بیمه موتورسیکلت

شرایط و مراحل تعویض پلاک موتورسیکلت + فهرست مراکز (1402)

خرید و فروش موتور هم مانند ماشین است. زمان خرید باید سند بزنید و پلاک موتور را عوض کنید. خیلی‌وقت‌ها کارهای اداری مثل تعویض پلاک موتورسیکلت از دور یک غول به‌نظر می‌رسند. اما اگر بدانیم که دقیقا مدارک تعویض پلاک موتور چه چیزهایی هستند و مراکز تعویض پلاک موتور کجا هستند، در کمترین زمان ممکن می‌توانیم  پلاک جدید موتورمان را بگیریم. پس اگر قصد تعویض پلاک موتورتان را دارید با ما همراه شوید تا صفر تا صد مراحل آن را به شما بگوییم.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

پلاک موتورسیکلت چیست؟

پلاک موتورسیکلت درست مثل پلاک ماشین مجموعه‌ای از حروف و عدد است که درواقع شماره مخصوص آن موتورسیکلت است. هر موتورسیکلت پلاک اختصاصی خودش را دارد که تمامی سوابق مالک و جریمه‌های رانندگی یا تخلفات قانونی آن براساس این شماره ثبت می‌شود. برای همین حتما باید موقع خرید و فروش موتور پلاک مربوطه را هم به‌نام مالک جدید تغییر بدهیم.

نوبت دهی تعویض پلاک موتورسیکلت

برای تعویض پلاک موتورسیکلت اول از همه باید از مراکز تعویض پلاک نوبت اینترنتی بگیریم. البته امکان مراجعه حضوری برای گرفتن نوبت هم وجود دارد ولی بهتر است نوبت‌دهی را اینترنتی و از سامانه https://nobatdehi.epolice.ir/ بگیریم تا معطل نشویم. سپس باید در تاریخ تعیین‌شده به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنیم. بعد از ورود به سامانه نوبت دهی اینترنتی مراکز شماره گذاری موتور هم باید کارهای زیر را انجام بدهید:

  • انتخاب استان، شهر، نوع خدمت درخواستی و نوع موتورسیکلت؛
  • مشاهده لیست مراکز تعویض پلاک شهر مورد نظر؛
  • انتخاب مرکز تعویض پلاک موتورسیکلت، روز و ساعت مراجعه.

حواستان باشد که موقع گرفتن نوبت اینترنتی تعویض پلاک، حتما مشخص کنید که چه نوع خدمتی را نیاز دارید. همان‌طور که گفتیم لیست خدمات مختلف سامانه نوبت‌دهی مثل خدمات مربوط به نقل‌ و‌ انتقال خودرو یا خدمات پس از شماره‌گذاری و … زمان دریافت نوبت اینترنتی، به شما نشان داده می‌شود و می‌توانید براساس نیازتان یکی را انتخاب کنید.

اگر در روز مورد نظر شما نوبت خالی برای خدمات وجود نداشت، برای اینکه فقط یک نوبت داشته باشید خدمات دیگر را انتخاب نکنید. چون به مشکل برمی‌خورید. مخصوصا اینکه  که از ابتدای سال ۱۴۰۱، سامانه هوشمند کارهای تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت تمامی مراحل نقل‌ و‌ انتقال مالکیت را هم (آنلاین) پوشش می‌دهد. یعنی نهایتا فقط برای مرحله آخر یعنی فک و نصب پلاک باید با مراکز تعیین‌ شده مراجعه کنیم.

مراحل تعویض پلاک موتورسیکلت

هم خریدار و هم فروشنده باید برای فک پلاک موتور حضور داشته باشند. البته اگر یکی از طرفین معامله به هر دلیل نمی‌تواند برای فک پلاک به مرکز تعویض پلاک بیاید، حتما باید نماینده‌ قانونی خودش را به این مراکز بفرستد.

در مراکز تعویض پلاک موتور هم باید به‌ترتیب کارهای زیر را انجام بدهید:

  • قبض ورودی پارکینگ بگیرید؛
  • به پذیرش و اطلاعات مرکز بروید تا تعیین غرفه شوید و شماره بگیرید؛
  • مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور را به مسئول غرفه تحویل بدهید (کارشناس حقوقی غرفه مدارک شما را بررسی می‌کند)؛
  • برگه بازدید فنی بگیرید و موتورسیکلت‌تان توسط کارشناس مرکز بازدید فنی شود؛
  • تحویل گواهی مفاصا حساب از اجرائیات (اگر جریمه‌های پرداخت نشده دارید)؛
  • هزینه نقل‌و‌انتقال موتور سیکلت و هزینه ارسال پستی کارت موتورسیکلت را پرداخت کنید؛
  • تاییدیه نقل‌ و‌ انتقال سند مالکیت موتورسیکلت را از دفتر مربوطه در مرکز تعویض پلاک تحویل بگیرید؛
  • به غرفه محل فک پلاک مرکز تعویض پلاک بروید؛
  • به غرفه نصب پلاک جدید موتور‌سیکلت مراجعه کنید تا پلاک تازه روی موتور نصب شود؛
  • قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز تعویض پلاک را نشان بدهید و مرکز خارج شوید.

اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تر و بیشتری درباره تعویض پلاک داشته باشید و بدانید زوج یا فرودن شماره پلاک ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها چگونه انتخاب می‌شود اینجا را بخوانید.

مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور سیکلت

برای تعویض پلاک موتورسیکلت باید مدارک زیر را همراه داشته باشیم:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده؛
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده؛
  • مدارک احراز محل سکونت خریدار (شامل سند یا اجاره‌نامه مسکونی به نام فرد، همسر یا پدر و مادر متقاضی یا قبوض آب، برق و گاز و…)؛
  • اصل سند مالکیت موتورسیکلت؛
  • بیمه موتورسیکلت دارای اعتبار؛
  • اصل کارت موتورسیکلت؛
  • برگه پرداخت هزینه تعویض پلاک؛
  • برگه معاینه فنی موتور؛
  • گواهی استعلام خلافی موتور مبنی بر عدم بدهی یا خلافی موتورسیکلت.

آیا برای تعویض پلاک موتور گواهینامه لازم است؟

خیر؛ برای تعویض پلاک موتورسیکلت نیازی به گواهینامه نیست.

مراکز تعویض پلاک موتور در تهران

۶ مرکز تعویض پلاک برای تعویض پلاک موتورسیکلت فعال در تهران وجود دارد:

  • مرکز تعویض پلاک اتحاد: بزرگراه شهید زین‌الدین، خیابان احسان، خیابان پنجم غربی اتحاد
  • تعویض پلاک میثم: کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش، خیابان اردیبهشت یکم
  • مرکز تعویض پلاک باقر شهر: انتهای خیابان شهید رجایی، میدان شهید چله دوان، خیابان انرژی، ابتدای روستای قمصر
  • تعویض پلاک خلیج فارس: کیلومتر ۷ بزرگراه فتح (قدیم کرج) بلوار خلیج فارس خیابان رهنما
  • مرکز تعویض پلاک یادگار امام: خیابان یادگار امام، خیابان زنجان شمالی، جنب ستاد ترخیص خودرو
  • تعویض پلاک الغدیر: یافت‌آباد، بلوار الغدیر، خیابان شهید اکبر حسینی

42 مركز تعويض پلاك موتورسیکلت در دیگر استان‌ها و 180 دفتر خدمات خودرويی هم در شهرستان‌ها برای تعويض پلاك موتور‌سيكلت‌ وجود دارد.

ساعت کار مراکز تعویض پلاک موتور

ساعت مراجعه مراکز تعویض پلاک در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ الی ۱۴ است. در روزهای پنجشنبه هم مراکز تعویض پلاک موتورسیکلت در ساعت‌های 7 تا 12 به مراجعه‌کنندگان خدمات می‌دهند.

هزینه تعویض پلاک موتور سال 1402

هزینه شماره‌گذاری و تعویض پلاک موتورسیکلت شامل هزینه‌های مربوط به تولید و فک و نصب و همچنین عوارض دولتی می‌شود. هزینه تولید و فک و نصب پلاک مستقیما توسط پیمانکار یا کارگزار دریافت می‌شود و در سال 1402، برای موتورسیکلت‌ها 50 هزار تومان تعیین شده است. هزینه عوارض دولتی تعویض پلاک هم بسته به تولید داخل یا خارجی‌بودن موتور، متفاوت است.

هزینه تعویض پلاک موتور به عهده کیست؟

معمولا در هر خرید و فروش موتورسیکلت، خریدار یا فردی که پلاک جدید به نام او صادر می‌شود، باید هزینه تعویض پلاک را پرداخت کند. البته سایر هزینه‌های معامله موتورسیکلت مثل هزینه خلافی خودرو می‌تواند با توجه به شرایط قولنامه و توافق طرفین توسط خریدار یا فروشنده پرداخت شود. این‌ها درواقع بخشی از هزینه تعویض پلاک نیستند.

شرایط و مدارک تعویض پلاک موتور سیکلت

شرایط مورد نیاز برای نقل‌ و انتقال سند موتورسیکلت

خبر خوب اینکه در مراکز تعویض پلاک موتورسیکلت می‌توانید کارهای مربوط به انتقال سند موتور را هم انجام بدهید. البته برای انتقال مالکیت موتورسیکلت باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • دو طرف معامله هم خریدار و فروشنده حضور داشته باشید؛
  • هزینه تصویب شده انتقال مالکیت موتورسیکلت در سال 1402 را پرداخت کنید. (به حساب خزانه داری کل کشور به شماره‌حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۳۰۰۲)؛
  • مدارک مورد نیاز برای انتقال سند موتور را همراه داشته باشید.

مدارک لازم برای انتقال سند موتور

برای اینکه بتوانید در مراکز تعویض پلاک کارهای انتقال سند را هم انجام بدهید باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار؛
  • اصل سند مالکیت موتورسیکلت صادر شده توسط پلیس راهور ناجا (اگر سند مالکیت گم شده باید یک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار منتشر کنیم و گم‌شدن سند را اعلام کنیم)؛
  • اصل کارت شناسایی موتورسیکلت؛
  • ارائه گواهی مفاصا حساب از اجرائیات (اگر جریمه‌های پرداخت نشده وجود دارد)؛
  • مدارک احراز سکونت خریدار (مثل سند یا اجاره‌نامه مسکونی به نام فرد، همسر یا پدر و مادر متقاضی یا قبوض آب، برق و گاز و…)؛
  • بیمه شخص ثالث معتبر.

موتورها تا چند سال پلاک می‌شوند؟

سن قانونی برای تعويض پلاک موتورسيكلت‌ها 10 سال است. یعنی در سال 1402 فقط موتورسیکلت‌های سال 1392 به بعد پلاک ملی می‌شوند. از نظر قانونی هم موتورسیکلت‌های بالای هشت سال حق ندارند در کلانشهرها از جمله تهران تردد کنند. این موتورسیکلت‌ها می‌توانند تا ۱۰ سال در دیگر شهرستان‌ها استفاده شوند.

شرایط تعویض پلاک موتور بالای ده سال

گفتیم که به موتورسیکلت‌های بالای 10 سال پلاک ملی تعلق نمی‌گیرد. تردد با پلاک قدیمی هم خلاف قانون است؛ اما به‌طور کلی، برای تعویض پلاک و انتقال سند موتورسیکلت‌‌های ۱۰ سال به بالا، باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم؛ البته اگر موتور فرسوده حساب نشود! معمولا سن فرسودگی را برای موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری ۶ سال، برای موتورهای بنزینی انژکتوری ۸ سال و برای موتورهای برقی ۱۲ سال درنظر می‌گیرند.

سوالات متداول

۱.چرا باید هنگام خرید و فروش پلاک موتورسیکلت تعویض شود؟

تعویض پلاک در زمان خرید و فروش ضروری است زیرا تمامی سوابق مالکیت، جریمه‌های رانندگی و تخلفات قانونی بر اساس این شماره ثبت می‌شود. تعویض پلاک به نام مالک جدید اطمینان می‌دهد که تمامی مسئولیت‌ها و حقوق مرتبط با موتورسیکلت به درستی به مالک جدید منتقل می‌شود.

۲. چگونه می‌توان برای تعویض پلاک موتورسیکلت نوبت گرفت؟

برای تعویض پلاک موتورسیکلت، اولین قدم گرفتن نوبت از طریق مراکز تعویض پلاک به صورت اینترنتی است. این کار را می‌توان از طریق سامانه نوبت‌دهی https://nobatdehi.epolice.ir/ انجام داد. در این سامانه باید استان، شهر، نوع خدمت درخواستی و نوع موتورسیکلت را انتخاب و سپس مرکز مورد نظر، روز و ساعت مراجعه را تعیین کنید.

۳. مدارک لازم برای تعویض پلاک موتورسیکلت چیست؟

برای تعویض پلاک موتورسیکلت، باید اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده، اصل سند فروش کارخانه سازنده، مدارک احراز محل سکونت خریدار، اصل سند مالکیت موتورسیکلت، بیمه موتورسیکلت دارای اعتبار، اصل کارت موتورسیکلت، برگه پرداخت هزینه تعویض پلاک، برگه معاینه فنی موتور و گواهی استعلام خلافی موتور را به‌همراه داشته باشید.

۴. هزینه تعویض پلاک موتورسیکلت چقدر است و توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟

هزینه تعویض پلاک موتورسیکلت شامل هزینه‌های مربوط به تولید و فک و نصب پلاک و عوارض دولتی می‌شود که برای سال 1402، هزینه تولید و فک و نصب پلاک 50 هزار تومان تعیین شده است. هزینه عوارض دولتی نیز بسته به تولید داخل یا خارجی‌بودن موتور متفاوت است. معمولاً، خریدار موتورسیکلت هزینه تعویض پلاک را پرداخت می‌کند.

۵. آیا برای تعویض پلاک موتور گواهینامه لازم است؟

خیر، برای تعویض پلاک موتورسیکلت نیازی به ارائه گواهینامه نیست. این فرآیند بیشتر به انتقال مالکیت و ثبت سوابق مرتبط با موتورسیکلت مربوط می‌شود و نیازی به اثبات صلاحیت رانندگی از طرف مالک جدید نیست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا