بیمه موتورسیکلت

نرخ بیمه موتور سیکلت ۱۴۰۳ و نحوه محاسبه آن

فقط در تهران بیش از 75 هزار موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌های‌ پلیس وجود دارد. موتورسیکلت‌هایی که گاهی تا چندین و چند سال هم دیگر کسی سراغشان نمی‌‌رود. یکی از علت‌های اصلی و مهم توقیف موتورسیکلت‌ها نداشتن بیمه است. متاسفانه با اینکه قانون می‌گوید بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌ها هم اجباری است؛ اما بسیاری از موتورسواران توجهی به خرید و تمدید بیمه موتور خود ندارند. شاید یکی از دلایل بی‌توجهی و پشت گوش انداختن خرید بیمه موتورسیکلت، قیمت آن باشد. اما همیشه رعایت قانون و رانندگی ایمن می‌تواند به کاهش قیمت بیمه موتورسیکلت کمک کند. اگر شما هم می‌خواهید برای موتورتان بیمه شخص ثالث بخرید و می‌خواهید بدانید تخفیف عدم خسارت‌تان چقدر است و تا چه اندازه قیمت بیمه موتور سیکلت ۱۴۰۳ را کم می‌کند، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

مبلغ بیمه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

درست مثل بیمه شخص ثالث ماشین قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هم قبل از هرچیزی به مبلغ دیه هرسال بستگی دارد. علاوه بر نرخ دیه قیمت پایه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ ها روی قیمت نهایی که باید برای آن پرداخت کنیم تاثیر می‌گذارد.

در سال ۱۴۰۳ دیه کامل انسان در ماه حرام یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه غیر حرام، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. هرسال سازمان بیمه مرکزی با توجه به قیمت دیه حداقل و حداکثر مبلغ حق‌بیمه و همین سقف پوشش‌های جانی و مالی‌ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. سقف تعهدات جانی بیمه ثالث موتور و ماشین معمولا برابر با نرخ دیه انسان کامل در ماه حرام است. اما مبلغ پوشش مالی می‌تواند با انتخاب بیمه‌شده متفاوت باشد.

نحوه محاسبه قیمت بیمه موتور سیکلت ۱۴۰۳

نرخ پایه بیمه موتورسیکلت بر اساس قدرت یا تعداد سیلندر موتور محاسبه می‌شود. معمولا موتورسیکلت‌ها به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • موتور سیکلت گازی؛
  • موتور سیکلت دنده‌ای یک سیلندر؛
  • موتور سیکلت دو سیلندر و بالاتر؛
  • موتور سیکلت دارای سه چرخ و سایدکار.

سایر مواردی که می‌توانند قیمت بیمه موتور را بالا و پایین کنند هم عبارتند از:

  • میزان و مقدار تعهدات مالی بیمه شخص ثالث؛
  • مقدار تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث؛
  • مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث؛
  • مدت اعتبار بیمه شخص ثالث.

پوشش مالی بیمه شخص ثالث موتور در سال ۱۴۰۳

حداقل سقف تعهدات مالی بیمه ثالث معمولا 2/5 درصد مبلغ دیه هر سال است. یعنی حداقل پوشش مالی بیمه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۴۰ میلیون تومان است. حداکثر تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث هم 50 درصد مبلغ دیه ماه حرام محاسبه می‌شود. پس حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال 1402 مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان است.

جدول قیمت بیمه موتورسیکلت ۱۴۰۳

نرخ دیه در سال ۱۴۰۳، حدود ۳۵.۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ بیشتر شده است! بر همین اساس قیمت بیمه موتور سیکلت ۱۴۰۳ هم بیشتر از سال گذشته تعیین شده است. جدول تعرفه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌‌ در سال ۱۴۰۳ عبارت است از:

نوع موتورسیکلت مبلغ پایه حق بیمه
گازی ۱,۰۲۵,۲۰۰ تومان
دنده‌ای یک سیلندر ۱,۲۵۲,۴۰۰ تومان
دنده‌ای دو سیلندر به بالا ۱,۳۷۵,۷۰۰ تومان
دنده‌ای سه چرخ و سایدکار ۱,۴۷۹,۷۰۰ تومان

جدول تخفیف بیمه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳

تخفیف عدم خسارت یکی از مهمترین تخفیف‌ های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است. به‌طور کلی اگر در مدت یک‌سالی که بیمه موتور داشته‌اید با رعایت قانون و رانندگی خوب تصادف نکرده‌اید و از شرکت بیمه خسارت نگرفته‌اید، موقع تمدید بیمه‌نامه یک درصد تخفیف برای شما محاسبه می‌شود.

درصد تخفیف عدم خسارت هم به تعداد سال‌های بدون خسارت بیمه‌نامه بستگی دارد. به‌طور کلی برای هرسال که خسارت نگرفته‌ باشید، 5 درصد به میزان تخفیف عدم خسارت شما اضافه می‌شود و باید حق بیمه موتورسیکلت کمتری پرداخت کنید. جدول تخفیف عدم خسارت موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳، به‌شکل زیر محاسبه می‌شود:

تخفیف عدم خسارت درصد
 سال اول     
سال دوم 10٪
سال سوم 15٪
سال چهارم 20٪
سال پنجم 25٪
سال ششم 30٪
سال هفتم 35٪
سال هشتم 40٪
سال نهم 45٪
سال دهم 50٪
سال یازدهم 55٪
سال دوازدهم 60٪
سال سیزدهم 65٪
سال چهاردم 70٪

نکته مهم اینجاست که تخفیف عدم خسارت فقط تا 14 سال افزایش پیدا می‌کند. یعنی بالاترین درصد تخفیف عدم خسارت 70 درصد است.

جریمه دیرکرد بیمه موتور در سال ۱۴۰۳

همانطور که پیشتر گفته شد، بیمه شخص ثالث برای همه موتورسیکلت‌ها اجباری است. بنابراین اگر تمدید بیمه موتور را پشت گوش بیندازیم ممکن است جریمه پلیس و خلافی موتور سیکلت برایمان ثبت شود که می تواند حتی متجر به توقیف موتور سیکلت شود. در این صورت باید برای ترخیص آن جریمه دیرکرد پرداخت کنیم. مبلغ جریمه دیرکرد بیمه موتور معمولا روزانه محاسبه می‌شود و مقدار آن هم به نوع و مدل موتور بستگی دارد.

جدول جریمه دیرکرد موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳ عبارت است از:

نوع موتورسیکلت مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1402
گازی ۲۸۰۸ تومان
دنده‌ای یک سیلندر ۳۴۳۱ تومان
دنده‌ای دو سیلندر به بالا ۳۷۶۹ تومان
دنده‌ای سه چرخ و سایدکار ۴۰۵۳ تومان

البته جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نهایتا برای یک سال محاسبه می‌شود. یعنی حتی اگر دو سال یا بیشتر است که برای موتور خود بیمه شخص ثالث نخریده‌اید باز هم فقط باید جریمه دیرکرد یک سال را پرداخت کنید.

مقایسه قیمت خرید بیمه موتورسیکلت ارزان از ازکی

با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید پوشش ها و قیمت بیمه موتور سیکلت شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه موتورسیکلت را با قیمت مناسب خریداری کنید. برای هرگونه سوال درباره استعلام قیمت و خرید بیمه موتورسیکلت می توانید در هر زمان با کارشناسان ازکی تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

سوالات متداول

۱. چرا باید برای موتور سیکلت بیمه شخص ثالث بخریم؟

داشتن بیمه شخص ثالث برای موتور سیکلت اجباری است. این بیمه در صورت تصادف و آسیب رساندن به اشخاص ثالث، به جبران خسارات مالی و جانی آنها کمک می‌کند. عدم داشتن بیمه می‌تواند جریمه‌های سنگینی به دنبال داشته باشد و حتی منجر به توقیف موتور سیکلت شود.

۲. قیمت بیمه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

قیمت بیمه موتور سیکلت به عوامل مختلفی از جمله نوع موتور، حجم موتور، سال ساخت، تخفیف عدم خسارت و پوشش‌های انتخابی بستگی دارد. با این حال، به طور کلی قیمت پایه بیمه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۳ از ۱,۰۲۵,۲۰۰ تومان برای موتورهای گازی تا ۱,۴۷۹,۷۰۰ تومان برای موتورهای سه چرخ و سایدکار متغیر است.

۳. تخفیف بیمه موتور سیکلت چگونه محاسبه می‌شود؟

مهم‌ترین عامل در تخفیف بیمه موتور سیکلت، تخفیف عدم خسارت است. این تخفیف به ازای هر سال عدم خسارت، 5 درصد افزایش می‌یابد و تا سقف 70 درصد در 14 سال سابقه عدم خسارت قابل افزایش است.

۴. جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت چقدر است؟

اگر بیمه موتور سیکلت خود را تمدید نکنید، مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. این جریمه به صورت روزانه محاسبه می‌شود و مبلغ آن از ۲۸۰۸ تومان برای موتورهای گازی تا ۴۰۵۳ تومان برای موتورهای سه چرخ و سایدکار متغیر است.

۵. چگونه می‌توانم بیمه موتور سیکلت ارزان قیمت تهیه کنم؟

برای خرید بیمه موتور سیکلت ارزان قیمت می‌توانید از طریق سایت‌های مقایسه قیمت بیمه مانند ازکی، قیمت و پوشش‌های شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

6 دیدگاه

  1. شما نوشتید که بیمه موتور بدون تخفیف ۷۱۱تومن برای تک سیلندر هستش من امسال سومین سال تخفیفمه میشه ۱۵ درصر تخفیف بعد چطور میشه ۸۶۰ تومن
    اصلا اینم هیچی گیریم این قیمت درست نباشه طبق نرخ بیمه امسال که من گشتم و درآوردم بدون تخفیف قیمت بیمه توی یه سایت ۹۴۶ و ۹۲۹ تومنه
    و من ۱۵ درصد از این مبلغ کسر کردم شد به ترتیب ۸۰۴ و ۷۹۰ تومن
    شما چطور محاسبه میکنید ۸۶۰ تومن
    اینارو برای مردم روشن کنید واسه خودتون درصد برمیدارید بعد دل مردم رو خوش میکنید که تخفیف دارن تصادف نکردن؟؟
    منطورم شما نیستیدا کل همه ی شرکت های بیمه منظورمه
    ممنون

  2. اینکه تخفیف بیمه هرساله پنج درصد تا چهارده سال ، مناسبه ماشینه ، نه موتور که بعد ده سال پلیس اونو اسقاطی حساب می‌کنه ، این مقدار تخفیف برا موتور منصفانه نیست ، باید هر سال برا موتور ده درصد تخفیف داده شه ، موتور بعد ده سال ، نه از پارکینگ پس میدن ، و هم اسقاط شدس

    1. مرتضی عزیز سلام
      با خرید موتور جدید می‌توانید تخفیف‌ها رو به اون منتقل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا