بیمه شخص ثالث

عوارض و مالیات بیمه شخص ثالث چگونه حساب می‌شود؟

بیمه شخص ثالث برای همه ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها اجباری است. برای همین هم قیمت و حق بیمه این بیمه‌نامه یکی از دغدغه‌های رانندگان محسوب می‌شود. عوامل مختلفی روی قیمت بیمه شخص ثالث اثر می‌گذارند. از نرخ دیه مشخص شده برای هرسال گرفته تا مدل، نوع کاربری، سال ساخت ماشین و … علاوه بر این‌ها برطبق قانون کشور ما از کالا و خدمات مختلف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم گرفته می‌شود. طبیعتا میزان و نحوه محاسبه این مالیات روی بیمه‌نامه شخص ثالث می‌تواند قیمت آن را بالاتر ببرد. اگر می‌خواهید بدانید که عوارض و مالیات بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود و چقدر می‌تواند حق بیمه آن را افزایش بدهد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه شخص ثالث چیست؟

مالیات یکی از اصلی‌ترین منبع درآمدهای دولت‌ها برای مدیریت هزینه‌های اجرایی مختلف یک جامعه است. تعداد بالای ماشین‌ و موتورسیکلت در کشور هم باعث شده تا مالیات بر ارزش افروده روی بیمه‌های ثالث منبع درآمدی برای دولت باشد. برای همین هم راننده‌ها و دارندگان ماشین علاوه بر حق بیمه پایه و حق بیمه پوشش‌های اضافی بیمه ثالث خود، باید مبلغی را هم به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه شخص ثالث پرداخت کنند. در حال حاضر بیش از 25 میلیون ماشین در کشور وجود دارد و تقریبا 23.5 میلیون ماشین بیمه شخص ثالث دارند.

مبلغ مالیات بر ارزش‌افزوده هم ۹ درصد است. یعنی حق بیمه دریافتی از بیمه شده هرچقدر که باشد، ۹ درصد آن باید به‌طور مستقیم به خزانه دولت واریز شود. شرکت‌های بیمه این مبلغ را به قیمت بیمه ثالث مشتری اضافه و از خود بیمه‌‌شده دریافت می‌کنند.

به‌طور کلی براساس قانون هر سال باید نزدیک به سه درصد حق بیمه شخص ثالث برای کاهش تعداد آسیب‌دیدگان و فوتی‌های تصادفات برای تامین بخشی از بودجه سازمان اورژانس، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و نیروی انتظامی هزینه شود. مثلا برای سال آینده این مبلغ بیش از 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین شرکت‌های بیمه باید هشت درصد از حق بیمه ثالث دریافتی را به صندوق تامین خسارت بدنی واریز کنند. این مبلغ برای پرداخت دیه کسانی هزینه می‌شود که در تصادف فوت کرده‌اند یا آسیب‌دیده‌اند اما راننده مقصر به دلایلی مثل نداشتن گواهی‌نامه یا بیمه‌نامه معتبر نمی‌تواند خسارتشان را پرداخت کند.

مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه شخص ثالث

مبلغ مالیات و عوارض بیمه شخص ثالث در سال 1401

مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه شخص ثالث بیشترین سهم را در بین عوارض و مالیات دریافتی دولت از بیمه‌نامه‌ها دارد. در سال 1401 نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده برای تمام محصولات بیمه‌ای از جمله بیمه شخص ثالث ۹ درصد تعیین شده است که 6 درصد آن مالیات و 3 درصد آن عوارض است. افزایش 25 درصدی مبلغ دیه و 21 درصدی قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1401 باعث شده است تا گرفتن 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از این بیمه‌نامه، کاملا به‌چشم بیاید و باعث افزایش بیشتر قیمت بیمه‌های ثالث شود.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه شخص ثالث

گفتیم که نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است. یعنی برای محاسبه این مالیات برای بیمه شخص ثالث باید ۹ درصد از مبلغ حق بیمه پایه را به آن اضافه کنیم. مثلا نرخ پایه بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های چهارسیلندر (به جز پراید و پیکان و سپند) 2697100 تومان تعیین شده است. پوشش مالی این بیمه‌نامه 16 میلیون تومان و پوشش جانی آن هم 640 میلیون تومان (معادل نرخ دیه کامل در ماه‌های غیرحرام) است.

برای محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه شخص ثالث یک ماشین چهار سیلندر مثل سمند کافی است تا ۹ درصد به نرخ بیمه شخص ثالث 1401 اضافه کنیم. یعنی مبلغی نزدیک 300 هزار تومان. پس قیمت حق بیمه پایه ماشین سمند (انواع ماشین‌های چهارسیلندر) با اضافه شدن مالیات بر ارزش‌افزوده کمی بیش از سه میلیون تومان  می‌شود. البته حق بیمه حوادث رانندگی (حدود 222 هزار تومان) هم به این مبلغ اضافه می‌شود. یعنی هزینه نهایی که باید برای بیمه شخص ثالث سمند با حداقل تعهدات در خسارت مالی پرداخت شود حدودا مبلغ 3 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود.

در چه شرایطی مالیات بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود؟

یکی از مواردی که باعث افزایش مبلغ مالیات بیمه شخص ثالث می‌شود، افزایش پوشش‌های درخواستی مشتری است. مثلاً اگر سقف پوشش خسارت‌های مالی را در بیمه‌نامه افزایش بدهیم باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنیم. پس با توجه به این افزایش قیمت بیمه‌نامه، میزان مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌نامه هم بالاتر می‌رود. به‌طور کلی می‌توان باتوجه به نیاز خود و توانگری مالی شرکت بیمه، سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را از 20 میلیون تا 400 میلیون تومان انتخاب کرد. حالا فرض کنید می‌خواهیم یک بیمه ثالث با حداکثر سقف پوشش خسارت مالی یعنی 400 میلیون تومان بخریم. اینجا حق بیمه پرداختی ما تا 50درصد افزایش پیدا می‌کند و میزان مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌نامه هم متناسب با همان بالاتر می‌رود.

گفتیم که مالیات بر ارزش افزوده سمند با پوشش حداقلی پرداخت خسارت‌های مالی (20 میلیون تومان) مبلغ 300 هزار تومان است. حالا اگر برای همین ماشین حداکثر پوشش پردخت خسارت‌های مالی (400 میلیون تومان) را بخریم، باید نزدیک به 400 هزار تومان مالیات بدهیم.

هزینه‌های اضافی برای افزایش پوشش‌های بیمه ثالث به حق بیمه پایه اضافه می‌شود و فرمول محاسبه قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث هم عبارت است از:

حق بیمه پرداختی بیمه ثالث =  حق بیمه پایه ثالث + حق بیمه حوادث راننده + مالیات بر ارزش‌افزوده – ( تخفیفات + جریمه دیرکرد روزانه )

عوارض بیمه ثالث

آیا تخفیف‌های بیمه شخص ثالث مالیات را کم می‌کنند؟

واقعیت این است که میزان تخفیف‌های بیمه شخص ثالث تاثیری روی میزان مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که برای بیمه‌نامه محاسبه می‌شود ندارد. اما همان‌طور که می‌دانید این تخفیف‌ها می‌توانند هزینه نهایی که مشتری باید پرداخت کند را حتی تا 70 درصد کاهش بدهند. پس بهترین گزینه برای کاهش قیمت بیمه شخص ثالث، رعایت قوانین رانندگی و استفاده از تخفیف‌های عدم خسارت است. مقدار این تخفیف‌ها برای همه شرکت‌های بیمه یکسان است و برای هر یک سالی که بیمه‌شده از بیمه ثالث خود استفاده نکند، ۵ درصد تخفیف برایش محاسبه می‌شود. مثلا برای سال دوم 10 درصد و برای سال شوم 15 درصد تخفیف. این تخفیف‌ها از بین نمی‌روند و با اضافه شدن تعداد سال‌ها تا 14 سال تا 70 درصد هم می‌رسند.

شما می‌توانید با مقایسه انواع بیمه‌نامه‌های ثالث از شرکت‌های مختلف بیمه، بهترین بیمه شخص ثالث را با پوشش‌های کافی و قیمت مناسب از سایت ازکی خریداری کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا