بیمه خودرو

نقش بیمه در ایمنی حمل و نقل چیست؟

با توجه به بالا بودن آمار تصادفات و حوادث در صنعت حمل و نقل، اهمیت نامگذاری یک روز از سال به عنوان روز ایمنی حمل و نقل برای توجه مردم به رعایت مسائل ایمنی حمل و نقل در حوزه‌های مختلف دریایی ،هوایی ،ریلی و جاده‌ای بیشتر نمایان می‌شود.

با نامگذاری روز هفتم اردیبهشت از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ایمنی در حمل و نقل انتظار می‌رود که تحولی عظیم در این صنعت ایجاد شود و حوادث به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

وضعیت ایمنی حمل و نقل و جاده‌ای یک کشور بر اساس تعداد کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان در حوادث رانندگی تعیین می‌شود و یکی از راهکارهای بسیار مهم و موثر برای افزایش ایمنی حمل و نقل و کاهش حوادث، مشارکت صنعت بیمه با صنعت حمل و نقل است.

در این مقاله تاثیر بیمه‌ بدنه، بیمه شخص ثالث و باربری بر ایمنی حمل و نقل را بررسی خواهیم کرد و چند راهکار برای بهبود ایمنی حمل و نقل در کشور ارائه خواهیم داد.

وضعیت کنونی حمل و نقل ایران و جهان

همانطور که می‌دانید روزانه افراد بسیاری به دلیل تصادفات رانندگی یا جان خود را از دست می‌دهند و یا متحمل هزینه‌های بسیار زیادی برای درمان جراحت‌های به وجود آمده می‌شوند.

طبق آمارهای موجود میزان کشته‌شدگان حوادث رانندگی در کشور ما حدود 5 برابر بیشتر از کشورهای موفق دنیا در حوزه‌ی ایمنی است و ایران جزو یکی از 10 کشور پر تلفات در جهان است، این آمارها اهمیت و لزوم بهبود ایمنی حمل و نقل در ایران را مشخص می‌کند.

در ایران پایین بودن کیفیت و امنیت خودروهای تولید شده و عدم رعایت استانداردهای لازم در تست خودرو و همچنین ضعف رعایت نکات ایمنی و استانداردهای راهسازی از جمله مهم‌ترین عوامل بالا بودن حوادث و سوانح رانندگی هستند. دلیل کم بودن حوادث رانندگی در سایر کشورها رعایت همین استانداردها و نکات مهم در راهسازی و خودروسازی است که در ایران نیز با رعایت استانداردهای لازم در خودروسازی و راهسازی می‌توان با کاهش دادن بخشی از این حوادث، ایمنی حمل و نقل را افزایش داد.

وضعیت ایمنی حمل و نقل عمومی

با توجه به پر استفاده بودن وسایل حمل و نقل عمومی توسط عموم مردم، ایمنی در حمل و نقل عمومی کشور از جهت کاهش مصدومات و تلفات تصادفات بسیار مهم است. از جمله مشکلات موجود در موضوع ایمنی حمل و نقل عمومی موارد زیر را می‌توان نام برد.

  • عدم ارائه آموزش‌های تخصصی به رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی
  • فقدان نظارت مناسب بر وضعیت رانندگان و عملکرد شرکت‌ها و موسسات و ناوگان حمل و نقل عمومی
  • عدم رعایت سرعت و زمان سفر توسط رانندگان و عدم کنترل بر آن‌ها
  • فرسوده بودن بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی

نقش بیمه بدنه و شخص ثالث در ایمنی حمل و نقل

یکی از روش‌های ایجاد ایمنی در صنعت حمل و نقل استفاده از بیمه‌های مختلف از جمله بدنه و شخص ثالث است.

شرکت‌های بیمه برای تشویق افراد به رانندگی بهتر، موضوع مهم تخفیف عدم خسارت را مطرح کرده‌اند به این معنی که اگر افراد با احتیاط‌تر رانندگی کنند و دچار حادثه‌ای نشوند، می‌توانند بیمه شخص ثالث و بدنه خود را با احتساب تخفیف عدم خسارت و قیمت پایین‌تر خریداری کنند.

همین موضوع می‌تواند عامل موثری برای کاهش تصادفات رانندگی و همچنین کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور شود.

همچنین داشتن بیمه باعث ایجاد آرامش خاطر و اطمینان روحی در رانندگان بیمه شده می‌شود که این موضوع رانندگی ایمن‌تر و مطمئن‌تر و به تبع آن کاهش حوادث رانندگی را رقم می‌زند.

از سوی دیگر، ارائه طرح راننده محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث می‌تواند به عنوان تشویقی برای رانندگان محتاط و خوش سابقه عمل کند. در این طرح حق‌بیمه شخص ثالث بر اساس سابقه رانندگی بیمه‌گذاران تعیین می‌شود، به این صورت که رانندگانی که در سابقه‌ی رانندگی خود نمره‌ منفی نداشته باشند، در بیمه‌نامه شخص ثالث خود حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند و برعکس.

نقش بیمه باربری در ایمنی حمل و نقل

صنعت حمل و نقل نقش کلیدی در  اقتصاد یک کشور دارد، از این‌رو انتقال کالاها به صورت ایمن و رساندن آن‌ها در سلامت کامل به مقصد، بخش مهمی از موفقیت یک تجارت در اقتصاد کشور است. به طور مثال کشوری را در نظر بگیرید که یک کالای مهم مانند نفت را در مقدار زیادی به کشور دیگر می فروشد اما اگر انتقال و یا حمل آن به درستی انجام نشود، این تجارت دیگر ارزشی نخواهد داشت و نمی‌تواند تاثیر مفیدی بر اقتصاد کشور داشته باشد، بنابراین ایمنی در حمل و نقل برون کشوری و درون کشوری برای اقتصاد یک کشور بسیار مهم است.

بیمه‌ای که می‌تواند ریسک‌های مربوط به حمل و نقل کالاها را بر عهده بگیرد بیمه باربری است. در بیمه باربری خطرات و زیان‌های مالی که ممکن است در حمل و نقل کالاهای تجاری به آن‌ها وارد شود، تحت پوشش قرار می‌گیرد. در حال حاضر شرکت‌های معتبر، این بیمه را ارائه می‌دهند.

ایمنی حمل و نقل

ارائه چند راهکار برای بهبود ایمنی وضعیت حمل و نقل

بعد از بررسی نقش بیمه در افزایش ایمنی حمل و نقل به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای بهبود وضعیت ایمنی حمل و نقل کشور چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

در ادامه قصد داریم چند راهکار برای بهبود ایمنی حمل و نقل بیان کنیم:

  • برنامه‌ریزی هدفمند برای افزایش تمایل افراد به خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه
  • ارائه آموزش‌های تخصصی به رانندگان و فرهنگ‌سازی برای افراد مختلف به ویژه رانندگان
  • نظارت بیشتر سازمان‌های مربوطه بر روی ساخت و ساز راه‌ها
  • بهبود سطح ایمنی خودروها
  • حضور، نظارت و کنترل مداوم پلیس راهنمایی و رانندگی
  • اصلاح زیر ساخت‌ها و خدمات حمل و نقل شهری
  • اصلاح رفتار ترافیکی و نحوه استفاده از خودرو
  • تاکید هرچه بیشتر بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی
  • ایجاد و توسعه سیستم‌های حمل و نقل عمومی مطابق با سیستم‌های روز دنیا برای افزایش اعتماد مردم نسبت به حمل و نقل عمومی

خرید بیمه شخص ثالث و بدنه از ازکی

شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به azki.com انواع پوشش‌ها، مزایا و شرایط انواع بیمه از جمله بیمه‌های شخص ثالث، بدنه، آتش سوزی، درمان تکمیلی، عمر و… را در شرکت‌های مختلف مقایسه کنید و بهترین بیمه را انتخاب نمایید.

ازکی به عنوان مرکز مشاوره و انتخاب بیمه، از طریق مشاوران و کارشناسان خود آماده ارائه مشاوره‌های رایگان برای راهنمایی شما در انتخاب بهترین بیمه است.

نمایش بیشتر

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا