بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

سود بیمه عمر سامان زیر ذره‌بین

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری با توجه به مزایایی که دارد، در ایران نیز مانند سایر کشور‌های پیشرو، مخاطبان بسیاری در سال‌های اخیر پیدا کرده و به یکی از بیمه‌های پرفروش تبدیل شده‌است. شرایط بیمه عمر از جمله میزان سود پرداختی، شرایط بهره‌مندی از پوشش‌ها‌ی ارائه‌شده در طول مدت بیمه‌نامه، شرایط بازخریدی و … در هر شرکت متفاوت است و با توجه به معیارهای خاص و درنظر گرفتن نیازهای خریداران بیمه‌ عمر تعیین می‌شوند و ممکن است هرکدام از این شرایط دلیلی جذاب برای هریک از بیمه‌گذاران بیمه عمر جهت خرید آن باشد.

با توجه به این موضوع، اگر شما هم به دنبال خرید بیمه عمر مناسب هستید بهتر است که قبل از خرید و انتخاب، از شرایط بیمه‌نامه عمر در شرکت مدنظر خود آگاهی کامل پیدا کنید و سپس اقدام به خرید آن نمایید.

در این مقاله ما به بررسی سود بیمه عمر سامان، یکی از مزایای بیمه عمر این شرکت خواهیم‌پرداخت و تمام جزئیات آن‌را برای راحتی شما در انتخاب، بیان خواهیم‌کرد.

بیمه عمر سامان

بیمه سامان از سال 1383 تاکنون با ارائه انواع بیمه‌ها ازجمله بیمه عمر، در صنعت بیمه فعالیت می‌کند. این شرکت، بیمه عمر خود را در چهار طرح بیمه عمر مانده بدهکار، بیمه عمر زمانی، بیمه بازنشستگی تکمیلی و بیمه عمر و تشکیل سرمایه ارائه می‌کند و هرکدام از این طرح‌ها دارای خدمات، شرایط و مزایای مخصوص به خود می‌باشد.

این شرکت، ۷۷,۱۵۷ بیمه‌نامه عمر در سال ۹۶ صادر کرده‌ که نسبت به سال قبل رشد ۰٫۴۸ درصدی داشته‌است و در بین شرکت‌های دیگر رتبه پنجم را در تعداد صدور بیمه‌نامه عمر داراست.

سود بیمه عمر سامان
سود بیمه عمر سامان

سود بیمه عمر

یکی از دلایل‌ خرید بیمه عمر، علاوه بر استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری در این بیمه می‌باشد که مزیت‌های بسیاری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک دارد.

سرمایه‌گذاری در بیمه عمر به این صورت است که بیمه‌گذار با پرداخت حق‌بیمه‌ها، اندوخته‌ای برای خود می‌سازد که سود قطعی (سود تضمینی + سود مشارکت) به آن تعلق خواهدگرفت. به همین دلیل سود بیمه عمر می‌تواند یکی از معیارهای مهم برای انتخاب بیمه عمر مناسب توسط اشخاصی باشد که هدف آن‌ها از خرید آن، سرمایه‌گذاری است.

سودی که به بیمه‌نامه‌های عمر تعلق می‌گیرد سود قطعی نام دارد. سود قطعی، مجموع سود تضمین‌شده و سود مشارکت است. یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بیمه عمر نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک، مشخص‌بودن میزان سود تضمینی از همان روز اول قرارداد می‌باشد.

سود تضمین‌شده حداقل سودی است که به بیمه عمر تعلق می‌گیرد و بیمه‌گذار می‌تواند از دریافت آن، توسط شرکت بیمه اطمینان داشته‌باشد. سود تضمینی مقدار مشخصی است که هرساله توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود و این مقدار در سال 96، طبق جدول زیر بوده‌است:

سال های قرارداد میزان سود تضمینی مصوب سال 96
دو سال اول قرارداد ۱۶ درصد
دو سال دوم قرارداد ۱۳ درصد
سال‌های بعد ۱۰ درصد

البته محاسبه سود بیمه عمر سامان کمی متفاوت است که در ادامه به آن خواهیم‌پرداخت.

سود مشارکت، سودی است که شرکت‌های بیمه از سرمایه‌گذاری حق‌بیمه‌های پرداختی توسط بیمه‌‌گذاران در بازارهای اقتصادی بدست می‌آورند. سود حاصل از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی، بین شرکت بیمه و بیمه‌گذار مشترک است.

این سود در هیچ‌ یک از شرکت‌های بیمه مقدار معینی نمی‌باشد اما می‌توان با بررسی و مقایسه مقدار سود مشارکت در منافع سال‌های قبل شرکت‌های بیمه، میزان حدودی آن‌را تخمین زد.

بیمه سامان یکی از شرکت‌هایی است که سود دهی آن با بقیه شرکت‌های بیمه متفاوت می‌باشد و سود بیمه عمر سامان در هریک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به مقدار ریسکی که در هر سبد پوشش داده می‌شود، محاسبه شده‌است.

سود بیمه عمر سامان

بیمه سامان باتوجه به میزان ریسک‌پذیری افراد، 5 صندوق سرمایه‌گذاری با نام‌های صندوق سرمایه‌گذاری کم ریسک، صندوق سرمایه‌گذاری ریسک متوسط، صندوق سرمایه‌گذاری پر ریسک، صندوق سرمایه‌گذاری رشد و صندوق سرمایه‌گذاری رشد 1 طراحی کرده‌است.

میزان سود تضمین‌شده در هریک از این صندوق‌ها، بر اساس مقدار سود تضمینی اعلام‌شده توسط بیمه مرکزی نمی‌باشد و مقدار سود تضمینی متعلق به هر صندوق بر اساس میزان ریسک پوشش داده شده در هر یک از آن‌ها و توسط خود بیمه سامان تعیین می‌شود.

صندوق کم ریسک با سود تضمینی 15%

تعداد سال های بیمه نامه نرخ سود تضمین شده اندوخته بیمه‌نامه
2 سال اول بیمه نامه 15%
2 سال دوم بیمه نامه 13%
مازاد بر 4 سال اول 10%

صندوق ریسک متوسط با سود تضمینی 14%

تعداد سال‌های بیمه‌نامه نرخ سود تضمین شده اندوخته بیمه‌نامه
2 سال اول بیمه نامه 14%
2 سال دوم بیمه نامه 13%
مازاد بر 4 سال اول 10%

صندوق پر ریسک با سود تضمینی 12%

تعداد سال‌های بیمه‌نامه نرخ سود تضمین شده اندوخته بیمه‌نامه
2 سال اول بیمه نامه 12%
2 سال دوم بیمه نامه 12%
مازاد بر 4 سال اول 10%

صندوق سرمایه‌گذاری رشد

تعداد سال‌های بیمه‌نامه نرخ سود تضمین شده اندوخته بیمه‌نامه
2 سال اول بیمه نامه 10%
2 سال دوم بیمه نامه 10%
مازاد بر 4 سال اول 10%

صندوق سرمایه‌گذاری رشد 1

تعداد سال‌های بیمه‌نامه نرخ سود تضمین شده اندوخته بیمه‌نامه
2 سال اول بیمه نامه 8.5%
2 سال دوم بیمه نامه 8.5%
مازاد بر 4 سال اول 8.5%

به طور کلی سرمایه‌گذاری در هر جایی متحمل ریسکی در دریافت سود از آن سرمایه‌گذاری می‌باشد برای مثال سرمایه‌گذاری در بورس ریسک بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک داراست که البته سود بیشتری هم خواهد داشت.

از طرفی دیگر افراد از لحاظ میزان ریسک‌پذیری با یکدیگر متفاوت می‌باشند، گروهی از افراد بسیار ریسک‌پذیر هستند و گروهی دیگر از ریسک گریزانند.

بیمه سامان برخلاف سایر شرکت‌های بیمه، براساس همین دو معیار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود را طراحی نموده است.

حق‌بیمه‌های دریافت‌شده در هریک از این صندوق‌های بیمه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی متفاوتی سرمایه‌گذاری می‌شوند؛ برای مثال در صندوق کم ریسک حق‌بیمه‌های دریافتی در بازارهای اقتصادی با ریسک کمتر مانند سپرده‌های بانکی، اوراق قرضه و از این قبیل سرمایه‌گذاری می‌شوند؛ درحالی که در صندوق پر‌ ریسک، سرمایه‌گذاری در بازارهای اقتصادی با ریسک بیشتر مانند بورس اوراق بهادار، املاک، تولید و سرمایه‌گذاری‌های خارج از بانک انجام می‌شود، و صندوق سرمایه‌گذاری ریسک متوسط ترکیبی از صندوق‌های کم‌ریسک و پر ریسک می‌باشد.

بنابراین افرادی که ریسک‌پذیر هستند، می‌توانند در صندوق پر ریسک سرمایه‌گذاری کنند و در اکثر مواقع از سود بیشتری برخوددار شوند.

محاسبه سود بیمه عمر سامان
محاسبه سود بیمه عمر سامان

نحوه‌ی محاسبه سود بیمه عمر سامان

محاسبه سود بیمه عمر سامان کمی متفاوت از مابقی شرکت‌های بیمه است؛ به این صورت که هرساله علاوه بر اعلام سود تضمین‌شده‌ی هر صندوق، سود پیش‌بینی شده برای هر سال که همان سود قطعی سال پیش است نیز اعلام می‌شود.

سود قطعی (سود پیش‌بینی شده برای هرسال) اعلام شده توسط بیمه سامان در سال 96 طبق جدول زیر می‌باشد:

نام طرح نرخ سود قطعی مصوب سال 96
صندوق کم ریسک 16.5 درصد
صندوق ریسک متوسط 17 درصد
صندوق پر ریسک 20.5 درصد
صندوق رشد سامان 23 درصد
صندوق رشد سامان 1 25 درصد

سود مشارکت بیمه عمر سامان از مابه‌التفاوت سود تضمینی و سود قطعی در پایان هر سال به نسبت 85 به 15 به ترتیب بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه سامان تقسیم می‌شود.

به طور مثال اگر ارزش اندوخته فردی در صندوق پر ریسک و در سال سوم بیمه‌نامه 1,000,000 تومان باشد سود متعلق به اندوخته وی طبق فرمول‌های زیر محاسبه می‌شود:

سود تضمینی: 120,000 = 12% × 1,000,000

سود قطعی: 205,000 = 20.5% × 1,000,000

کل سود مشارکت: 85,000 = 120,000 – 205,000 = سود تضمینی – سود قطعی

سهم بیمه‌گذار از سود مشارکت: 72,250 = 85% × 85,000

سهم شرکت بیمه از سود مشارکت: 12,750 = 15% × 85,000

کل سود متعلق به اندوخته بیمه گذار: 192,250 = (سود مشارکت) 72,250 + (سود تضمینی) 120,000

بنابراین مقدار کل سودی که به اندوخته این بیمه‌گذار در سال سوم بیمه‌نامه تعلق می‌گیرد 192,250 تومان می‌باشد.

در نتیجه، اگر فرد ریسک‌پذیری هستید و به‌دنبال کسب سود بیشتر می‌باشید، صندوق سرمایه‌گذاری پر ریسک سامان با 20.5 درصد سود قطعی به شما پیشنهاد می‌شود.

جدول سود بیمه عمر سامان

در ادامه قصد داریم تا سود قطعی بیمه عمر سامان را در مدت ده سال بررسی کنیم. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید نرخ سودقطعی صندوق پر ریسک مصوب در سال 96 نسبت به ده سال قبل، یعنی در سال 86، رشد 2.5 درصدی داشته است.

نام صندوق 1386 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 1394 1395 1396
صندوق کم ریسک 19% 19% 18% 16.5% 18% 18% 18% 18% 17% 17% 16.5%
صندوق ریسک متوسط 21% 19.5% 19% 18% 19.5% 19.5% 19.5% 19.5% 18% 18% 17%
صندوق پر ریسک 23% 21.5% 20.5% 25% 25% 25% 25% 24.5% 23% 21.5% 20.5%
صندوق رشد سامان 27% 23.5% 23.5% 23%
صندوق رشد سامان 1 25%

خرید بیمه عمر سامان از ازکی

ممکن است خرید بیمه عمر با توجه به شرایط و پوشش‌های گسترده‌ای که ارائه می‌دهد، برای بعضی افراد دشوار باشد، ازکی به عنوان یک مرکز مشاوره و انتخاب بیمه، با ارائه مشاوره‌های تخصصی و بی‌طرفانه می‌تواند شما را برای خرید بهترین بیمه عمر راهنمایی کند.

ازکی ارائه‌دهنده انواع بیمه‌نامه‌ها از جمله بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه درمان تکمیلی، بیمه عمر و … از تمامی شرکت‌های معتبر بیمه مثل ایران، دانا، البرز، آسیا، پاسارگاد، پارسیان، سامان و … می‌باشد.

برای دریافت مشاوره و یا خرید بیمه عمر کافی است با شماره تلفن ۵۴۸۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

نمایش بیشتر

25 دیدگاه

  1. سودسپرده آینده ساز بانک آینده بیشتره.بیمه سامان بعدازپنچ سال اگرفردی سالی دومیلیون ثابت پرداخت کند10800000هزارتومان میده.در بخش پر ریسک.

    1. سلام.اگر شما خدای نکرده خدای نکرده دچار بیماری بشید ایا بانک اینده تعهدی نسبت به شما داره که هزینه بیماری شما رو متقبل بشه؟ولی باید به عرضتون برسونم که بیمه سامان پوشش حمایتی داره و کمک هزینه درمان بیماری رو پرداخت میکنه.

  2. سوال..من اگر برای بیمه عمر سالی دو میلیون سرمایه گذاری کنم…در اخر ده سال چقد سود دارم..و اینکه چقدر حقوق میگیرم؟؟؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز اندوخته بیمه عمر به میزان افرایش سالانه حق بیمه و پوشش های انتخابی شما بستگی داره.
      لطفا برای اطلاعات بیشتر و محاسبه بیمه عمر با شماره 02154864 تماس بگیرید. همکاران ما شما رو راهنمایی میکنن

    2. بله با اختساب 10 درصد حق تعدیل سالیانه به نوعی پرداختی شما در 10 سال میشود حدود 30 میلیون و اندوخته شما حدود 55 تومن بعداز 10 سال

  3. معنی سبد پر ریسک رو هم فهمیدیم چیه!!! والا پولم اگه با مدیریت خودم تو بازار سهام بود تو این هفت ساله ترکونده بود، میدونیم بیمه گر هم سرمایه های سبدهای پر ریسک رو تو سهام و مسکن سرمایه گذاری میکنه، ولی چرا به بیمه گذار اینقدر کم میده؟؟؟

    1. با سلام وقت بخیر
      حرف شما درسته اما اینو درنظر بگیرید که بیمه عمر سرمایه گذاری نیست و بیشتر جنبه پس اندازه داره. بعلاوه این که بیمه عمر بعد از 5 سال تازه به سوددهی واقعی میرسه برای همینه که میگیم تا 5 سال بیمه رو بازخرید نکنید.

  4. عرض سلام وقت بخیر
    معذرت میخوام برای بازخرید بیمه عمر ۵ سال پرداخت بشه و برای سال ۶م بیمه بازخرید بشه
    ((کل پول پرداختی بازگردانده میشه ب چ صورت هست؟
    و اینکه سودی هم تعلق میگیره یا ن چون
    بعد 5سال بیمه بازخرید بشه فقط اصل پول رو برمیگردونن؟
    ممنون میشم برای پاسخ گویی

    1. فقط ارزش پولتون پایین میاد حتی اگه با سود پرداخت کنه‌
      بنده از سال ۷۸ تا سال۹۹ با میزان واریزی حداقل حقوق محاسبه کردم و نتیجش خیلی افتضاح بود حتی با وجود اینکه هر ساله به مبلغ واریزی اضافه میکنیم
      باز هم در پایان۲۲ سال با احتساب سود ۲۰ درصد
      ۴۸ میلیون دارایی به دست میاد

      1. سلام دوست عزیز
        سود دهی بیمه عمر کاملا بستگی به سرمایه اولیه و حق بیمه پرداختی و سایر عوامل (سود، پوشش‌ها و …) داره. احتمالا حق بیمه شما خیلی پایین بوده و با وجود سود بازهم سرمایه مناسبی جمع نشده، چون قاعدتا بعد از حدود 20 سال با حق بیمه مناسب سرمایه خوبی به فرد تعلق میگیره.

    2. سلام دوست عزیز
      به طور کلی در مورد بیمه عمر نمیشه نظر قطعی داد چون ارزش بازخرید بستگی به شرایط و سود بیمه عمرتون داره. ولی معمولا بعد از سال پنجم به بعد چون کارمزد و هزینه‌ها از سود کمتر میشه، شما میتونید اصل پول رو به اضافه سود (بستگی به تعداد سال بعد از سال پنجم) بازخرید کنین. با این وجود اگه در حال حاضر بیمه عمر دارید و قصد بازخرید دارین بهتره با شرکت بیمه تماس بگیرید و یا از طریق جدول بیمه عمرتون مبلغ بازخرید رو چک کنین

  5. سلام من هیچ پوششی ندارم اگر ۱۵ سال و بطور سالانه ۲۰۰۰۰۰۰ تومان بصورت معمولی پرداخت کنم پس از ۱۵ سال چقدر نقد میدهید ؟
    در ضمن اگر بصورت مستمری ماهانه باشه چقدر هر ماه پرداخت میشه؟

    1. سلام دوست عزیز.
      لطفا با شماره 02154864 تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات لازم رو ازتون دریافت کنن و به صورت دقیق بر اساس شرایطتتون شما رو راهنمایی کنن. به این شکل و با این اطلاعات محدودی که فرمودید نمیشه محاسبه بیمه عمر رو انجام داد.

  6. سلام
    واقعا برای خودم متاسفم که پولمو هدر دادم و بیمه عمر ثبت نام کردم
    اگه خورد خورد طلا میخریدم الان کلی سرمایه داشتم الان چی دارم بعد از 9 سال
    واقعا اشتباهه بیمه عمر یا هرچی دیگه که مربوط به بیمه میشه

    1. نازی عزیز سلام
      متاسفیم که تجربه خوبی از خرید بیمه عمر نداشتید. بیمه عمر علاوه بر سرمایه‌ گذاری خدمات قابل توجهی دیگری هم به بیمه شونده‌ها می‌دهد و خیلی نمی‌شود آن را با روش‌های سرمایه گذاری مقایسه کرد.

      1. سلام و خسته نباشید. کاش بازاریاب بیمه هم این جمله رو میگفت. متاسفانه بمنم گفتن که سود و سرمایه کلان بدست میاری بعد ده سال. من اون موقع حتی نمیدونستم سال به سال دویست _ سیصد تومن میاد رو حق بیمه. متاسفانه مشاورانی که درست راهنمایی نمیکنن و فقط به فکر جیب و درصد خودشون هستن باعث نارضایتی میشن

    2. با سلام
      به نظرم به بیمه عمر نباید فقط به دید سرمایه گزاری نگاه کرد چون یک بخش موضوع پوشش های بیمه ای است که در صورت پایین زدن پوشش ها به سود معقولی خواهید رسید در بلند مدت

  7. با سلام
    نرخ سود تضمینی جهت صندوق رشد 1 چند درصد است آیا 12 درصد شده یا هنوز همان 8.5 درصد است ؟

  8. سلام.

    یه سوال،
    صندوق پر ریسک، چرا ریسکش زیاده؟ آیا حق بیمه ش بیشتره؟ و اینکه در چه شرایطی این ریسک، نتیجه نمی ده و سود نمی کنیم؟

    چرا نرخ سود تضمینی پر ریسک 12 درصده و ریسک متوسط 14 درصد؟ چرا کمتره؟

    سوال دیگه اینکه طبق جدول، سود پر ریسک در سال 86، 23 درصد بوده و در سال 96، شده 20 درصد. ولی شما نوشتید 2 ونیم درصد رشد داشته! این که کمتر شده. منظورتون چی بوده؟

    تشکر

      1. سلام
        اگر اندوخته شما در ابتدای سال 1399 مبلغ 20 میلیون بوده بدون پرداخت حق بیمه جدید در پایان سال 1399
        بیش از 31 میلیون اندوخته خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا