بیمه خودرو

چگونه در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام کنیم؟ + شرایط و نکات مهم

از سال ۱۴۰۱، فروش ماشین‌های خودروسازهای داخلی فقط در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام می‌شود. در آخرین دوره اجرای طرح‌های فروش این سامانه بیش از 4 میلیون نفر برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو، ثبت‌نام کرده‌اند. نتایج این قرعه‌کشی چند وقت پیش اعلام شد و قرار است کار سامانه با همه حرف‌وحدیث‌ها ادامه داشته باشد. مجری طرح‌های فروش اینترنتی می‌گوید قرعه‌کشی برای برخی از خودرو‌ها دائمی است و فقط ممکن است تنها تعدادی خودرو از این فرآیند خارج شوند. مسئولان وزارت صمت هم می‌گویند حذف قرعه‌کشی به مرور زمان انجام می‌شود، اما نه برای همه خودروها. اگر شما هم می‌خواهید در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام کنید و ماشین بخرید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید که شرایط ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست و چه نکاتی را باید موقع عضویت در آن راعایت کنید.

سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده طراحی و راه‌اندازی شده و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) فعالیت می‌کند. درواقع با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی فرایندهای فروش خودرو که قبلا از طریق سایت‌های فروش شرکت‌های خودروسازی مثل ایران خودرو و سایپا انجام می‌شده از این به‌بعد با این سامانه انجام می‌شود. هدف از این کار افزایش رضایت مردم و شفاف‌سازی مراحل نام‌نویسی و خرید خودرو است.

یعنی دیگر فروش خارج از سامانه یکپارچه فروش خودرو وزارت صمت و بدون هماهنگی با این سازمان قانونی نیست و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم باید بر تمام فرایند‌های ثبت‌نام و قرعه‌کشی و فروش خودروهای داخلی نظارت کند.

آدرس سایت سامانه یکپارچه فروش خودرو

برای استفاده از خدمات سامانه فروش خودرو وزارت صمت باید به سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی sale.iranecar.com مراجعه کنیم. برای ورود به این سایت باید آدرس sale.iranecar.com را در مرورگر کامپیوتر بنویسیم تا وارد سایت بشویم.

در این سایت می‌توانیم برای انواع مدل ماشین تولید داخل از شرکت‌های مختلف خودروسازی داخلی ثبت‌نام کنیم. سپس از بین ثبت‌نامی‌ها قرعه‌کشی می‌شود و تعدادی برای واریز مبلغ اولیه پیش‌قسط خرید ماشین و بقیه مراحل معرفی می‌شوند.

مراحل ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو چگونه است؟

برای ثبت‌نام خرید خودرو از سامانه باید اول در سایت sale.iranecar.com عضو شویم و نام کاربری و رمز عبور بگیریم. سپس بعد از ورود به سایت در صفحه اصلی سامانه گزینه ورود/ ثبت را انتخاب کنیم. در مرحله بعد باید در برگه ثبت‌نام، اطلاعاتی مثل شامل نام، نام‌خانوادگی، کد ملی، تلفن همراه، کلمه عبور و تکرار آن را وارد کنیم. در نهایت باید گزینه ثبت‌نام را بزنیم تا ثبت‌نام تمام شود.

ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

بعد از این مرحله صفحه تکمیل اطلاعات ثبت‌نام برایمان باز می‌شود و باید مشخصات تکمیلی خود (شماره شبا، شماره گواهینامه، تلفن محل سکونت، آدرس دقیق محل سکونت و …) را در آن وارد و روی دکمه ذخیره کلیک کنیم.

تکمیل ثبت‌نام در سامانه تخصیص خودرو

حالا می‌توانید ماشین مورد نظر خود را از بین خودروهای ساخت داخل که در سایت ارائه شده انتخاب کنید.

نکته مهم اینکه برای ثبت‌نام در سامانه حتما باید در زمان‌های اعلام‌شده و در مهلت تعیین‌شده وارد سایت بشویم. در بقیه روزها امکان ثبت‌نام وجود ندارد.

چگونه خودرو انتخابی را در سایت یکپارچه فروش خودرو صمت ثبت کنیم؟

بعد از اینکه در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کردیم، می‌توانیم با حساب کاربردی و رمز عبورمان وارد سایت شویم و یکی از خودروهایی که در این طرح ارائه شده را برای خرید انتخاب کنیم.

برای این کار باید بعد از اینکه با نام کاربری خود وارد سایت شدید در صفحه اصلی، روی گزینه انتخاب خودرو کلیک کنید. در صفحه باز شده باید در منوهای سمت شرکت خودروسازی و طرح فروش (پیش‌فروش یا فروش فوری و …) که می‌خواهید را انتخاب کنید.

سپس لیستی از ماشین‌های قابل خرید در این طرح به شما نشان داده می‌شود و می‌توانید ماشین مدنظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب ماشین، به صفحه مخصوص بخشنامه فروش ماشین مذکور می‌روید و تمام اطلاعات ثبت‌شده‌تان به شما نشان داده می‌شود. اگر اطلاعات شخصی و ماشین انتخابی‌تان درست است باید اطلاعات را تایید و روی دکمه ثبت درخواست کلیک کنید. بعد از تکمیل ثبت‌نام برای شما یک کد رهگیری ارسال می‌شود که باید تا زمان قرعه‌کشی آن را نگه دارید.

انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه خودرو

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو چه شرایطی دارد؟

درست مثل ثبت‌نام در سامانه‌‌های فروش شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو هم شرایطی دارد. به‌طور کلی برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو باید:

  • کارت ملی، گواهینامه، حساب بانکی و سیم کارت باید به‌نام شخص متقاضی ثبت‌نام باشد.
  • با هر کد ملی فقط می‌توان برای یک خودرو ثبت‌نام کرد.
  • متقاضی خرید باید گواهینامه رانندگی داشته باشد.
  • سن متقاضی حتما بالای 18 سال باشد.
  • برای ثبت‌نام در طرح‌های فروش فوق‌العاده، فوری و پیش‌فروش نباید پلاک فعال انتظامی به‌نام متقاضی وجود داشته باشد.
  • حداقل 48 ماه از آخرین خرید فرد از طرح‌های فروش خودروسازها گذشته باشد.

چه ماشین‌هایی را می‌توانیم از سامانه یکپارچه فروش خودرو بخریم؟

در اولین دور از قرعه‌کشی سامانه از تاریخ 27 اردیبهشت تا 3 خردادماه، 38 مدل خودرو از 5 شرکت خودروسازی داخلب ارائه شدند. به‌طور کلی محصولات شرکت‌های خودرسازی زیر در سامانه فروش خودرو وزارت صمت برای خرید وجود دارد:

  • گروه خودروسازی سایپا iranecar.com
  • شرکت بهمن موتور iranecar.com
  • گروه صنعتی ایران خودرو ikco.ir
  • شرکت مدیران خودرو mvmco.ir
  • شرکت کرمان موتور kermanmotor.ir
  • شرکت آرین پارس موتور lamari.ir

کدام محصولات ایران خودرو را می‌توانیم از سامانه فروش خودرو وزارت صمت بخریم؟

انواع محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو وجود دارد. به‌طور کلی لیست محصولات گروه ایران خودرو در سامانه عبارتند از:

  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشه‌ای
  • پارس سال سفارشی با موتور XU7P
  • پارس تی یو فایو
  • ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای
  • تارا اتوماتیک
  • دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک
  • رانا پلاس
  • سورن پلاس

نحوه مشاهده نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو

برای دیدن نتیجه قرعه‌کشی خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودرو وزارت صمت باید وارد سایت بشویم و کد ملی یا کد رهگیری خود را در قسمت مشخص شده وارد کنیم و دکمه جستجو را بزنیم.

مشاهده نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو

نکات مهم درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو

موقع ثبت‌نام در سامانه و شرکت در قرعه‌کشی خرید خودرو حتما حواستان به نکات زیر باشد:

  • اگر در قرعه‌کشی خرید ماشین برنده شوید و وجه لازم برای تکمیل خرید را واریز نکنید نمی‌توانید تا 2 دوره در طرح‌های قرعه‌کشی بعدی سامانه شرکت کنید
  • اگر در قرعه‌کشی برنده شدید و ماشین خود را تحویل گرفتید حتما در زمان لازم برای سرویس اولیه مراجعه کنید.
  • اگر تا 5 ماه از تاریخ تحویل و پس از 1000 کیلومتر برای سرویس اولیه مراجعه کنید گارانتی ماشین شما غیرفعال می‌شود.
  • در هر مرحله از فرآیند و تا قبل از تحویل خودرو اگر هرگونه مغایرت در شرایط عمومی و اختصاصی متقاصی مشخص شود ثبت‌نام او کان لم یکن تلقی می‌شود. در این شرایط وجه پرداختی حداکثر ظرف مدت 20 روز به شماره شبای معرفی شده برگشت داده می‌شود.

زمان ثبت‌نام بعدی در سایت فروش خودرو وزارت صمت

براساس اعلام وزارت صمت دومین مرحله عرضه خودرو با سامانه یکپارچه در تیرماه سال 1401 انجام می‌شود. جدیدترین اطلاعات درباره زمان ثبت‌نام طرح قرعه‌کشی بعدی و شرایط و مدارک لازم برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش خودرو را می‌توانید از سایت ازکی پیگیری کنید.

سوالات متداول

۱. سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست و چه هدفی دارد؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با هدف افزایش رضایت مردم و شفاف‌سازی مراحل نام‌نویسی و خرید خودرو راه‌اندازی شده است. از این طریق، تمام فرایندهای فروش خودرو که قبلا از طریق سایت‌های شرکت‌های خودروسازی انجام می‌شد، متمرکز شده و از طریق این سامانه انجام می‌شود.

۲. برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت‌نام در این سامانه به کارت ملی، گواهینامه، حساب بانکی و سیم کارت به نام شخص متقاضی نیاز دارید.

۳. چه کسانی می‌توانند در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام کنند؟

هر فرد بالای ۱۸ سال که حداقل ۴۸ ماه از آخرین خرید خود از طرح‌های فروش خودروسازها گذشته باشد و پلاک فعال انتظامی به نامش نباشد، می‌تواند در این سامانه ثبت‌نام کند.

۴. در حال حاضر چه خودروهایی را می‌توان از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو خرید؟

در حال حاضر، محصولات شرکت‌های خودروسازی سایپا، ایران خودرو، بهمن موتور، مدیران خودرو، کرمان موتور و آرین پارس موتور در این سامانه عرضه می‌شود. لیست دقیق خودروها را می‌توانید در سایت سامانه مشاهده کنید.

۵. نحوه مشاهده نتایج قرعه‌کشی سامانه یکپارچه خودرو چگونه است؟

برای مشاهده نتایج قرعه‌کشی، باید به سایت سامانه مراجعه کرده و کد ملی یا کد رهگیری خود را وارد کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا