اتاق خبر

حذف کوپن ثالث از ابتدای سال 97؛ صنعت بیمه‌ به سوی دیجیتالی شدن

این مقاله درباره حذف کوپن ثالث از ابتدای سال 97 است . همانطور که می‌دانید، در صنعت بیمه ایران و در میان انواع طرح‌های بیمه، بیشترین سهم را بیمه شخص ثالث به خود اختصاص داده، قطعا مهم‌ترین دلیل بالا بودن این سهم از بازار ”اجباری بودن“ این بیمه است.

قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که به اختصار بیمه شخص ثالث نامیده می‌شود؛ پوشش و حمایت از همه زیان‌دیدگان حوادث رانندگی غیر از راننده مقصر در مقابل هزینه‌های درمان، خسارت و فوت است.

بنابراین، هر وسیله نقلیه‌ای باید بیمه‌نامه شخص‌ثالث را تهیه نماید، زیرا در صورت عدم تمدید و یا حتی نداشتن بیمه‌نامه، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه شده و خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود. و در صورت بروز خسارت مالی و یا جانی جبران تمام هزینه‌ها به عهده فرد مقصر است. به همین دلیل همه افراد به تاریخ بیمه‌نامه ثالث خود توجه زیادی دارند تا تمدید بیمه‌نامه را در اسرع وقت انجام دهند. معمولا بیمه‌نامه‌های ‌شخص‌ثالث به صورت سالانه صادر می‌شوند و‌ در صورت عدم خسارت و با توجه به تعداد کوپن‌های سالم بیمه‌نامه تخفیفاتی نیز بر روی بیمه‌نامه اعمال می‌شود.

کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث

هر بیمه‌نامه ‌شخص‌ثالث دارای ۴ کوپن است، که از هر یک از این کوپن‌ها در هر حوادث می‌توان برای جبران خسارات مالی تا سقف پوشش مالی خریداری شده توسط بیمه‌گذار (بین 7.700.000 تا 30.000.000 میلیون تومان) ، خسارات جانی تا سقف دیه کامل در ماه حرام (برای سال 97 مبلغ 308.000.000 میلیون تومان) و خسارات جانی راننده مقصر حادثه تا سقف دیه کامل در ماه عادی (برای سال 97 مبلغ 231.000.000 میلیون تومان) استفاده کرد.

کندن یا نکندن کوپن ثالث !؟ مسئله این است

معمولا موقع تصمیم‌گیری درباره این که از کوپن استفاده کنیم یا نه، باید حساب تخفیفی که سال بعد روی بیمه‌نامه اعمال می‌شود را هم داشته باشیم؛ فرض کنید در سال پنجم تخفیف هستید و تصادف می‌کنید، اگر از کوپن استفاده کنید؛

برای سال بعد چقدر تخفیف را از دست می‌دهید؟

آیا مبلغ خسارت بالاتر از مبلغ تخفیف بیمه‌نامه است؟

در صورتی که مبلغ خسارت از میزن تخفیف سال بعدی بیمه‌نامه کمتر است؛ توصیه می‌شود خسارت را شخصا پرداخت کرده و از جدا کردن کوپن بیمه‌نامه صرف نظر کنید؛ زیرا نه‌تنها سال بعد، مبلغ بیشتری برای خرید بیمه شخص ثالث می‌پردازید؛ بلکه 7 سال بعد از آن را نیز باید بیمه‌نامه را گرانتر بخرید!!

در نمودار زیر نشان داده‌ایم که در صورت استفاده و عدم استفاده از کوپن چه اتفاقی رخ می‌دهد. مثال ساده‌ای با استفاده از نرخ حق بیمه یکی از خودروهای ساخت کشور زده‌ایم. همانطور که می‌بینید، ستون‌های سبز رنگ نشان‌دهنده عدم استفاده از کوپن بیمه‌نامه است. و در صورت استفاده از کوپن در سال پنجم نتیجه را می‌توانید در ستون‌های نارنجی رنگ ببینید.

کوپن بیمه ثالث
نمودار تخفیف بیمه ایران

کوپن بیمه شخص ثالث روند تغییرات بیمه‌نامه شخص ثالث

 استفاده از کد یکتا در بیمه‌نامه شخص ثالث

امسال تغییراتی در بیمه‌نامه ‌شخص‌ثالث انجام گرفته است، از آن جمله می‌توان به اعمال کد یکتا بر روی همه بیمه‌نامه اشاره کرد. کد یکتا با هدف استاندارد سازی تمامی اطلاعات و نظارت‌های پیشگیرانه در رشته ‌شخص‌ثالث و حوادث سرنشین از ابتدای مهر ماه، از سوی بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ و اجرایی شد.

بنا بر اعلام بیمه مرکزی، می‌توان ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای تکالیف قانونی مرتبط با بیمه شخص‌ثالث، شناسایی و پیشگیری از برخی تقلب‌ها، تسلط اطلاعاتی صنعت بیمه و بیمه مرکزی در رشته شخص ثالث (برای تصمیم‌گیری‌ها، تحقیقات، دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق و به‌موقع و …) و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای طرح‌های مبتنی بر اینترنت، از جمله بیمه الکترونیک در رشته شخص‌ثالث، امکان پاسخ‌دهی آنلاین به استعلام‌ها و کارتی نمودن بیمه‌نامه شخص‌ثالث را از مهم‌ترین اهداف طرح کد یکتا دانست.

الحاقیه در قانون جدید بیمه شخص ثالث

یکی دیگر از تغییرات مثبت در صدور بیمه‌نامه شخص‌ثالث حدف الحاقیه است.

در سال‌های گذشته بیمه‌گذارانی که سر رسید بیمه‌نامه‌شان ابتدای سال شمسی نبود، با افزایش مبلغ دیه و اعلام نرخ جدید حق بیمه توسط بیمه مرکزی، موظف بودند مابه‌تفاوت حق بیمه را از طریق الحاقیه بپردازند تا بتوانند از حداقل میزان پوشش مالی برای بیمه‌نامه خود استفاده نمایند.

خوشبختانه در سال ۹۶ الحاقیه حذف شده است و در صورت بروز حادثه، مابه‌تفاوت مبلغ خسارت ناشی از افزایش نرخ دیه و حق بیمه توسط صندوق خسارات بدنی پرداخت می‌شود و بیمه‌گذاران دیگر نگران خرید الحاقیه نخواهند بود.

از مزایای این قانون جدید می‌توان به افزایش خودکار میزان تعهدات شرکت‌های بیمه در صورت افزایش نرخ دیه اشاره کرد. بیمه‌گذار نیازی به دریافت الحاقیه بیمه شخص‌ثالث و پرداخت هزینه اضافی نخواهند داشت.

حذف کوپن ثالث از بیمه‌نامه ‌شخص‌ثالث از ابتدای سال۹۷

یکی از اتفاقات مثبتی که در صنعت بیمه‌ در حال شکل‌گیری است، حرکت به سمت دیجیتالی شدن و کوتاه شدن پروسه‌های خرید و صدور بیمه‌نامه و همچنین سهولت در پرداخت خسارت می‌باشد، یکی از همین گام‌ها، حذف کوپن ثالث از ابتدای سال ۹۷ می‌باشد و تبدیل بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث به کارت‌هایی با کد  QR‌ است.

کد QR‌ یک نوع بارکد دو بعدی است که با گوشی‌های هوشمند و برخی از دستگاه‌های اختصاصی خواندن QR‌ خوانده می‌شود؛ که به صورت مستقیم به متن، وب سایت، شماره تماس و … لینک می‌شود و همه اطلاعات لازم را ارائه می‌کند.

بیمه‌نامه‌های ‌شخص‌ثالث فعلی برگه‌ایست که شامل تمام مشخصات وسیله نقلیه و مالک آن و همچنین ۴ کوپن اعتباری است. بیمه مرکزی قصد دارد با حذف کوپن ثالث و این برگه، شکل جدید و ساده‌تری از بیمه‌نامه را ارائه نماید که تنها به شکل یک کارت کوچک با مشخصات عمومی و بارکد  QR است.

حذف کوپن ثالث
QR codes

مکانیزه شدن صنعت بیمه

مکانیزه شدن بیمه‌نامه‌های ‌شخص‌ثالث می‌تواند راه‌کاری مفید در صنعت بیمه باشد. این امر باعث ایجاد تحول در این صنعت و همچنین سهولت و دسترسی به آمار و اطلاعات از جانب بیمه مرکزی در هنگام صدور و پرداخت خسارت می‌شود، و باعث مدیریت ریسک خواهد شد. بیمه با دیجیتالی کردن بیمه‌نامه شخص‌ثالث حرکتی مثبت از سمت روش‌های سنتی به سمت فرآیندهای الکترونیکی‌ را آغاز نموده است.

نمایش بیشتر

48 دیدگاه

  1. این تخفیف عدم خسارت باید به گونه ای باشه درصدی حساب بشه که با این قانون فعلی در حق ما خیلی ظلم میشه. یعنی بر حسب مبلغ خسارت محاسبه بشه. مثلا اگه کسی به خسارت کمتری بخوره کمتر تخفیفش حذف بشه. نه اینکه اون که 200 میلیون خسارت میده و اون که یک میلیون خسارت میده جفتشون تخفیف شون صفر بشه. خیلی نامردیه

    1. سلام وقت شما بخیر
      کاملا حق با شما هست و باید تغییراتی نحوه محاسبات صورت بگیره تا از این دست اتفاقات یا به قول شما نامردی‌ها رخ نده.
      البته این رو هم در نظر بگیرید که صنعت بیمه درحال تغییرات مهم و رو به پیشرفت هست . امیدواریم روزی برسه که در حق هیچ کسی در صنعت بیمه اجحاف نشه. ممنون از نظر هوشمندانه شما.

      1. سلام، من دیشب بصورت آنلاین بیمه کردم تو سایت بیمه داتکام ولی دیگه برگه بیمه دریافت نکردم ببخشید اینجور بیمه کردن آنلاین مطمئن و معتبره ؟

        1. سلام دوست عزیز
          از خرداد سال 99 هم دیگه برگه بیمه صادر نمیشه. در صورتی که مشکل دیگه‌ای با خریدتون دارین باید با پشتیبانی شرکتی که ازش خریداری کردین تماس بگیرین.

  2. سلام آیا امکان انتقال تخفیف بیمه ثالث به خودرو دیگر وجود د ارد؟
    چنانچه خودرو صفر ی خریداری شودو مالک خودرو دارای تخفیف از خودروی دیگر ی که اون هم بنام خودش است باشد آیا امکان استفاده از تخفیف برای بیمه ثالث خودرو صفر وجود دارد؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      اول جواب سوال دوم شما رو میدیم: خودروهای صفر چه تولید داخل باشند چه وارداتی باشند توسط سازنده یا وارد کننده بیمه شخص ثالث میشن و هیچ خودروی صفری فاقد بیمه شخص ثالث نیست. اما شما میتونین با الحاقیه تخفیف قبلی رو به خودروی صفر منتقل کنین و مابه‌التفاوت حق‌بیمه پرداخت شده رو پس بگیرید.
      جواب سوال اول: سوابق و تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال به خودروی دیگه هست .

  3. سلام وقت بخیر بنده ماشین رو 96/12/23 بیمه کردم و شخص ثالثم 280میلیونی هست ایا احتیاج به الحاقیه دارد ؟ یا طبق قانون جدید از صندوق خسارت بدنی پرداخت میشود.
    سپاس

    1. سلام وقت شما بخیر
      الحاقیه تفاوت دیه به صورت کلی حذف شده و نیازی به تهیه الحاقیه نیست. طبق قانوق مابه‌التفاوت دیه کسانی که سال بیمه ای اونها در دوسال متفاوت هست از صندوق تأمین خسارتهای بدنی پرداخت میشه.

  4. با سلام
    بنده بیمه ثالث رو دو روز هست که تمدید کردم
    اطلاعات مربوط به بیمه نامه فقط در صفحه اول بیمه نامه درج شده، اما مشخصات بیمه نامه روی کپن ها ***** هستش
    ظاهرا از ابتدای سال 97 این اتفاق افتاده
    میخواستم بپرستم مشکلی نیست؟ این موضوع موقع استفاده از کپن باعث دردسر نمیشه؟
    ممنون میشم راهنمائی بفرمائید
    با تشکر

    1. سلام وقتتون بخیر
      همه اطلاعات بیمه شخص ثالث به صورت سیستمی چک میشه . در مرحله اول کوپن حذف میشه و در مرحله بعد بجای بیمه نامه یک کارت به بیمه گذار داده میشه که QR اطلاعات بیمه نامه روی اون ثبت شده.

  5. با سلام
    یه سوال داشتم ، اگه ما با ماشین بزنیم به ماشین دیگه با این قانون جدید کپن نداریم که جدا کنیم بدیم به طرف مقابل پس باید چکار کنیم قبلا یه کپن جدا میکردیم میدایم به طرف خودش میرفت خسارت میگرفت الان چجوریه؟ میشه روند پرداخت خسارت رو توضیح بدید ممنون میشم.

    1. سلام وقت شما بخیر
      در حال حاضر به جای کوپن باید کپی بیمه‌نامه رو به طرف مقابل بدین و بقیه روند خسارت مثل قبل هست.

  6. با سلام
    1- پس از تصادف ، کاملا مشخص نیست که : با عنایت به اینکه کوپن ها حذف شده است بیمه گذار چه کار باید بکند و یا در بیان بهتر : در صورت مقصر بودن چگونه زیان دیده چگونه می تواند از بیمه بیمه گذار استفاده کند
    2- اگر انتقال ماشین پس از تصادف میسر نباشد چگونه باید به اطلاع مرکز بیمه رسانده شود تا زیان دیده از بیمه آن استفاده کند

    1. سلام وقت شما بخیر
      با در نظر گرفتن این مسئله که طرح حذف کوپن و بیمه‌نامه و جایگزینی اون با کارت بیمه هنوز در مراحل ابتدایی خودش هست و این طرح هنوز راه زیادی برای اجرایی شدن کامل پیش رو داره؛ در حال حاضر در صورت سانحه و بروز خسارت مثل روال قبل باید به مقامات انتظامی خبر داد و بعد از ترسیم کروکی توسط افسر به جای کوپن یک کپی از بیمه‌نامه مقصر به شخص ثالث داده میشه و طبق روال قبل برای پرداخت خسارت هر دو باید به شعب پرداخت خشارت مراجعه کنن.

      1. سلام و وقت بخیر
        با این شرایط دو سوال پیش می آید
        با دریافت کپی بیمه نامه چطور متوجه بشیم که از هر 4 کوپن قبلا استفاده نشده؟
        ضمن اینکه اخذ کوپن از مقصر حادثه به مراتب راحت تر از گرفتن کپی بیمه نامه در آن شرایط است!
        ممنون

        1. سلام وقت شما بخیر
          این شرایط موقت هست تا وقتی بیمه نامه کاغذی جای خودش رو به کارت هوشمند بیمه بده
          در حال حاضر برای اطلاع از سوابق بیمه طرف مقابل در هر صانحه حتما باید با پلیس تماس گرفت . پلیس به سامانه بیمه مرکزی متصل هست و از طریق کدیکتا به سوابق بیمه نامه دسترسی داره.

  7. سلام،با یک ماشین برخورد کردم مقصرم بودم ده سال تخفیف دارم،ماشین طرفم سه میلیونی خرجش شده به نظرتون چکار کنم کوپن بکنم،ساله دگه بیمه که هشتصد کردم چقدر میاد روش ممنونم

    1. سلام وقت شما بخیر
      در شرایط عادی اگر خسارت تا 500 ، 600 هزار تومان خسارت خورده بود میگفتیم اگر از جیب پرداخت کنین و از کوپن استفاده نکینین بهتره اما الان هم با وجود مبلغ خسارت و هم با وجود تغییرات قانون بیمه بهتره از بیمه استفاده کنین.
      از بهمن ماه سال 96 قانونی در بیمه شخص ثالث اعمال میشه که با یکبار پرداخت خسارت تمام تخفیف بیمه‌نامه از بین نمیره و بسته به خسارت مالی و یا جانی درصدی از تخفیف کم میشه. در اولین تصادفی که خسارت مالی داشته باشه 20 درصد از تخفیف عدم خسارت کم میشه.
      میتونین تغییرات تخفیف بیمه شخص ثالث رو در آدرس زیر بخونین.
      https://www.azki.com/blog/mtpl-insurance-discount/

  8. سلام پراید ۸۷تخفیف بیمه کامل داشته وتصادف کرده ویک کوپن استفاده شده است .میخواستم ببینم چندسال ازاین ۹سال تخفیف برداشته میشود؟ممنون باتشکر

  9. سلام وقت بخیر
    در یک تصادف در اتوبان خودرویی از پشت به ماشینم زد . در گزارش کروکی گفته شد خودرو سومی به اون خورد و اون به من . و خودرو سوم نسبت به هر دو ما مقصر اعلام شد . حال اون خودرو سوم مجهول الهویت هست و هیچ نشانی ازش نیست . صندوق مالی بیمه هم میگه در این حالت فقط خسارات جرحی رو میده . خسارت وارده به خودرو من کی میده ؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      در این شرایط که مقصر مجهول الهویت هست و دسترسی به مقصر ندارید برای خسارت های مالی باید از بیمه بدنه خودرو خودتون استفاده کنین.

        1. نه متاسفانه . اما اگر از مقصر شکایت کنین و در آینده پیدا بشه خسارت رو باید پرداخت کنه

  10. سلا بیمه ام تازه کردم کوپن نداره تا دیروز تو جیبم تو ماشین لباسشویی ازبین رفت چه کار کنم

    1. سلام وقت شما بخیر
      به نمایندگی که براتون بیمه‌نامه رو صادر کرده اعلام بفرمایین، گواهی صدور بهتون میدن.

  11. سلام-سابقه عدم خسارت رو هم در برگه های جدید بیمه نامه حذف کردند فقط نوشتند تخفیف مثلا فلان درصدی.اینو از کجا بدونیم بیمه نامه چقدر سابقه عدم خسارت داره؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      از درصد تخفیف میشه سابقه عدم خسارت رو متوجه شد
      از اونجایی که تعداد سال در بیمه‌نامه های قدیم و جدید تداخل پیدا میکرد درصد اون درج میشه. مثلا در قانون قدیم در سال پنجم، تخفیف عدم خسارت 40 درصد و در قانون جدید در سال پنجم 25 درصد است

      1. سلام من ماشین خریدم تخفیف نداره چطوری همه تخفیف هیچی شده برای برگردوندن تخفیف چکار کنم

        1. سلام و وقت بخیر.
          در قانون قبلی کل تخفیفات با یک بار خسارت از بین میرفت و صفر میشد. ممکنه ماشینی که شما خریداری کردین هم در زمان قانون قدیم دچار خسارت شده یا ممکنه مالک قبلی تخفیف ها رو به بیمه جدیدش منتقل کرده باشه

  12. سلام روز بخیر
    میشه درصد تخفیف عدم خسارت هر9 سال رو بگید برام تو قانون جدیدکه مثلا 20درصد چندساله
    مچکرم

  13. با سلام ماشین من حدود شش ماه پیش تصادف کرده . همه مدارک رواز ما گرفتند وبعد از یک روز توقیف ماشین ومدارک رو تحویل دادن. طرف تصادف ما الان رفته بیمه ازش کوپن خواستن ما هم یکماه پیش بیمه نامه جدیدگرفتیم الان باید چکار کنیم. ممنون

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز شما باید به صورت حضوری به بیمه تون مراجعه کنید. حتما مشکل شما رو پیگیری میکنن.

  14. سالیان سال است بیمه خسارت رانندگان قانون شکن را از رانندگان قانون مدار می گیرد. همچنین رانندگان کامیون که به دلیل رکود بازار چند ماه است بی کار شده اند ناچارند یا خودرویی را که خوابیده بیمه کنند یا جریمه بدهند وضعیت بسیاری از مسافر کشها نیز از این بهتر نیست.

  15. سلام وقت بخیر
    تو جاده بندر باماشین چپ کردم مسافرینم سه بچه 1 ساله که ضربه مغذی شده. و یا خانم که از پهلو و لنگنش به شدت ضربه خورده و کوفته شده و به شدت درد داره خودمم دستم شکسته میخواستم بدونم به مسافرینم خسارت تعلق میگیره

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه مدارک شما از نظر اعتبار بیمه نامه و گواهینامه مشکلی نداشته باشه، دیه سرنشینان ماشین شما توسط بیمه پرداخت میشه.

  16. سلام وقت بخیر
    من سال پیش تصادف کردم و در کروکی مقصر نبودم ولی طرف مقابل به دادگاه جهت کروکی اعتراض کرد پس از سه ماه رای کارشناسی من رو مقصر تشخیص داد و من هم اون رو پذیرفتم در این مدت سه ماه بیمه نامه خودم رو تمدید کردم حالا بعد از این مدت که برای پرداخت خسارت به بیمه مراجعه کردم کوپن پارسال رو می خواد قاعدتاً باید این کوپن امحا شده باشه باید چه کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر.
      از کارشناس شرکت بیمه سوال نکردید؟ چون در سیستمشون مطمنن اطلاعات شما موجود هست.

  17. سلام، آیا باید برای پرداخت خسارت توسط بیمه، شخص مقصر هم باشه؟ نمیشه کپی بیمه رو بده و شخص زیان دیده،‌خودش کارش رو بکنه؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      بستگی به نوع خسارت و نوع کروکی داره و در بعضی موارد حضور راننده مقصر الزامیه

  18. چنانچه درتصادف، طرف قبول به تقصیر نمود و برآورد احتمالی خسارت زیر ۷ میلیون تومان باشد
    ۱. جهت دریافت خسارت از بیمه شخص مقصر نیاز به حضور افسر و کروکی و گزارش تعیین مقصر است ؟ چه توصیه میفرمایید ؟ مثلا تصادف منجر به ترک خوردن سپر عقب و کمی غر شدن آن گشته و سنسورهای عقب از کار افتاده و کمی رنگ سپر پریده باشد.
    ۲. دراین حالت تصادف بیمه چقدر و چگونه هزینه را به زیان دیده پرداخت مینماید ؟ آیا بیمه سپر را تعویض مینماید یا تعمیر (صافکاری و نقاشی و دوخت)؟
    ۳. اگر اختلاف نظر در مورد فوق با بیمه مقصر وجود داشته باشد چه باید کرد ؟با توجه به اینکه خسارت زیر ۷ میلیون کروکی توسط افسر کشیده نمیشود ، آیا بیمه میتواند از دادن خسارت امنتاع نماید ؟ اگرچنین شد چه باید کرد ؟

    قبلا از راهنمایی شما سپاسگزارم

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز در سال 99 امکان دریافت خسارت های زیر 11 میلیون، بدون کروکی وجود داره. البته شرطش اینه که هر دو طرف مدارکشون کامل و معتبر باشه، هر دو طرف در مورد مبلغ خسارت توافق داشته باشن و خسارت مالی رخ داده باشه. در این صورت مشکلی برای پرداخت خسارت نیست و دو طرف باید همراه خودروهاشون به شرکت بیمه مراجعه کنن.

  19. سلام وقت بخیر
    من تصادف کردم با یه سراتو و ماشین خودم ۲۰۶ از عقب کوبوندم به سراتو بعد مخواستم بدونم که سقف تعهد مالی بیمه من ۹ میلیون تومان بعد خسارت طرف حدود ۲۰ میلیون شده و چون ماشینش بالای ۲۰۰ میلیون ارزش مالی داره میشه ما بقیش به عهده خود شخص باشه؟
    چون من واقعا نمیتونم پرداخت کنم

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه اون خودرو جزو خودروهای غیرمتعارف محسوب بشه، خسارت هم بر اساس همین قوانین پرداخت میشه و مابقی خسارت به عهده مقصر حادثه یعنی شما نیست

  20. پراید مدل ۸۵ دارم با تخفیف کامل ۷۰ درصد ، در حال دنده عقب در خیابان بودم و یک راکب موتور سیکلت به من برخورد کرد و از ناحیه لگن پا دچار درفتگی و قسمتی از همان پا دچار پارگی شد ، چون من مقصر هستم و اگر از بیمه ام استفاده کنم نحوه محاسبه چگونه است

    1. با سلام.
      شما میتونید خسارت رو از بیمه دریافت کنید. با یک بار دریافت خسارت جانی، 30 درصد از تخفیف عدم خسارتتون کم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا