ازکی
 ازکی

درباره بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

معرفی بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

باتوجه‌به مسئولیت‌های بسیار مدیر ساختمان و امکان وقوع حوادث ناگواری مثل آسیب‌رسیدن به ساکنان، اشخاص ثالث و مشاعات ساختمان که قابل پیش‌بینی نیستند، خرید بیمه مسئولیت مدیر ساختمان بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می‌کند.

اگر در ساختمان حادثه‌ای برای هر یک از افراد بالا اتفاق بیفتد، بیمه‌شونده می‌تواند از پوشش‌های آن استفاده کند و خسارات جانی یا مالی را از شرکت بیمه بگیرد. درنتیجه، مدیر یک ساختمان مسکونی، اداری یا تجاری می‌تواند با خیالی آسوده به مسئولیت‌های دیگر خود برسد و نگران اتفاقات ناگهانی نباشد. 

در ادامه مواردی را که باید قبل از خرید بیمه مسئولیت مدیر ساختمان بدانید، به طور کامل توضیح داده‌ایم. 

چرا باید بیمه مسئولیت مدیر ساختمان بخریم؟

طبق ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان «مسئولیت حفظ و اداره ساختمان و همچنین مجری تصمیمات مجمع عمومی با مدیر یا مدیران ساختمان است.»

این عبارت یعنی مدیر یا مدیران ساختمان باید تمام بنای ساختمان را به‌عنوان یک واحد در مقابل حوادثی مثل آتش‌سوزی و زلزله یا حوادث مربوط به آسانسور و … بیمه کنند. اگر مدیریت ساختمان بیمه‌نامه مربوط به آتش‌سوزی و آسانسور را برای ساختمان تهیه نکند، تمام خسارت ناشی از این‌گونه حوادث بر عهده او خواهد بود.

البته همان‌طور که گفته شد، حوادث ساختمان فقط محدود به آتش‌سوزی یا آسانسور نیست. حوادث دیگری مثل آسیب رسیدن به ماشین‌های ساکنان یا مهمان‌ها در پارکینگ (به‌دلیل حوادثی مثل انفجار و آتش‌سوزی موتورخانه ساختمان)، نشست و ریزش چاه هم وجود دارد که می‌تواند به افراد و اموال ساکنان ساختمان یا اشخاص ثالث خسارت وارد کند. باتوجه‌به تمامی این موارد، بیمه مسئولیت مدنی مدیر ساختمان برای تمامی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی ضروری است. 

پوشش‌های بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

پوشش‌های بیمه مدیر ساختمان براساس نیاز ساختمان و مشاعات، تعداد ساکنان و مراجعان انتخاب می‌شود. تقریبا بیشتر خسارت‌های جانی و مالی مربوط به حوادث طبیعی، پارکینگ ساختمان و … اشخاص ثالث با بیمه مسئولیت مدیر ساختمان جبران می‌شود. 

شرکت بیمه تا سقف تعهداتی که در بیمه‌نامه مشخص شده است، خسارت‌های بالا را پرداخت می‌کند. معمولا هم حداکثر تعهدات پوشش‌های بیمه مسئولیت مدیر ساختمان شامل غرامت فوت و نقص عضو در اثر حادثه در ماه‌های عادی و حرام، هزینه‌های پزشکی و خسارات مالی می‌شود. 

به‌طورکلی خسارت‌های تحت پوشش بیمه مسئولیت هیئت مدیره ساختمان شامل موارد زیر است:

 

  • آتش‌سوزی و انفجار به شرط احراز مسئولیت خریدار بیمه؛
  • هرگونه خسارت واردشده (آتش‌سوزی، انفجار و سرقت کلی) به خودروهای مالکان یا ساکنان در پارکینگ تا سقف تعهدات بیمه؛
  • خسارت‌های ناشی از آسیب‌های بدنی یا زیان مالی ساکنان، مالکان یا اشخاص ثالث ناشی از ریزش نمای ساختمان (البته به شرطی که نمای ساختمان بیشتر از  ۱۵ سال نباشد)؛
  • خسارت‌های ناشی از آسیب‌های بدنی واردشده به کارکنان ساختمان اعم از نگهبان،‌ سرایدار، باغبان، نظافتچی و غیره در محدوده مکانی ساختمان.

چه مواردی تحت پوشش بیمه مسئولیت مدیر ساختمان قرار نمی‌گیرد؟

تقریبا تمام بیمه‌نامه‌ها استثنائات مختص به خود را دارد. در ادامه، مواردی را که باتوجه‌به میزان ریسک مورد بیمه از طرف سازمان بیمه مرکزی مشخص شده و جزء استثنائات بیمه مدیر ساختمان است، بررسی خواهیم کرد: 

  • حوادث و بلایای طبیعی (زلزله، سیل، طوفان)؛
  • خسارات واردشده به سکه، پول، اوراق بهادار، اسناد، فلزات قیمتی به هر شکل، جواهرات و مروارید، سنگ‌های قیمتی سوار نشده، هرگونه اسناد و نسخ خطی، هزینه‌های مربوط به بازسازی نقشه، اشیای عتیقه و تابلوها؛
  • هرگونه خسارات ناشی از نزاع و درگیری؛ 
  • خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی یا انفجار هر یک از واحدها به دلیل قصور مالکان یا ساکنان ساختمان؛ 
  • خسارت‌های ناشی از آسیب بدنی واردشده به استفاده‌کنندگان از آسانسور (به شرطی که مدیر ساختمان در بازه‌های زمانی مشخص و طبق قرارداد با یک شرکت معتبر اقدام به تعمیر یا بررسی آسانسور کرده باشد).

دریافت خسارت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

پرداخت خسارت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان باتوجه‌به نرخ دیه مشخص می‌شود. اگر نرخ دیه افزایش پیدا کند، ما‌به‌تفاوت مبلغ آن نسبت به نرخ دیه درج‌شده در بیمه‌نامه افزایش پیدا می‌کند. 

نکته قابل‌توجه این است که این افزایش فقط یک بار اتفاق خواهد افتاد.

پرداخت خسارت باتوجه‌به پوشش‌ها متفاوت است. در ادامه مبلغ هر یک را مشاهده می‌کنیم:

تعهدات شرکت بیمهقیمت به ریال
هزینه پزشکی هر نفر در هر حادثه۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰
هزینه پزشکی در طول مدت بیمه‌نامه۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰
غرامت فوت و نقص عضو هر نفر در هر حادثه در ماه‌‌های عادی۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
غرامت فوت و نقص عضو هر نفر در هر حادثه در ماه‌‌های حرام۱۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
غرامت فوت و نقص عضو در طول مدت بیمه‌نامه۱۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
خسارت‌های مالی در هر حادثه۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
خسارت‌های مالی در طول مدت بیمه‌نامه۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

خریدار بیمه برای دریافت خسارت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان باید مستنداتی را ارائه کند و نشان دهد که با فرد زیان‌دیده ارتباط کاری دارد. علاوه‌براین،‌ در صورت وقوع حادثه باید مدارکی مثل گزارش کلانتری، آمبولانس، اورژانس و بیمارستان را ارائه دهید. لازم به ذکر است که این مدارک بسته به شرکت بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. 

قیمت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

محاسبه قیمت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان به عواملی مثل متراژ کل زیر بنا، کاربری ساختمان و همچنین میزان و تعداد پوشش‌های درخواستی بیمه‌گذار بستگی دارد. حتی اینکه آیا ساختمان استخر و سونا دارد یا نه هم می‌تواند مبلغ حق بیمه را کم و زیاد کند. سهم هر یک از ساکنان و مالکان ساختمان در پرداخت حق بیمه هم باتوجه‌به سطح زیربنای اختصاصی آنها محاسبه و دریافت می‌شود.

در واقع هزینه بیمه مسئولیت مدیر ساختمان بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:

  • متراژ کل زیر بنا شامل جمع کل زیر بنا و واحد‌های مسکونی، راه پله‌ها و پارکینگ؛
  • نوع کاربری ساختمان اعم از اداری، تجاری و مسکونی؛
  • میزان تردد افراد ثالث در ساختمان و بخش مشاعات؛
  • میزان ظرفیت پارکینگ و ورود و خروج به پارکینگ؛
  • مدت بیمه‌نامه؛
  • مقدار تعهدات خسارت مالی در هر حادثه؛
  • مقدار تعهدات خسارت جانی در هر حادثه از جمله هزینه‌های پزشکی یا دیه.

استعلام و خرید بیمه مسئولیت مدیر ساختمان از ازکی

برای خرید آنلاین بیمه مسئولیت مدیر ساختمان از ازکی می‌توانید از میان شرکت‌های مختلف، بهترین گزینه را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید و بیمه مسئولیت مدیر ساختمان را بخرید. ازکی امکان مقایسه و خرید سریع و آسان بیمه را بدون نیاز به مراجعه حضوری برای شما فراهم کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به‌صورت کاملا رایگان، بیمه‌نامه را برای همه مشتریان در سرتاسر کشور ارسال می‌کند.