بیمه شخص ثالث

نرخ بیمه شخص ثالث ماشین ‌های غیرسواری در سال 1403

چیزی حدود 25 هزاٰر مینی‌بوس و 15 هزار اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل کشور فعال هستند. همچنین بیش از ۳۳۸ هزار کامیون و تعداد زیاد ماشین باری دیگر مثل انواع تریلی و … در خیابان‌های شهرهای مختلف تردد می‌کنند. علاوه بر این‌ها، ماشین‌های خدماتی مثل آمبولانس یا ماشین‌های راه‌سازی و کشاورزی هم تعداد قابل توجهی دارند. همه این ماشین‌ها جدا از نوع کاربری‌شان باید حتما بیمه شخص ثالث داشته باشند. اما نحوه محاسبه قیمت شخص ثالث برای این دسته از ماشین‌ها، با ماشین‌های سواری متفاوت است. اگر شما هم می‌خواهید برای اتوبوس، ون یا حتی ماشین کشاورزی خود بیمه شخص ثالث بخرید، باید بدانید بیمه شخص ثالث ماشین‌های غیرسواری در 1403 چقدر است؛ بنابراین حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ماشین های غیر سواری کدام ماشین ها هستند؟

به‌طور کلی ماشین‌هایی که استفاده شخصی ندارند و بیشتر به‌عنوان وسایل نقلیه عمومی شهری برای حمل مسافر، بارکش، راه‌سازی و کشاورزی، حمل زباله و تمیزکردن خیابان‌ها و … به‌کار گرفته می‌شوند، ماشین غیرسواری هستند. به ماشین‌هایی مثل استیشن، ون، مینی‌بوس و اتوبوس هم خودروهای اتوکار می‌گویند. دیگر ماشین‌ها مثل ماشین‌های آمبولانس، حمل خون و وسایل رادیولوژی و آتش‌نشانی هم به‌نوعی ماشین غیرسواری هستند.

عوامل موثر در محاسبه قیمت بیمه ثالث ماشین های غیر سواری

نحوه محاسبه و تعرفه پایه بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های غیرسواری، با ماشین‌های سواری و شخصی مثل انواع پراید و پژو و سمند یا مدل‌های خارجی تفاوت‌‌ دارد. یعنی علاوه بر نرخ دیه هرسال، سال ساخت ماشین و تعداد سیلندر، مدت بیمه‌نامه، میزان سقف تعهدات مالی درخواستی، تخفیف عدم خسارت، جریمه دیرکرد و … فاکتورهای دیگری هم روی قیمت بیمه ثالث این ماشین‌ها اثر می‌گذارند.

مثلا برای محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ماشین های باری مقدار و نوع موادی که توسط بارکش جابه‌جا می‌شود قیمت بیمه ثالث آن را بالا و پایین می‌کند. به این ترتیب که:

  • هرچقدر ماشین مقدار و میزان بیشتری بار حمل و جابه‌جا کند،  باید مبلغ بیشتری برای بیمه ثالث بپردازد؛
  • اگر از ماشین بارکش برای حمل «مواد منفجره» استفاده شود، قیمت بیمه شخص ثالث آن تا ۵۰% اضافه می‌شود؛
  • اگر ماشین بارکش کار حمل و جابه‌جایی «مواد سوختنی مایع و گازی شکل» را انجام بدهد، حق بیمه شخص ثالث آن ۲۵% بیشتر می‌شود؛
  • قیمت بیمه شخص ثالث ماشین‌های کشاورزی تا ۳۰% کمتر از ماشین‌های راه‌سازی و ساختمانی است.

همچنین برای محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ماشین‌های اتوکار، ظرفیت این ماشین‌ها یا درواقع تعداد مسافران، یک عامل اصلی و مهم است. البته برای ماشین‌های اتوکار و وسایل نقلیه عمومی شهری با ظرفیت بیشتر از ۶ نفر، یک تخفیف ۵۰ درصدی موقع خرید بیمه شخص ثالث اعمال می‌شود. درضمن، راننده‌های مینی‌بوس‌ها و راننده‌ها و کمک‌راننده‌های اتوبوس‌ها در تعداد نفرات محاسبه‌شده برای هرکدام از این ماشین‌ها شمرده می‌شوند.

اگر می‌خواهید بیشتر و دقیق‌تر با نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث برای هر ماشین آشنا شوید، می‌توانید مطلب عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث کدامند؟ را بخوانید.

قیمت-بیمه-ثالث-اتوکار

تعرفه پایه بیمه شخص ثالث ماشین های باری در سال 1403

با توجه به جدول نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1403، تعرفه بیمه شخص ثالث انواع ماشین‌های بارکش عبارت است از:

نوع خودروی باری مبلغ حق بیمه پایه (تومان)
بارکش با ظرفیت بارگیری تا ۱ تن ۵,۵۹۰,۰۰۰
بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۶,۰۹۱,۳۰۰
بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۷,۷۱۰,۱۰۰
بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۹,۸۷۸,۵۰۰
بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۱,۴۹۵,۵۰۰
بارکش با ظرفیت بارگیری بیش از ۲۰ تن ۱۲,۱۸۲,۵۰۰
ماشین کشاورزی ۱,۷۱۱,۶۰۰
ماشین راه‌سازی و ساختمانی ۳,۰۲۸,۰۰۰
ماشین حمل زباله و خیابان پاک‌کن‌ها ۴,۹۲۱,۶۰۰

تعرفه پایه بیمه شخص ثالث ماشین های اتوکار در سال 1403

همان‌طور که گفته شد، ماشین‌های اتوکار شامل انواع مدل‌های استیشن، ون، مینی‌بوس و اتوبوس می‌شود. یعنی به‌طور کلی ماشین‌هایی که برای جابه‌جایی مسافران شهری و بین‌شهری از آن‌ها استفاده می‌شود. درواقع این ماشین‌های بخش مهمی از وسایل حمل‌ونقل عمومی شهرها محسوب می‌شوند. نرخ پایه بیمه شخص ثالث ماشین های اتوکار در سال 1403 هم مطابق با جدول زیر تعیین شده است.

نوع خودروی اتوکار مبلغ حق بیمه پایه (تومان)
۷ نفر با احتساب راننده ۱۱,۸۴۰,۸۰۰
9 نفر با احتساب راننده ۱۲,۱۸۲,۵۰۰
ون با ظرفیت ۱۰ نفر با احتساب راننده ۱۲,۳۱۸,۲۰۰
مینی‌بوس ۱۶ نفره با احتساب راننده ۱۵,۱۴۵,۴۰۰
مینی‌بوس ۲۱ نفره با احتساب راننده ۱۵,۷۳۲,۲۰۰
اتوبوس ۲۷ نفر با احتساب راننده و کمک ۲۳,۱۹۷,۲۰۰
اتوبوس 40 نفر با احتساب راننده و کمک ۲۹,۱۸۶,۳۰۰
اتوبوس 44 نفر با احتساب راننده و کمک ۳۰,۹۷۴,۲۰۰

تعرفه حق بیمه خودروهای آمبولانس، حمل خون و وسایل رادیولوژی و آتش‌نشانی در سال 1403

تعرفه ماشین‌های آمبولانس، حمل خون و حمل وسایل رادیولوژی و همچنین ماشین‌های آتش‌نشانی مانند وسایل نقلیه مشابه محاسبه می‌شود.

میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال 1403

بیمه شخص ثالث دو پوشش مالی و جانی دارد. سقف پوشش جانی بیمه ثالث برای هر سال، دقیقا برابر با نرخ دیه تعیین شده ماه‌های حرام آن سال است. بنابراین سقف تهدات جانی بیمه شخص ثالث در سال 1403، برابر با 1 میلیارد و 600 میلیون تومان است. حداقل و حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث هم به‌ترتیب 2/5 درصد و 50 درصد مبلغ دیه ماه‌های حرام هر سال است. یعنی حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال 1403، 40 میلیون و حداکثر آن تا 800 میلیون تومان خواهد بود.

اگر می‌خواهید دقیقا بدانید که در سال 1403 نهایتا تا چقدر خسارت توسط بیمه شخص ثالث ماشین شما پوشش داده می‌شود، حتما مقاله سقف خسارت بیمه شخص ثالث در 1403 را بخوانید.

با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید قیمت و پوشش بیمه شخص ثالث برای انواع ماشین‌های غیرسواری در شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین و مناسب‌ترین گزینه را بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا