بیمه بدنهبیمه شخص ثالث

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در شرایط کرونا

ورود بیماری کرونا به ایران و شیوع گسترده آن باعث شد که یک سری محدودیت‌ها و تغییرات در زندگی روزمره مردم کشورمان ایجاد شود. مثلا تعطیلی یا محدودیت بسیاری از کسب‌و‌کارها، فروشگاه‌ها یا مراکز خدماتی، باعث شد تا افراد یا کسب‌و‌کارهای مختلف، خدمات اینترنتی یا غیر حضوری را تجربه کنند.

از آن جایی که در شرایط کرونا نیاز مردم به بیمه همچنان ادامه دارد، تجربه اینترنتی شدن در صنعت بیمه هم اتفاق افتاده است. مثلا افرادی که بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه آنها تمام شده و به دنبال تمدید کردن آن هستند و یا افرادی که در چنین شرایطی دچار خسارت شده‌اند و می‌خواهند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کنند.

پس اگر در شرایط کرونایی موجود، در مورد چگونگی خرید و تمدید بیمه و یا دریافت خسارت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه و سایر بیمه‌ها سوالی دارید، خواندن این متن به شما کمک خواهد کرد.

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، حضوری یا اینترنتی؟

همزمان شدن شیوع بیماری کرونا و تعطیلات نوروز و همچنین محدود شدن ساعات کاری شرکت‌های بیمه، باعث شده تا تعداد زیادی از بیمه‌گذاران برای دریافت خسارت دچار مشکل شوند.

البته متاسفانه شرکت‌های بزرگ بیمه در کشور هنوز نتوانسته‌اند خدمات اینترنتی مورد نیاز بیمه‌گذاران را به شکلی درست و کاربردی ارائه کنند. اما هنوز یک راه سریع، آسان و غیر حضوری برای دریافت خسارت وجود دارد و آن هم استفاده از خدمات سیار است.

چگونه بدون مراجعه حضوری، خسارت خود را دریافت کنیم؟

پرداخت خسارت سیار یکی از امکانات جدیدی است که بسیاری از شرکت‌های بیمه مثل بیمه ایران، بیمه البرز، بیمه سامان، بیمه رازی و ... آن را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

برای استفاده از خدمات پرداخت خسارت سیار در بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، شما بعد از وقوع تصادف و در محل حادثه باید با شماره شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا کارشناس ارزیاب خسارت بیمه در محل مورد نظر حاضر شود.

ارزیاب خسارت پس از بررسی مدارک و نوع حادثه، مبلغ خسارت را ارزیابی می‌کند. در صورت توافق دو طرف حادثه در مورد مبلغ خسارت، در اسرع وقت مبلغ مورد نظر به حساب زیان دیده پرداخت خواهد شد.

همچنین بعضی از شرکت‌های بیمه شرایط ویژه‌ای را هم به دلیل بیماری کرونا در نظر گرفته اند. مثلا بیمه سامان تا چند روز بعد از وقوع حادثه هم کارشناس خسارت خود را برای دریافت مدارک و ارزیابی خسارت به محل شما میفرستد تا شما دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشید.

در مورد پرداخت خسارت سیار به این سه نکته توجه کنید:

1) استفاده از پرداخت خسارت سیار، یعنی همان درخواست اعزام کارشناس خسارت، فقط در ساعات اداری انجام می‌شود، نه 24 ساعت شبانه روز.

2) پرداخت خسارت سیار فقط برای خسارت‌های مالی انجام می‌شود، نه خسارت‌های جانی.

3) بعضی از شرکت‌های بیمه مثل بیمه دانا و بیمه آسیا، هنوز امکان پرداخت خسارت سیار را ندارند. پس برای اطمینان پیدا کردن از این موضوع، بعد از وقوع حادثه فورا با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.

4) بعضی از شرکت‌های بیمه مثل بیمه ایران این امکان را دارند که در صورت پایین بود مبلغ خسارت، چک خسارت را در محل حادثه به زیان دیده پرداخت کنند.

پرداخت خسارت سیار بیمه
پرداخت خسارت سیار بیمه

شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

نحوه پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به میزان خسارت و نوع خسارت (مالی یا جانی) بستگی دارد. درواقع اگر خسارت‌ مالی باشد یا جانی جانی مدارک متفاوتی برای دریافت خسارت نیاز است. علاووه بر این‌ها اینکه میزان خسارت چقدر باشد و آیا راننده مقصر و زیان‌دیده توافقی بر سر مبلغ خسارت دارند یا نه، روی شرایط پرداخت خسارت تاثیر می‌گذارد. مثلا ممکن است با توافق دو طرف تصادف نیازی به کشیدن کروکی نباشد. یا اگر میزان خسارت کمتر از 16 میلیون تومان باشد می‌توانیم بدون کروکی و ارجاع به افسر راهنمایی‌و‌رانندگی به‌راحتی خسارت مالی مربوطه را از شرکت بیمه بگیریم.

بیمه چقدر خسارت می دهد؟

هر شرکت بیمه بر اساس قرارداد بیمه‌نامه شخص ثالث و میزان سقف تعهدات مالی که بیمه‌شده انتخاب کرده است، به او خسارت پرداخت می‌کند. پوشش جانی بیمه‌های ثالث برای همه بیمه‌ها یکی است و مطابق با نرخ دیه هرسال محاسبه می‌شود. مبلغ دیه در سال 1400 برای ماه‌های غیرحرام 480 میلیون تومان و برای ماه‌های حرام 640 میلیون تومان تعیین شده است. پس خسارات جانی ثالث معادل مبلغ 640 میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه حرام).

همچنین معمولا حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث ۲.۵ درصد دیه ماه حرام در هر سال است. بنابراین حدالقل خسارت پرداختی بیمه شخص ثالث در پوشش مالی این بیمه‌نامه در سال 1400، 16 میلیون تومان است. استفاده از این میزان پوشش خسارت نیازی به داشتن کروکی ندارد. اگر هم بیمه ثالث خود را به‌صورت آنلاین خریداری کرده باشید، می‌توانید کارهای دریافت خسارت را هم به‌صورت آنلاین انجام بدهید.

پرداخت خسارت بیمه به مالک خودرو

بیمه شخص ثالث اصولا قرار است که پرداخت خسارت مالی و جانی وارد شده به شخصی غیر از راننده مقصر یعنی خود بیمه‌شده را پوشش بدهد. اما چندین سال است که خسارات جانی راننده مقصر حادثه هم پرداخت می‌شود. مبلف پرداختی خسارات جانی راننده مقصر حادثه معادل مبلغ 480 میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه عادی).

سقف پرداخت خسارت در تصادف

قانون سقف پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث را معادل 50 درصد (نیمی) از مبلغ دیه در ماه‌های حرام تعین کرده است. یعنی با توجه به نرخ دیه سال 1400 سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث برای سال 1400 هم 320 میلیون تومان خواهد بود. البته همه شرکت‌های بیمه خسارت مالی بیمه ثالث را تا این سقف پرداخت نمی‌‌کنند. اما بیمه‌شده می‌تواند با توجه به نیاز خود و مثلا نوع و مدل ماشین‌‌ش و همین‌طور مسیر‌ رفت‌وآمد و میزان استفاده از ماشین، یک پوشش مالی با سقف تعهدات مالی 50 میلیون یا 100 میلیون و حتی 200 میلیون تومان بخرد. برخی شرکت‌های بیمه هم پوشش مالی را تا سقف 320 میلیون تومان ارائه می‌کنند.

بد نیست بدانید که پرداخت هزینه‌های تصادف یک ماشین لوکس و گران‌قیمت هم تنها 320 میلیون تومان است و خسارت‌های بالاتر از این برای ماشین‌های نامتعارف برعهده خود مالک است.

مهلت اعلام خسارت به شرکت بیمه در شرایط کرونا

در بیشتر شرکت‌های بیمه، فرد حداکثر تا 5 روز کاری برای اعلام خسارت به شرکت بیمه فرصت دارد (توجه داشته باشید که تعطیلات رسمی و روزهای جمعه جزو روزهای کاری محسوب نمی‌شوند.)

البته در شرایط کرونایی موجود، بعضی از شرکت‌های بیمه مثل بیمه ایران، مهلت اعلام خسارت را افزایش داده‌اند تا بیمه‌گذاران با خیال راحت‌تری مراحل دریافت خسارت را انجام دهند.

ساعات کاری شرکت‌های بیمه در شرایط کرونا

از روزهای پایانی سال 98، ساعت کاری شعب شرکت‌های بیمه مانند سایر اداره‌ها کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر هم ساعت کاری تمام شرکت‌های بیمه در روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 14 و روزهای پنجشنبه 8 تا 12 است و شعب شرکت‌های بیمه با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، خدمات مورد نیاز را به افراد ارائه می‌دهند.

خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث در شرایط کرونا

همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است و مالکان خودرو اگر به موقع برای خرید یا تمدید آن اقدام نکنند، به جز جریمه مشکلات زیادی هم برایشان به وجود خواهد آمد.

به همین دلیل و با هدف کنترل بیماری کرونا، رئیس بیمه مرکزی اعلام کرده است که تمام بیمه‌گذاران می‌توانند به صورت اینترنتی برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث خود اقدام کنند.

پرداخت خسارت سیار بیمه
پرداخت خسارت سیار بیمه

همچنین بیمه مرکزی برای کسانی که امکان خرید آنلاین بیمه را ندارند و بیمه‌نامه ثالث آن‌ها تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ منقضی می‌شود، شرایط خاصی را در نظر گرفته است. به این صورت که شرکت‌های بیمه باید بیمه‌نامه این گروه از افراد را به صورت خودکار تمدید کنند و این موضوع را به اطلاع بیمه‌گذار برسانند. بیمه‌گذار‌ها هم باید حداکثر تا 15 اردیبهشت با شرکت بیمه تسویه‌حساب کنند و بیمه‌نامه را تحویل بگیرند.

خرید یا تمدید اینترنتی تمام بیمه‌ها از سایت ازکی

سایت ازکی یک مرکز مشاوره و انتخاب بیمه است که امکان مقایسه و خرید تمام بیمه‌ها را از تمامی شرکت‌ها فراهم کرده است. یعنی شما می‌توانید در azki.com قیمت و شرایط بیمه‌های شخص ثالث، بدنه، آتش سوزی، عمر، درمان، مسافرتی و … را در شرکت‌های معتبر بیمه مثل بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه دانا، بیمه البرز، بیمه سامان و … مقایسه کنید؛ در صورت نیاز از کارشناسان ازکی مشاوره بگیرید و در نهایت بیمه مورد نیاز خود را خریداری کنید.

با خرید اینترنتی بیمه از سایت ازکی، علاوه بر اینکه از تخفیفات مختلفی بهره مند می‌شوید، بیمه‌نامه شما هم به صورت رایگان و فوری به آدرس مورد نظرتان ارسال می‌شود.

با وجود رعایت نکات لازم برای کنترل بیماری کرونا، ازکی همچنان در خدمت شماست. به این معنی که کارشناسان ازکی در واحدهای مختلف مشاوره، صدور و ارسال به صورت دورکاری و با همان شماره 02154864  در خدمت شما هستند.

نمایش بیشتر

14 دیدگاه

  1. سلام
    ببینید همه این مواردی که اعلام می کنید فقط روی کاغذه
    ما سالیان زیاد از جاهای دیگر بیمه بدنه و شخص ثالث می گرفتیم امسال گفتند بیمه دانا بهتره الان بیشتر از یک ماهه تو تبریز دجار تصادف شدیم و همه مراحل قانونی کار برای پرداخت بیمه رو انجام دادیم تواین شرایط کرونا همسر بیچاره من اسیر راه تهران تیریز شده تا الان که 40 روز ازحادثه می گذره حتی یک ریال تاکید میکنم حتی یک ریال بیمه به ما خسارت نداده و هررو کار رو به فردا موکول میکنه می خوان جواب سلام بدن می گن از تهران باید استعلام بگیریم پس می افته برای هفته بعد و …..

  2. سلام باحقوق ودرامد کم ونیاز به داشتن خودرو وگرانی ها بنده حتی باسختی زیادلاستیک ماشینم رامیخرم تا بر سه به بیمه ..درشرایط کرونایی که درامدوکاری نداشتم ازپرداخت بیمه عاجز بودم وحالا جریمه روزانه نزدیک به روزی 5هزار هست حال باخرج خانواده چگونه جربمه بیمه بپردازم لاقل قسطی هم بیمه نمیکنند

    1. سلام وقتتون بخیر.
      شما میتونید از طریق طرح مهر بیمه دانا به صورت قسطی ماشینتون رو بیمه کنید. بعضی از نمایندگی های بیمه هم بیمه ثالث رو به صورت قسطی ارائه میدن

  3. باسلام
    سال هاست که بیمه نامه شخص ثالث از بیمه ایران می‌گیرم اما سطح توانگری ۲از ۵ درصورتی که اغلب شرکت های بیمه ای ۵از ۵ که ایران از همه پایین تر هست حال با توجه به تعریفی که خسارت های پایین در محل با چک پرداخت میکند سطح پایین توانگری در تعیین رقم خسارت هم پایین تراز سایر شرکت های بیمه پرداخت میکند !؟

    1. سلام دوست عزیز
      بنده به طور دقیق اطلاع ندارم ولی به طور کلی مبلغ خسارت با توجه به شدت و نوع خسارت ارزیابی میشه و معمولا این نیست که خسارت کمتری پرداخت بشه.

  4. با سلام.بیمه ایران نه ماه پس ازتشکیل پرونده و یک سال بعدازقطعی شدن حکم هنوزخسارت مارونداده.آیااین قانونه

    1. سلام دوست عزیز
      بابت تجربه شما متاسفیم. در چنین شرایطی شما میتونین به صورت قانونی اقدام کنین و خواهان بررسی شرایط بشین.

  5. با سلام من ساکن تهران و راننده اسنپ هستم ۲۷ روز پیش نزدیک ایلام تصادف کردم طرف مقصر شده صد در صد بیمش بیمه دانا هست از اون روز تا الان بیمه دانا ایلام فقط منو برده اورده برده اورده مدارکم رو روز ۷ خرداد تکمیل کردم ۱۳ خرداد خودم از تهران اومدم کارشناس رو براش ماشین دربست گرفتم بردم تعمیر گاه و برشگردوندم حالا که همه چی بعد ۲۷ روز اوکی شده بهم گفتن برو ماشینتو درست کن بع بیا ما ببینیم درست کردی خسارت بدیم خواستم بگم‌اولا شما ماشین اینجوریه خسارت نمیدین وقتی ماشین درست کنم دستم بکجا بنده که خسارت بگیرم ازتون‌ میگید ماشینت از اول درست بوده مثل همه حرفهای دروغتون تو این یک ماه دوما من راننده اسنپ که خرج زندگیمو بزور درمیارم یک ماهه الان از کار افتادم از کجا بیست ملیون خرج ماشینم کنم که بعد ایا شما بدید یا ندین واقعا متاسفم برای بیمه دانا و مردمی که با نادانی ماشینشون رو این بیمه میبرن که حتی واحد سیار نداره …..

    1. سلام دوست عزیز
      پرداخت خسارت بیمه به این شکل هست که شما خودرو رو تعمیر می‌کنین تا هزینه تعمیر و اجرت و قطعات مشخص شه و خودرو در تعمیرگاه میمونه تا بیمه مبلغ رو تسویه کنه یا خودتون تسویه میکنین و فاکتور رو به همراه قطعات تعویضی به شرکت بیمه می‌برین تا مبلغ به حسابتون واریز بشه. با این حال امیدوارم چنین مشکلاتی که ناشی از عدم رسیدگی درست هستن سریعتر برطرف بشن.

  6. سلام ماشین به سرقت رفته رفتم بیمه مبلغ خسارت تعیین کرده 5روز پرداخت نکرده بیمه دانا هست ادم پشیمون میکنه از بیمه کردن

    1. سلام دوست عزیز
      برای خسارت سرقت کلی یه دوره انتظار وجود داره. به این معنی که یه دوره 3 یا 6 ماهه باید منتظر بمونید و اگه بعد از این مدت خودرو پیدا نشد اونوقت خسارت خودرو پرداخت میشه. سرقت کلی جزو خسارات آنی نیست که خسارت سریع پرداخت بشه.

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به نوع خسارت و مبلغش داره ولی به طور کلی یک بازه زمانی در نظر گرفته میشه که بیمه باید تو اون بازه خسارت رو پرداخت کنه. تو خسارت های کم تا چند روز بعد از تایید و تعمیر پرداخت میشه.

  7. باسلام، بنده زیاندیده بود که به (بیمه ما) معرفی شدم، بعداز گذشت ۲۰ روز مجبور شدم نصف خسارت را دریافت کنم، چون می خواستن بیشتر طولش بدن و نیز قطعات آسیب دیده را به روز های بعد تصادف اختصاص بدن، فقط برای اینکه کامل پرداخت ننکنن،
    اولین باره که با بیمه طرف شدم برای دریافت، که از هرچه بیمه توی مملکت هستش نفرت پیدا کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا