اطلاعات بیمه ای

فرانشیز بیمه چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان دریافت خسارت از شرکت بیمه، مجبور شدید بخشی از هزینه آن را از جیب پرداخت کنید؛ به خصوص در مورد بیمه تکمیلی و بیمه بدنه خیلی‌ها این تجربه را داشته‌اند. در این شرایط، بعضی از افراد فکر می‌کنند که بیمه سرشان را کلاه گذاشته است! اما این‌گونه نیست! هزینه‌ای را که بیمه‌گذار پرداخت می‌کند، در قانون بیمه تعیین شده است و به آن فرانشیز می‌گویند. فرانشیز به مبلغ و درصدی از خسارت گویند که شرکت بیمه آن را پرداخت نمی‌کند، بنابراین پرداخت آن به عهده فرد بیمه‌گزار است. فرانشیز فقط مختص به شرکت بیمه‌ای خاص نیست و همه شرکت‌ها در سرتاسر جهان فرانشیز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد فرانشیز، این مطلب را تا آخر بخوانید.

فرانشیز چیست؟

در اصطلاحات بیمه فرانشیز به این صورت تعریف شده است: «به آن بخش از هر خسارت که به عهده ‌بیمه‌گذار است و مقدار آن در ‌بیمه‌نامه مشخص ‌می‌شود، فرانشیز بیمه گفته می‌شود.» فرانشیز بیمه فقط مربوط به ایران نیست و در همه جای دنیا وجود دارد. میزان فرانشیز در بیمه‌نامه مشخص می‌شود و شما به عنوان بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه، خودتان آن را تأیید و امضا می‌کنید. بهتر است بدانید که فرانشیز را معمولا به صورت درصد مشخصی از خسارت یا به صورت یک عدد مشخص تعیین می‌کنند.

معنی کلمه فرانشیز در بیمه

اگر بخواهیم معنای لغوی و ریشه‌ای کلمه فرانشیز (franchise) را در زبان‌های مختلف برسی کنیم، این کلمه در زبان انگلیسی با تلفظِ فرنچایز به معنی حق امتیاز است و در دنیای تجارت و مارکتینگ کاربرد فراوانی دارد، مانند حق امتیاز فروش یک برند در یک منطقه که به شخصی واگذار شود. این کلمه در زبان فرانسه به معنی حق رای دادن است؛ در زبان فرانسوی قدیمی و معنای ریشه‌ای آن به معنای آزادی، معافیت، حق و امتیاز است. در بیمه با هیچ یک از معانی لغوی این کلمه سر و کار نداریم. کلمه فرانشیز در عرف بیمه به معنای بخشی از خسارت است که بیمه‌گذار پرداخت می‌کند و به آن سهم بیمه‌گذار و خودپرداخت هم می‌گویند.

باتوجه‌به نحوه محاسبه فرانشیز بیمه و معنای لغوی آن، استفاده از این لغت کاملا اشتباه است، اما در حال حاضر به صورت یک عرف مسلم درآمده است. اگر بخواهیم اصطلاح درستی را به‌ کار ببریم، در زبان انگلیسی و فرانسه کلمه deductible استفاده می‌شود و به معنی محاسبه‌شده و یا کسر‌پذیر است؛ یعنی مبلغی که قابلیت این را دارد که مبلغی از آن کم شود.

با یک مثال ساده فرانشیز را بهتر متوجه شوید!

برای اینکه بهتر پاسخ سوال فرانشیز چیست را بدانید، یک مثال ساده می‌زنیم؛ به عنوان مثال در بیمه بدنه پوشش شکست شیشه ۲۰ درصد فرانشیز دارد. اگر شما بیمه بدنه با پوشش شکست شیشه داشته باشید و در حادثه‌ای شیشه ماشین شما شکسته شود و هزینه تعمیر آن ۵۰۰ هزار تومان باشد، بیمه همه خسارت آن را به شما پرداخت نمی‌کند. بیمه ۸۰ درصد خسارت یعنی ۴۰۰ هزار تومان آن را پرداخت می‌کند و بقیه آن را باید خودتان بپردازید؛ در این مثال ۲۰ درصد خسارت یعنی ۱۰۰ هزار تومان که همان فرانشیز است.

فرانشیز ۳۰ درصد چیست؟

فرانشیز ۳۰ درصد یکی از بیشترین فرانشیزهای است که در خدمات بیمه‌ای ارائه می‌شود. افرادی که بیمه‌نامه‌ای با فرانشیز ۳۰ درصد دارند، باید ۳۰ درصد خسارت یا هزینه‌های درمان را خودشان پرداخت کنند.

فرانشیز ۱۰ درصد یعنی چه؟

فرانشیز ۱۰ درصد یکی از متداول‌ترین درصدهای فرانشیز است. سهم کمی بر عهده بیمه‌گذار است و فقط ۱۰ درصد خسارت را پرداخت می‌کند.

انواع فرانشیز بیمه

در این بخش با مثال‌هایی ساده به معرفی و توضیح انواع فرانشیز بیمه می‌پردازیم:

فرانشیز به صورت رقمی معین و ثابت

فرانشیز در بیشتر مواقع به صورت رقمی معین و ثابتی در بیمه‌نامه مشخص شده است و از میزان خسارت پرداختی کسر می‌شود؛ مثلا در یک قرارداد بیمه مبلغ ۲ میلیون تومان را به عنوان فرانشیز خسارت مشخص می‌نمایند و هنگام پرداخت خسارت، این مبلغ مشخص شده از مبلغ خسارت پرداختی کسر می‌شود (معمولا با «سقف فرانشیز» مشخص می‌شود).

فرانشیز درصدی از مبلغ مورد‌بیمه

فرانشیز در بعضی مواقع درصدی از مبلغ بیمه است و در قرارداد بیمه مشخص شده است. هرقدر مبلغ مورد ‌بیمه بیشتر باشد، فرانشیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود؛ مثلا در یک قرارداد ۴۰۰ میلیون تومانی، ۲۰ درصد قرارداد یعنی مبلغ ۸۰ میلیون تومان به عنوان فرانشیز مشخص شده است.

فرانشیز به صورت درصد ثابتی از خسارت

در برخی موارد دیگر فرانشیز به صورت درصد ثابتی از خسارت است؛ به این معنی که بیمه‌گذار بر اساس درصد معینی که در بیمه‌نامه به عنوان فرانشیز درج شده است،در پرداخت خسارت با بیمه‌گر سهیم می‌شود. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای بیمه تکمیلی درمان است؛ به عنوان مثال، در یک قرارداد میزان فرانشیز ۲۵ درصد خسارت مشخص شده است، مبلغ خسارت در ضریب فرانشیز ضرب شده و از مبلغ خسارت کسر می‌شود.

فرانشیز ترکیبی

در بسیاری از انواع بیمه برای محاسبه فرانشیز بیمه از ترکیب سقف خسارت (همان رقم معین و ثابت) و درصد فرانشیز استفاده می‌شود. مثلا در یک بیمه تعیین می‌شود که فراشیز بیمه ۱۰ درصد خسارت و یا تا سقف ۱۰۰ هزار تومان است؛ هرکدام که کمتر باشد.

تعیین سقف غرامت

نوع دیگری از فرانشیز بیمه وجود دارد که در آن سقف غرامت پرداختی را مشخص می‌نمایند و تحت هیچ شرایطی خسارت بیشتری پرداخت نمی‌شود؛ به عنوان مثال، در یک قرارداد بیمه تعیین می‌شود که سقف پرداخت غرامت ۵۰۰ میلیون تومان است و باقی خسارت به عهده خود بیمه‌گذار است؛ معمولا در مواردی که ریسک بیمه بیشتر است، از این نوع فرانشیز استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه فرانشیز بیمه

پس از اینکه فهمیدیم فرانشیز چیست، باید بدانیم چطور محاسبه می‌شود. شرکت‌های بیمه‌ باتوجه‌به شرایط بیمه‌گذاران و قوانین موجود فرانشیز را محاسبه می‌کنند. اینکه فرانشیز هر نوع بیمه یا خدمات چطور محاسبه می‌شود، به سیاست‌ کاری شرکت بیمه بستگی دارد و معمولا در بیمه‌نامه آورده می‌شود. فرد بیمه‌گذار باید پیش از امضای قرارداد بیمه‌نامه، از میزان و چگونگی محاسبه و تعیین فرانشیز اطلاع پیدا کند.

فرانشیز در چه بیمه‌هایی وجود دارد؟

پس از پاسخ دادن به سوال فرانشیز چیست، حالا نوبت یه این می‌رسد که ببینیم در چه بیمه‌هایی فرانشیز داریم؟ فرانشیز در برخی رشته‌های اموال (مانند بیمه بدنه و آتش سوزی)، اشخاص (بیمه‌های تکمیلی) و مسئولیت کاربرد دارد. در ادامه به توضیح جزئیات و شرایط فرانشیز برخی از این بیمه‌ها می‌پردازیم.

فرانشیز در بیمه‌های اموال

معمولا پوشش‌های پایه بیمه آتش سوزی شامل فرانشیز نمی‌شود، اما پوشش‌های خطرات اضافی معمولا فرانشیز دارند؛ مثلا بیمه زلزله ۱۵ درصد فراشیز دارد. بیمه‌های مهندسی هم فرانشیز قابل‌توجهی دارد. در این میان، از همه مهم‌تر فرانشیز بیمه بدنه خودرو است و عموما برای خسارت‌های کلی یا جزئی، فرانشیز سقف مشخصی دارد و یا درصدی از خسارت است. حتی گاهی ممکن است فرانشیز برخی از اجزای خودرو در بیمه بدنه مبلغ معینی باشد.

فرانشیز در بیمه اشخاص

بیمه اشخاص که شامل بیمه‌های درمان، حادثه و عمر است، شرایط خاص خودشان را از لحاظ فرانشیز دارد. معمولا در بیمه‌ عمر چیزی به نام فرانشیز وجود ندارد. در بیمه‌های حادثه هم اگر خسارت مربوط به نقص عضو یا ازکارافتادگی باشد، به ندرت برایش فرانشیز در نظر گرفته می‌شود. اما در بیمه‌های درمانی معمولا وجود فرانشیز امری متداول است. مبلغ فرانشیز این بیمه به صورت قراردادی بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه‌ تعیین می‌شود.

فرانشیز در بیمه‌های مسئولیت

در بیمه‌‌های مسئولیت اختیاری، معمولا بیمه‌گذار می‌تواند باتوجه‌به وضعیت مالی که دارد، تا حد مشخصی بر سر رقم فرانشیز با شرکت بیمه‌گر به توافق برسد. اما در بیمه‌های مسئولیت اجباری معمولا وجود فرانشیز قابل توجیه نیست.

فرانشیز بیمه تامین اجتماعی

فرانشیز بیمه تامین اجتماعی هم تفاوتی با فرانشیز در دیگر بیمه‌ها ندارد. شما با در دست داشتن دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا با اعلام کد ملیتان در همه مراکز طرف قرارداد این شرکت بیمه، می‌توانید سهم بیمه خود یا همان فرانشیز را پرداخت کنید.

دلایل اِعمال فرانشیز بیمه و توجیه اقتصادی آن

آمارها و تحقیقات نشان می‌دهد افراد نگران خسارت‌های جزئی نیستند، بلکه نگران خسارت‌های میلیونی هستند که ممکن است برای خودشان و یا دیگران به وجود آید؛ به عنوان مثال، در تصادفات خودرو اگر خسارت‌های جزئی مانند ساییدگی مختصر گلگیر و یا شکستن یک چراغ کوچک رخ دهد، برای مالک خودرو نگرانی ایجاد نمی‌کند؛ اما خسارت‌های جانی و دیه قطعا موجب نگرانی هر فردی می‌شود و ممکن است برای جبران خسارات این چنینی تمام دارایی فرد از دست برود. با در نظر گرفتن این شرایط، پرداخت فرانشیز و بخشی از خسارت برای بیمه‌گذار امکان‌پذیر است.

دلایل دیگری هم برای اعمال فرانشیز وجود دارد، از جمله:

  • وجود فرانشیز بیمه منجر به کاهش تعهدات بیمه‌گر و متعاقبا موجب تخفیف و ارزانتر شدن حق‌بیمه می‌شود؛
  • در برخی مواقع وجود فرانشیز باعث روی آوردن بیشتر بیمه‌گذاران به قوانین رانندگی می‌شود و رعایت این اقدامات پیشگیرانه به نفع کل جامعه است؛
  • در برخی بیمه‌ها به‌خصوص بیمه‌های درمان تکمیلی، فرانشیز مانع از مراجعات بی‌دلیل و وسواس‌گونه و مکرر بیمه‌شده به مراکز درمانی می‌شود؛
  • وجود فرانشیز منجر به کاهش مراجعه بیمه‌گذاران برای دریافت خسارت‌های جزئی می‌‌شود و این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های اداریِ شرکت‌های بیمه و در نتیجه کاهش حق‌بیمه می‌شود؛
  • بنابراین فرانشیز با اهدافی همچون کاهش و حذف خسارات‌ جزئی، ترغیب بیمه‌گذاران به مراقبت از موضوع بیمه و همچنین جلوگیری از طرح دعاوی برای خسارت‌های جزئی مطرح شده است.

تنوع فرانشیزها در رشته‌های بیمه‌ای مختلف

حالا که فهمیدید فرانشیز چیست و با انواع و دلایل وجود فرانشیز آشنا شده‌اید، بهتر این را هم بدانید که فرانشیز دربیمه‌های مختلف شرایط فرانشیز متفاوتی هم وجود دارد. فرانشیزها نسبت به نوع بیمه، فرد بیمه‌شده و حتی میزان خسارت متفاوت است. داشتن اطلاعات کامل در رابطه با این رشته بیمه‌‌ای می‌توانید بهترین نوع بیمه را متناسب با شرایطی که دارید انتخاب کنید تا در زمان دریافت خسارت با مشکلی مواجه نشوید.

سوالات متداول:

  • فرانشیز بیمه چیست؟

سهم بیمه‌شده از خسارت قابل پرداخت که میزان آن معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

  • کسر فرانشیز در بیمه‌های مختلف چگونه است؟

در بیمه‌ها آتش‌سوزی معمولا فرانشیز به دلیل زیاد بودن رقم خسارت‌ها اعمال نمی‌شود. در باقی رشته‌ها بیمه‌ای هم کسر فرانشیز مطابق با شرایط قرارداد است.

  • چند نوع فرانشیز داریم؟

به صورت کلی ۴ نوع فرانشیز وجود دارد: رقمی معین و ثابت، درصدی از مبلغ مورد بیمه، درصد ثابتی از خسارت و روش ترکیبی.

نمایش بیشتر

72 دیدگاه

  1. با سلام
    ضمن تشکر از مطلب کوتاه، گویا و مفیدتون، اگر امکان داره مطلبی در خصوص فرانشیز در سایر کشورها هم منتشر کنید.

  2. خوب اینم یعنی کلاه گذاشتن
    من پول بیمه میدم واسه تمام مبلغ
    هر روز واسه خودشون یک درصد بزارن که نمیشه
    چرا تو بیمه وقتی داری بیمه میکنی اطلاع نمیدن

    1. سلام دوست عزیز.
      وجود فرانشیز در بیمه ها لازمه چون از بسیاری از کلاهبرداری ها و سو استفاده ها جلوگیری میکنه.
      ضمنا فرانشیز و درصدهای اون توی شرایط عمومی بیمه نامه ها وجود داره و هر شخصی میتونه قبل از خرید بیمه اون رو مطالعه کنه.

  3. بزارید توضیح بدم خدمتتون

    برای مثال
    سقف تعهد بیمه برای درمان در قرارداد ۴ میلیون تومان است.
    بیمارستان ۸ میلیون تومان مطالبه میکند.

    بیمه برای شانه خالی از سقف تعهد خود ۲۰ درصد فرانشیز کم میکند. و ۳۲۰۰۰۰۰ پرداخت میکند و الباقی توسط بیمار پرداخت میشود.

    1. سلام دوست عزیز.
      فرانشیز، شانه خالی کردن شرکت بیمه نیست. و بیمه گذار در زمان خرید بیمه با آگاهی از درصد فرانشیز بیمه رو تهیه میکنه.

      1. سلام،ما تاسقف 6میلیون تعهد از یکی از بیمه تکمیلی گرفتیم،که باید خرج30درصداز آن را پرداخت کنیم،چجوری؟یعنی اگه خرج بیمارستان10میلیون باشه 30درصدش رو میگیرن یعنی 3میلیون،ممنون اگه توضیح بدین اینطور حساب میشه؟؟

        1. سلام و وقت بخیر.
          محاسبه مبلغ دقیق خسارت شما به سقف اون پوشش، داشتن یا نداشتن بیمه پایه و همچنین طرف قرارداد بودن بیمارستان بستگی داره و متاسفانه نمیشه به صورت کلی جواب داد

      2. سلام
        وقتی بیمه ایی بدون سطح فرانشیز وجود نداره عملا بخوای یا نخوای دارن مجبور میکنن که این خودش کلاه برداریه

        1. سلام دوست عزیز
          بیمه شخص ثالث خودش بیمه بدون فرانشیز هست که خسارت افراد رو کامل پرداخت میکنه مگر در مواقعی که راننده مقصر رفتار پر خطر داشته باشه. در مورد سایر بیمه‌ها هم باید بگم که فرانشیز بیمه در تمام جهان وجود داره و جزوی از قانون هست تا در واقع افراد تا حد ممکن جلوی حادثه رو بگیرن و صرفا چون بیمه تمام خسارت رو پرداخت میکنه دلخوش نباشن و رفتار پرخطر داشته باشن.

          1. حالا درسته شغلتون بیمه اس ولی واسه اینقد طرفداری بیخودی اضافه کار نمیدن ها!!!
            1.اون کشورا که فرمودید تو بقیه جاها هم هست دوتاشو بگید :))
            2. ایا بقیه چیزای ما شبیه اون کشوراست که فرانشیزمون شبیه اونا باشه؟الان حقوق شما با اون کارمند بیمه خارجی برابره؟
            3. اگر فرانشیز باعث جلویگری از رفتار پر خطر میشه پس در شرکتای بیمه رو ببندن اینجوری هیچکی از ترس سوار ماشین نمیشه :)))) بعدم چرا راجع به ماشین صحبت میکنید مثلا کارگری که از جایی پرت میشه جای اینکه بیمه تا اخر عمر حمایتش کنه دو قرون دیه کف دستش میذاره
            چهارما اتفاقی واسه خودتونم بیفته همینجوری حرف میزنید؟ :)بیمه تو خارج هزینه ی هر چیزی رو کامل میده نه اینکه بگه یه میلیون عینک پنج میلیون سمعک اگه طرف سمعک گرونقیمت لازم داشته باشه همون مبلغ رو میدن بهش
            (آنچه شیران را کند روبه مزاج/احتیاج است احتیاج است احتیاج)
            مغلطه هم حدی داره ها

            امیدوارم ادمین به ازادی بیان اعتقاد داشته باشه پاک نکنه کامنت

          2. خوب توضیح دادین.الان متوجه شدم اگه فرانشیز نباشه چی می شه. تصادف برای آدمها بدون فرانشیز هیچ هزینه ای نخواهد داشت.میزان بی احتیاطی بالاتر می ره.ممنون از شما.

          3. سلام من هر ساله باغ خود را بیمه میکنم اما بیمه مبلغی به عنوان فرانشیز رو من حساب میکنه مثلا اگر تگرگ بیاد ویا سرمای سخت بیاد گناه من چیه این وسط که مبلغ را ازم میگیره من چرا تنبیه بشم که سرما زده ویا یک لحظه تگرگ بزنه

          4. محمد عزیز سلام
            فرانشیز تو همه بیمه‌ها حساب میشه و یکی از قوانین بیمه در بیشتر کشورهاست.

      3. شما میگویید بیمه گذار قبل از خرید بیمه شرایط بیمه را مطاله کرده و بعد میخرد شما که خودتان میدانید همه بیمه ها در ایران فرانشیز دارند و تمام بیمه در ایران نوعی دزدی با کلاس است منی که ماشین و یا خودمو بیمه میکنم و پولش را میدهم پس چرا موقع دریافت خسارت باید درصدی را خودم بدهم این که نشد بیمه کردن شد دزدی

        1. فردین عزیز سلام
          فرانشیز در بیمه همه کشورها محاسبه می‌شود و البته قبل از خرید هم میشه از آن مطلع شد حتی اگر تمایل داشته باشید می‌توانید پوشش حذف فرانشیز را تهیه کنید.

    2. حالا اگه سقف تعهد بیشتر از هزینه بیمارستان باشه چی؟ مثلا سقف تعهد بیمه ۷۵ تومن باشه و بیمارستان ۲۰ میلیون مطالبه کنه؟ این ۳۰ درصد فرانشیز از ۲۰ تومن کسر میشه یا از ۷۵ تومن؟

  4. من دو سالی هست در کشور اسپانیا ساکن هستم
    طبق تجربه من اینجا دو نوع بیمه وجود دارد. بدون پرداخت و با پرداخت. در نوع اول تمامی خدمات موجود درمانی از ویزیت گرفته تا عمل های مغزی (تا سقف تعهدات) هیچ هزینه ای از بیمار گرفته نمیشه. در حالی که در نوع دوم مبلغ ثابتی به ازای هر خدمت بیمه ای دریافت میشه که بسته به نوع خدمت متفاوت هست. به عنوان مثال وقتی شما اورزانش میرین از حسابتون که قبلا به بیمه معرفی کردین 12 یورو کم میشه. در تفاوت با ایران درصدی بودن فرانشیز هست که با افزایش هزینه بتونن سقف تعداتشون رو بیشتر کاهش بدن.

  5. خیلی ممنون بابت توضیحات کامل و ساده تون.
    توی چند جمله اول کاملا متوجه منظور از کلمه فرانشیز شدم.

  6. با سلام،ممنون خیلی خوب بود
    اما کلمه بیمه گزار به این صورت نوشته میشود و«بیمه گذار»از نظر املایی اشتباه است.

    1. سلام دوست عزیز.
      ممنونیم از توجه و همراهی شما.
      البته در حوزه بیمه هر دو کلمه معنی درستی میده

  7. سلام،،بینهایت سپاسگزارم بابت توضیح مفید ومختصر فرانشیز.
    ب زبان ساده و اصولی
    پاینده باشی.

    1. سلام و وقت بخیر.
      در بیمه بدنه پوشش اضافه ای وجود داره به اسم پوشش حذف فرانشیز که این پوشش رو فقط بعضی از شرکت های بیمه ارائه میدن

  8. سلام تعریف شما از فرانشیز اشتباهه.
    این تعریفی که شما گفتید بهش سهم بیمه گذار میگن یا (کاستنی)
    فرانشیز یعنی اگه توی یه حادثه مبلغ بیمه نامه 50000 دلار باشه و فرانشیز اون 10 درصد تعیین شده باشه
    مبلغ خسارت باید بالای 5000 دلار باشه تا بیمه خسارت رو پرداخت کنه. اگه 4000 دلار باشه بیمه پرداخت نمیکنه.

    1. سلام و وقت بخیر.
      ممنون از توجهتون. ولی در حال حاضر نحوه اعمال فرانشیز بیمه ها در ایران، به همون شکلیه که در متن گفته شده.

    2. سلام این نظر شما درسته ولی بیشتر تو بیمه های بدنه خودرو اعمال میشه ان هم برای بار دوم به بعد ولی تو صنعت بیمه ایران فرانشیز یعنی مقدار هزینه ای که خود بیمه گزار باید از جیب بده که از ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد هستش که خود پرداخت هم میگن البته بیمه گزار میتونه در مواقعی با پرداخت هزینه یا حق بیمه بیشتر کمترین درصد بیمه رو لحاظ کنه البته فرانشیز ثابت یا خارج از درصد مبلغ مشخص هم داریم. ولی در بیمه خودروفرانشیز ۲۰ درصده .. مثال بعد از سرقت خودرو بیمه ۸۰ درصد رو میده و ۲۰ درصد رو باید مالک خودرو پرداخت کنه و در تصادفات هم همین طور این باعث میشه که یه بازدارنده ای بشه تا مالک خودرو مواظبت بیشتری از ماشین کنه مثلا : نگه خوب ، بیمه کل خسارت رو میده پس به هر کجا زدم که زدم یا اگه سرقت شد کل ۱۰۰ درصد رو از بیمه میگیرم پس بردن که بردن ولی فرانشیز باعث میشه مالک مراقبت بیشتری از وسیله یا لوازم بیمه شده خودش کنه . احتیاط در رانندگی و محافظت از اوال مثل قفل زدن در پارکینگ گذاشتن باتشکر در ضمن مطالبتون برای افراد غیر تخصصی به صورت ساده عالی بود

      1. داداش مثل اینکه حالت خوب نیست ها .دو حالته یا درسته یا اشتباه .اگه درسته باید بری دکتر اگه اشتباهه باز دو حالت داره .یا من استنباطم اشتباهه یا شما دروغ میگی باز جای بحث داره که دو حالت داره یا ادامه بدم یا اینکه ندم.بدرود

  9. درود
    در عین اختصار جان مطلب را به اکمال رساندید
    که این حکایت از کاردانی شما دارد
    یک خسته نباشید بنیادی برای شما دوست عزیز و ارزوی بهترین ها برای شما
    Wish you the best

  10. هی نگین عالیه. عالی اونه که کل خسارتو بده. فلسفه بیمه اصلا چیه؟ اگه قرار باشه من زیاندیده 20 درصد خسارتو بدم دیگه چرا اصلا برم دنبال بیمه. اینکه موقع قرارداد از من امضا گرفته اند دلیل بر درستی اون قرارداد نمیشه. دو حالته. حالت اول، اگر کار به دادگاه بکشه میگن خودت امضا کردی. اما حالت دوم اینه که فلسه بیمه چیه و ایا میشه در اینده بیمه بهتری داشته باشیم. منظورم بیمه ایه که کل خسارت رو بده. جواب اینم دو حالته. حالت اول ذاتا غیر ممکن. حالت دوم امکان پذیر. به نظر من ممکنه.

  11. کاش همه به زبان ساده مسائل رو توضیح بدن چرا اینقدر لقمه رو دور سرشون میچرخونن هر اداره میری یه متن بلند بالا میزارن جلوت که خیلیشو نمیفهمی. مرسی از توضیحاتتون ?

  12. خب چه کاریه از همون اول سقف بیمه رو پایین تر در نظر بگیرن که اون درصد فرانشیز هم کم نشه..
    این همون گول زدنه خیلیا نمیدونن چی به چیه همون سقف مبلغو میبینن توجهشون جلب میشه ولی بعدا باید مبلغی از اون سقفو خودشون بدن

    1. سلام دوست عزیز
      فرانشیز قانونی هست که توسط بیمه مرکزی تصویب شده و تمام شرکت‌های بیمه باید ازش پیروی کنن. متاسفانه دست ما نیست تعیین کردن بودن یا نبودن فرانشیز

  13. خیلی ساده، شفاف و روشن توضیح دادید
    از این راحتتر نمیشد این موضوع رو توضیح داد
    دورود بر شما
    پایدار باشید

  14. البته عزیزان توجه داشته باشند در مورد بیمه تکمیلی اگر مثلاً شما با دفترچه بیمه تامین اجتماعی به آزمایشگاه بروید جهت آزمایش خون و… اگر سهم سازمان در رسیدی که به شما ارایه میشود کم شده باشد بیمه تکمیلی دیگر حق کم کردن فرانشیز را ندارد .در واقع فرانشیز همان سهم سازمان است که بیمه تکمیلی آن را از شما میگیرد .مواظب باشید کلاه سرتان نرود .همه جا نباید فرانشیز اعمال شود.

  15. اگر سقف بیمه مورد نیاز را بالاتر از ارزش خودرو اعلام کنیم تا فرانشیز را پوشش دهد امکان پذیر هست؟

    1. مهرداد عزیز سلام
      خیر، بیمه به ارزش روز خسارت را پرداخت می‌کند اما می‌توانید پوشش حذف فرانشیز را تهیه کنید.

  16. واقعان درود خدا بر شما وقتی پول می گیرن از این چیزها خبری نیست .ولی موقع پول داد ن باید هفت خان رستم ورد کرد….بابا جمع کنید تورا به خدا دیگه چقدر باید به مردم ظلم کنید یه کم هم به فکر اون بالای باشید …مردم دیگه نمیدون چکار کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا