بیمه شخص ثالثدیه

تصادف با عابر پیاده زندان دارد؟ قوانین تصادف با عابر پیاده

وقتی صحبت از  خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، اکثر ما حق را به عابر می‌دهیم و راننده را مقصر اصلی حادثه می‌دانیم! اما آمارهای رسمی منتشر شده در فروردین ماه 97 نشان می‌دهد عامل 30 درصد تصادفات درون‌شهری، عابرین پیاده هستند؛ حتی عابران پیاده در 10 درصد تصادفات برون‌شهری نیز حضور داشته‌اند و قوانین در برخی شرایط حق را کاملا به راننده می‌دهد.

طبق آمارها ۲۸ درصد از تصادف‌هایی که باعث فوت می‌شوند فقط در شهر تهران مربوط به عابران پیاده است. تنها در 7 ماه ابتدایی امسال بیش از ۲ هزار عابرپیاده به علت تصادفات جان‌شان را از دست داده‌اند. معمولا هم 58 درصد این تصادف‌ها در برزگراه‌ها اتفاق می‌افتد. مسیری که عابر اصلا نباید از آنجا برای رفت‌وآمد استفاده کند. اگر به‌‌عنوان یک عابر در شهر تردد می‌کنید، مقاله زیر را تا انتها بخوانید تا همه‌چیز را درباره قوانین راهنمایی‌ورانندگی تصادف با عابر پیاده بدانید.

مراحل قانونی تصادف با عابر پیاده در ایران

بیشتر مردم فکر می‌کنند این تنها رانندگان هستند که باید قوانین راهنمایی‌ورانندگی را رعایت کنند و مراقب حضور بعضا ناگهانی عابران پیاده جلوی ماشین‌شان باشند. اما آیین‌نامه‌ راهنمایی و رانندگی؛ وظایفی را برای عابر پیاده مشخص کرده و قوانین راهنمایی و رانندگی صرفا مختص به ماشین‌ها و رانندگان نیست؛ یکی از اصلی‌‌ترین وظایف عابران پیاده مربوط به استفاده از پیادهروها است. به‌طور کلی برای استفاده عابر پیاده از پیاده‌روها قوانین زیر وجود دارد:

  1. عبور از پیاده‌رو

عابران پیاده باید در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نکنند.

عابرین پیاده باید در مکان‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد یا غیرقابل تردد است، از منتهی‌الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور نمایند.

عابران پیاده وظیفه دارند برای عبور از عرض راه‌ها و خیابان‌ها، فقط از معبر مخصوص عابر پیاده، خط‌کشی عابر پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز استفاده کند.

  1. عدم توقف در مسیر سواره‌رو

عابران پیاده نباید  اصلا در سطح پیاده رو توقف کنند. این توقف به هر دلیل از جمله سوار شدن به‌ وسیله‌ی نقلیه، صحبت کردن با راننده و سرنشینان وسایل‌ نقلیه، و یا خرید و فروش غیر مجاز است.

قوانین تصادف با عابر پیاده همچنین می‌گوید:

  • عابران پیاده باید به علائم راهنمایی و چراغ‌ها توجه داشته و در تقاطع‌ها با مشاهده چراغ سبز (چراغ عابر) حرکت نمایند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند.
  • عابران پیاده باید از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کنند و مراقب حرکت وسایل‌نقلیه باشند.
  • عابران نباید از حصار آزادراه‌ها بگذرند و هرگز در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابلای درختان و بوته‌های حاشیه و میانه‌ی راه عبور نکنند.
  • عابران پیاده نباید در خیابان‌های اصلی و بزرگراه‌ها، خارج از گذرگاه‌های تعیین شده حرکت کنند

البته رانندگان هم موظف هستند در صورتی عابر پیاده از محل‌های تعیین‌شده و مجاز عبور نماید، در فواصل مناسب که به وسیله خط‌کشی یا میخ‌کوبی یا سایر علایم جهت عبور پیادگان مشخص می‌شود ایست کامل کنند در غیر این‌ صورت تخلف محسوب شده و برای آنها قبض جریمه صادر می‌شود.

قوانین تصادف با عابر پیاده
قوانین تصادف با عابر پیاده

تصادف با عابر پیاده و فرار

اگر تصادف فقط باعث خسارت مالی شود، فرار راننده مقصر مشمول مجارت نمی‌شود. منها در تصادفات با آسیب و خسارت جانی یا خدای نکرده فوت عابر، فرار راننده جرم محسوب می‌شود.  به‌طور کلی ماده ۷۱۷ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: بی‌احتیاطی و عدم رعایت قوانین در شرایط تصادف با عابر پیاده می‌تواند ۲ تا ۶ ماه حبس برای راننده به‌دنبال داشته باشد. اگر هم راننده‌ای بعد از تصادف با عابر پیاده فرار کند این مجارت بیشتر هم می‌شود. معمولا مجازات راننده‌ای که پس از صدمه زدن به یک شخص فرار می‌کند بیش از دو سوم بیشترین مجازات تعیین‌ شده در قانون خواهد بود.

تصادف با عابر بدون کروکی

برای شکایت از راننده‌ مقصر در تصادف‌ با عابر پیاده داشتن کروکی ضروری است. منتها اگر به‌دلیل شرایط اضطراری حادثه شرایط دریافت کروکی در زمان تصادف ممکن نبود. فرد آسیب‌دیده می‌تواند از طریق کلانتری و ارائه مشخصات و توضیح در مورد تصادف، شکایت علیه راننده مسبب حادثه ثبت کند. با این کار پرونده تصادف توسط مقامات قضایی بررسی می‌شود. اگر هم تقصر راننده در حادثه مشخص شود، بیمه راننده مقصر باید هزینه‌های معالجه و احیانا غرامت آسیب‌های بدنی وارد‌شده در تصادف را پرداحت کند.

تصادف با عابر پیاده در کوچه و خیابان

تصادف با عابر پیاده در خیابان بیشتر مواقع به‌دلیل  تخلفات عابران پیاده است. تخلفاتی مثل:

  • بی‌توجهی به خط‌کشی عابران
  • استفاده نکردن از پل عابر پیاده
  • بی‌توجهی به چراغ قرمز خیابان
  • ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو

معمولا در صورت بروز حادثه‌ای که عابر پیاده در آن دخیل است مثل عبور او از معابر غیر‌مجاز، کارشناسان تصادفات راهور ناجا صحنه تصادف را بررسی کرده و سهم تقصیر هر یک از طرفین، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می‌کنند. در این شرایط موارد زیر توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • مسکونی یا‌ غیرمسکونی بودن معبر
  • بزرگراه یا معبر اصلی بودن
  • فرعی یا کوچه بودن
  • امکان عبور برای عابر
  • وجود چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی
  • سایر موارد موجود در محل.

تصادف با عابر پیاده در اتوبان و جاده

مطابق ماده 4 قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن «ورود و عبور عابرین پیاده و انواع وسایل نقلیه غیر مجاز و عبور دادن دام در بزرگ‌راه‌ها و همچنین توقف وسایل نقلیه در خطوط عبور‌ ممنوع است.  هرگاه به دلایل مذکور حادثه‌ای رخ دهد که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی شود راننده مجاز که وسیله نقلیه او مجاز به حرکت در‌ بزرگ‌راه باشد نسبت به موارد فوق مسئولیتی نخواهد داشت.

یعنی در تصادف با عابر پیاده در جاده معمولا راننده مقصر حادثه نخواهد بود. هرچند که همچنان باید دیه فرد آسیب‌دیده یا فوت‌شده را پرداخت کند. خیلی وقت‌ها هم در این شرایط درصد تقصیر عابر و راننده توسط کارشناسان راهنمایی‌ورانندگی و قضایی تعیین می‌شود.

تصادف با عابر پیاده در بزرگراه
تصادف با عابر پیاده در بزرگراه

تصادف با عابر پیاده زیر پل هوایی

براساس ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی‌و رانندگی در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است؛ عابران باید هنگام عبور از عرض یا طول سواره‌رو با توجه به علائم راهنمائی و رانندگی منصوبه در محل،  از نقاط خط‌کشی‌شده، گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه عبور کنند.

پس اگر تصادف عابر پیاده با ماشین زیر پل هوایی و حومه آن اتفاق بیفتد، عابر مقصر صد درصد حادثه خواهد بود. با این حال دیه به او تعلق می‌گیرد. درواقع عدم مسئولیت راننده مذکور مانع استفاده شخص ثالث از مقررات بیمه نخواهد بود. فقط با توجه به اینکه راننده مقصر حادثه نیست مسئولیت کیفری مثل حبس و جزای نقدی برای او بریده نمی‌شود. در این شرایط شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده ملزم به اجراء تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا ورّاث متوفی است.

حریم پل عابر پیاده چند متر است؟

معمولا هر بزرگراه یا اتوبانی با نرده‌های فلزی بسته شده تا عابر پیاده از این گذرگاه‌ها عبور نکند. این نرده‌ها درواقع حریم پل عابر هستند. معمولا هم حریم پل عابر بسته به محل قرارگیری پل (اتوبان، خیابان عریض و …) متفاوت است.  مثلا در اتوبان‌ها و به‌دلیل سرعت بالای ماشین‌ها باشد ۲۰۰ متر این طرف و آن طرف پل را حریم پل هوایی در نظر می‌گیرند. در سایر راه‌ها و خیابان‌ها هم بسته به شرایط معبر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر حریم پل هوایی محسوب می‌شود.

تصادف با عابر پیاده زیر پل
تصادف با عابر پیاده زیر پل

تصادف با عابر پیاده منجر به فوت

اگر تصادف خودرو با عابر پیاده باعث فوت شود، راننده مقصر باید پرداخت دیه پرداخت کند. مبلغ دیه کامل انسان هم هرسال توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود. مثلا برای سال 1401 دیه کامل انسان در ماه‌های حرام 800 میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام 600 میلیون تومان است.

برای پرداخت دیه توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر هم، اگر راننده مصر و ورثه متوفی خودشان توافق دارند،  شرکت‌های بیمه می‌توانند، بدون رأی مراجع قضائی هم مبلغ دیه را پرداخت کنند.

هرچند براساس قانون تصادف‌های منجر به فوت دارای یک جنبه عمومی جرم هم هستند. یعنی همان‌طور که گفته شده از ۶ ماه تا ۳ سال حبس هم برای راننده درنظر گرفته می‌شود. البته راننده می‌تواند از بیمه شخص ثالث به‌عنوان وثیقه استفاده کند.

تصادف با عابر پیاده بدون گواهینامه

فوت در تصادف معمولا قتل عیر عمد محسوب می‌شود. حتی تخلفات رانندگی مثل سرعت غیرمجاز یا رد کردن چراغ قرمر باعث تصادف شده باشد، راننده مقصر قصاص نمی‌شود اما همچنان باید به خانواده و بازماندگان متوفی دیه پرداخت کند.

البته اگر راننده گواهینامه نداشته باشد موضوع فرق می‌کند و سختگیری‌های قانون در این شرایط بیشتر خواهد بود. درواقع  اگر راننده مقصر تصادف با عابر پیاده گواهینامه نداشته باشد باید حتما موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده شود. شرکت بیمه هم در این شرایط خسارت شخص ثالث را پرداخت می‌کند ولی بعدا تمام یا بخشی از این مبلغ را از بیمه‌شده بدون گواهینامه می‌گیرد.

چه زمانی در تصادفات عابر پیاده مقصر است؟

طبق ماده ۳۳۳ قانون مجازات‌های اسلامی اگر عابر پیاده از معابری که برای وی ممنوع است عبور نماید و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود، و اگر در این شرایط راننده با سرعت مطمئنه و مجاز در حرکت بوده و همچنین وسیله‌ نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد نموده باشد، راننده مقصر حادثه نیست.

مطابق ماده ۳۳۱ «هر کس در محل‌هایی که توقف در آنجا جایز نیست متوقف شده یا شیی و یا وسیله‌ای را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد و کسی اشتباهاً و بدون قصد، با شخص و یا شیی یا وسیله مزبور برخورد کند و بمیرد، شخص متوقف یا کسی که شیی یا وسیله مزبور را در محل مستقر ساخته عهده‌دار پرداخت دیه خواهد بود، و نیز اگر توقف شخص مزبور با استقرار شیی و وسیله مورد نظر موجب لغزش راهگذر و آسیب کسی شود، مسئول پرداخت دیه صدمه یا آسیب وارده است مگر آنکه عابر با وسعت راه و محل، عمدا قصد برخورد داشته باشد که در این صورت نه فقط خسارتی به او تعلق نمی‌گیرد بلکه عهده‌دار خسارت وارده نیز می‌باشد.»

اگر عابران پیاده به وظایف و قوانین مرتبط با عابر عمل نکنند، در صورت بروز حادثه اگر راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت نماید اما نتواند وسیله‌ی نقلیه را کنترل نموده و از تصادف و بروز خسارت جانی و مالی جلوگیری کند مسئولیتی نخواهد داشت.

دیه تصادف با عابر پیاده چقدر است؟

در تصادف با عابر پیاده عدم مسئولیت راننده به معنای منع استفاده‌ شخص ثالث یا وراث قانونی متوفی از مزایای بیمه برای دریافت دیه مصدومیت یا فوت نیست. یعنی جتی اگر عابر پیاده خودش مقصر تصادف باشد، باز هم بیمه شخص ثالث خودرو باید دیه عابر پیاده مقصر را پرداخت کند.

میزان دیه و سایر شرایط استفاده از بیمه توسط مراجع قانونی ذیصلاح مشخص می‌شود. اگر هم وسیله‌ نقلیه بیمه نباشد، دیه عابر پیاده از صندوق تأمين خسارت‌های بدنی شخص ثالث پرداخت می‌شود.

سوالات متداول

۱. در تصادف با عابر پیاده چه کسی مقصر است؟

در حالت کلی راننده مقصر شناخته می‌شود. اما عابر پیاده هم در شرایطی ممکن است مقصر باشد، مثل: عبور از خیابان در محل ممنوع، عدم استفاده از پل عابر پیاده، عبور ناگهانی از خیابان، دویدن یا پریدن در خیابان، استفاده از تلفن همراه هنگام عبور از خیابان و میزان تقصیر هر دو طرف توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی و مقامات قضایی تعیین می‌شود.

۲. در چه شرایطی راننده در تصادف با عابر پیاده مقصر نیست؟

اگر عابر پیاده از محل‌های ممنوع عبور کند و راننده با سرعت مجاز و بدون نقص فنی خودرو در حال حرکت باشد و نتواند از تصادف جلوگیری کند.؛ اگر عابر پیاده در تاریکی شب لباس تیره پوشیده باشد و راننده نتواند او را ببیند و اگر عابر پیاده ناگهانی و بدون توجه به اطراف وارد خیابان شود.

۳. دیه تصادف با عابر پیاده چقدر است؟

دیه کامل انسان در سال 1401 برای ماه‌های حرام 800 میلیون تومان و برای ماه‌های غیرحرام 600 میلیون تومان است . میزان دیه با توجه به سن، جنس و عضو آسیب‌دیده عابر پیاده نیز متفاوت خواهد بود. اگر راننده مقصر باشد، باید دیه را به عابر پیاده یا خانواده او پرداخت کند.اگر وسیله نقلیه بیمه داشته باشد، بیمه شخص ثالث راننده موظف به پرداخت دیه است.

۴. برای دریافت دیه تصادف با عابر پیاده چه باید کرد؟

عابر پیاده یا خانواده او باید به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند و کروکی تصادف را دریافت کنند. سپس باید به پزشکی قانونی مراجعه و گواهی مصدومیت یا فوت را دریافت کنند. با مدارک مربوطه به شرکت بیمه مراجعه و دیه را دریافت کنند.

۵. برای جلوگیری از تصادف با عابر پیاده چه باید کرد؟

رانندگان باید با احتیاط رانندگی کنند و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند. در هنگام عبور از خیابان، عابران پیاده باید به چراغ راهنمایی و علائم رانندگی توجه کنند.از لباس‌های روشن در شب استفاده کنند. از تلفن همراه هنگام عبور از خیابان استفاده نکنند. در مکان‌های خطرناک و تاریک از پل عابر پیاده استفاده کنند.

نمایش بیشتر

71 دیدگاه

  1. با عرض سلام ست 10/30شب در من داشتم در یک کو چه رد می شدم که نا گهان یک دختر بچه از یک کوچه یک متری پرید جلوی ماشین شکر خدا زود فهمیدم ولی بچه کمی اسیب دید و دوید رفت تو ان طرف خیابان و خانوداش به من حمله کردند ودست مرا شکستند بعد از امدن افسر مرا 50 درصد مقصر دانستن برایی من عجیبه ایا مقسر من هستم یا انها که دختر بچه چهار ساله رو تو کوچه رها کردند تا علان 15 ماه میگذرد و هنوز انها طلب کارن0

    1. سلام وقت شما بخیر
      میزان مقصر بودن کاملا به نظر قاضی بستگی داره و گاهی عابر پیاده رو تا 100 درصد مقصر اعلام میکنه. اما در شرایط شما چون شخص ثالث یک بچه هست شما رو تا 50 درصد مقصر دونستن. برای آسیب به بچه بیمه شما متعهد به پرداخت غرامت هست و درمورد دست شما باید از اونها شکایت میکردین تا خسارت دریافت کنین.

  2. سلام خانم بنده چند روز پیش داخل کوچه با یک عابر پیاده تصادف کرد و مقصر خانم بنده شده بود و دادسرا رفتیم بدون اینکه حرف از جریمه نداشتن گواهی نامه بزنه برگه ترخیص خودرو صادر کرد
    آیا اولش جریمه رو تعین میکنند بعد مجوز ترخیص میدند یا برگه ترخیص صادر میکنند بعدا جریمه رانندگی صادر میکنند
    نه قاضی جواب درست داد نه کلانتری هر کدام یه چیزی میگند

    1. سلام وقت شما بخیر
      خانم شما بدون گواهی نامه رانندگی کرده و با عابر تصادف کرده و خودرو هم ترخیص شده؟!!!
      رانندگی بدون گواهی نامه جزو جرایم درجه 6 محسوب میشه و بین 6 ماه تا 2 سال حبس داره و بین 2 تا 8 میلیون هم جریمه نقدی! عموما هم قبل از ترخیص خودرو باید تکلیف جریمه و حکم قانونی اون مشخص بشه!

      1. سلام
        در جایی از قانون برای رانندگی بدون گواهینامه شش ماه تا دوسال حبس پیش بینی نشده.
        صرف رانندگی بدون گواهینامه مشمول ماده 723 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 میشه که چه بار اول و چه بار دوم مجازاتش اینقدری که گفتید نمیشه.
        در موضوع سوال باید دید که نوع صدمات وارده چقدر بوده و اگر خدای نکرده منجر به فوت هم شده باشه اونوقت حسب مورد مطابق ماده 718 مجازات تعیین میشه که در مورد رانندگی بدون گواهینامه منتج به ورود صدمان، میزان حبس حداکثر یکسال خواهد بود.

    2. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.یکی از دوستان بنده در شهر اهواز با عابری پیاده تصادف کرده و منجر به فوت عابر پیاده شده است.در فاصله حدود 90متری از محل حادثه پل هوایی وجود داشته و در کروکی پلیس،عدم دقت به جلو از طرف راننده عنوان شده است و خودرو نیز بیمه است.
      حکم صادره چه میتواند باشد؟

      1. سلام وقت شما بخیر
        بیمه خسارت رو پرداخت میکنه اما شرکت بیمه میتونه بخشی از خسارت رو از راننده مقصر طلب کنه.

    3. اگر فاقد گواهینامه میباشد خانم شما جریمه خواهد شد ربطی به ترخیص خودرو ندارد

  3. با سلام من با عابرپیاده کم بینا داخل کوچه برخورد کردم که البته عابر فاصله مرا با خود بدرستی تشخیص نداد و از بغل سمت شاگرد بامن برخورد کرد ولی کارشناسان مرا بعنوان بی احتیاطی مقصر شناختن آیا درست است؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بنده در مورد نظر کارشناس نمیتونم نظر بدم اما اگر کارشناسی ایشون رو قبول ندارین میتونین تقاضای کارشناسی مجدد کنین.

  4. با سلام خسته نباشید مادر من جنب پل هوایی تصادف کرده که باعث شکستگی ناحیه پا و…به دلیل برقی نبودن پل هوایی مادرم بخاطر داشتن دیسک کمر نتونسته بره بالا از پل ایا دیه ان ۵۰درصد یا ۱۰۰در صد راننده؟با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      تعیین میزان تقصیر بین عابر و راننده کاملا به رای دادگاه و نظر کارشناسان بستگی دارد و این امر از حدود اختیارات قانونی ما خارج است.

  5. سلام ماچند روز قبل از جاده کنار گذر با سرعت کم عبورمیکردیم که ناگهان از بین درختان کناربلوار در جلوی پادگان و نرسیده به محل عبور پیاده سربازی روی گارد کنار جاده رفت و به پایین پرید که همسرم که راننده بود سریع ترمز کرد اما چون سرباز نتوانست خودش را کنترل کند باسر به شیشه جلو خورد ونقش زمین شددلازمدبه ذکر است که قبل از آمدن ش به روی گار اصلا پیدادنبوددو پشت درختان بود و درذضمن بخاطر اینکه درشت هیکل و وزنش زیاد بود نتوانست خوش را نگهدارد و موقع پریدن به جلونتوانست خدش را کنترل کند. در حالیکه چند قدم عقب تر محل عبور پیاده بود و حتی محل گذاشتن پایش بر روی گارد فرو رفتگی ایجاد شده بود در صمن کنار جاده یک وانت توقف کرده بود و ما مجبوربودیم از سمت چپ برانیم که بخاطر باریکی جاده راه فراری نبود در هرحال جوان مذکور ضربه معزی ده و در حال کما در بیمارستان بستریست اما بعدداز تماس با 115 و110 پلیس 110 کروکی تصادف را به نفع پیاده کشید و گفته 16 متر از محل عبور پیاده بجلو پرتاب شده و خدا راذشاهد میگیرم ماجرا دقیقا همین بود حتیکسانی که تصادف را دیدند میگفتند این جوان قصدخود کشی داشته و افسوس چون من اونموقع شوکه شده بودم شماره شاهدان را نگرفتم ولی یکنفرشون به 110 زنگ.زده نمیدونم میتونم شمارشو از 110 بپرسم. همسر مدهممیه بی از حد احتیاط میکند و هیچ سابقه تصادف حتی جزیی هم ندارددر هر حال اعتراص هم گذاشتیم شما بفرماییددما چکار کنیم و چه حکمی برای همسرم میکنند البته ماشین. ما 206 است وهمه بیمه ها را دارد

    1. سلام وقت شما بخیر
      در هر صورت دیه و هزینه ها از محل بیمه شخص ثالث شما پرداخت میشه اما اگر به نظر کارشناس در مورد درصد تقصیر اون سرباز اعتراض دارید میتونین درخواست کارشناسی مجدد و چک شدن دوربین ها رو بدین. سابقه خوب همسرتون میتونه تاثیرگذار باشه. اما باز هم عرض میکنم قانون به نفع شخص ثالث و عابر پیاده هست و دیه و هزینه ها از بیمه شما پرداخت میشه.

  6. پیرو ایمیل قبلی آیا ما میتونیم درخواست بدیم دوربینهای جلوی پادگان را بررسی کنند البته اگر داشته باشند و چطوری این در خواست را و به کجا بدیم

  7. با سلام مجدد بنده با ماشین پس از برخورد با عابر پیاده و به پیشنهاد مامور کلانتری قبل از رسیدن مامورین راهنمایی و رانندگی و با رضایت عابر وی را به بیمارستان برده ودرمانهای لاذم را انجام دادم سپس عابر بدون اطلاع من شکایت کرده و با کروکی در دادسرا مرا مقصر شناختن ومن هم اعتراض زده و با سه کارشناس تقاضای بازنگری کردم که باز هم مقصر شناخته شدم سوال بنده این است آیا بازم میتونم درخواست کارشناسی بدم ؟ یا راه دیگری هست ؟ چون همان طور که عرض کردم عابر کم بینا و از بغل با من برخورد کرد وسوال بعدی من بعداز حادثه ماشین رو فروخته ام و به بیمه ان ماشین دسترسی ندارم از بیمه ماشین جدید با همان پلاک میتوان استفاده کرد؟ یا راهی دیگر که بتوان از بیمه استفاده کرد

  8. سلام.من عابر پیاده بودم.ازجایی که خیابان بریدگی برای عبور عابرین داشت می خواستم رد بشم.درهمین حین با تلفن همراه هم داشتم صحبت میکردم ولی با هوشیاری کامل به سمت چپم که ماشین ها می امدن نگاه کردم.
    دوتا از ماشین ها را با دقت کامل گذاشتم عبور کردن .با اطمینان کامل می خواستم عبور کنم که یک پژو با سرعت بدون توجه فقط به طرف من می آید در همین حین که دیدم راننده عکس العملی انجام نمی دهد قصد فرار به سمت بریدگی را داشتم که ناگهان ماشین به من برخورد کرد و اصلا ترمز نزد و چند متر جلوتر از صحنه تصادف توانست ماشینش را متوقف کند.
    الان مقصر کی هست.ممنونم اگر سریع جواب دهید.

    1. سلام وقت شما بخیر
      باید نظر کارشناس نیروی انتظامی رو بپرسین . ما در مقامی نیستیم که حدود تقصیر عابر و راننده رو بدون دیدن صحنه تصادف تعیین کنینم.

  9. سلام من امروز با یه پسر بچه تصادف کردم،سرعتم خیلی پایین بود لاین مخالف من یه اتوبوس آروم می‌رفت یهو که حرکت کردم یه بچه با سرعت از پشت اتوبوس پرید رو ماشینم و زمین خورد زنگ زدم اورژانس اومد معاینش کرد و گفت طوری نشده فقط ببرش یه عکس بگیرید منم با هزینه خودم بردمش بیمارستان الحمدلله شکستگی نداشتو رضایت دادن و بردمش خونه اما بابا بزرگش که همراه اون بود کارت ملی منو گرفت آیا این موضوع دردسری برام نمیشه،یا میتونه دوباره شکایت بکننند،با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله درصورتی که بعدا برای اون بچه مشکلی پیش بیاد که توی معاینات اولیه نشون داده نشده، میتونن از شما شکایت کنن.

  10. باسلام خسته نباشید بنده پسرم درمورخه 97.7.24درساعت هفت شب با صرعت 30الی 40 درجاده کم عرض بایه عابر پیاده که خانم میباشد برخرد کرده پسرم اون طورکه میگفت ماشینی که ازمقابل بانوربالا میاومد باعث بید من شد که در5متری وقتی متوجه شدم ترمز کده ومتوقف شدم بعد از پیاده شدن پسرزن مجروح به من حمله کرد ومرا کتک زد طوری کا صورتم خونی شد بااین همه من هیچی نگفتم خاستم با 110تما بگیرم نگذاشت وهیچ کس هم نبود بلاخره مجروح را باماشین خودش به بیمارستان رسیده درحین پیاده کردن مجروح ازماشین بازهم پسر فرد مجروح به من حمله کرد که شاهدانی هم از ماموران ارژانس دارم الان خانم هم دربیمارستان بستر است که یک طرف لگنش شکسته حالا من چکار کنم من نامه ازبیمارستان وپزشگی قانونی دارم ولی به دادگاه نبردم آیا کارم درساست یانه ممنون ازراهنمایی های شما

  11. سلام من سه هفته پیش با یک عابر که معتاد بود و حالش هم اصلا خوب نبود دقیقا زیر پل عابر پیاده و دوربرگردان
    زمانی وه من داشتم داخل دوربرکردان دور میزدم با سرعت کم زیر پل عابر خیلی اهسته بهش برخورد کردم وافتاد ردی دست چپش و مچ دستش اسیب دید با هماهنگی خود عابر بردمش بیمارستان ودستش را اتل گرفتن همونجا مامور نیروی انتظامی بیمارستان امد وعابر گفت من شکایتی ندارم چون تو حال خودم نبودم وبرگ رضایت نامه را پر کرد بعد از گذشت ۲۰ روز با من تماس گرفته ومیگه که دست من به مشکل خورده باید عمل بشه بیا یه کار کتیم از بیمه ماشین استفاده کنیم میخواستم ببینم باید چه کار باید کنم ایا ایشون میتونه شکایت کنه یا نه من باید چه کار کنم اگه شکایت کرد

    1. سلام وقت شما بخیر
      با بخش خسارت شرکت بیمه خودتون مشورت کنین

  12. سلام.خسته نباشید.من در خیابان آیت الله کاشانی زیر پل عابر پیاده با سه نفر انسان مسن برخورد کردم.در لاین سرعت بودم و اینها از پشت اتوبوس بیرون اومدن و به گوشه سمت شاگرد خوردن.خانم نفر اول فوت شدن.دونفر دیگه مصدوم.دو تا پل هوایی اونجا هست و خط کشی عابر وپیاده هم ندارد.پنجاه پنجاه شناخته شدیم،از اول قرار بود 50درصد دیه و هزینه ها بهشون پرداخت بشه،ولی اینبار که رفتیم دادگاه قاضی گفت ما اشتباه کردیم و کل هزینه ها از بیمه باید پرداخت بشه.من هیچ مشکلی ندارم که کلش پرداخت بشه فقط فرانشیز من به بیمه خیلی زیاد میشه.دقیق نمیدونم چند درصد باید به بیمه بدم.از طرفی دستمون خیلی خالیه.لطفا کمکم کنید،هزینه مشاوره ندارم بدم. وقتی 50درصد مقصر هستم چرا باید کل دیگه و هزینه هارو بیمه بده.و یک سال زندان تعزیزی برام زدن،من چه کنم؟تا بحال هیچ پرونده ای نداشتم،و بچه کوچیک دارم.من خانم هستم.ممنونم ازتون

    1. سلام وقت شما بخیر
      شرایطتتون یکم پیچیده‌س!! آیا تصادف شما و حادثه ای که اتفاق افتاده زیر مجموعه تخلفات حادثه ساز محسوب میشه؟
      اگر شما تخلف حادثه ساز نداشته باشین فرانشیز به شما تعلق نمیگیره. باید با شرکت بیمه‌تون مشورت بفرمایین

  13. سلام
    همسر بنده (عابر) روی خط کشی عابر پیاده با ماشینی تصادف کرده و با ماشین اورژانس به بیمارستان منتقل شده. در روزهای اول اثرات شکستگی نداشت اما به دلیل احتیاط و بنابه تصمیم پزشک بستری شد. چند روز بعد بر اثر تصادف دردهایی در ستون فقراط مشاهده شد. سوال اینجاست که اگر بر اثر تصادف و بعد از مرخصی از بیمارستان و با مراجعه به مطب پزشک متخصص مشخص شود که بر اثر تصادف ضایعه ای بوجود آمده و نیاز به مراحل درمان (عمل یا فیزیوتراپی یا چیزی شبیه به این) دارد، آیا بیمه زیر بار این تعهدات می رود؟ در کل باید چه مواردی را زمان ترخیص از بیمارستان رعایت کردکه با مشکلی در هفته ها و ماه های بعد مواجه نشد. این نکته را با توجه به این عرض میکنم که مشکلات تصادف هایی از این دست، معمولا بین چند هفته تا چند ماه بعد از تصادف خود را نشان می دهند.

    1. سلام وقت شما بخیر
      مادامی که رضایتی از طرف شما به بیمه و راننده مقصر داده نشه، میشه از بیمه استفاده کرد. اجازه بدین روند درمان و معاینات کامل بشه . در صورتی که با رضایت خودتون مرخص بشن و بعدا اتفاقی بیوفته نمیشه از شرکت بیمه خسارتی در این مورد دریافت کرد.

  14. سلام.اگه درحین رانندگی به دلیل مانع یا هرموردموجه ومعقول دیگه ترمز ناگهانی بزنی وبعدازتوقف کامل یکی ازمواردذیل به خودروشما برخوردکنه حکم هرکدام چگونه خواهدبود؟
    1- بچه خردسال بعلت دویدن وعدم توجه به خودروبرخوردومجروح شود.
    2- بچه ای دوچرخه سوار بااین ماشین برخوردکنه؟
    3-دردوسوال مفروض فردبزرگسال باشدچطور؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      در موارد 1 و 2 دیه کودک توسط بیمه پرداخت میشود و اگر دلیل توقف خودرو موجه باشد پرونده بسته خواهد شد اما اگر دلیل موجهی برای ترمز ناگهانی وجود نداشته باشد شرکت بیمه میتواند از از راننده مقصر خسارت را مطالبه نماید.
      در مورد 3 دیه فرد بزرگسال توسط بیمه پرداخت میشود و اگر دلیل توقف خودرو موجه باشد و تصادف در اثر بی احتیاطی و عدم رعایت فاصله رخ داده باشد، راننده میتواند از فرد دوچرخه سوار برای کاهش تخفیف بیمه خود شکایت کند در این حالت نیز از پرونده در بیمه بسته خواهد شد. اما اما باز هم اگر دلیل موجهی برای ترمز ناگهانی وجود نداشته باشد شرکت بیمه میتواند از از راننده مقصر خسارت را مطالبه نماید.

  15. با سلام.
    امروز با یه ماشین تصادف کردم . مقصر من بودم چون یک لحظه در مسیر اون رفته بودم . افسر اومد مدارک بنده(کارت ماشین و بیمه نامه ) رو به طرف مقابل داد ولی از اون هیچ مدرکی به من نداد. میخواستم بدونم مگه نباید از دوطرف مدارک رو گرو هم بذارن؟
    با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      در شرایطی که خسارت کم هست و بدون کروکی و حضور افسر ناجا طرفین به توافق برسن نیاز هست مدارک بین دو طرف رد و بدل بشه. اما در شرایطی که افسر راهنماییو رانندگی حضور داره و گزارش و کروکی تهیه میشه فقط مدارک مقصر دریافت میشه.

  16. سلام
    من با موتور سیکلت با یک خودرو که در محل دور زدن ممنوع بود تصادف
    کردم و مقصر صد در صد هم راننده خودرو مشخص شد
    والان هم من قطع نخاع شدم ایا بیمه دیه من رو کامل میده یا از طرف مقابل
    باید بگیرم
    ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر
      بیمه دیه شما رو کامل پرداخت میکنه و بخشی از دیه رو از راننده مقصر بخاطر تخلف حادثه ساز دریافت میکنه.

  17. سلام
    ایا بیمه تمام دیه ادم قطع نخاع رو پرداخت میکنه یا خیر؟؟
    سپاس از راهنماییتون

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر شخص ثالث و یا راننده مقصر باشه و مشکل قطع نخاع براش بوجود اومده باشه توسط بیمه پرداخت میشه.

  18. سلام دخترمن درتاریخ ۱۴-۷-۹۷وقتی ازمدرسه به خانه میامد یک خانم ازپشت به پای دخترم زده وبعدازروی پایش رد شده که منجر به شکستگی شده وطرف همان موقع پیاده شده ولی بعد سوارماشین شده ورفته وازطریق سرایدارمدرسه شماره ماشین روبرداشتند وبدون اینکه با کلانتر ی واورژانس تماس بگیرند دخترم را باماشین سرایداربه خانه آوردند ودرروز اول پایش درمیکردوکم کم ورمش بیشتر شدوما بدلیل بی پولی بعدازچهل ساعت به بیمارستان بردیم که مشخص شده پایش شکسته وما بعداز بیمارستان که آزاد حساب شد ما رفتیم شکایت کردیم وبعدازانجام کارها هیچ کجا پیدا نشد تا بعدازدوماه نیم گوشیش روشن شد والان میگه من ماشینوفروختم ولی سند روبه نام نزدم وسه ساله که ماشینوفروخته وما حکم توقیف ماشین روداریم وازطریق ثبت هم میتونیم کاری کنیم وطرف هم صاحب ماشین نبوده وماشین به اسم همسرش است لطفا راهنمایی کنید ممنون ازسایت خوبتون

    1. سلام وقت شما بخیر
      اولین اشتباه جابجا کردن دخترتون بوده . باید با پلیس تماس میگرفتن و به بیمارستان منتقل میشد . تحت اون شرایط صندوق تامین خسارتهای بدنی هزینه های درمان و دیه رو پرداخت میکرد و خود صندوق از طریق پلاک ماشین برای دریافت خسارت از مالک خودرو اقدام میکرد.
      الان با استفاده از مدارک و شهادت شاهدین در صحنه باید پیگیری کنین و اجازه بدین روند قانونی خودش رو طی کنه.

  19. سلام خانمی 37 ساله هستم، اتباع هستم، سال 1396 با ماشین تصادف کردم، عابر پیاده بودم ومقصر راننده بود، بعد از یکسال وچند ماه دونده گی در دادگاه، برای گرفتن دیه منو به شرکت‌ بیمه فرستادن، اما نزدیک دوماه هست، که متهم مدارک بیمه ماشین رو نمیاره وهرگز مراجعه نمیکنه ومن هنوز برای گرفتن دیه بلاتکلیف، دوباره به دادگاه مراجعه کردم وامروز وفردا ومیگن که پرونده در بایگانی هست، نمیدانم چکار کنم، ونیز درگرفت وکیل هم عاجزم، لطفا راهنماییم کنید

    1. با سلام.
      موضوع سوال شما به رویه قضایی و سیستم قضایی ارتباط داره چراکه پروندتون به جریان افتاده. انشالله که مشکلتون سریعا برطرف بشه

  20. سلام وقت بخیر آیا استفاده از فیلم دشکم (دوربین نظارتی خودرو) برای رفع مسئولیت در تصادفات با عابر(مانند آن سربازی که جلوی خودرو پرید) قابل استناد در دادگاه می باشد؟ با توجه به اینکه در بیشتر دشکم ها سرعت لحظه ای خودرو نیز ثبت میشود.

    1. با سلام.
      قانون‌گذار اقرار، شهادت و سند را ادله اثبات دعوی میداند. در نتیجه فیلم دوربین به عنوان سند میتواند مورد استناد باشد. همچنین هر ادله ی که به علم قاضی برای اظهار نظر کمک کند میتواند در دادگاه مورد استناد قرار گیرد.

  21. سلام.من امروز با عابرپیاده ای که پشت به من ودقیقا در وسط لاین خیابان به جلوحرکت میکرد وناگهان جهتش روبه سمت خیابان عوض کرد برخوردکردم و به زمین برخورد کرد.باتوجه به باریک بودن خیابان و وجود عابرپیاده وسرعت مناسب خودرو ازنظرقانون کدام یک مقصریم؟

    1. با سلام
      مقصر حادثه به وسیله کارشناس راهنمایی و رانندگی و حکم مرجع قضایی تعیین میشود. در تصادفاتی که مقصر در حالت دنده عقب با زیان دیده برخورد میکند برای پرداخت خسارت مالی نیاز به کروکی یا گزارش افسر راهنمایی میباشد

  22. با سلام و خسته نباشید من سه روزه با عابری تصادف کردم و عابر هم به بیمارستان برده شده کلاملا سالمه و طرف مقابل به من گفته باید بریم پزشک قانونی و ماشینم هم در پارکینگ پلیس منتقل کرده حالا تکلیف من چی میشه سپاسگزارم

    1. برای ترخیص خودرو باید درخواست خودتون رو به قاضی دادسرا بدید. بعد از ارایه نامه‌ی قاضی به کلانتری، میتوانید نامه ترخیص خودرو از پارکینگ، را از کلانتری دریافت کنید.
      البته اگر بر اساس نظر پزشکی قانونی تشخیص داده بشه که تصادف جرحی بوده و عابر دچار جراحت شده ترخیص خودرو مشروط به عوامل زیر است.
      نظریه کارشناسی به هر دو طرف ابلاغ شده باشد و نباید مورد اعتراض قرار گرفته باشد. باید از خودرو عکس گرفته شده باشه و شرح کامل خسارت نوشته شده باشه.باید بیمه نامه معتبر توسط راننده ارائه شود ضمن بازجویی از متهم قرار تامین مناسب ارایه شده باشد.

  23. سلام من در ورودی شهر وکه نه خط کشی ونه پل عابر دارد با سرعت مجاز با پیرزنی که از روی جدول به وسط خیابان آمد تصادف کردم که پس از چند روز فوت کرده طبق ماده 33اگر عابر از خیابان بدون علائم وتوجه عبور کند مقصر است آیا درست است واگر من مقصر باشم بیمه تا چه میزان دیه را پرداخت میکندباتشکر

    1. عموما تقصیر عابر در دریافت خسارت ( شامل هزینه پزشکی، دیه فوت و نقص عضو) از محل بیمه ثالث راننده مقصرر، تاثیری ندارد. اگر عابر صد در صد هم مقصر باشد میتواند از مزایای بیمه ثالث شم استفاده کند و شرکت بیمه به طور کامل دیه را پرداخت میکند.
      میزان تقصیر شما و عابر بستگی به نظر کارشناس راهنمایی و رانندگی دارد.

  24. شخصی از سمت بزرگراه به جلو خودرو من اومد با او برخورد کردم اما سالم بود و با 110 تماس گرفت پلیس مشخصات ما را نوشت و از عابر خواست که بنویسد که در این حادثه صدمه ای ندیده و امضا و اثر انگشت از او گرفت آیا عابر میتونه بعدا ادعا کنه که در این حادثه مشکلی براش بوجود اومده؟ با سپاس

    1. با سلام.
      بله فرد میتونه ادعا کنه اما اثبات اون به هر حال سخت تر خواهد بود و بستگی به رای دادگاه و نظر پزشکی قانونی داره.

  25. سلام
    شخصی از سمت بزرگراه به جلو خودرو من اومد با او برخورد کردم اما سالم بود و با 110 تماس گرفت پلیس مشخصات ما را نوشت و از عابر خواست که بنویسد که در این حادثه صدمه ای ندیده و امضا و اثر انگشت از او گرفت آیا عابر میتونه بعدا ادعا کنه که در این حادثه مشکلی براش بوجود اومده؟ با سپاس

    1. با سلام.
      بله فرد میتونه ادعا کنه اما اثبات اون به هر حال سخت تر خواهد بود و بستگی به رای دادگاه و نظر پزشکی قانونی داره.

  26. سلام
    من درتاریخ 97/11/3 ماشینم کنارجاده زده بودم وجهت بازدید به جلو ماشین رفته بودم که کدوک سه ساله ام یهو استارت زد وماشینم تو دنده بود به من برخورد کرد انتهای بازو چپم شکسته .ایا بیمه به من تعلق میگیره .110اومده باآوژانسم رفتم

    1. با سلام.
      بر اساس ماده ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی بیمه راننده مقصر حادثه: (چنانچه فردی که راننده وسیله نقلیه بوده ، در زمان وقوع حوادث موضوع این آیین نامه خارج از وسیله نقلیه بوده و دچار صدمات بدنی شود، در حکم شخص ثالث بوده و خسارت وارده حسب مورد از محل بیمه شخص ثالث یا صندوق تأمین خسارت های بدنی پرداخت می شود و در غیر این صورت خسارت از محل بیمه نامه حوادث راننده جبران خواهد شد.) خسارت شما از محل بیمه نامه ثالث پرداخت خواهد شد.
      البته عملکرد شرکت بیمه به نظر نهایی کارشناس راهنمایی و رانندگی و کارشناس ارزیاب خسارت هم بستگی دارد.

  27. سلام بنده با اتوبوس پشت چراغ قرمز سر یک سه راه وایسادم و وقتی چراغ سبز شد حرکت کردم زنی که از حضور اون متوجه نشدم را زیر گرفتم یعنی بعد از حرکت ناگهان دیدم اتوبوس تکان خورد و وقتی وایسادم و پیاد شدم دیدم این بنده خدا رفته زیر چرخ عقب و حالا باید چکار کنم و حکمش چیه راهنمایی کنید . گواهی نامه و بیمه نامه و همه مدارکم کامله سپاس ؟

    1. با سلام.
      با توجه به این که تمام مدارک شما کامل هست بیمه خسارت ایشون رو پرداخت میکنه.

  28. سلام من با نیسان داشتم از خیابون رد میشدم یه عابر از داخل بانک اومد بیرون و به بغل ماشینم برخورد کرد و طرف بیهوش تو بیمارستانه
    وقتی طرف بدون توجه به ماشین میاد و میخوره به ماشین مقصر کیه؟و حکمش چیه؟

    1. با سلام.
      تشخیص مقصر حادثه برعهده کارشناس راهنمایی و رانندگی هست و در صورت شکایت بر اساس رای دادگاه باید این موضوع معین بشه.

  29. با سلام .
    من شش ماهه پیش با یه عابر تصادف کردم و مچ پای عابر شکست و من مقصر شناخته شدم .. بعد دو ماه من ماشینو فروختم با وکالت برای تعویض پلاک چون طبیعتا تا شکایت روی پلاک برداشته نشه ماشینو نمیشه تعویض پلاک کرد .. الان شش ماه گذشته از اون اتفاق و من یکبار احضاریه اومده برام و تو دادگاه حاضر شدم و دادگاه رای داده .. خواستم بدونم این پروشه چفدر زمان میبره که شاکی رضایت بده و بیمه پرداخت کنه که من پتونم پلاکمو بگیرم؟؟
    ممنون

    1. با سلام.
      سوالی که مطرح کردید به سیستم قضایی مرتبط میشه. پیشنهاد ما این هست که با مشاور حقوقی مشورت بفرمایید.

  30. سلام وقت بخیر در جاده در حین رانندگی ابتدای ورودی شهر باعابر میاده ای تصادف کردم و سرعتی حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت داشتم و متاسفانه پیرمرد ۷۸ ساله فوت کردن خواستم ببیتم چه حکمبگی در انتظار من هست؟

    1. با سلام.
      سوالی که مطرح کردید کاملا به حکم دادگاه و نظر قاضی بستگی داره که میزان تقصیر شما مشخص بشه. همچنین جزئیات تصادف هم بسیار مهمه و به این شکل نمیشه نظر قطعی داد.

  31. با سلام
    مدتی پیش در حال عبور از خط عابر پیاده بودم که چراغ سبز شد و ماشین ها با سرعت شروع به حرکت کردند خودرویی با سرعت زیاد به من نزدیک شد و در نزدیکی من ترمز گرفت من برای جلوگیری از برخورد با خوردرو خود را به سمت عقب کشیدم که موجب زمین خوردن و شکستن مهره کمر شد. خودرو مذکور پس از اتفاق از محل متواری شد و پس از شکایت مشخص شد گواهینامه و بیمه ندارد.
    الان مدعیست که من برخورد مستقیم نداشتم ترمز گرفتم و شما خود را به زمین انداخته ای!
    لطفا بفرمایید حتما باید محل برخورد مشخص باشد؟
    و در شرایطی که نه گواهینامه و نه بیمه دارد تکلیف چیست؟

    1. با سلام.
      درباره موضوع تصادف و تقصیر راننده، در نهایت نظر کارشناس راهنمایی رانندگی و قاضی مهمه و نمیشه اظهار نظر قطعی کرد. اما اگر بر اساس رای دادگاه راننده مقصر شناخته بشه بیمه موظفه خسارت شما را به شکل کامل پرداخت کنه. نداشتن بیمه و گواهی نامه تاثیری در دریافت خسارت شما نداره. بیمه خسارت شما رو پرداخت میکنه و این مبلغ رو از راننده مقصر ( درصورت مقصر شناخته شدن راننده) دریافت میکنه.

  32. سلام در یک بزرگراه درحال رانندگی بودم که یک ماشین، با سرعت غیر مجاز از عقب به من میزند و من تعادلم را ار دست دادم و ماشین من شروع به چرخیدن کرد.. اگر در همین حین چرخیدن ماشین، به عابری بزنم و او بمیرد مقصر کیست و دیه با چه کسی است. لازم به ذکز است محلی ک عابر درحال گذر بود، خیلی نزدیک به پل عابر پیاده بود.

    1. با سلام.
      نظر قطعی بستگی به کارشناس راهنمایی رانندگی و حکم دادگاه داره. همچنین جزئیات آنچه اتفاق افتاده در تشخیص مقصر بسیار موثره. اما بر اساس آنچه گفتید سبب نزدیک این حادثه ماشین عقبی ما بوده اما به شرطی که فاصله مناسب بین دو ماشین رعایت شده باشه، سرعت شما مجاز باشه و شما در هیچ شرایطی مقصر حادثه نبوده باشید. بازهم نظر دادگاه بر هر نظری ارجح هست. پیشنهاد میکنیم حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت کنید.

  33. سلام
    فرزندم خودرو خود را در کنار خیابان پارک می کند و بعد از خاموش کردن آن و باز کردن درب خودرو، عابر پیاده ای که باسرعت در داخل خیابان از کنار خودرو از سمت عقب به سمت جلو خودرو در حال حرکت بوده با لبه درب راننده برخورد و انگشت دستش آسیب می بیند.
    خیابان فاقد پیاده رو بوده است. پلیس راهور فرزند مرا بدلیل عدم توجه به اطراف حین باز کردن درب، مقصر اعلام می کند.
    آیا نباید عابر را هم در این سانحه مقصر دانست؟ آیا عابر نباید در چنین شرایطی از سمت لاین مخالف و در جهت عکس حرکت خودروها حرکت می کرد؟ آیا عابر می تواند در خیابان حرکات سریع و ناگهانی مثل دویدن داشته باشد؟
    اکنون عابر شکایت کرده و مزاحمت ایجاد می کند.
    خواهشمندم راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام.
      در رابطه با سوالی که مطرح کردید، در نهایت نظر کارشناس راهور و حکم دادگاه مهمه و نمیشه اظهار نظر قطعی کرد.

  34. سلام وقتتون بخیر
    حدود یک ماه پیش دختر هفت ساله من زمان برگشتن از مدرسه توسط یه پراید زیر گرفته میشه در واقع پراید از روی مچ پا ی دختر من رد میشه و باعث شکستگی مچ پا شد اونم توی پیاده رو حین پیچیدن توی کوچه در واقع پراید از کوچه به سمت پیاده رو ونهایتا خیابان اصلی در حال حرکت بوده
    اما الان افسر صد درصد دختر من رو مقصر شمرده تکلیف چیه میتونم شکایت کنم؟!
    وکیلم میه احتمال اینکه افسر رشوه گرفته باشه خییلی زیاده

    1. با سلام.
      حتما با وکیل مشورت کنید و موضوع رو به دادگاه ارجاع بدید. امیدواریم عادلانه مشکل برطرف بشه.

  35. سلام
    عزیزان دقت کنید که جریمه دولت در تصادفات رانندگی بسیار زیاد است و به غیر از دیه که بیمه پرداخت میکند شما هم باید جریمه پرداخت کنید
    بابت تصادف با یک موتور سوار یک میلیون و هشتصد هزار تومان جریمه شده ام
    پس سعی کنید در همان مرحله اول خودتان و دیگران را با بی دقتی به دردسر نیاندازید.
    اگر تصادف کردید همان اول توافق کنید و نگذارید کار به کلانتری و پزشکی قانونی بکشد که هم مقصر و هم زیان دیده متحمل خسارتهای زیادی خواهند شد و وسایل نقلیه هر دو در پارکینگ میماند
    پس احتیاط کنید.

دکمه بازگشت به بالا