بیمه تأمین اجتماعی

چه‌طور خودمان را بیمه عمر تامین اجتماعی کنیم؟

بیمه تامین‌ اجتماعی یکی از بیمه‌های پایه اصلی در کشور است. آمارها می‌گوید سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۴ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. از این تعداد نزدیک به ۸ میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر هستند؛ یعنی بیشتر جمعیت کارمند و کارگر کشور با این بیمه روزهای بازنشستگی را می‌گذرانند. واقعیت این است که حقوق بازنشستگی بیمه تامین‌ اجتماعی با هزینه‌ها و مخارج زندگی‌های امروزی کفاف همه هزینه‌های دوران بازنشستگی را نمی‌دهد. اگر هم بیمه‌شده تامین‌ اجتماعی فوت کند، به خانواده و نزدیکان او مبلغی پرداخت نمی‌شود. برای همین هم سازمان تامین اجتماعی از سال ۱۳۹۳ امکانی فراهم کرده است تا بیمه‌شدگانش بتوانند خودشان را بیمه عمر هم بکنند. اگر شما هم به فکر انتخاب و خرید بیمه عمر هستید و برایتان سوال شده که بیمه عمر تامین اجتماعی چه پوشش‌هایی دارد و حق بیمه‌اش چقدر است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه عمر تامین اجتماعی

بیمه عمر تامین اجتماعی چه شرایطی دارد؟

قرارداد بیمه عمر سازمان تامین اجتماعی معمولا یک‌ساله است. برای سال جاری هم مدت این قرارداد از ابتدای آذر سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۴۰۱ تعیین شده است. شرایط بیمه عمر تامین اجتماعی ابدا پیچیده و دست‌وپاگیر نیست. بازنشستگان تامین‌ اجتماعی اگر به هر علتی فوت کنند، بدون در نظر گرفتن شرایط خاص، خانواده‌ها می‌توانند غرامت بیمه عمر او را بگیرند. تا امروز بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته سازمان تامین‌ اجتماعی تحت پوشش بیمه عمر هم قرار گرفته‌اند.

تفاوت بیمه عمر تامین اجتماعی با سایر شرکت‌های بیمه

معمولا بیمه‌های عمر شرکت‌های بیمه، امکانات متفاوت‌تری نسبت به بیمه عمر تامین‌اجتماعی دارند که عبارت است از:

  • انتخاب حق بیمه اختیاری در طول مدت بیمه‌نامه؛
  • پرداخت سود به حق بیمه پرداختی؛
  • قابلیت برداشت از اندوخته؛
  • پرداخت سود تضمینی و سود مشارکتی از ابتدای مدت بیمه‌نامه؛
  • داشتن پوشش فوت عادی تا ۳۰ برابر حق بیمه؛
  • داشتن پوشش فوت در اثر حادثه تا ۴ برابر فوت عادی پوشش بیماری‌های خاص؛
  • انتخاب ذی‌نفعان بیمه‌نامه؛
  • انتخاب مدت بیمه‌نامه.

شما می‌توانید هم خودتان را بیمه عمر تامین اجتماعی کنید و هم یک بیمه عمر با مقدار حق بیمه انتخابی از یکی از شرکت‌های بیمه بخرید. برای اطلاع بیشتر می‌توانید مطلب «تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی – کدامیک بهتر است؟» را بخوانید.

مزایای بیمه عمر تامین اجتماعی

مهم‌ترین مزیت بیمه عمر تامین‌‌اجتماعی این است که همه بیمه‌شده‌های آن می‌توانند بعد از پرداخت حق بیمه تا تعداد سال مشخص یا رسیدن به سن مشخصی تقاضای بازنشستگی کنند. علاوه براین‌ها، بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی دفترچه درمانی هم دریافت می‌کنند و امکان استفاده از بیمه بی‌کاری و ازکارافتادگی هم دارند.

بیمه عمر سازمان تامین‌ اجتماعی هم درست مثل بیمه‌های عمر دیگر امکان بازخرید دارد. بیمه‌شده این امکان را دارد که در هر زمانی که خواست، اصل سرمایه‌اش را دریافت کند. همچنین بیمه عمر سازمان تامین‌اجتماعی از پرداخت مالیات معاف است و بیمه‌شده می‌تواند اگر نیاز داشت، بدون ضامن وام بگیرد. البته احتمالا مبلغ و میزان این وام برای بیمه‌ عمر تامین‌ اجتماعی و بیمه عمر سایر شرکت‌ها متفاوت خواهد بود.

مزایای بیمه عمر تامین اجتماعی

پوشش‌های بیمه عمر تامین اجتماعی

اصلی‌ترین پوشش‌های بیمه عمر تامین اجتماعی عبارتند از:

  • بازخرید سرمایه بیمه‌نامه؛
  • معافیت از پرداخت مالیات؛
  • دریافت وام بدون ضامن.

مبلغ بیمه عمر تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ غرامت بیمه عمر بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ برای هر بیمه‌شده، ۸ میلیون تومان است. پرداخت این مبلغ سقف سنی ندارد و علت فوت هرچه که باشد به بازماندگان بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

حق بیمه سال ۱۴۰۱ برای بیمه عمر تامین‌اجتماعی هم برای هر نفر ماهیانه مبلغ ۱۴,۵۵۰ تومان است.

از چندمین سال سابقه بیمه می‌توانیم خودمان را بیمه عمر تامین اجتماعی کنیم؟

از زمانی که برای کسی بیمه پایه تامین‌ اجتماعی رد شود، می‌تواند برای بیمه عمر هم ثبت‌نام کند. بااین‌حال امکان استفاده از این بیمه بعد از بازنشستگی برایش فراهم می‌شود؛ یعنی امکانات و مزایای این بیمه عمر بعد از بازنشستگی و شروع دریافت مستمری برای بیمه‌شده برقرار می‌شود.

نحوه دریافت بیمه عمر تامین اجتماعی

تمام بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی می‌توانند حداکثر ۳ ماه بعد از شروع تاریخ دریافت مستمری‌شان، برای بیمه عمر این سازمان هم ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام بیمه عمر تامین‌اجتماعی در دفاتر کانون بازنشستگی هر شهر و استان انجام می‌شود. بعد از ثبت‌نام، حق‌بیمه تعیین شده برای بیمه عمر هر ماه از دریافتی مستمری بیمه‌شده کم می‌شود.

برای دریافت غرامت فوت بیمه‌شده و یا تکمیل نقص مدارک لازم هم باید به کانون بازنشستگان شهرستان بیمه‌شده مراجعه کرد. البته در سامانه جامع ثبت و پیگیری بیمه عمر بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی هم می‌توانید به‌صورت آنلاین از بیمه عمر تامین‌اجتماعی استعلام بگیرید.

 ثبت‌نام بیمه عمر تامین اجتماعی

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تا ۳ ماه بعد از تاریخ شروع بازنشستگی فرصت دارند که درخواست بیمه عمر تامین اجتماعی را بدهند. این افراد برای ثبت‌نام باید به دفاتر کانون بازنشستگان شهر و استان خود مراجعه کنند.

آیا کارفرما موظف است بیمه‌شده را بیمه عمر تامین‌اجتماعی کند؟

بیمه تکمیلی تامین‌ اجتماعی و بیمه عمر تامین‌ اجتماعی در واقع پوشش‌های اضافی و اختیاری برای بیمه پایه بیمه‌شده‌ها است؛ یعنی کارفرما وظیفه‌ای ندارد که بیمه‌شده را بیمه عمر یا بیمه تکمیلی تامین‌اجتماعی کند.

انصراف از بیمه عمر تامین اجتماعی

برای انصراف از پوشش بیمه عمر سازمان تامین‌ اجتماعی، بیمه‌شده باید به یکی از کانون‌های بازنشستگی این سازمان مراجعه کند و درخواست حذف این بیمه‌نامه را بدهد. با این کار مبالغ حق بیمه کسر از او برگشت داده می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت بیمه عمر تامین اجتماعی

پس از فوت فرد بازنشسته یا مستمری‌بگیر، ذی‌نفع‌های بیمه عمر او باید مدارک زیر را برای دریافت مبلغ بیمه ارائه دهند:

۱. کپی برابر با اصل گواهی فوت صادر شده از اداره ثبت احوال توسط دفتر اسناد رسمی؛

۲. کپی برابر با اصل گواهی پزشکی فوت سن بیشتر از ۷ روز یا آخرین برگه پزشک معالج مبنی بر تعیین علت فوت (جواز دفن)؛

۳. گزارش مشروح حادثه در صورت فوت بر اثر حادثه؛

۴. کپی برابر با اصل کلیه صفحات شناسنامه متوفی؛

۵. کپی برابر با اصل کارت ملی متوفی؛

۶. کپی دفترچه بیمه متوفی (جهت مشخص شدن شماره مستمری)؛

۷. تصویر فیش حقوقی بیمه‌شده اصلی.

پرداخت بیمه عمر تامین اجتماعی چگونه است؟

مبلغ بیمه عمر پس از فوت مستمری‌بگیر یا بازنشسته در شرایطی که نام ذی‌نفع اعلام شده باشد، به راحتی پرداخته می‌شود. در صورتی که ذی‌نفع اعلام نشده باشد، وراث قانونی فرد فوت شده مطابق با قوانین تقسیم اموال و دارایی در قانون ارث از غرامت بیمه عمر سهم می‌برد.

بیمه عمر تامین اجتماعی یا بیمه‌های عمر شرکت‌های دیگر؟

در مطلبی که در بالا خواندید، با جزئیات طرح بیمه عمر تامین اجتماعی آشنا شدید. این طرح در گروه بیمه‌نامه‌های عمر زمانی قرار می‌گیرد و شما به‌نوعی برای بازماندگان خود در صورت فوت مبلغی را پس انداز می‌کنید. اما اگر به فکر بیمه عمری بهتر و کاربردی‌تر هستید، می‌توانید از مشاوره خرید بیمه عمر کارشناسان ازکی استفاده کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه بیمه عمر مراجعه و مشخصات خواسته شده را وارد کنید تا بیمه‌‌های عمری را که شرکت‌های مختلف مطابق با شرایط شما ارائه می‌کند، مشاهده و با هم مقایسه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا