بیمه بدنه

چک لیست کامل دریافت خسارت بیمه بدنه + مدارک لازم

جبران هزینه‌های تعمیر و بازسازی بدنه ماشین‌های مختلف، مخصوصا هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات ماشین‌های لوکس یکی از هزینه‌های اصلی رانندگان محسوب می‌شود. مهم نیست که چقدر راننده قانون‌مندی هستید، ماشین اساسا یک کالای مصرفی با ضریب حادثه و آسیب‌دیدگی بالا است. یعنی حتی در تصادف جزیی این احتمال وجود دارد که شیشه جلو و شیشه عقب خودروی شما یا طرف مقابل بشکند یا بدنه و کاپوت آن دچار خوردگی و زدگی شوند. برای همین هم با اینکه بیمه بدنه جزو بیمه‌نامه‌های اجباری نیست، بیشتر رانندگان حتما برای ماشینشان بیمه‌ بدنه با پوشش‌های مختلف می‌خرند. اما وقتی دچار حادثه شدیم و تصادف کردیم برای استفاده از بیمه بدنه باید چه‌کار کنیم؟ ما در این مقاله قانون جدید دریافت خسارت بیمه بدنه و مدارک لازم برای این کار را برای شما توضیح می‌دهیم.

دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادفات تحت چه شرایطی ممکن است؟

اگر بیمه بدنه دارید، به این معنی نیست که حتما در تصادف از بیمه خود استفاده می‌‌کنید، برای اینکه بعد از تصادف بتوانید از بیمه بدنه برا دریافت هزینه خسارت استفاده کنید، باید حتما یکی از چهار شرایط زیر را داشته باشید:

  • شما مقصر حادثه باشد
  • مقصر نباشد ولی خسارتی که بیمه شخص ثالث مقصر پرداخت می‌کند، کم‌تر از خسارت ماشینتان باشد
  • راننده مقصر، فرار کند
  • ماشین شما جزو ماشین‌ها نامتعارف و گران‌قیمت باشد

خرید بیمه بدنه برای ماشین‌های ارزان‌قیمت اصلا هزینه بالایی ندارد و با حق بیمه مناسب می‌توان برای جبران هزینه‌های تصادفات پوششی مطمئن داشت. حتی می‌توان ماشین را برای خسارات‌های مالی کلی‌تر مثل سرقت یا آتش‌سوزی هم بیمه کرد.

هرچند باتوجه به به قانون جدید بیمه بدنه و دسته‌بندی خودروها به خودروهای متعارف و نامتعارف، خرید بیمه بدنه برای مالکان خودروهای گران‌قیمت ضروری‌ است. اگر نمی‌دانید ماشین شما جزو خودروهای نامتعارف هست یا نه مطلب «خودروی متعارف و نامتعارف چیست؟ نحوه محاسبه خسارت خودروی لوکس» را بخوانید. براساس قانون جدید در تصادف، وقتی خودروی آسیب‌دیده گران‌قیمت است، مقصر تنها باید بخشی از خسارت را پرداخت کند و بقیه هزینه‌ها بر عهده صاحب ماشین لوکس است و باید آن را از بیمه بدنه‌اش بگیرد. یادتان باشد که قطعات یدکی ساده خودروهای گران‌قیمت می‌تواند از کل ماشین‌های معمولی بیشتر باشد و این یعنی یک خسارت کوچک هم هزینه بالایی دارد.

خسارت-بیمه-بدنه

بیمه بدنه چه مقدار از خسارت را پرداخت می‌کند؟

بیمه بدنه معمولا خسارت را تا سقف پوشش و بعد از کم کردن فرانشیز  درواقع درصدی از خسارت است که خود بیمه‌گذار باید پرداخت کند. میزان فرانشیز برای موارد مختلف و بسته به میزان خسارت‌ها متفاوت است. مثلا در مورد خسارات کلی، فرانشیز سرقت 20% و فرانشیز آتش‌سوزی 10% محاسبه می‌شود. یعنی در نهایت پرداخت 20% از خسارت واردشده همچنان با خود بیمه‌گزار خواهد بود و شرکت بیمه 80% ارزش خودرو را پرداخت می‌کند. معمولا در خسارت سرقت کلی بیمه بدنه شما می‌توانید 80% و در موارد دیگر 90% ارزش ماشینتان را از بیمه بگیرید. البته می‌توانید از پوشش کسر فرانشیز استفاده کنید یعنی با پرداخت حق بیمه کمی بیشتر یک بیمه‌نامه بدون فرانشیز خریداری کنید.

منظور از خسارت کلی در بیمه بدنه چیست؟

در بیمه‌ بدنه خودرو، تفاوت‌های مهمی بین خسارت کلی و خسارت جزئی وجود دارد. البته در هر دو مورد خسارت کلی و جزئی، درصد خسارت واردشده به خودرو، باید از سوی کارشناس تعیین شود و بر اساس مبلغ اعلامی از سوی کارشناس، هزینه خسارت وارد شده از سوی شرکت بیمه جبران می‌شود.  اگر کارشناس تشخیص بدهد که یک ماشین در تصادفی بیشتر از 70% خسارت دیده، پرداخت خسارت بیمه بدنه در دسته خسارات کلی قرار می‌گیرد و میزان پرداختی بابت آن بر اساس قوانین مربوط به خسارت کلی محاسبه می‌شود. مشخصا خسارات کمتر از 70%  نیز خسارات جزئی محسوب می‌شوند.

نحوه دریافت بیمه بدنه در تصادفات

همان‌طور که اشاره شد در چهار حالت می‌توانید برای دریافت خسارت از محل بیمه بدنه خودروی خود اقدام کنید. در این قسمت نحوه دریافت بیمه بدنه در هرکدام از این شرایط را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

1-     اگر شما مقصر حادثه باشید

اگر به‌عنوان راننده مقصر بخواهید از بیمه بدنه خود استفاده کنید، خسارت جانی و مالی که فرد زیان‌دیده وارد شده از بیمه شخص ثالث شما جبران می‌شود اما برای جبران خسارت‌های مالی ماشینتان می‌توانید از بیمه بدنه استفاده کنید.

2-     اگر شما مقصر حادثه نباشد

اگر شما مقصر حادثه نباشید، استفاده از بیمه‌نامه بدنه شرایطی دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

اگر مقصر حادثه نباشید و پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودروی مقصر کمتر از خسارت واردشده به خودروی شما باشد، چه باید بکنید؟ اگر پوشش بیمه شخص ثالث خودروی مقصر به‌اندازه خسارت وارد شده به ماشینتان نباشد،می‌توانید بقیه خسارت را از بیمه بدنه خودتان بگیرید. البته شرکت بیمه این مبلغ را بعدا از راننده مقصر می‌گیرد.

در چنین حالتی حتما در بیمه‌نامه بدنه شما ثبت می‌شود که پرداختی به شما از محل پوشش ریکاوری بوده و نه استفاده مستقیم بابت مقصر بودن در حادثه و در نتیجه تخفیف‌های بیمه بدنه‌تان هم از بیمه نمی‌رود.

3-     اگر مقصر نباشید ولی ماشینتان جزو خودروهای نامتعارف باشد!

خودروی نامتعارف یا خودروی لوکس ماشینی است که قیمت آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی باشد. بر همین اساس و مطابق نرخ دیه در سال ۱۴۰۰، ماشین‌های با ارزی بیشتر از ۳۲۰ میلیون تومان، خودروی نامتعارف یا گران‌قیمت هستند. به‌طور کلی اگر در تصادف ماشین شما جزو این دسته باشد، سقف خسارتی که مقصر موظف است پرداخت کنید معادل نصف دیه در ماه حرام یعنی۳۲۰ میلیون تومان است. یعنی حتی اگر میزان خسارت بیشتر از این مقدار هم باشد فرد مقصر حادثه مبلغی بیشتر از ۳۲۰ میلیون تومان پرداخت نمی‌کند.

4-     راننده مقصر متواری شود!

گاهی خودروی شما وقتی در گوشه خیابان و حتی محلی امن پارک شده است، دچار خسارت می‌شود. ممکن است حتی در صحنه تصادف راننده مقصر از محل فرار کند و وقت هم نکنید، پلاک را یادداشت کنید. در چنین مواقعی برای استفاده از بیمه بدنه خودروی خود چه کار می‌توانید بکنید؟ شرکت بیمه‌ پرداخت خسارت را از بیمه‌نامه بدنه‌ برعهده می‌گیرد. پس از آن شرکت بیمه، به‌صورت حقوقی شاکی راننده متواری می‌شود. در این حالت خسارت شما پرداخت می‌شود ولی تخفیف بیمه بدنه‌تان هم از بین می‌رود و سرمایه بیمه‌نامه هم کم می‌شود. البته وقتی راننده متواری شناسایی شد می‌توانید درخواست بدهید تا شرکت بیمه‌گرتان تخفیف بیمه بدنه و سرمایه بیمه‌تان را به حالت اولیه بازگرداند.

گرفتن خسارت بدنه

مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف

هیچ‌گاه بعد از تصادف محل حادثه را ترک نکنید و بلافاصله با پلیس (110) تماس بگیرید. گزارش و کروکی‌ای که افسر پلیس از تصادف تهیه می‌کند برای گرفتن خسارت از بیمه ضروری است. (شرایط خسارت بیمه بدنه با کروکی در 1401)

بعد از گرفتن گزارش افسر راهنمایی‌ و رانندگی باید با به همراه داشتن مدارک زیر به مرکز خسارت بدنه خود مراجعه کنید:

  • بیمه‌نامه خودرو (شخص ثالث و بدنه)
  • کارت ماشین
  • سند ماشین
  • گزارش پلیس
  • گواهینامه

البته در مواردی که میزان خسارت چندان بالا نیست هر دو طرف می‌توانند با هم به مراکز خسارت مراجعه کنند. دراین‌صورت شرکت بیمه خسارت را بدون نیاز به گزارش پلیس پرداخت می‌کند. منتها پیشنهاد ما این است که همیشه گزارش حادثه را از افسر دریافت کنید. چون احتمال دارد بدون این برگه در هرکدام از مراحل دریافت خسارت با مشکلاتی مواجه شوید که زمان‌بر و هزینه‌بر هستند. یک نکته مهم دیگر هم اینکه اگر بازسازی و تعمیر خودروی آسیب‌دیده نیاز به تعویض قطعه داشت، باید داغی آن (قطعه آسیب‌دیده و تعویض‌شده) به شرکت بیمه تحویل داده شود.

اگر قطعات و اجسام اوراقی را به بیمه‌گری که خسارت شما را جبران می‌کند، تحویل ندهید، ممکن است هزینه‌های مبوط به آن در خسارت پرداختی به شما درنظر گرفته نشود.

اگر می‌خواهید بدانید که خسارت افت قیمت را چگونه از بیمه بدنه بگیرید هم مقاله چگونه خسارت افت قیمت خودرو را بگیریم؟ را بخوانید.

شرایط دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی چگونه است؟

با هر بار خرید بیمه بدنه می‌توانید یک‌بار بدون داشتن کروکی برای دریافت خسارت اقدام کنید. ممکن است به‌هردلیلی نتوانید گزارش پلیسی و کروکی تهیه کنید، دراین‌صورت کافی‌ست به مراکز خسارت مراجعه کنید و درخواست کارشناسی میزان خسارت بدهید. منتها حواستان باشد که سقف پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی محدود است. گاهی هم می‌توانید کروکی را بعد از کارشناسی خسارت تهیه کرد. در چنین حالتی حتما باید با کارشناس خسارت که شماره آن روی بیمه‌نامه وجود دارد تماس گرفته و راهنمایی بخواهید.

دریافت آنلاین خسارت بیمه بدنه

اگر بیمه بدنه خود را از ازکی بخرید. برای خسارت‌های کم‌تر از 20 میلیون تومان می‌توانید بدون دردسر و مراجعه حضوری خسارت خود را آنلاین دریافت کنید. کافی است به صفحه «پرداخت خسارت آنلاین» بروید. در این روش، همه مراحل از جمله ارسال مدارک، ارزیابی خسارت و پرداخت مبلغ خسارت به صورت غیر حضوری انجام می‌شود. همچنین تیم پشتیبانی ما ۲۴ ساعته،‌ در کنار شما است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا