بیمه خودرو

هرآنچه باید در مورد گرفتن گواهینامه رانندگی پایه یک بدانید

داشتن گواهینامه رانندگی پایه یک لازمه راندن ماشین‌های باربری با ظرفیت بیشتر از ۶ تن و اتوبوس‌هایی با ظرفیت بیشتر از ۲۶ نفر مسافر بیشتر است. اکثر افرادی که به دنبال گرفتن گواهینامه پایه یک راهنمایی و رانندگی هستند، قصد دارند رانندگی را به عنوان شغل‌ خود انتخاب کنند؛ شغلی که در آن مردم جان و مالشان را به راننده می‌سپارند و به همین دلیل مسئولیت‌های زیادی هم برای فرد به همراه دارد. البته باید بدانید که انجام این کار به مسئولیت‌پذیری، مهارت و دانش زیادی نیاز دارد. هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی پایه یک قابل‌توجه است شرایط خاص خود را دارد. در ادامه مطلب، با ازکی همراه شوید تا شرایط کامل گرفتن گواهینامه پایه یک در سال ۱۴۰۲ را به شما بگوییم.

گواهینامه پایه یک و تفاوت آن با سایر گواهینامه‌ها

در ایران چهار مدل گواهینامه رانندگی به افراد داده می‌شود. گواهینامه موتور سیکلت، گواهینامه پایه سوم، گواهینامه پایه دوم و گواهینامه پایه یکم که هر کدام مناسب راندن وسیله نقلیه خاصی است و در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • گواهینامه موتور: برای راندن موتورسیکلت با حجم موتور تا حداکثر ۲۰۰ سی‌سی و پس از گذشت ۳ سال از اخذ گواهینامه و داشتن ۲۳ سال می‌توانند موتور با حجم بیش از ۲۰۰ سی‌سی را هم برانند؛
  • گواهینامه پایه سوم: برای راندن خودروهای سواری تا حداکثر ۹ نفر و وانت تا حداکثر ۳٫۵ تن (شخصی)؛
  • گواهینامه پایه دوم: برای راندن خودروهای باربری تا حداکثر ۶ تن و خودروهای مسافربری تا حداکثر ۲۶ نفر و خودروهای خدمات عمومی؛
  • گواهینامه پایه یکم: خودروهای باربری بیش از ۶ تن و خودروهای مسافربری بیش از ۲۶ نفر.

گواهینامه رانندگی پایه یک

نحوه ثبت‌نام گواهینامه رانندگی پایه یک چطور است؟

در مرحله اول، باید به یکی از آموزشگاه‌های مجاز رانندگی بروید و ضمن ثبت‌نام، برای آزمایش‌های پزشکی نامه بگیرید. آزمایش‌ها را انجام دهید و نتایج آنها را به آموزشگاه تحویل دهید. اگر دارای شرایط مقرر در قانون باشید، وارد کلاس‌های تئوری آیین‌نامه می‌شوید. بعد از قبولی در آزمون مقدماتی آیین‌نامه، باید کلاس‌های عملی را هم بگذرانید و در آزمون مقدماتی شهر هم شرکت کنید.

در مرحله بعد، کاردکس گواهینامه رانندگی شما صادر می‌شود و این بار باید در ۲ آزمون تئوری (آیین نامه) و عملی (شهر) اصلی شرکت کنید. در صورت کسب حد نصاب نمره قبولی، گواهینامه پایه یک برای شما صادر می‌شود و می توانید مطابق شرایط قانونی، از این گواهینامه استفاده کنید.

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه رانندگی پایه یک‌ چیست؟

مهم‌ترین مدرک لازم این است که از قبل باید گواهینامه پایه ۲ داشته باشید و حداقل ۲ سال هم از تاریخ گرفتن آن گذشته باشد. همچنین گواهینامه پایه دو شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد و سنتان بیشتر ۲۵ سال باشد. داشتن مدارک پزشکی، کارت ملی و ۸ قطعه عکس هم ضروری است. یادتان باشد که برای عکس سخت‌گیری زیادی انجام می‌شود و باید به‌تازگی عکس گرفته باشید و چهره تمام‌رخ کامل در آن مشخص باشد. 

به‌طورکلی مدارک لازم برای گواهینامه پایه یک به ترتیب زیر است:

 

  •     اصل گواهینامه پایه دو رانندگی؛
  •       اصل و کپی کارت ملی هوشمند یا تاییدیه ثبت احوال؛
  •       اصل و کپی شناسنامه؛
  •       کپی از صفحه توضیحات شناسنامه در صورت لزوم؛
  •       ۸ قطعه عکس ۴*۳؛
  •       مشخص بودن گردی کامل صورت در عکس؛
  •       روشن بودن زمینه عکس روشن؛
  •       حجاب کامل اسلامی برای خانم‌ها و استفاده نکردن از کلاه، کراوات و لباس خاص برای آقایان در عکس؛
  •       نداشتن عینک در عکس.

شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی پایه یک چگونه است؟

امتحان عملی گواهینامه رانندگی پایه یک با کامیون یا اتوبوس مسافربری گرفته می‌شود. برای قبولی در این آزمون باید تمام نکات کلاس‌های تئوری را به خاطر بسپارید. همچنین در مورد موارد فنی ماشین‌های سنگین از جمله اتوبوس، کامیون و تریلی به میزان کافی اطلاعات داشته باشید. علاوه بر اینها، داشتن شرایط زیر برای گرفتن گواهینامه پایه یک ضروری است:

   

  • داشتن حداقل ۲۵ سال؛
  •       قبولی در آزمون آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی؛
  •       قبولی در آزمون عملی با خودروی سنگین؛
  •       داشتن اطلاعات فنی درباره ماشین‌های سنگین؛
  •       داشتن گواهینامه پایه دو (با گذشت حداقل ۲ سال)؛
  •       انجام معاینات چشم؛
  •       عدم ممنوعیت کراوات برای اتباع خارجی و لباس روحانیت برای روحانیون.

گواهینامه رانندگی پایه یک

هزینه گواهینامه پایه یک‌ چقدر است؟

پیش از ثبت‌نام گواهینامه پایه یک مانند فرآیند گرفتن گواهینامه پایه دو و سه، ابتدا باید پزشک چشم شما را معاینه کند. همچنین تست اعتیاد هم باید انجام دهید. هر دوی این موارد سرجمع حدود ۸۵ هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت.

هزینه کاردکس (کاردکس گواهینامه رانندگی فرمی است که در پایان کلاس‌های تئوری و عملی گواهینامه صادر می‌شود و مجوز متقاضی برای شرکت در آزمون‌های تئوری و عملی است؛ درحالی‌که کارتکس گواهینامه رانندگی، همان برگه سوالات آزمون تئوری است) ۳۵ هزار تومان و هزینه کتاب‌ها هم نزدیک ۱۸ هزار تومان است. البته بیشتر هزینه‌ها را باید برای کلاس‌های تئوری و عملی پرداخت کنید که نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بخشی از هزینه گواهینامه پایه ۱ مربوط به کلاس‌های تئوری است. در کلاس‌های تئوری زیاد به دنبال آزمون و سوال نباشید؛ بهتر است تجربه‌اندوزی کنید و سوالاتی را که در ذهن‌تان پیش می‌اید بپرسید. آزمون تئوری را با در اختیار داشتن نمونه سوالات به راحتی پاسخ می‌دهید. در واقع برای گرفتن گواهینامه پایه یک آزمون تئوری اهمیت چندانی ندارد و در کل اجبار زیادی هم بر آزمون تئوری وجود ندارد. البته باید مطالب آیین‌نامه را بیاموزید، اما آنچه برای قبولی در آزمون پایه ۱ اهمیت دارد آزمون عملی است. بخش زیادی از هزینه گواهینامه پایه یک هم معطوف به آموزش مهارت‌های عملی است.

شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی پایه یک بین‌المللی چیست؟

اکثر راننده‌های پایه یک، شغل‌شان رانندگی است و با ماشین ترانزیت به کشورهای مختلف می‌روند؛ به همین دلیل نیاز دارند تا گواهینامه بین‌المللی بگیرند. برای گرفتن گواهینامه بین المللی پایه یک حتما باید در داخل کشور مراحل آموزشی آن را گذرانده و گواهینامه داخلی پایه یک داشته باشید. گواهینامه بین‌المللی می‌تواند با اعتبار ۱ ساله یا ۳ ساله صادر شود. این گواهینامه‌ها پس از پایان اعتبارشان امکان تمدید ندارند. اگر اعتبار گواهینامه بین المللی شما تمام شد، باید درخواست صدور مجدد آن را بدهید. همراه داشتن گذرنامه و یک قطعه عکس پرسنلی ۴*۳ برای این کار ضروری است. برای مراجعه حضوری باید کپی گذرنامه و گواهینامه را هم ارائه دهید. اما اگر قصد دریافت گواهینامه بین‌المللی را به صورت آنلاین دارید، اسکن این مدارک کافی است.

آیا خانم‌ها می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند؟

بیشتر راننده‌های ماشین سنگینی که در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌بینیم، آقا هستند. شاید تابه‌حال برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا خانم‌ها هم می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند و از این طریق درآمد داشته باشند؟ باید بگوییم بله. هیچ محدودیت جنسیتی برای گرفتن گواهینامه پایه یک وجود ندارد و خانم‌های بیشتر از ۲۶ سال که شرایط لازم را دارند، می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند.

گواهینامه رانندگی پایه یک

پس از گرفتن گواهینامه پایه یک رانندگی، به فکر بیمه شخص ثالث باشید!

اگر می‌خواهید راننده ماشین‌های سنگین شوید و گواهینامه پایه یک بگیرید، در نظر داشته باشید که یکی از مشاغل پرخطر است. با‌توجه‌به شرایط خاص این خودروها و استفاده زیادشان در جاده‌ها، متاسفانه احتمال زیادی وجود دارد که تصادف نمایند. برای جبران خسارت‌های احتمالی اینگونه تصادفات، خرید بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های بزرگ مانند سایر وسایل نقلیه اجباری است. بیمه شخص ثالث تمام خسارت‌های مالی تصادف و خسارت‌های مالی را جبران می‌کند که به سایر افراد (همه به جز راننده مقصر) وارد می‌شود.

دریافت بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه اجباری است. برای خرید این بیمه به صورت آنلاین، می‌توانید به وب‌سایت ازکی مراجعه کنید و پس از بررسی شرایط شرکت‌های مختلف، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

سوالات متداول

۱. آیا برای رانندگی خودروهای باربری با ظرفیت بیش از ۶ تن و اتوبوس‌های با ظرفیت بیش از ۲۶ نفر، داشتن گواهینامه پایه یک الزامی است؟

بله، برای رانندگی این نوع وسایل نقلیه، داشتن گواهینامه پایه یک ضروری است. این گواهینامه به رانندگان اجازه می‌دهد تا خودروهای باربری بیش از ۶ تن و خودروهای مسافربری با ظرفیت بیش از ۲۶ نفر را رانندگی کنند.

۲. چه شرایطی برای ثبت‌نام و گرفتن گواهینامه پایه یک لازم است؟

برای ثبت‌نام، ابتدا باید به یکی از آموزشگاه‌های مجاز رانندگی مراجعه و برای آزمایش‌های پزشکی نامه بگیرید. پس از آن، در صورت داشتن شرایط قانونی، وارد کلاس‌های تئوری شده و پس از قبولی در آزمون‌های مربوطه، گواهینامه پایه یک برای شما صادر می‌شود.

۳. مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه یک چیست؟

مدارک لازم شامل اصل گواهینامه پایه دو، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، ۸ قطعه عکس ۴*۳، و انجام معاینات پزشکی می‌باشد. همچنین باید حداقل ۲ سال از تاریخ گرفتن گواهینامه پایه دو گذشته باشد.

۴. هزینه گواهینامه پایه یک چقدر است؟

هزینه‌ها شامل هزینه آزمایش‌های پزشکی، کاردکس گواهینامه، کتاب‌ها، و کلاس‌های تئوری و عملی است. کل هزینه‌ها بسته به آموزشگاه و سایر عوامل ممکن است متفاوت باشد اما بیشتر هزینه‌ها برای کلاس‌های تئوری و عملی است که حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

۵. آیا خانم‌ها می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند؟

بله، هیچ محدودیت جنسیتی برای گرفتن گواهینامه پایه یک وجود ندارد. خانم‌های بیش از ۲۵ سال که شرایط لازم را دارند، می‌توانند برای گرفتن این گواهینامه اقدام کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا