بیمه بدنه

راهنمای کامل نحوه انتقال بیمه بدنه خودرو و تخفیف آن

 بیمه بدنه اجباری نیست ولی این روزها بالارفتن قیمت ماشین‌ها باعث شده تا خیلی از مالکان حتما ماشین‌شان را بیمه بدنه هم بکنند. یعنی در خرید و فروش ماشین یکی از موضوعات مهم در کنار سند و برگ سبز و بیمه شخص ثالث این است که تکلیف بیمه بدنه و یا تخفیف‌‌های عدم خسارت آن چه می‌شود؟ مخصوصا اگر راننده قانون‌مندی باشیم و بیمه‌نامه‌مان تخفیف عدم خسارت قابل توجهی داشته باشید. اگر شما هم می‌خواهید بدانید شرایط انتقال بیمه بدنه و تخفیف‌‌های آن به خودرو یا فرد دیگر چگونه است حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه ماشینت رو با تخفیف ویژه بخر. کد تخفیف: body

تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه چیست؟

معمولا شرکت‌‌های بیمه تخفیف‌های مختلفی برای بیمه بدنه دارند.مثلا تخفیف بیمه بدنه خودرو صفر. اما مهمترین این تخفیف‌ها تخفیف عدم خسارت است. درواقع شرکت‌‌های بیمه برای تشویق افراد به رانندگی محتاطانه و کم خطر، تخفیف‌‌های عدم خسارت را ارائه‌‌ می‌دهند تا رانندگانی که خودروی آن‌ها در مدت ‌‌‌بیمه‌نامه دچار تصادف یا آسیبی نشده باشد، مبلغ حق بیمه کمتری پرداخت کنند. مقدار تخفیف عدم خسارت هم با فرممول زیر محاسبه می‌شود:

  • یکسال عدم پرداخت: ۲۵% تخفیف
  • دو سال عدم پرداخت: ۳۵% تخفیف
  • سه سال عدم پرداخت: ۴۵% تخفیف
  • چهار سال عدم پرداخت یا بیشتر: ۶۰% تخفیف

 

آیا بیمه بدنه قابل انتقال است؟

در موارد زیر  انتقال تخفیف بیمه بدنه ماشین لازم می‌شود:

  • خرید ماشین جدید صفر یا کار کرده
  • خرید بیمه بدنه ماشین‌ از شرکت بیمه جدید
  • انتقال تخفیفات به فرد دیگر

شرایط انتقال تخفیف بیمه بدنه

انتقال تخفیف ییمه بدنه ماشین‌ شراطی دارد که حتما باید رعایت شود. مثلا

  • بیمه‌نامه باید هنوز تاریخ داشته باشد
  • حداقل یک سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید
  • انتقال تخفیف بیمه بدنه به ماشین دیگر با ارزش متقاوت با پرداخت حق بیمه مربوط به ماشین جدید ممکن است
  • نباید بیشتر از 10 یا 15 سال از سال ساخت ماشین جدید گذشته باشد
  • ماشین جدید و ماشین قدیمی بیمه‌شده کاربری یکسان داشته باشند (مثلا هردو سواری باشند یا هر دو وانت باشند)

چه زمانی انتقال بیمه بدنه لازم است؟

به‌طور کلی شما می‌توانید تخفیف‌ عدم خسارت بیمه بدنه ماشین‌تان را به ماشین یا شرکت دیگری منتقل کنید. البته برای انتقال تخفیف بیمه بدنه ماشین‌ باید حتما نهایتا تا 24 ساعت بعد از معامله و خرید یا فروش ماشین کارهای مربوط به انتقال تخفیف بیمه بدنه را انجام بدهید.

انواع انتقال بیمه بدنه خودرو

در صورتی که شما پس از فروش خودروی خود قصد خرید خودروی جدیدی را داشته باشید،‌‌ می‌توانید ‌‌‌بیمه‌نامه بدنه و تخفیف‌‌های عدم خسارت آن را به خودروی جدیدتان منتقل کنید.

انتقال بیمه بدنه به خودرو دیگر

برای انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید، دو حالت به وجود‌‌ می‌آید:

1) در حالتی که ‌‌‌بیمه‌نامه قبلی شما هنوز اعتبار داشته باشد. در این صورت شرکت بیمه حق بیمه‌‌‌ای که تا آن تاریخ پرداخت شده است را از مجموع مبلغ حق بیمه کم کرده و باقی مانده آن را به شما پرداخت‌‌ می‌کند. و ‌‌‌بیمه‌نامه‌‌‌ای جدید برایتان صادر خواهد کرد. تخفیف‌‌های عدم خسارت هم به این ‌‌‌بیمه‌نامه منتقل‌‌ می‌شود.

2) در حالتی که ‌‌‌بیمه‌نامه قبلی شما منقضی شده باشد. در این صورت هم‌‌ می‌توانید با ارائه مدارک مورد نیاز و پس از انتقال تخفیف‌‌های عدم خسارت، برای خودروی جدید خود بیمه بدنه تهیه کنید.

انتقال بیمه بدنه به شخص دیگر

طبق قانون امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه به فرد دیگر وجود ندارد. مگر اینکه خریدار یا فرد دیگر اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده (پدر، مادر، فرزند و همسر) باشند.

مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه بدنه

برای انتقال تخفیف بیمه بدنه مدارک زیر را لازم داریم:

  • کارت ماشین
  • سند فروش ماشین
  • مدارک شناسایی شامل کارت ملی، شناسنامه و…

مراحل انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه

برای انتقال بیمه بدنه باید به همراه مدارک گفته شده به شعب یا نمایندگی شرکت بیمه‌ مراجعه کنید. یک فرم مخصوص برای درخواست انتقال بیمه بدنه به شما داده می‌شود که باید به دقت آن را پر کنید. کارشناس بیمه درخواست و مدارک شما را بررسی می‌کند و از بیمه‌ بدنه ماشین استعلام می‌گیرد. در نهایت هم یک الحاقیه برای بیمه‌نامه صادر شده و تخفیف بیمه بدنه به بیمه نامه جدید منتقل می‌شود.

نکات ضروری انتقال تخفیف بیمه دنه

موقع انتقال تخفیف بیمه بدنه حتما حواستان به موارد زیر باشد:

  • بعد از فروش ماشین فقط تا ۲۴ ساعت می توانید درخواست انتقال بیمه بدنه بدهید.
  • بعد از فروش خودرو یا انقضای بیمه‌نامه بدنه، فقط تا 6 ماه برای انتقال سوابق یا تخفیفات بیمه خود فرصت دارید.
  • قبل از انتقال بیمه بدنه تاریخ اعتبار بیمه‌نامه را چک کنید.
  • اگر ماشینی فروخته شود و الحاقیه انتقال بیمه‌ بدنه برای مالک جدید صادر نشود، مبلغ خسارت به بیمه‌شده (مالک قبلی) پرداخت می‌شود.
  • با انتقال تخفیف بیمه بدنه، حق بیمه باقی‌مانده به تعداد روزهای باقیمانده از اعتبار بیمه‌نامه محاسبه و به بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

انتقال تخفیف بیمه بدنه با ازکی

در سایت ازکی می‌توانید قیمت بیمه بدنه را در شرکت‌های مختلف و با پوشش‌های متفاوت آن مشاهده و مقایسه کنید. انتقال بیمه بدنه و تخفیف‌های آن هم در ازکی امکان‌پذیر است. به این معنی که شما باید مدارک کامل خود مثل سند خودرو و بیمه‌نامه را در اختیار کارشناسان ازکی قرار دهید تا پس از استعلام از بیمه مرکزی، مراحل انتقال بیمه‌نامه انجام شده و بیمه بدنه جدید شما با احتساب تخفیفات آن صادر خواهد شد.

نمایش بیشتر

26 دیدگاه

  1. سلام با تشکر از راهنمایی های شما سوالی داشتم‌ ایا می توان بیمه ی بدنه را که بنام شوهرم برای خودرو مثلا جیلی هست را به دلیل فروختن خودرو جیلی به همسر خود که گواهینامه ندارد ولی اتومبیل جدید که آرزا ۲۰۰۷ به نام‌ او هست را به وی منتقل نمود ؟ ممنون از پاسخ شما

    1. سلام دوست عزیز
      دقیق متوجه سوالتون نشدم. قصد انتقال بیمه بدنه از جیلی به آزرا 2007 دارین؟ اگه این سوالتون هست باید بگم چنین چیزی نمیشه چون بیمه بدنه برای هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی مثل سال ساخت، وضعیت سلامت، قیمت و … تعیین میشه

  2. سلام و خسته نباشید
    میخواستم ببینم امکان دارد بیمه بدنه یک ماشین که هنوز فروخته نشده است را به ماشین جدیدی که میخریم انتقال بدهیم

    1. سلام دوست عزیز
      بیمه بدنه قابل انتقال نیست و با توجه به شرایط خودرو صادر میشه که چون دو خودرو شرایط متفاوتی دارن نمیشه . اگه نخواین بیمه بدنه رو به خریدار انتقال بدین و از زمانش باقی مونده باشه میتونین با مراجعه به شرکت بیمه اون رو منقضی کنین و مابه‌التفاوت رو دریافت کنین و بعدا مجدد خودروی جدیدتون رو بیمه کنین. در رابطه با تخفیف هم شرکت‌ها قوانین مختلف دارن که باید از طریق شرکت بیمه خودتون پیگیری کنین.

      1. متوجه نشدم از طرفی نوشتین بیمه بدنه قابل انتقال نیست چند سطر دیگه نوشتین چنانچه نخواستید بیمه بدنه رو انتقال بدین ….!!!!! چی میخوای بگی ???

  3. باسلام، یک دستگاه تیبا خریدم که فروشنده یا همان مالک آن را بیمه بدنه نموده آیا بیمه بدنه قابل انتقال به شخص خریدار می باشد.خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید،متشکرم

  4. سلام وفت بخیر ما یک ماشین پراید هاچ بک داشتیم که به اسم همسرم بود الان یک ۲۰۶ صفر خریدیم که به اسم بنده هست،سال بعد که میخوایم اونو بیمه بدنه کنیم میتونیم امتیاز بیمه ی هاچ بک رو که به اسم همسرم هست به ۲۰۶ که به اسم من هست انتقال بدیم؟چون بیمه اون شامل ۷۰ درصد تخفیف بود.

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونین اینکار رو انجام بدین ولی بهتره برای اطمینان امسال تخفیفات رو ذخیره کنین و بعد سال بعد انتقال بدین.

    1. محسن عزیز سلام
      بله اگر بیمه و ماشین به نام خودتون بودند،‌ امکان انتقال تخفیف‌ها وجود دارد.

      1. سلام،یک پراید دارم که ۱۰ سال بیمه بدنه،با۷۰% تخفیف داره. میخواهم یک ماشین برای همسرم بگیرم، آیا بیمه بدنه خودمو میتونم به همسرم انتقال بدم؟ و ماشینمو نفروشم(۲ماشین)

  5. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم پدر بزرگ و مادر بزرگ هم جزو خویشان درجه یک بحساب میان برای انتقال تخفیف بیمه بدنه؟

    1. سلام من ماشین خریدم صاحبش گفت بیمه بدنه دارد ولی وقتی خودرو تحویل گرفتم گفت بیمه بدنه گم شد ایا بیمه بدنه المثنی به من میدن

  6. سلام
    انتقال تخفیفات بیمه بدنه بعد از یک ماه از منقضی شدن، از بیمه ایران به بیمه پارسیان وجود دارد؟

      1. سلام من ماشین خریدم صاحبش گفت بیمه بدنه دارد ولی وقتی خودرو تحویل گرفتم گفت بیمه بدنه گم شد ایا بیمه بدنه المثنی به من میدن

  7. سلام و خسته نباشید.
    ممنون از راهنماییهاتون.
    ماشین پدر من پراید هست که با توجه به اینکه ۱۵ سال از ساختش می گذره دیگه بیمه بدنه نمیشه.
    آیا می تونن تخفیفاتشون رو به سمند بنده منتقل کنن؟

  8. سلام بنده قبلا بیمه بدنه خودرو داشتم وتا پنج سال دیگه بدنه نکردم الان ماشینمو فروختم وپژو پارس خریدم الان چه طوری میتونم سوابق گذشته رو به ماشین جدیدم انتقال بدم در ضمن برگه بیمه ام پنج ساله گم شده ممنون میشم راهنمایی کنید

  9. سلام و درود وقت بخیر
    آیا میشود بیمه بدنه را از یک شرکت
    و بیمه ثالث را از شرکتی دیگر گرفت؟

  10. با سلام . چطور میشود بیمه بدنه خودرو را قبل از پایان سال و قبل از تمدید مجدد از شرکت بیمه مثلا البرز به ایران انتقال بدهم ؟
    به هیچ عنوان از بیمه کلاهبردار البرز راضی نیستم قرارداد یک ساله هم به اتمام نرسیده میخوام بیمه بدنه شرکت دیگری رو بگیرم ایا امکانش هست ؟

    1. آرمان عزیز سلام
      می‌تونید بیمه فعلی رو فسخ کنید و مجدد بیمه بدنه تهیه کنید. البته از نظر مالی به ضررتون خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا