بیمه بدنه

قیمت بیمه بدنه پراید با احتساب پوشش‌ها و تخفیف‌های شرکت‌های بیمه مختلف

همانطور که می‌دانید بیمه خودرو به دو دسته کلی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث و حوادث راننده تقسیم می‌شود. در این بخش قصد داریم به بررسی بیمه بدنه پراید و عوامل موثر بر قیمت بیمه بدنه پراید بپردازیم.

بیمه بدنه پراید دو دسته خسارت را تحت پوشش قرار می‌دهد: خسارات اصلی (کلی) و خسارات فرعی (جزئی) که شامل خسارت‌هایی است که با پرداخت حق بیمه بیشتر و خرید این پوشش‌ها در صورت بروز خسارت، قابل پرداخت است.

خسارت‌های تحت پوشش بیمه بدنه پراید

بر اساس قانون، و آیین‌نامه بیمه مرکزی بیمه بدنه خودرو در حالت عادی، خسارات زیر را به عنوان خطرات اصلی تحت پوشش قرار می‌گیرند:

  • برخورد دو وسیله نقلیه به هم یا برخورد با یک جسم ثابت یا متحرک، برخورد اشیاء به اتومبیل (اتومبیل در حال حرکت و سکون)
  • واژگون شدن خودرو، سقوط خودرو
  • حریق (آتش سوزی، صاعقه، انفجار)
  • سرقت کلی خودرو (خسارت ناشی از سرقت کلی خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی درج‌شده در بیمه‌نامه در حین سرقت)
  • خسارتی كه در جریان نجات و یا انتقال خودرو خسارت دیده به آن وارد شود.
  • خسارت باطری و لاستیك های خودرو نیز تا 50 درصد قیمت نو قابل پرداخت است.
بیمه بدنه پراید
بیمه بدنه پراید

بیمه بدنه پراید

گاهی باورهای غلط در یک جامعه به حدی رایج است که تبدیل به یک اصل می‌شوند؛ در حالی که شاید با نگاهی درست، عمیق و کارشناسی به نادرست بودن این باورها کاملا پی ببریم. یکی از این باورهای نادرست این است که خرید بیمه بدنه، مخصوص خودروهای گران‌قیمت است و برای خودروهایی مانند پراید که نسبتاً ارزان‌قیمت هستند به‌صرفه نیست و آن را هزینه اضافه می‌دانند. در این بخش قصد داریم با مثال‌هایی ساده به بررسی این باور نادرست بپردازیم.

همانطور که قبلا گفته شد تصادفات، آتش‌سوزی و سرقت جزو پوشش‌های اصلی بیمه بدنه هستند. درصورتی‌که خودروی شما سرقت شود؛ بیمه بدنه پراید بعد از کسر فرانشیز ۸۰% ارزش خودرو را به شما پرداخت می‌نماید.

یک مثال ساده برای بررسی بیمه‌بدنه پراید

با یک مثال ساده این موضوع را توضیح می‌دهیم؛ تصور کنید شما برای یک پراید صندوقدار صفر به ارزش 100 میلیون تومان بیمه بدنه به قیمت حدوداً 600 تا 900 هزار تومان خریداری نموده‌اید (قیمت بیمه بدنه پراید در شرکت‌های مختلف متفاوت است و ما قیمت متوسط را مثال زدیم)، حالا طی یک سهل‌انگاری خودروی پراید شما به سرقت می‌رود، پس از طی مراحل قانونی و مدت معینی (3 ماه) در صورت پیدا نشدن خودرو بعد از کسر فرانشیز 80 % ارزش روز خودرو یعنی مبلغ 80 میلیون تومان به شما پرداخت خواهد شد.

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعا خرید بیمه بدنه پراید به‌صرفه نیست؟ آیا مبلغ خسارت پرداخت شده در هنگام وقوع خسارت ارزش خرید بیمه بدنه را ندارد؟ دریافت این مبلغ در هنگام بروز حادثه از سوی بیمه‌گذار می‌توانند تا حد بسیار زیادی از بار منفی این حادثه در زندگی شخص زیان‌دیده بکاهد.

در مقایسه با بیمه شخص ثالث پراید که اجباری است بیمه بدنه پراید با وجود اختیاری بودن هزینه کمتری را برای بیمه‌گذار در بر دارد و در هنگام بروز خسارت به‌صرفه، اقتصادی و الزامی بودن آن کاملا نمایان می‌شود، و خسارت‌های جبران ناپذیری را جبران خواهد نمود.

عوامل موثر بر قیمت بیمه بدنه پراید

در هنگام خرید بیمه بدنه پراید عوامل متعددی بر نرخ بیمه بدنه پراید تاثیر می‌گذارد. در ابتدا برای محاسبه قیمت بیمه بدنه پراید ، نرخ پایه هر یک از شرکت‌های بیمه‌ای که برای خرید بیمه بدنه انتخاب کرده ایم را در نظر می‌گیریم؛ که خسارت‌های تصادفات، آتش‌سوزی و سرقت کلی را پوشش می‌دهد؛ و در ادامه در صورت خریداری هریک از پوشش‌های اضافی هر یک مقدار کمی قیمت بیمه بدنه پراید را افزایش می‌دهند. در انتها از تخفیف‌ها می‌توان به عنوان عوامل موثر بر قیمت بیمه بدنه پراید یاد کرد؛ که این تخفیف‌ها تحت تاثیر عوامل مختلف است و در شرکت‌های بیمه متفاوت است . به همین دلیل قیمت بیمه بدنه پراید در شرکت‌های مختلف به صورت متفاوت ارائه می‌شود. توجه داشته باشیم که مهم‌ترین عامل در هنگام خرید هر بیمه‌نامه‌ای توجه به سابقه شرکت بیمه، میزان رضایتمندی مشتریان و بهترین پرداخت خسارت است.

در ادامه به تاثیر هر یک از این پوشش‌ها بر قیمت بیمه بدنه پراید می‌پردازیم.

خسارت‌های فرعی (جزئی)، پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه پراید

خسارت‌های فرعی تحت پوشش بیمه بدنه نیستند، مگر آنكه با پرداخت هزینه جداگانه و خرید این پوشش‌های اضافی، ریسک حوادث غیرمتقربه را کاهش دهیم.

خرید پوشش‌های اضافی برای بیمه بدنه خودرو، می‌تواند خسارت‌های زیر را پوشش دهد:

  • ایاب و ذهاب
  • بلایای طبیعی
  • مواد شیمیایی
  • شکست شیشه
  • کشیدن میخ (ویژه بیمه ایران)
  • سرقت درجا
  • نوسانات قیمت
  • ترانزیت
  • حذف فرانشیز (ویژه بیمه سامان)

باید به این نکته توجه داشته باشید که لزوماً همه شرکت‌های بیمه، همه پوشش‌های بیمه بدنه را ارائه نمی‌کنند. از این نظر، نمی‌توان انتظار داشت که با مراجعه تصادفی به هر شرکتی، بتوان هر نوع پوشش بیمه بدنه‌ای را خریداری نمود. این خسارت‌ها از جمله خساراتی هستند که بیمه‌گذار می‌تواند بسته به شرکت بیمه‌ای که برای خرید بیمه بدنه پراید خود انتخاب می‌کند، با خرید پوشش‌های اضافی جبران کند.

محاسبه قیمت بیمه بدنه پراید
محاسبه قیمت بیمه بدنه پراید

خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه بدنه پراید قرار نمی گیرند

فلسفه اصلی شکل‌گیری انواع و اقسام محصولات بیمه‌ای، از بیمه شخص ثالث گرفته تا بیمه بدنه و بیمه آتش‌سوزی و همچنین دیگر محصولات بیمه‌ای، کاهش ریسک بوده و هست. راننده‌ای که بیمه شخص ثالث می‌خرد، حداقل ریسکی را که مطابق قانون جاری کشور ملزم به پوشش آن است، مدیریت می‌کند. شخصی که بیمه بدنه می‌خرد، ریسک بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ ریسکی که پوشش آن از نظر خریدار بیمه بدنه پراید، ارزش وجه پرداختی برای خرید بیمه بدنه را دارد. بیمه مرکزی که به عنوان نهاد قانون‌گزار و ناظر بر شرکت‌های بیمه در ایران فعالیت دارد، مجوز پوشش هر نوع خطری را به شرکت‌های بیمه‌گر نمی‌دهد. خسارت‌هایی که طبق آیین‌نامه بیمه بدنه، نمی‌توانند توسط شرکت‌های بیمه پوشش داده شوند عبارتند از:

  • خسارت‌های وارد شده به خودرو در اثر جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب.
  • خسارت‌های وارد شده در اثر انفجارهای هسته‌ای.
  • خسارت‌های عمدی ایجاد شده توسط بیمه‌گذار، ذی‌نفع یا راننده خودرو.
  • فرار از پلیس؛ مگر آنکه گریز از پلیس توسط فرد دیگری به صورت غیرقانونی و بدون اجازه مالک خودروانجام شود.
  • خسارت‌های وارد شده توسط راننده‌ فاقد گواهی‌نامه رانندگی معتبر و یا گواهی‌نامه باطل شده.
  • خسارت‌های وارد شده  به دلیل استفاده از مشروبات الکلی، مواد روان‌گردان یا مخدرها هنگام رانندگی.
  • خسارت‌های وارد شده در اثر بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر در صورتی که بکسل کردن جزو کاربری خودرو ذکر نشده باشد.
  • خسارت‌های وارد شده  در اثر حمل بار بیشتر از حد مجاز کاربری خودرو.
نمایش بیشتر

2 دیدگاه

  1. متاسفانه چالش جدیدی در صنعت بیمه داریم که هیچکس هنوز تلاشی برای قانونمند کردن ان در سر ندارد. سرقت کلی اتومبیل، بیمه گذار متضرر، شرکت بیمه پر سود بعد از کشف خودرو، سارق خوشحال، بیمه بدنه میگیریم ولی جز۲۰٪ فرانشیز کسر شده هیچ حق قانونی نداریم که آنهم همه را روی هم بچینیم ماشین نخواهد شد.

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز در پوشش سرقت، شرکت بیمه بعد از سرقت معمولا سه ماه صبر و پیگیری میکنه برای پیدا شدن ماشین و زمانی از به سرقت رفتن اون مطمئن شد، 80 درصد قیمت ماشین رو به بیمه گذار پرداخت میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا