌تواند از بیمه بدنه استفاده کند.

بیمه بدنه خودرو دو دسته خسارت کلی و خسارت جزئی را پوشش می‌دهد. البته میزان پرداخت خسارت براساس درصد و میزان آسیب به ماشین انجام می‌شود.  به‌طور کلی خسارت‌های بیشتر از 70%، خسارات محسوب می‌شوند و مبلغ خسارت‌شان هم بر اساس قوانین خودشات ارزیابی می‌شود. خسارات‌های کمتر از 70%  هم خسارت‌های جزیی هستند.

خوبی بیمه بدنه این است که پوشش‌های متنوعی دارد و حتی دزدی قطعات ماشین یا سرقت کلی ماشین را هم جبران می‌کند. پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پوشش حادثه و تصادف
  • پوشش آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار
  • پوشش سرقت کلی

پوشش‌های اضافی و تکمیلی بیمه بدنه عبارتند از:

  • میخ‌کشی و خط‌وخش
  • نوسانات قیمت
  • حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله
  • حذف فرانشیز
  • سرقت قطعات اصلی و لوازم یدکی
  • پاشیدن اسید و مواد شیمیایی
  • شکسته شدن شیشه‌ها

اگر می‌خواهید درباره هرکدام از این پوشش‌ها بیشتر بدانید حتما مقاله خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه چیست؟ را بخوانید.

چرا بازدید بیمه بدنه خودرو ضروری است؟

بازدید فنی ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها در زمان خرید یا تمدید بیمه بدنه ضروری است چون وضعیت ایمنی و سلامت ماشین را کنترل می‌کند. واقعیت این است که بسیاری از تصادف‌ها به‌دلیل نقص فنی و وجود مشکل در ماشین اتفاق می‌افتند. یعنی با انجام بازدید فنی می‌توان به‌راحتی از بسیاری تصادفات رانندگی جلوگیری کرد.

بازدید بیمه بدنه روی قیمت نهایی حق بیمه ماشین هم تاثیر می‌گذارد. هرچه ماشین سالم‌تر و ایمن‌تر باشد، یعنی ریسک تصادف کمتری دارد، پس حق بیمه کمتری هم پرداخت می‌‌کند. نتیجه بازدید بیمه بدنه حتی می‌تواند روی تصمیم‌گیری شرکت بیمه برای بیمه کردن یا نکردن ماشین موثر باشد. اگر ماشین در بازدید اولیه بیمه بدنه نمره قابل قبولی نگیرد خیلی از شرکت‌های بیمه آن را بیمه نمی‌کنند.

مراحل کارشناسی بازدید اولیه بیمه بدنه

مرحله اول بازدید بیمه بدنه یا بازرسی فنی ماشین یا موتورسیکلت مربوط به تست سلامت و ایمنی است. برای این کار کارشناس بیمه موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • تطبیق شماره خودرو، شماره شاسی و شماره موتور با شماره‌های ثبت‌شده در اصل مدارک
  • کنترل دقیق پرچ سینی شاسی موتور
  • بررسی سلامت قاب چراغ‌ها، جلو پنجره و درب موتور
  • بررسی کامل بدنه خودرو از بیرون و کنترل سلامت گلگیر و چراغ‌های جلو و عقب، رینگ و لاستیک، درب جلو و عقب،  آینه و قاب آینه، زه‌های روی درب، چراغ راهنمای جلو، سقف خودرو، رکاب و سپرهای جلو و عقب، صندوق عقب، زاپاس خودرو، کپسول خودرو (در مورد خودروهای دوگانه سوز)، سلامت و نوع شیشه‌های ماشین
  • تطبیق رنگ خودرو با رنگ قید شده در کارت ماشین
  • بررسی تمامی قسمت‌های داخلی خودرو شامل: سیستم صوتی خودرو و ثبت مشخصات آن، تعداد و سلامت کیسه‌های هوا و این که آیا قبلا استفاده شده‌اند یا خیر،
  • بررسی لوازم اضافی نصب شده روی خودرو و ذکر مشخصات آن‌ها

در این مرحله حتی ساده یا رنگی بودن شیشه‌ها یا ساده یا برقی بودن‌شان هم ثبت می‌شود. همچنین اگر ماشین در شیشه عقب و… سیستم گرمکن دارد باید در برگه بازدید بدنه نوشته شود.

اگر می‌خواهید بیمه بدنه بخرید و به‌دنبال کارهای بازدید بیمه بدنه هستید و می‌خواهید بدانید بیشترین اشتباهات در خرید بیمه ماشین کدامند می‌توانید مطلب 5 اشتباه رایج در خرید بیمه ماشین کدامند؟ را بخوانید.

مراحل بازدید اولیه بیمه بدنه برای ماشین بنزینی با دوگانه سوز فرق دارد؟

انجام بازدید بیمه بدنه برای ماشین‌های بنزینی یا دوگانه‌سوز فرق چندانی با هم ندارند. فقط در مورد ماشین‌های دوگانه‌سوز باید بازرسی چشمی و ظاهری از مخزن‌ هم انجام شود. البته گاهی هم بعد از بررسی ظاهری مخزن، کارشناس می‌گوید با آزمون هیدرواستاتیک هم انجام شود تا نظر قطعی درباره سلامت آن‌ها داده شود. یعنی احتمالا  ماشین‌های دوگانه سوز سه مرحله آزمون هیدرواستاتیک، بازرسی چشمی ‌و معاینه فنی عادی داشته باشند.

روش‌ های بازدید بیمه بدنه در ازکی

وقتی می‌خواهیم ماشین‌مان را در ازکی بیمه بدنه بکنیم از سه روش می‌توانیم کارهای مربوط به بازدید بیمه بدنه را انجام بدهیم:

  • اعزام کارشناس بیمه به محل برای بازدید بیمه بدنه: اگر ساکن شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، کرج، ارومیه، تبریز، ایلام، قزوین، لاهیجان و رشت هستید، کارشناسان ما در محل مورد نظر شما از ماشینتان بازدید می‌کنند.
  • خودتان از ماشین عکس بگیرید (البته اگر ماشین در سال ۱۴۰۰ حداکثر 400 میلیون تومان قیمت داشته باشد)
  • مراجعه به محل‌های تعیین شده برای بازدید بیمه بدنه

جدول شهرهایی که در صورت خرید بیمه بدنه از ازکی امکان بازدید در محل دارند:

استان

شهر

تهران

تهران

البرز

کرج

آذربایجان غربی

ارومیه

قزوین

قزوین

قم

قم

فارس

شیراز

گیلان

رشت

آذربایجان شرقی

تبریز

اردبیل

اردبیل

لرستان

خرم‌آباد

همدان

همدان

خراسان رضوی

مشهد

جدول شهرهایی که مراکز بازدید دارند:

استان شهر آدرس مرکز
تهران تهران
تهران اسلامشهر اسلامشهر-سبزدشت-خیابان امام جعفر صادق- 09339988830
سمنان سمنان سمنان- بلوار مصطفی خمینی – میدان شهید فلاحی ضلع جنوبی میدان-ساختمان 200-09127310537
خوزستان اهواز اهواز-کیان آباد خ هفدهم – 09386994547
قم قم قم-خیابان امام -روبروی سرپرستی بانک ملت-بین کوچه 35-37-پ 469-نمایندگی بیمه آرمان – 09129386816
البرز کرج 09902936920 – ۴۵ متری گلشهر -خیابان درختی- مرکز خرید درختی- طبقه اول واحد ۳۰۱-بیمه رازی
مازندران ساری خیابان خیام. بین جانبو و خیام 111- ساختمان مسچی واحد 207 – 09360086280 / 09113240070
مرکزی اراک اراک-ضلع جنوبی میدان انقلاب-مجتمع مینو-شرکت کارگزاری پارس حامی – 09181615505
لرستان خرم‌آباد خیابان ولیعصر-کوچه جنب بیمه پاسارگاد -کوچه ی افلاک 1 – 09163614975
همدان همدان همدان -خ طالقانی -ک بهداشت -ساختمان اکباتان – 09388778793
خراسان رضوی مشهد مشهد – وکیل اباد ۳۹ – نبش فخرایی ۳ – 09058659001
هرمزگان کیش میدان پرواز-خیابان پایگاه هوایی-روبروی معاینه فنی-شرکت کیش گاز – 09376393135

نکات مهم برای بازدید بیمه بدنه توسط کارشناس

برای اینکه کار بازدید بیمه بدنه ماشین ما به‌خوبی و به درستی انجام شود باید حتما این نکات را قبل از آمدن کارشناس انجام بدهیم:

  • ماشین تمیز باشد. بهتر است قبل از انجام کارهای بازدید بیمه بدنه ماشین را به کارواش ببریم
  • ماشین در فضای باز باشد
  • شماره شاسی ماشین مشخص باشد
  • سوییچ ماشین دم دست باشد تا کارشناس بتواند ماشین را جابه‌جا کند

درضمن اگر ماشین وسایل اضافی دارد کارشناس باید حتما تعداد کیسه‌های هوا یا نوع و مدل این وسایل اضافی را ثبت کند و از آن‌ها عکس بگیرد.

چه زمانی بازدید بیمه بدنه ضروری نیست؟

تقریبا در بیشتر مواقع برای تمدید یا خرید بیمه بدنه حتما بازدید بیمه بدنه ضروری است. البته اگر شما یک سال بیمه بدنه داشته باشید و سال بعد بخواهید با همان شرکت بیمه خود را تمدید کنید و از طرفی هیچگونه تصادفی نکرده و خسارتی نگرفته باشید موقع تمدید بیمه‌نامه نیازی به بازدید ماشین ندارید.

اگر بعد از بازدید قرار است بیمه بدنه ماشین‌تان را از شرکت دیگری بگیرید و می‌خواهید تخفیف‌های عدم خسارت‌تان را هم منتقل کنید حتما اینجا را بخوانید.

شرایط عکس برداری مشتری از خودرو در بازدید بیمه بدنه

معمولا کارشناس شرکت بیمه از ما می‌خواهد که یک‌سری عکس از ماشین برایش بفرستیم. این کار برای این است که سلامت و سرپایی ماشین کنترل شود. اگر هم می‌خواهید بدانید که با داشتن بیمه بدنه، بعد از تصادف چگونه باید خسارت‌تان را از شرکت بیمه بگیرید حتما مقاله چک لیست کامل دریافت خسارت بیمه بدنه + مدارک لازم را بخوانید.

نحوه عکس گرفتن مشتری از خودرو برای بیمه بدنه

گفتیم که عکس گرفتن از ماشین برای تمدید یا خرید بیمه بدنه شرایطی دارد. یک نکته برای عکس‌بردای از ماشین این است که نحوه عکس گرفتن از نمای جلوی ماشین و نمای پشت آن متفاوت است. معمولا این عکس‌ها باید توسط خود نماینده یا کارشناس رسمی بیمه گرفته شود. منتها اگر به‌هردلیل این امکان وجود نداشت یا می‌خواستید بیمه بدنه آنلاین بخرید خودتان هم می‌توانید از ماشین عکس بگیرید. اما عکسی که از ماشین می‌گیریم باید شرایطی داشته باشد. درواقع باید موقع گرفتن عکس برای بازدید بیمه بدنه حتما استانداردهایی را رعایت کنیم. مثلا:

عکس‌های لازم به‌عنوان مدرک بازدید بدنه را تهیه کنید. منتها به‌شرطی که در عکس‌هایی که می‌گیرد، حتما موارد زیر رعایت شده باشند:

  • خودرو کاملاً تمیز باشد
  • خودرو در فضای مسقف نباشد
  • در فاصله دو متری خودرو هیچ شی‌ای اعم از درخت، جدول و غیره وجود نداشته باشد؛ (حتی سایه درخت هم نباید در داخل زاویه و کادر دوربین شما ثبت شود)
  • عکس‌ها حتما باید با موبایل و باکیفیت بالا گرفته شده باشند
  • هوا در زمان عکس‌برداری از خودرو صاف و آفتابی باشد
  • در هنگام عکس‌برداری از کیلومترشمار، خودرو حتماً روشن باشد. (سوییچ و حرکت کیلومتر شمار حتما در عکس ثبت شده باشد)

نمای خودرو از جلو

موقع عکس گرفتن از نمای جلوی ماشین خودرو برای بیمه بدنه، باید حتما سقف ماشین و پلاک آن کاملاَ در عکس دیده شوند.

نمای پشت خودرو

در عکسی که از نمای پشت ماشین می‌گیریم هم باید سقف ماشین و همین‌طور پلاک عقب آن به‌خوبی و خیلی واضح دیده شوند.

عکس از سایر قسمت‌های ماشین

برخی شرکت‌های بیمه یعنی تقریبا بیشترشان، علاوه بر عکس نمای جلو و پشت ماشین، عکس از دیگر قسمت‌های ماشین را هم می‌خواهند. مثلا عکس از شماره شاسی و شماره موتور که برای مطابق دادن با مشخصات کارت ماشین بیمه‌شده لازم است. همچنین اگر شرکت بیمه چرخ‌های ماشین را هم در بیمه بدنه پوشش می‌دهد، ارائه عکس از لاستیک زاپاس هم ضروری است.

خرید و تمدید آنلاین بیمه بدنه خودرو

وقتی ماشین‌تان تمام مراحل بازدید اولیه و معاینه فنی را با موفقیت پشت سر گذاشت و برچسب گواهی معاینه فنی برایش صادر شد،می‌توانید بدون مراجعه حضوری بیمه بدنه را آنلاین بخرید و تمدید کنید. در زمان خود صرف جویی کنید و البته در صورت بروز خسارت کم‌تر از ۱۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ می‌توانید از خدمان دریافت خسارت آنلاین ازکی استفاده کنید.

چگونه بیمه بدنه خودرو بخریم؟

با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید، بیمه بدنه شرکت‌های بیمه مختلف را از نظر سقف پوشش‌ها و همین‌طور حق بیمه با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را با توجه به نوع و مدل ساخت ماشین‌تان بخرید.

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

  1. با سلام وخسته نباشید میخواستم ببینم موتورم را چگونه می‌توانم بیمه بدنه کرد و قیمت آن چقدر میباشد با تشکر فراوان

    1. بهمن عزیز سلام
      این بیمه رو بیشتر شرکت های بیمه ارائه نمیدن. پیشنهاد میکنم با مشاوران ما تماس بگیرین تا راهنماییتون کنن که کدوم شرکت این بیمه رو ارائه میده و باید چجوری اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا