بیمه تکمیلی درمان

کدام بیمه تکمیلی آزمایش‌های غربالگری را پوشش می‌دهد؟

احتمالا شما هم شنیده‌اید که آزمایش‌های غربالگری از لیست آزمایش‌های سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی حذف شده است. حتی شنیده می‌شود که برخی شرکت‌های بیمه خدمات بیمه تکمیلی برای آزمایش غربالگری جنین را حذف کرده‌اند یا بسیاری دیگر از شرکت‌های بیمه برای هزینه‌های غربالگری محدودیت گذاشته‌اند.

هزینه‌های سنگین مربوط به غربالگری جنین باعث شده است تا خیلی‌ها مخصوصا مادران باردار و پدرهای در انتظار فرزند با دیدن این خبرها نگران شوند، اما آیا واقعا بیمه تکمیلی دیگر هزینه آزمایش‌های غربالگری را پرداخت نمی‌کند؟ اگر شما هم می‌خواهید بیمه تکمیلی با پوشش آزمایش‌های غربالگری بخرید و حرف‌ و حدیث‌ها درباره شرایط و محدودیت‌های جدید شرکت‌های بیمه برای پرداخت هزینه‌های غربالگری گیج‌تان کرده است، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آزمایش غربالگری چیست؟

معمولا در ۳ ماهه اول بارداری آزمایش‌هایی انجام می‌شود که می‌تواند، انواع سندروم‌ها و اختلالات کروموزومی و ناهنجاری‌های ساختاری مثل تشکیل‌نشدن کامل مغز، قرار نگرفتن اندام‌های جنین در جای درست خود و … را شناسایی کند، به آنها آزمایش‌های غربالگری اول گفته می‌شود.

آزمایش‌های غربالگری ۳ ماهه دوم بارداری‌ می‌تواند، اختلالات ساختاری که ممکن است خدای نکرده در آینده باعث معلولیت‌های شدید شود را شناسایی کند. خوشبختانه در بیشتر مواقع غربالگری مشکل حادی را در جنین نشان نمی‌دهد، اما می‌تواند کمک کند تا اگر نیاز به تجهیزات خاصی برای زایمان یا نگهداری‌های پس از زایمان از نوزاد وجود دارد هم برای مادر و هم پزشک آماده باشند.

آزمایش غربالگری اجباری نیست، اما به‌طورکلی مادران باردار بالای ۳۵ سال و مادران بارداری که سابقه مشکلات ناهنجاری در خانواده‌شان دارند، جز‌‌ء افراد های‌ریسک و پرخطر شناخته شوند، بهتر است حتما غربالگری بارداری انجام بدهند.

آیا بیمه پایه هزینه آزمایش غربالگری را پرداخت می‌کند؟

معمولا بیمه‌های پایه مثل بیمه تامین‌ اجتماعی، خدمات درمانی و سلامت پوشش کافی برای پرداخت هزینه‌های مربوط به آزمایش‌های غربالگری ندارند. مخصوصا اینکه حرف‌ و حدیث‌هایی هم درباره حذف آزمایش‌های غربالگری از سامانه نسخه الکترونیک سازمان تامین‌ اجتماعی و آزادشدن هزینه این آزمایش‌ها شنیده می‌شود.

هرچند مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت می‌گوید، غربالگری جنین همچنان با درخواست والدین و نظر متخصص انجام می‌شود. بیمه سلامت هم فقط تعداد کمی از آزمایش‌های ژنتیک را پوشش می‌دهد، آن هم آزمایشاتی که چندان گران نیستند. هرچه است باتوجه‌به قیمت زیاد این آزمایش‌ها، پرداخت هزینه‌های غربالگری بدون داشتن بیمه‌ تکمیلی واقعا سخت است.

هزینه آزمایش غربالگری چقدر است؟

تعرفه مربوط به غربالگری ژنتیک که مخصوصا برای ازدواج‌های فامیلی بسیار مهم است، حتی از این هم بیشتر است. مثلا قیمت آزمایش هول‌اگزوم برای سال ۱۴۰۱ حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

هزینه غربالگری اول سال ۱۴۰۱

تعرفه غربالگری اول و دوم که اهمیت زیادی برای تشخیص سلامت جنین دارد، حدودا بین ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ هزار تومان است. قیمت آزمایش تطبیقی مرحله اول غربالگری هم ۵ میلیون تومان است. اگر هم در آزمایش اول جنین پرخطر تشخیص داده شود و نیاز به آزمایش آمیوسنتز باشد، باید بین ۳ تا ۴ میلیون تومان هم برای این آزمایش هزینه شود. آزمایش غربالگری NIPT یا NIFTY هم تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

هزینه غربالگری اول بدون دفترچه

برای انجام آزمایش غربالگری اول بدون داشتن دفترچه بیمه در سال ۱۴۰۱ باید حدود ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

هزینه غربالگری اول با بیمه تامین اجتماعی 1401

بیمه حدود ۱۰۰ هزار تومان از هزینه آزمایش را پرداخت می‌کند و درنتیجه با داشتن بیمه شما ۱۰۰ هزار تومان برای هزینه آزمایش NIPT در سال ۱۴۰۱ پرداخت خواهید کرد.

هزینه آزمایش غربالگری دوم با بیمه تامین اجتماعی

برای انجام آنومالی اسکن (غربالگری دوم) بدون داشتن بیمه باید حدود ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنید و  هزینه آزمایش سلامت جنین با بیمه پایه حدود ۸۰ هزار تومان است.

سقف پرداخت آزمایش غربالگری

پوشش آزمایش غربالگری در بیمه تکمیلی

خوشبختانه تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه فعال در کشور هزینه‌های مربوط به غربالگری جنین و آزمایش‌های مربوطه را در بیمه‌های تکمیلی گروهی و سازمانی خود پوشش می‌دهند. بیمه تکمیلی گروهی هم معمولا برای تعداد بیش‌از ۴۰ تا ۵۰ نفر صادر می‌شود؛ یعنی کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که می‌خواهند بیمه تکمیلی سازمانی بخرند، باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ نفر کارمند و کارگر داشته باشند.

کدام شرکت های بیمه تکمیلی هزینه آزمایش‌ غربالگری را پوشش می‌دهند؟

در جدول زیر امکان خرید بیمه تکمیلی با پوشش آزمایش غربالگری را مشاهده می‌کنید.

نام شرکت پوشش غربالگری در بیمه تکمیلی گروهی پوشش غربالگری در بیمه تکمیلی انفرادی
بیمه ایران دارد ندارد
بیمه ملت دارد ندارد
بیمه سامان دارد دارد
بیمه دانا دارد ندارد
بیمه دی دارد ندارد
بیمه پاسارگاد دارد ندارد
بیمه پارسیان دارد ندارد
بیمه آسیا دارد ندارد
بیمه البرز دارد ندارد

در واقع اگر آزمایش‌های غربالگری با دستور پزشک باشد، از مکمل بندهای پاراکلینیکی و آزمایشات و جراحی‌های مجاز محسوب می‌شود و توسط بیمه تکمیلی گروهی پرداخت می‌شود.

سقف پوشش آزمایش غربالگری بیمه تکمیلی گروهی چقدر است؟

مبلغ پرداخت هزینه آزمایش غربالگری در بیمه تکمیلی گروهی بستگی به نوع قرارداد هر شرکت و سازمان با شرکت بیمه دارد. معمولا در بیمه‌های تکمیلی گروهی سازمان و شرکت بیمه‌شده می‌تواند درخواست بدهد که بیمه‌شده‌هایش چه پوشش‌هایی و با چه سقف تعهدات پرداختی داشته باشند. حق بیمه پرداختی هم باتوجه‌به تعداد پوشش‌های انتخابی و مبلغ سقف پرداخت درخواستی محاسبه می‌شود.

پوشش آزمایش غربالگری بیمه تکمیلی انفرادی سامان

بیمه سامان علاوه بر پوشش غربالگری در بیمه‌های تکمیلی سازمانی و گروهی هزینه‌ این آزمایش‌ها را در طرح‌های SME بیمه تکمیلی انفرادی خود پرداخت می‌کند. درحقیقت بیمه سامان ۵ طرح بیمه تکمیلی انفرادی به‌نام SME دارد که هر کدام بر اساس پرداخت حق بیمه سقف تعهدات مشخصی (از ۱ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان) برای آزمایش‌های غربالگری شامل مارکرهای جنینی و آزمایشات ژنتیک دارند.

نام طرح سقف پوشش آزمایش غربالگری (تومان) مبلغ حق بیمه برای 1 تا 50 نفر (تومان)
SME 1 1000000 166400
SME 2 1500000 224000
SME 3 2000000 243200
SME 4 2500000 275200
SME 5 3000000 332800

البته اگر بیمه‌شده دفترچه بیمه پایه (تامین اجتماعی و …) نداشته باشد تا ۱۸% به مبلغ حق بیمه او اضافه می‌شود. درضمن همه پرداخت‌ها با کسر ۱۰ درصد فرانشیز انجام می‌شود.

خرید بیمه تکمیلی با پوشش آزمایش غربالگری از ازکی

اگر کارفرمای شرکت و یا سازمان هستید و قصد خرید بیمه‌ برای کارمندان خود را دارید که پوشش‌های کاملی داشته باشد و حتی هزینه‌های غربالگری را هم شامل شود، می‌توانید از طریق وبسایت ازکی یکی از بهترین‌ شرکت‌های بیمه را انتخاب کند. در وبسایت ازکی می‌توانید قیمت بیمه‌های گروهی شرکت‌های مختلف را ببینید و پوشش‌های آنها را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه را بخرید.

سوالات متداول

۱. آزمایش غربالگری جنین چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟
آزمایش‌های غربالگری جنین در ۳ ماهه اول و دوم بارداری انجام می‌شوند تا انواع سندروم‌ها، اختلالات کروموزومی و ناهنجاری‌های ساختاری را شناسایی کنند. این آزمایش‌ها به ویژه برای مادران بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه مشکلات ناهنجاری در خانواده دارند، توصیه می‌شود.

۲. آیا بیمه پایه هزینه آزمایش غربالگری را پرداخت می‌کند؟
بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی معمولا پوشش کافی برای پرداخت هزینه‌های آزمایش‌های غربالگری ندارند و تنها تعداد کمی از آزمایش‌های ژنتیک را با قیمت کمتر پوشش می‌دهند.

۳. هزینه آزمایش‌های غربالگری چقدر است؟
هزینه‌های آزمایش‌های غربالگری متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت آزمایش هول‌اگزوم حدود ۷.۵ میلیون تومان و تعرفه غربالگری اول و دوم حدودا بین ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ هزار تومان است.

۴. کدام شرکت‌های بیمه تکمیلی هزینه آزمایش غربالگری را پوشش می‌دهند؟
بسیاری از شرکت‌های بیمه از جمله بیمه ایران، بیمه ملت، بیمه سامان، بیمه دانا، بیمه دی، بیمه پاسارگاد و دیگران، هزینه‌های مربوط به غربالگری جنین را در بیمه‌های تکمیلی گروهی و سازمانی خود پوشش می‌دهند.

۵. سقف پوشش آزمایش غربالگری بیمه تکمیلی گروهی چقدر است؟
مبلغ پرداخت هزینه آزمایش غربالگری در بیمه تکمیلی گروهی بستگی به نوع قرارداد هر شرکت و سازمان با شرکت بیمه دارد. معمولا سقف تعهدات پرداختی بر اساس تعداد پوشش‌های انتخابی و مبلغ سقف پرداخت درخواستی محاسبه می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا