بیمه تأمین اجتماعی

نحوه محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی در سال 1402 + جدول حق بیمه

تا به‌حال پیش آمده که بعد از پایان قرارداد کاری‌تان متوجه بشوید کارفرما چند ماه برای شما حق بیمه رد نکرده است؟ این یعنی از تعداد سال‌های کاری و سوابق شما برای رسیدن به سن بازنشستگی کم شده است! فرقی نمی‌کند کارگر باشیم یا کارمند، برای هر ماه کاری باید مقدار مشخصی حق بیمه از طرف کارفرما برای ما رد شود. بر اساس قانون کار در کشور، هر کارفرما باید هر ماه مبلغی را برای بیمه کردن کارگران و کارکنان خود پرداخت کند.

با پرداخت حق بیمه، کارگران و کارکنان می‌توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی مثل دریافت هزینه‌های درمانی و پزشکی یا بازنشستگی، مستمری بازماندگان و از کارافتادگی استفاده کنند. مبلغ این حق بیمه هم به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر سال توسط وزرات کار تعیین و اعلام می‌شود.

البته بخشی از مبلغ حق بیمه کارگری تامین اجتماعی معمولا از حقوق ماهیانه کارگر کم می‌شود و بخش دیگری هم سهم خود کارفرماست که باید به به نرخ حق بیمه اضافه کند. نکته مهم این است که حق بیمه تامین اجتماعی باید حتما مطابق با نرخ سالانه، از حقوق کارگر کسر شود. سهم کارفرما هم براساس همین نرخ پرداخت خواهد شد. به‌طور کلی وزارت کار هرسال یک رقم به‌عنوان حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌کند و حق بیمه باید براساس همین مبلغ محاسبه شود.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که برای سال 1402 کارفرما باید چقدر حق بیمه برایتان پرداخت کند و چقدر بابت حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ از حقوق‌تان کم می‌شود، حتما تا انتهای این مقاله را بخوانید.

نحوه محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی کارگران و کارفرمایان چگونه است؟

گفتیم که مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی هر سال با توجه به حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن تعیین می‌شود. به‌طور کلی عوامل موثر در مقدار حق بیمه تامین اجتماعی کارگران 1402 عبارتند از:

  • حقوق روزانه کارگر (مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ برای ماه‌های ۳۱ روزه ۵۴.۸۵۲.۲۶۸ و برای ماه‌های ۳۰ روزه ۵۳.۰۸۲.۸۴۰ ریال است.)
  • بن کارگری (مبلغ بن کارگری سال ۱۴۰۲ برای تمام ماه‌های سال ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.)
  • حق مسکن (مبلغ حق مسکن سال ۱۴۰۲ برای تمام ماه‌های سال ۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.)

معمولا مقدار حق بیمه در هر سال، بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:

( تعداد روز های کارکرد * پایه حقوق روزانه ) + (حق مسکن + بن کارگری ) * سی درصد

براساس فرمول محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ مبلغ حق بیمه همیشه ۳۰ درصد بیمه تامین اجتماعی از دستمزد واقعی و مبلغ دریافتی حقوق است. البته تمام این ۳۰ درصد را کارفرما، پرداخت نمی‌کند و  کارگر هم سهم خودش را در پرداخت حق بیمه دارد. درصد سهم کارفرما و کارگر در نرخ بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ و هر سال ثابت است و فقط مبلغ دریافتی و بن کارگری تغییر می‌‌کند.

درصد سهم بیمه کارفرما  در حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲

براساس قانون ۲۳ درصد از ۳۰ درصد پرداخت حق بیمه با کارفرماست. ۳ درصد از این ۲۳ درصد مربوط به بیمه بیکاری است و ۲۰ درصد دیگر نیز سهم اصلی کارفرما از پرداخت حق بیمه کارگران است.

تمام نرخ حق بیمه کارفرما ۱۴۰۲ و سهم کارفرما، باید کامل پرداخت شود. اگر کارفرمایی حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت نکند مشمول جریمه خواهد بود.

درصد سهم بیمه کارگر در حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲

سهم کارگر از پرداخت حق بیمه هم ۷ درصد است. این مبلغ هر ماه از حقوق کارگر کسر می‌شود. حق بیمه کارگر در سال ۱۴۰۲ هم بر همین اساس محاسبه می‌شود.

مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی 1401

مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

نرخ حق بیمه با تعداد روزهای کاری و حقوق دریافتی ارتباط مستقیم دارد. مبلغ حق بیمه سال ۱۴۰۲ هم برای شش ماه اول سال (ماه‌های 31 روزه) و شش ماه دوم سال (ماه‌های 30 و 29 روزه)  متفاوت است.

کل قیمت بیمه تامین اجتماعی پرداختی (۳۰ درصد) در سال ۱۴۰۲ برابر است:

  • برای ماه‌های 31 روزه ۲۲.۴۵۵.۶۸۰ ریال
  • برای ماه‌های 30 روزه ۱۷.۲۱۶.۰۲۲ ریال

جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲

جدول حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۲ و مبلغ پرداختی کارفرما و سهم کارگر از حق بیمه تامین اجتماعی هم به شکل زیر محاسبه می‌شود:

عنوان شش ماه اول سال

(ماه ۳۱ روزه)

شش ماه دوم سال

(ماه ۳۰ روزه)

اسفند

(ماه 29 روزه)

بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) ۱۴.۹۷۰.۴۵۴ ریال ۱۱.۳۵۹.۵۰۰ ریال ۱۴.۲۶۲.۶۸۲ ریال
بیمه بیکاری سهم کارفرما (3 درصد) ۲.۲۴۵.۵۶۸ ریال ۲.۱۹۲.۴۸۵ ریال ۲.۱۳۹.۴۰۲ ریال
جمع سهم بیمه کارفرما (23 درصد) ۱۷.۲۱۶.۰۲۲ ریال ۱۶.۸۰۹.۰۵۳ ریال ‍۱۶.۴۰۲.۰۸۵ ریال
سهم بیمه کارگر (7 درصد) ۵.۲۳۹.۶۵۹ ریال ۵.۱۱۵.۷۹۹ ریال ۴.۹۹‍.۹۳۹ ریال

 آیا امکان پرداخت آنلاین هزینه بیمه تامین اجتماعی وجود دارد؟

برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ به‌صورت غیرحضوری، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • پرداخت حق بیمه از طریق پرتال سازمانی تامین اجتماعی به آدرس https://samt.tamin.ir/ (برای گروه‌های بیمه‌ حرف و مشاغل آزاد، اختیاری، کارگران ساختمانی و رانندگان انفرادی)
  • پرداخت و ارسال لیست ماهانه کارکنان از طریق نشانی tamin.ir و منوی کارفرمایان
  • پرداخت حق بیمه از طریق اینترنت بانک ملت و اینترنت بانک رفاه کارگران
  • پرداخت حق بیمه از طریق خودپرداز (دستگاه های ATM)
  • پرداخت حق بیمه از طریق موبایل با کدهای USSD با شماره گیری # ۷۱۳*۷۲۴*
  • پرداخت حق بیمه از طریق تلفن بانک
  • پرداخت حق بیمه از طریق دستگاه‌های کارتخوان (O.S)
  • پرداخت حق بیمه از طریق موبایل و با اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی

روش های دریافت استعلام پرداخت بیمه تامین اجتماعی و سوابق بیمه

برای استعلام و مشاهده سوابق حق بیمه‌های پرداخت شده از طرف کارفرما می‌توانید از کد استعلام بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید. البته برای استفاده از خدمات سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی باید حتما در سایت ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام فقط به کد ملی و یک شماره موبایل نیاز دارید. فقط نکته مهم برای ثبت‌نام در سامانه مذکور این است که حتما باید شماره تلفن همراه و موبایلی که وارد می‌کنید حتما به‌نام خودتان باشد.

بعد از ورود به سایت برای اینکه بتوانید از تعداد ماه‌هایی که برایتان حق بیمه رد شده استعلام بگیرد باید از منوی خدمات بیمه‌شدگان گزینه خدمات سوابق را انتخاب کنید. سپس با انتخاب گزینه کلیه سوابق از زیرمنوی باز شده می‌توانید به سوابق کلی بیمه تامین اجتماعی خود دسترسی داشته باشید.

مشاهده سوابق پرداخت حق بیمه

سوالات متداول

۱. نحوه محاسبه حق بیمه تأمین اجتماعی کارگران و کارفرمایان چگونه است؟
حق بیمه تأمین اجتماعی بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود: (تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + (حق مسکن + بن کارگری) × ۳۰%. درصد سهم کارفرما در حق بیمه ۲۳% (شامل ۲۰% بیمه اصلی و ۳% بیمه بیکاری) و سهم کارگر ۷% است.

۲. مبلغ حق بیمه تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
مبلغ حق بیمه برای هر ماه بر اساس فرمول محاسبه شده و بسته به تعداد روزهای کاری و حقوق دریافتی متفاوت است. برای ماه‌های ۳۱ روزه و ۳۰ روزه مبلغ‌های متفاوتی وجود دارد که بر اساس جدول حق بیمه تعیین می‌شود.

۳. آیا امکان پرداخت آنلاین هزینه بیمه تأمین اجتماعی وجود دارد؟
بله، پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی می‌تواند به‌صورت آنلاین از طریق پرتال سازمان تأمین اجتماعی، اینترنت بانک، خودپردازها، تلفن بانک، دستگاه‌های کارتخوان، و اپلیکیشن‌های موبایلی انجام شود.

۴.  چگونه می‌توان از سوابق پرداخت حق بیمه استعلام گرفت؟
برای استعلام سوابق حق بیمه، می‌توانید به سایت تأمین اجتماعی مراجعه کنید و پس از ثبت‌نام با استفاده از کد ملی و شماره موبایل، از طریق منوی خدمات بیمه‌شدگان گزینه خدمات سوابق را انتخاب کرده و سوابق کلی بیمه خود را مشاهده کنید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. جمع حق بیمه مطابق جدولی که گذاشتید ۱ ریال بیشتر است یعنی معادل 16,621,276 ریال شده در اسفند در حالیکه در متن اعلام کردید ۱۶.۶۲۱.۲۷۵ ریال برای ماه اسفند ۲۹ روز.
    درست همچین موردی رو به لیست بیمه یکی از شرکتهای ما اشکال گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا