بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

پوشش امراض خاص بیمه عمر کدام شرکت بهتر است؟

شرکت‌های بیمه فعال در کشور سال 1399 نزدیک به 3,653,347 بیمه‌نامه عمر صادر کرده‌اند. حق بیمه‌ دریافتی بابت این تعداد بیمه‌نامه 31,080.4 میلیارد ریال بوده است. شرکت‌های بیمه تعداد 1,075,738 مورد هم خسارت پرداختی برای بیمه‌های عمر داشته‌اند که قطعا با توجه به میزان و حجم اندوخته‌های بیمه‌نامه‌های عمر عدد قابل توجهی است. بد نیست بدانید که این خسارت‌ها فقط هم برای غرامت فوت نبوده‌اند. در حقیقت پوشش امراض خاص بیمه‌های عمر، نه‌تنها یکی از مهمترین پوشش‌های این بیمه‌نامه‌هاست که بخش مهمی از خسارت‌های پرداختی بیمه‌های عمر را هم شامل می‌شود. اگر شما هم به‌فکر خرید یک بیمه عمر با پوشش امراض خاص متاسب هستید تا در زمان بیماری نگرانی‌ای بابت هزینه‌های درمانی نداشته باشید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا پوشش امراض خاص شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنیم:

منظور از امراض خاص در بیمه عمر چیست؟

تقریبا تمام طرح‌های بیمه عمر چه بیمه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری چه بیمه مستمری عمر شرکت‌های بیمه مختلف، 5 دسته از بیماری‌ها شامل سکته قلبی و مغزی و جراحی باز قلب و پیوند اعضای اصلی بدن و انواع سرطان را تحت پوشش امراض بیمه‌نامه عمر قرار می‌دهند.

به‌طور کلی پوشش امراض خاص در بیمه‌های عمر شامل بیماری‌های زیر می‌شود:

  • سرطان
  • پیوند اعضا (قلب/کلیه، پیوند مغز استخوان، کبد، ریه، روده کوچک، پانکراس، بافت همبند)
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • سکته مغزی
  • اولین سکته قلب
  • جراحی آئورت
  • جراحی گرافت و بایپس شریان کرونر
  • جراحی دریچه قلب
  • بیماری وخیم کبدی
  • بیماری‌‌های مزمن ریوی

استثنائات بیمه عمر در پوشش امراض خاص

اصولا طرح پوشش امراض خاص بیمه‌نامه‌های عمر، همان‌طور که از نامش هم پیداست، قرار است هزینه‌های سنگین خدمات پزشکی برای درمان بیماری‌های خطرناک و مزمن را  پرداخت کند. پس بیماری‌های دیگری که در قرارداد بیمه عمر نوشته نشده باشند شامل این پوشش نمی‌شوند.

معمولا  بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، دیسک کمر و دندانپزشکی و … تحت پوشش امراض خاص بیمه عمر نیستند. همچنین اعتیاد به مواد مخدر و به الکل هم شامل این نمی‌شوند.

دریافت سرمایه امراض خاص چگونه است؟

حالا که با پوشش امراض بیمه عمر و استثنائات آن آشنا شدیم، سوال بعدی شاید این باشد که چگونه از آن استفاده کنیم؟  با خرید بیمه‌نامه عمر، بیمه‌شده می‌تواند هر زمان برای جبران هزینه‌های درمانی بیماریی‌هایی که گفتیم، خسارت بگیرد.

البته بعضی از شرکت‌های بیمه فقط هزینه یکی از این بیماری‌های را پرداخت می‌کنند و برخی دیگر هزینه‌های درمانی هر کدام از این بیماری‌ها را یک‌بار در طول مدت قرارداد بیمه‌نامه جبران می‌کند. پس اگر پوشش امراض خاص در بیمه عمر برایتان مهم است، در زمان خرید و انتخاب شرکت بیمه، حتما حواستان به تعداد دفعات مجاز استفاده از این پوشش باشد. همچنین شرکت‌های بیمه‌ای هم هستند که پوشش امراض خاص بیمه عمرشان هزینه‌های بیشتری به جز این 5 دسته را هم پرداخت می‌کنند.

پوشش‌های-بیمه-عمر

مدارک لازم برای استفاده از پوشش بیماری‌های خاص

برای گرفتن هزینه‌های درمانی از پوشش بیمه عمر، باید مدارک زیر را به شرکت بیمه طرف قرارداد تحویل بدهیم:

  • کپی بیمه‌نامه عمر
  • نامه اعلام خسارت، شرح حال کتبی در مورد بیماری و معرفی پزشکان
  • کپی هر دو صفحه فرم پیشنهاد بیمه‌نامه عمر
  • مدارک تشخیصی بیماری
  • مدارک درمان بیماری
  • کپی برابر اصل از تمام صفحات مربوط به مدارک بیمارستانی و پزشکی
  • دفترچه‌ بیمه

چگونه بهترین شرکت برای پوشش بیماری‌های خاص را انتخاب کنیم؟

هر شرکت بیمه شرایط متفاوتی دارد. برای اینکه بهترین بیمه را بخریم، باید چند مورد را بررسی کنیم:

  • شرکت بیمه چه تعداد بیماری را تحت پوشش امراض خاص قرار می‌دهد؟ (علاوه بر 5 مورد بیماری خاص گفته شده)
  • سقف تعهدات پرداختی شرکت بیمه برای جبران هزینه‌‌های درمانی بیماری‌های خاص چقدر است؟
  • شرکت بیمه تا چه سنی هزینه‌های مربوط به بیماری خاص بیمه‌شده را پوشش می‌دهد؟
  • تا چند مرتبه می‌توان از پوشش بیماری‌های خاص بیمه عمر شرکت مذکور استفاده کرد؟
  • دوره انتظار شرکت بیمه برای استفاده از پوشش امراض خاص بیمه عمر چه مدت است؟

اگر می‌خواهید بیمه عمر شرکت‌های مختلف را از همه جوانب بررسی کنید مطلب «راهنمای انتخاب بهترین بیمه عمر» را بخوانید.

مقایسه امراض خاص شرکت‌های مختلف

بد نیست در ادامه ببینیم که هر کدام از شرکت‌های بیمه در بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری خود، چگونه امراض خاص را پوشش می‌دهند؟

پوشش امراض خاص بیمه عمر ایران

بیمه عمر ایران، امراض خاص و سرطان را در دو دسته جداگانه قرار داده و برای هرکدام هم سقف تعهدات متفاوتی دارد. حداکثر پرداختی برای هزینه‌های درمانی بیماری سرطان در بیمه عمر ایران، تا سقف ۵۰ درصد سرمایه فوت یعنی ۳۰ میلیون تومان است. این مبلغ برای سایر امراض خاص شامل سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی باز قلب، پیوند اعضای اصلی بدن، 20 میلیون تومان خواهد بود.

درضمن بیمه عمر ایران برای همه افراد ۱۵ تا 60 ساله هزینه‌های مربوط به بیماری‌های خاص را پرداخت می‌کند. این پوشش فقط یکبار در طول مدت قراداد بیمه عمر و برای یکی از بیماری‌ها قابل استفاده است. همچنین بیمه ایران هزینه‌های سرطان را هم پرداخت می‌کند البته دوره انتظار 6 ماهه برای این بیماری و سه ماهه برای سایر بیماری‌های خاص دارد.

پوشش امراض خاص بیمه عمر پاسارگاد

بیمه عمر پاسارگاد به بیمه‌شده این امکان را می‌دهد تا برای جبران هزینه‌های تمام 5 بیماری خاص گفته شده برای یک بار در طول مدت قرارداد بیمه‌نامه و تا سقف ۴۰ میلیون تومان برای هر کدام استفاده کند. یعنی بیمه‌شده می‌تواند تا 5 مرتبه و سقف ۳۰۰ میلیون تومان از بیمه عمر پاسارگاد استفاده کند. بنابراین سقف پرداختی این پوشش‌ها 200 میلیون تومان می‌شود. همه بیمه‌شده‌های 12 تا 60 ساله می‌توانند از پوشش بیمه عمر پاسارگاد استفاده کنند.

نکته مهم درباره بیمه عمر پاسارگاد این است که بیمه‌شده می‌تواند در کنار پوشش امراض خاص از پوشش تکمیلی هم استفاده کند. یعنی هر بیمه‌شده می‌تواند از  زمانی که اندوخته بیمه‌نامه‌اش به ۲ میلیون تومان رسید، بر اساس میزان اندوخته بیمه‌نامه، هزینه‌های مربوط به بستری و جراحی را هم از بیمه پاسارگاد دریافت کند.

پوشش امراض خاص بیمه عمر سامان

بیمه عمر سامان سه طرح مختلف دارد: طرح پایه، بیمه طرح آسایش و طرح ممتاز. همه بیمه‌شده‌های بین ۲ تا ۶۰ سال تحت این پوشش قرار می‌گیرند و می‌توانند برای ۳۰ بیماری تا سقف ۵۰ میلیون تومان هزینه‌های درمانی خود را از این بیمه دریافت کنند.

در طرح پایه بیمه عمر سامان، سقف پوشش 500 میلیون تومان است و فقط برای یک بار 100% هزینه‌های درمانی پرداخت می‌شود. هچنین در این طرح تمامی بیماری‌‌ها دوره انتظار 9 ماهه دارند. البته وره انتظار بیماری ام‌اس کمتر و فقط 180 روز است.

پوشش-بیماری‌های-خاص

طرح آسایش این شرکت امراض خاص بیشتری را تحت پوشش قرار داده است: سرطان، پیوند اعضا (قلب، کلیه، مغز استخوان، کبد، ریه، روده کوچک، پانکراس، بافت همبند) و MS، فلج اندام، کما و سوختگی شدید است. برای بزرگسالان شامل: سرطان، پیوند اعضا (قلب، کلیه، مغز استخوان، کبد، ریه، روده کوچک، پانکراس، بافت همبند) و MS، سکته مغزی، اولین سکته قلبی، جراحی آئورت، جراحی گرافت، بایپس شریان کرونر و جراحی دریچه قلب، فلج اندام، کما و سوختگی شدید، بیماری وخیم کبدی و بیماری مزمن ریوی.

طرح ممتاز بیمه عمر سامان هم بیماری‌های خاص را گروه‌بندی کرده و برای هر گروه (گروه سرطان‌ها، گروه بیماری‌‌های قلبی، گروه بیماری‌‌های مغز و اعصاب، سایر بیماری‌ها، سوختگی شدید، هپاتیت ویروسی برق آسا، پیوند (کبد، ریه، روده کوچک، پانکراس، بافت همبند)، آرتریت روماتوئید وخیم، بیماری وخیم کبدی، بیماری مزمن ریوی، پانکراتیت مزمن.

پوشش امراض خاص بیمه عمر پارسیان

بیمه عمر پارسیان هزینه‌های مربوط به بیماری خاص را تا  سقف ۳۰ میلیون تومان پوشش می‌دهد. یعنی برای ۵ بیماری تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند. شرایط سنی بیمه عمر پارسیان برای استفاده از این پوشش ۲۰ تا 60 سال است. البته بیمه پارسیان هزینه درمانی ابتلا به بیماری‌های خاص در مدت قرارداد بیمه‌نامه را پرداخت می‌کند. یعنی اگر بیمه‌شده در زمان خرید بیمه‌نامه عمر مبتلا به این بیماری‌ها باشد، نمی‌تواند از این پوشش استفاده کند.

پوشش امراض خاص بیمه عمر البرز

سقف تعهدات پوشش امراض خاص بیمه عمر البرز، 30درصد جق بیمه اولیه و در مجموع ۲۵ میلیون تومان برای هر بیماری است. بازه سنی بیمه‌شده هم حتما باید بین ۱۵ تا ۶۰ باشد.

البته بیمه زندگی البرز برای بیماری سرطان تا سقف 500 میلیون هم هزینه‌های درمانی را پوشش می‌‌دهد.

پوشش امراض خاص بیمه عمر آسیا

طرح پوشش امراض خاص بیمه عمر آسیا ۵ بیماری اصلی (انواع سرطان، سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی باز قلب، پیوند اعضای اصلی بدن ) را پوشش می‌‌دهد. سقف تعهدات پرداخت پوشش امراض خاص بیمه عمر این شرکت ۲۰ میلیون تومان است. هر بیمه‌شده هم فقط یک‌بار می‌تواند در مدت قرارداد بیمه‌نامه از این پوشش استفاه کند.

پوشش امراض خاص در شرکت بیمه آسیا دوره انتظار ۶ ماهه دارد. درضمن شرط سنی برای استفاده از این پوشش ۱۰ تا ۶۰ است.

پوشش امراض خاص بیمه عمر ما

سقف تعهدات پوشش امراض خاص بیمه عمر ما ۳۰% سرمایه فوت به هر دلیل و ۵۰ میلیون تومان است یعنی برای ۵ بیماری تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند. همه افراد ۱ تا ۶۰ ساله می‌توانند از این پوشش استفاده کنند.

پوشش امراض خاص بیمه عمر ملت

بیمه عمر ملت، هزینه‌های مربوط به بیماری‌های خاص را تا ۳۰% سرمایه فوت و حداکثر تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان پوشش می‌دهد. هزینه درمان برای ابتلا به ۵ بیماری به بیمه‌شده پرداخت می‌شود. البته برای استفاده از این پوشش بیمه‌شده باید حداکثر ۶۰ سال سن داشته باشد.

پوشش امراض بیمه عمر نوین

بیمه عمر نوین علاوه بر 5 بیماری اصلی، جراحی قلب، ام‌اس، هپاتیت ب و سی، آلزایمر، پارکینسون، دیالیز (به دلیل نارسایی کلیوی)، نابینایی کامل (به علت بیماری)، ناشنوایی کامل، کما، مننژیت و عفونت HIV را هم پوشش می‌دهد.

بیمه نوین برای هر یک از این پوشش‌ها مبلغ 50 میلیون تومان و جمعا مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان به صورت غرامت به بیمه‌شده پرداخت می‌کند.

پوشش امراض خاص بیمه عمر دانا

پوشش امراض خاص بیمه عمر دانا تا سقف ۳۰ میلیون هزینه‌های مربوط به درمانی 5 بیماری اصلی این پوشش‌ها را جبران می‌کند. نکته مهم اینکه هزینه‌های درمان برای  همه ۵ بیماری پرداخت می‌شود. البته استفاده از پوشش امراض خاص بیمه دانا، دارای دوره انتظار سه ماهه از صدور بیمه نامه است. همه بیمه‌شده‌های 15 تا 60 ساله تحت این پوشش قرار می‌گیرند.

جدول زیر  سقف پرداخت پوشش‌های امراض خاص بیمه شرکت‌های بیمه عمر متلف را نشان می‌دهد:

نام شرکت بیمه سقف تعهدات پوشش امراض خاص بیمه عمر تعداد بیماری تحت پوشش
ایران 30 میلیون تومان 5 بیماری اصلی
پاسارگاد 40 میلیون تومان 5 بیماری اصلی
سامان 500 میلیون تومان 5 بیماری اصلی + ام‌اس
پارسیان 30 میلیون تومان 5 بیماری اصلی
البرز 500 میلیون تومان 5 بیماری اصلی
آسیا 20 میلیون تومان 5 بیماری اصلی
ما 50 میلیون تومان 5 بیماری اصلی
ملت 50 میلیون تومان 5 بیماری اصلی
نوین 800 میلیون تومان 5 بیماری اصلی + ام‌اس، هپاتیت ب و سی، آلزایمر، پارکینسون، دیالیز، نابینایی به علت بیماری، ناشنوایی کامل، کما، مننژیت و عفونت HIV
دانا 30 میلیون تومان 5 بیماری اصلی

برای مقایسه طرح‌های مختلف بیمه عمر در شرکت‌های بیمه کافی است در سایت ازکی مشخصات خود را همراه با مقدار پرداختی دلخواه وارد کنید تا بهترین‌ها را به شما پیشنهاد کنیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا