دریافت خسارت

پرداخت خسارت سیار؛ مزیتی قابل توجه برای شرکت‌های بیمه

یکی از مواردی که در زمان خرید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث بر انتخاب افراد تاثیر می‌گذارد، داشتن پرداخت خسارت سیار است. خسارت سیار یک ویژگی مهم و مثبت برای شرکت‌های بیمه است. در این مقاله پرداخت خسارت سیار را توضیح می‌دهیم و آن را برای شرکت‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

خسارت سیار چیست؟

در زمان تصادف و حادثه، روش‌های مختلفی برای پرداخت خسارت مالی بیمه وجود دارد. یکی از این روش‌ها پرداخت خسارت سیار است که توسط تعدادی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود.

در پرداخت خسارت سیار یا پرداخت خسارت در محل، افراد می‌توانند در زمان تصادف با شرکت بیمه راننده مقصر (در صورتی که خسارت سیار داشته باشد) تماس بگیرند و درخواست اعزام کارشناس ثبت کنند. در این حالت کارشناس بیمه به محل تصادف می‌رود و پس از ارزیابی خسارت، خسارت به فرد یا افراد زیان‌دیده پرداخت می‌شود. البته این امر بستگی به نوع و میزان خسارت هم دارد.

تعدادی از شرکت‌های بیمه به صورت مستقل بخش پرداخت خسارت سیار دارند و تعداد زیادی از شرکت‌ها با شرکت‌های پرداخت خسارت مستقل مانند سامان نگار ایرانیان و ایرانیان پوشش و … همکاری می‌کنند.

سقف پراخت خسارت سیار چقدر است؟

سقف پرداخت خسارت سیار دقیقا همان مبلغی است که به‌عنوان سقف تعهدات بیمه‌نامه خریداری شده است. یعنی هر مبلغی که در بیمه‌نامه به‌عنوان سقف تعهدات پرداختی عنوان شده در دریافت خسارت سیار هم قابل استفاده است.

به‌طور کلی سقف تعهدات بیمه‌نامه شخص ثالث در سال 1400 توسط بیمه مرکزی 320 میلیون تومان اعلام شده است. یعنی شما می‌توانید در زمان خرید بیمه شخص ثالث میزان تعهدات بیمه‌نامه خود را از مبلغ 16 میلیون تومان تا حداکثر 320 میلیون تومان انتخاب کنید و نرخ حق بیمه شما هم باتوجه به این مبلغ تعیین می‌شود. مثلا ممکن است باتوجه به نوع ماشین و نیازتان درخواست سقف تعهدات مالی 50 میلیون تومان، 100 میلیون تومان یا 260 میلیون تومان داشته باشید.

خسارت های قابل پرداخت خسارت سیار کدامند؟

پرداخت خسارت سیار فقط برای جبران خسارات مالی قابل استفاده است. به‌طور کلی برای دریافت خسارت‌های مالی بیمه‌نامه‌های ثالث و بدنه ماشین می‌توان از امکان پرداخت خسارت سیار استفاده کرد.

در زمان تصادف چه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در زمان تصادف با خودرو، مراحلی است که باید طی کنند تا بتوانند خسارت خود را دریافت کنند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که دقیقا برای دریافت خسارت باید چه کار کنند یا چه مدارکی لازم دارند.

به‌طور کلی اولین و مهم‌ترین نکته در زمان تصادف حفظ آرامش است. در بعضی از تصادفات به دلیل خسارت کم و مشخص بودن مقصر، طرفین باهم به توافق می‌رسند و نیازی به حضور پلیس نیست. در غیر اینصورت باید برای تعیین مقصر با پلیس و در صورت وقوع خسارت جانی نیز حتما با اورژانس تماس بگیرید. پس از مراجعه پلیس و تعیین مقصر در صورت توافق طرفین روی نظر پلیس باید کروکی تصادف را دریافت کنید و سپس وارد مرحله دریافت خسارت می‌شوید.

چگونه خسارت خود را دریافت کنیم؟

دریافت خسارت از بیمه به روش‌های مختلفی ممکن است. یکی از متداول‌ترین روش‌های دریافت خسارت، مراجعه مقصر و زیان‌دیده به مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه در مراکز استان‌ها و شهرهای مختلف است. این پروسه به طور معمول پروسه‌ای زمان‌بر است و ممکن از مشکلات زیادی نیز داشته باشد. از مشکلاتی که در چنین شرایطی ایجاد می‌شود می‌توان به عدم امکان هماهنگی طرفین، عدم مراجعه مقصر به مرکز پرداخت و … اشاره کرد.

راه حل مناسب برای رفع چنین مشکلاتی استفاده از روش پرداخت خسارت سیار است. البته باید توجه کنید که پرداخت خسارت سیار فقط برای خسارات مالی ممکن است.

پرداخت خسارت

چه مدارکی برای پرداخت خسارت سیار لازم است؟

برای دریافت خسارت به صورت سیار باید طرفین حادثه در محلی مشخص حضور داشته باشند. مدارک مورد نیاز برای بررسی و کارشناسی خسارت به صورت سیار عبارتند از:

  • گزارش پلیس
  • کروکی تصادف
  • گواهینامه طرفین
  • کارت خودرو طرفین
  • بیمه شخص ثالث معتبر طرفین

باید توجه کنید که در بسیاری از مواقع که تصادف خسارت زیادی نداشته است، نیازی به کروکی برای پرداخت خسارت نیست و پلیس نیز کروکی رسم نمی‌کند. با این وجود بهتر است برای اطمینان حتما در زمان مراجعه پلیس درخواست کروکی کنید تا در زمان دریافت خسارت به هیچ مشکلی برنخورید. البته برای دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی باید:

  • هردو ماشین بیمه شخص ثالث معتبر و پیوسته داشته باشند
  • هر دو راننده گواهینامه معتبر داشته باشند
  • درتصادف کسی آسیب جانی ندیده باشد
  • مبلغ خسارت وارده‌شده به زیان‌دیده بیشتر از 16 میلیون تومان (در سال 1400) نباشد
  • طرفین حادثه در مورد مقصر اختلاف نظر نداشته باشند
  • هر دو ماشین توسط کارشناس بیمه بازدید شود

کدام بیمه‌ها خسارت سیار دارند؟

در جدول زیر پرداخت خسارت سیار تمام شرکت‌های بیمه بررسی شده است.

خسارت سیار بیمه ایران

بیمه ایران فقط برای بیمه شخص ثالث و فقط در شهر تهران خسارت سیار ارائه می‌دهد. در صورت تصادف شما می‌توانید در ساعات کاری با مرکز تماس این شرکت تماس بگیرید و درخواست اعزام کارشناس ثبت کنید. اگر تصادف در خارج از زمان کاری رخ داده باشد، پس از گرفتن گزارش پلیس و کروکی می‌توانید روز بعد از تصادف با مرکز پرداخت خسارت سیار شرکت تماس بگیرید و هردو راننده مقصر و زیان‌دیده در محل مشخصی حاضر شوید تا خسارت شما در محل پرداخت شود.

خسارت سیار بیمه آسیا

بیمه آسیا خسارت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را به صورت سیار در شهر تهران پرداخت می‌کند.

خسارت سیار بیمه البرز

برای دریافت خسارت بیمه البرز می‌توانید با شماره ثبت شده در جدول بالا تماس بگیرید و درخواست اعزام کارشناس ثبت کنید. این بیمه خسارت بدنه و شخص ثالث را در سراسر کشور به صورت سیار پرداخت می‌کند.

خسارت سیار بیمه پاسارگاد

بیمه پاسارگاد در هردو رشته بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث پرداخت خسارت سیار دارد.

خسارت سیار بیمه رازی

بیمه رازی در سراسر کشور پرداخت خسارت سیار دارد. این بیمه خسارت هردو بیمه بدنه و شخص ثالث را به صورت سیار پرداخت می‌کند.

خسارت سیار بیمه سرمد

شرکت بیمه سرمد در سال‌های اخیر پرداخت خسارت سیار را به خدمات خود اضافه کرده است. بیمه سرمد نیز در سراسر کشور به صورت سیار خسارت تصادفات اتومبیل را پرداخت می‌کند.

خرید آنلاین بیمه در ازکی با پرداخت خسارت سیار

شما می‌توانید با مراجعه به سایت ازکی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان خریداری کنید. پس از ورود به سایت بخش خرید بیمه خودرو، اطلاعات اولیه خودرو را وارد کنید تا وارد صفحه استعلام بیمه شوید.

پس از مقایسه شرکت‌های بیمه و با استفاده از مطالب گفته شده می‌توانید شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که با توجه به نیاز شما بهترین خدمات را داشته باشد. توجه داشته باشید که شما با خرید بیمه شخص ثالث از ازکی، می‌توانید از تخفیف بدنه نیز برای خرید بیمه بدنه خودرو استفاده کنید.

نمایش بیشتر

11 دیدگاه

  1. سلام و شب بخیر
    من امروز تصادف کردم و مقصر بودم. ناچارا ماشینم به تعمیرگاه منتقل شد.
    بیمه ماشینم دانا هست.
    کارت ماشینم رو به راننده مقابل دادم. سوالم اینه که چون نمی تونم ماشین رو به مرکز بیمه ببرم آیا امکان استفاده از خدمات سیار بینه دانا وجود داره؟ ممنونم اگر راهنمایی بفرمائید چون صبح باید حتما اقدام کنم ??

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونین از خسارت سیار استفاده کنین. باید با زیان‌دیده هماهنگ کنین تا در محل خودرو حاضر باشین و واحد سیار برای بررسی خسارت مراجعه کنه.

  2. سلام من صبح تصادف کردم…
    زیاندیده بودم… و بیمه سیار ایران مراجعه کرد… کاراشو کرد عکساشو گرفت و یه رسید پرداخت خسارت به من داد که مراجعه کنم به واحد پرداخت خسارت…
    آیا موقع مراجعه دوباره مدارک مقصر لازمه؟

  3. سلام من چند روز پیش تصادف کردم مقصر طرف مقابل بود افسر آمد کارت ماشین و بیمه نامه ایشون رو گرفت داد به من قرار شد باهم ببریم صافکاری فرداش زنگ زد و گفت بریم؟ بیمه حالا هم جواب نمیده من چیکار باید بکنم

    1. سونیا عزیز سلام
      بهترین راه حل این است که از طریق دادگاه (شورای حل اختلاف ) اقدام کنید.
      یک دادخواست تنظیم کنید تا در اسرع وقت مجبور به همکاری گردد. متاسفانه بعضی از مردم تا زور وسط نیاد، وظایف خود را انجام نمی‌دهند.

    1. حامد عزیز سلام
      اگر ساکن شهر تهران هستید در ساعات کاری به مراکز تماس این شرکت زنگ بزنید تا راهنماییتون کنند.

  4. با سلام و احترام
    دیروز صبح از پشت بمن زد در رفت هر کاری کردم بهش نرسیدم
    حالا چه غلطی باید بکنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا