بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست و چقدر است؟ نحوه محاسبه جریمه دیرکرد 1403

اکثر ما ایرانی‌ها دقیقه نودی هستیم و کارهایمان را به روز آخر موکول می‌کنیم. اما در مورد تمدید بیمه شخص ثالث حواستان را جمع کنید! چون در صورت تمدید نکردن به موقع بیمه‌نامه، مجبور می‌شوید جریمه آن را پرداخت کنید. پرداخت جریمه برای این است که بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای اجباری و ضروری است و به همین دلیل، نداشتن آن جریمه دارد!

به این جریمه، جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث می‌گویند. پس اگر شما بیمه شخص ثالث دارید، باید به موقع آن را تمدید کنید تا جریمه دیرکرد به مبلغ بیمه‌نامه شما اضافه نشود.

 

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث:

مبلغ جریمه دیرکرد بر اساس نوع وسیله نقلیه تعیین شده و به صورت روزانه محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه روزانه این جریمه در سال 1403 به صورت زیر است:

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1403 (تومان)
سواری -کمتر از چهار سیلندر 11.312
سواری -پیکان، پراید و سمند 13.397
سواری -سایر چهار سیلندرها ۱۵.۷۴۷
سواری -بیش از چهار سیلندرها 17.624
موتورسیکلت گازی 2.808
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 3.431
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 3.769
موتورسیکلت سه چرخ 4.054
بارکش تا 1 تن 13.860
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 16.688
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 21.123
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن 27.064
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن 31.494
بارکش بیش از 20 تن 33.376

توجه داشته باشید که جریمه دیرکرد بیمه ثالث، به هیچ وجه توسط شرکت‌ها، حذف یا بخشیده نمی‌شود؛ مگر اینکه در بازه‌های زمانی خاص، مثلا دوبار در سال توسط سازمان بیمه مرکزی بخشنامه مربوط به بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث اعلام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت چقدر است؟» درباره جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت بخوانید.

حداکثر جریمه دیرکرد چقدر است؟

حداکثر جریمه دیرکردی که به یک ماشین تعلق می‌گیرد، به اندازه 365 روز است. یعنی حتی اگر شما چند سال بیمه نامه نداشته باشید، جریمه دیرکرد را فقط به اندازه یک سال باید پرداخت کنید. همچنین می‌توانید درباره جریمه دیرکرد روزانه بیمه شخص ثالث در مقاله «جریمه بیمه شخص ثالث روزی چقدر است و چگونه تعیین می شود؟» بیشتر بخوانید.

درضمن جریمه دیرکرد تخفیفات بیمه ثالث شما را از بین نمی‌برد. یعنی با وجود جریمه دیرکرد همچنان تخفیفات عدم خسارت بیمه ثالث برای شما محاسبه می‌شود. این نکته را بدانید که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تخفیف‌های عدم خسارت را از بین نمی‌برد. اگر هر سوالی در مورد بیمه شخص ثالث داشتید، از ما بپرسید!

نمایش بیشتر

17 دیدگاه

  1. سلام
    پرداخت جریمه دیرکرد صرفا به خاطر اینکه بیمه ثالث اجباری و ضروری است که نمی تواند دلیل گرفتن جریمه باشد زیرا وقتی از سررسید انقضای بیمه گذشته و فرد به هر دلیلی موفق به تمدید نشده است بابت این مدت جریمه پرداخت می کند بابت چه خدماتی است?

    1. سلام دوست عزیز.
      اجباری بودن بیمه شخص ثالث، پرداخت جریمه رو کاملا توجیه میکنه.
      ضمنا نداشتن بیمه ثالث برای خود فرد هم مشکلات زیادی رو ایجاد میکنه و جریمه باعث میشه که صاحبان خودرو به تمدید به موقع بیمه اهمیت بیشتری بدن

      1. پول زوره …پرداخت جریمه هیچ توجیهی نداره…شاید یکی ماشینشو توی پارکینگ خوابونده باشه…هرچی سایت بود زیرو رو کردم فقط نوشته بودن اجباریه و اگر دیر پرداخت کنی جریمه میشی…هرکی هم میپرسه چرا اینقد مهمه ک جریمه میشی …جواب میدن چون جریمه میشی مهمه

        1. همراه عزیز سلام
          این مورد جزو قوانین بیمه مرکزی کشور هست. البته معمولا در سال یک یا دوبار جریمه‌ها بخشیده می‌شوند.

    2. بسم الله الرحمن الرحیم
      هموطن گرامی خدمت شما متذکر میشوم طبق قوانین وضع شده شما باید جریمه روزهایی را که خودرو را بدون بیمه حتی‌ در پارکینگ دولتی خوابیده بوده را بدهید این جرایم و‌ مبالغ قابل پرداخت برای خدماتی نظیر توقیف خودروی شماست به همان علت که خودروی شما را بدون توجه رضایت یا عدم رضایت شما به پارکینگ منتقل میشود(پارکینگ محوطه ای است رو باز در منطقه بیابانی بدون هیچ گونه حصار و به هیچ عنوان کسی که متصدی است موقع تحویل هر گونه مبلغی با عناوین بیخودی حق دارد درخواست کند جالب است قبل مراجعه به پارکینگ پیامکی مبنی بر اینکه از پرداخت هر گونه مبلغی به پارکینگ خودداری کنید) خلاصه ماجرا چرا و چگونه و برای چه واقعا حرف اشتباهی است تشکر و سپاسگزاری باید کرد

    1. با سلام وقت بخیر.
      شما میتونید از شرکت هایی که فروش اقساطی دارن، بیمه رو بخرید. به سایت ازکی که مراجعه کنید می‌تونید مشاهدده کنید که چه شرکت هایی بیمه اقساطی دارن تا در تاریخ تمدید بیمه نامه، بتونید از شرکتی که اقساطی بیمه داره خرید کنید. تنوع شرکت هایی که فروش اقساطی دارن در ازکی خیلی بالاست. شما یه مبلغی رو به عنوان پیش پرداخت میدید و مابقی در 4 الی 6 قسط پرداخت میشه.

  2. سلام ماشین من ال۹۰مدل ۹۷است سال قبل تمدید نشده و بیمه ن داشته حالا ۹۹جهت تمدید یکسال جریمه گرفتن و پول تمدید جدید هم جداگانه گرفتن ولی ۵درصد تخفیف نوشته. چرا. باید ۱۰درصد باشد..

    1. با سلام.
      شاید بیمه قبلیتون کوتاه مدت بوده یا خسارت گرفتین. باید از خود شرکت بیمه بپرسید که دقیقا به چه شکلی براتون محاسبه کردن

  3. با سلام ، چنانچه وسیله نقلیه برای چندین سال در منزل متوقف بوده باشد ، میزان پرداخت بیمه شخص ثالث برای هر سال خواب محاسبه میشود یا فقط برای یکسال؟

    1. سلام دوست عزیز
      فقط برای یکسال محاسبه میشه. به طور کل حتی اگر چند سال جریمه باشه حداکثر 1 سال محاسبه میشه.

  4. سلام من سال ۸۸ تصادف کردم و اون موقع گواهی نامه نداشتم و‌بیمه هزینه رو پرداخت کرد ۲۰۰ هزار تومان ،الان باید جریمه رو پس بدم ،برای هر سال چقدر جریمه تعلق میگیرد؟

  5. با سلام و درود به شما عزیزان و دوستان و آشنایان و اقوام و قبایل و طوایف و مذاهب گوناگون و متفرقه دینی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و نظامی و غیرنظامی و نیروی هوایی و زمینی و دریایی و تمام مردم دنیا بخصوص مردم خوب و زحمتکش کشور عزیزمان ایران و کشورهای همسایه و آسیای شرقی و غربی و شرقی و جنوبی ومیانی و اروپا و آفریقا و تمام قاره ها بجز آمریکا و عرض خسته نباشید خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی
    خدمت شما عرض کنم نظر من در مورد بیمه شخص ثالث اینگونه هست
    بیمه بسیار عالی است
    والسلام علیکم والرحمه الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا