بیمه موتورسیکلت

نحوه استعلام کارت و سند موتور سیکلت و مدارک مورد نیاز

موتور وسیله نقلیه‌ای به‌نسبت ارزان و سریع است و طرف‌داران زیادی دارد. طبق آمار شماره‌گذاری، در هر سال بیش از ۲۰۰٬۰۰۰  دستگاه موتور در ایران پلاک می‌شوند. اگر شما هم به‌تازگی موتور خریده‌اید یا قصد خرید آن را دارید، در ادامه با ازکی همراه شوید تا جزئیات کامل از روش‌های استعلام و پیگیری سند موتور سیکلت صفر و کارکرده را به شما بگوییم و بتوانید در کوتاه‌ترین زمان این مرحله را انجام دهید.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

سند سفید موتور چیست؟

احتمالا در فرآیند خرید موتور با اصطلاح سند سفید موتور مواجه می‌شوید. در سند‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی که وجود آن ضروری است، امضای اشخاص است. این امضا می‌تواند دستی باشد یا به شکل مهر، اثر انگشت و … در انتهای سند نقش ببندد. در روند عادی افراد بعد از تنظیم مفاد سند آن را امضا می‌کنند. اما اگر آن را قبل از تنظیم امضا کنند، به آن سند سفید امضا گفته می‌شود.

مشکلات خرید موتورسیکلت سند سفید

در واقع سند سفید موتور برگه‌ای است که قبل از تنظیم یا تکمیل کامل اطلاعات امضا شده است. طبق قانون شخصی که مدعی سند سفید امضا است، مدعی محسوب می‌شود و بار دلیل سفید امضا بودن سند به عهده خودش است؛ به این معنی که باید ثابت کند امضای سند قبل از تنظیم یا تکمیل آن انجام شده است. این موضوع یکی از مشکلات خرید موتور سند سفید است.

مراحل صدور و پیگیری سند موتورسیکلت صفر

برای صدور سند موتورسیکلت ابتدا نمایندگی فروش ۳ برگ سند شرکت سازنده موتورسیکلت را پر می‌کند. نماینده شرکت این برگه‌ها را با مدارک خریدار به مراکز شماره‌گذاری موتورسیکلت تحویل می‌دهد. سپس مشخصات مالک در سیستم شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا ثبت می‌شود. بعد از آن سند خریدار صادر می‌شود. نمایندگی این سند ـ برگ سبز ـ را به مالک تحویل می‌دهد.

پیگیری سند موتورسیکلت چقدر زمان می‌برد؟

سند مالکیت موتورسیکلت معمولا ۲۰ روزه صادر می‌شود. بعد از ۱۰ روز الی ۲ ماه هم کارت سوخت و کارت موتورسیکلت از طریق پست به آدرس مالک فرستاده می‌شود. پس در اصل برای پیگیری سند موتور سیکلت صفر باید به نمایندگی‌های فروش مراجعه کنید.

چرا پلیس راهور سند موتورسیکلت را صادر نمی‌کند؟

پلیس راهور معمولا به دلایل زیر برای شما سند مالکیت صادر نمی‌کند:

  • داشتن لیست پلاک (مالکِ بیش از یک پلاک بودن)؛
  • انواع مغایرت‌ها (شاسی، پلاک، شماره موتور)؛
  • عدم احراز محل سکونت؛
  • خلافی (در صورت صفر نبودن موتورسیکلت)؛
  • نداشتن یا معتبر نبودن بیمه شخص ثالث موتور سیکلت.

همان‌طور که بیان شد، برای پیگیری سند موتور سیکلت صفر و بررسی دلایل صادر نشدن آن به نمایندگی فروش مراجعه کنید.

روش‌های پیگیری صدور سند موتور

پیگیری سند موتور سیکلت صفر یکی از دغدغه‌های دارندگان موتورسیکلت است. درصورتی‌که درخواست کارت موتورسیکلت را ثبت کرده اما هنوز این کارت را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید به روش‌هایی که در ادامه گفته شده است، برای استعلام سند موتور سیکلت خود اقدام کنید و از وضعیت صدور مطلع شوید.

  • پیگیری کارت موتورسیکلت از طریق سامانه رهگیری مرسولات ناجا؛ در این روش پیگیری کارت موتورسیکلت با پلاک انجام می‌شود.
  • پیگیری کارت یا سند موتور با کد مرسوله پستی؛ مرسوله پستی که حاوی کارت موتورسیکلت است، دارای یک کد رهگیری است که به وسیله آن می‌توان کارت موتور را پیگیری کرد. برای این کار باید از سامانه پیامکی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.
  • وضعیت کارت موتور را می‌توان از طریق کد دستوری *۱۹۳# هم پیگیری کرد.

استعلام صاحب سند موتورسیکلت

استعلام پلاک فک شده موتورسیکلت در حال حاضر به صورت آنلاین و از طریق سامانه پلیس راهور امکان‌پذیر است. برای این کار فقط به کدملی صاحب سند نیاز است. اگر فروشنده به خریدار وکالت تعویض پلاک داده باشد، حتماً باید پیگیر این کار شود تا زودتر فک پلاک انجام شود. برای این کار می‌تواند به وب‌سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کند و با استعلام پلاک فک‌شده موتورسیکلت از انجام این کار مطمئن شود. راه دیگر مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ است.

عکس سند سفید موتور سیکلت

مدارک مورد نیاز برای صدور سند موتورسیکلت

برای صدور سند موتورسیکلت به اصل اجاره‌نامه هولوگرام‌دار یا مبایعه‌نامه، کپی برابر اصل اصل اجاره‌نامه دستی همراه با یکی از قبوض (آب، برق یا گاز) و کپی برابر اصل سند مالکیت تک‌برگی (پشت و رو) و یا کپی برابر اصل سند مالکیت دفترچه‌ای همراه با یکی از قبوض اصل دفترچه تامین اجتماعی همراه با یکی از قبوض (آب، برق یا گاز) نیاز است. همچنین مدارک زیر برای صدور سند موتور ضروری است:
  • حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آنها به همراه موتورسیکلت؛
  • ارائه اصل شناسنامه (فروشنده و خریدار یا کارت ملی طرفین)؛
  • اصل سند مالکیت موتورسیکلت صادر شده توسط پلیس راهور ناجا؛
  • اصل کارت شناسایی موتورسیکلت؛
  • ارائه گواهی حساب در صورت عدم پرداخت وجوه جرایم؛
  • ارائه مدارک احراز سکونت خریدار؛
  • ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث؛
  • واریز هزینه نقل‌وانتقال موتورسیکلت؛
  • پرداخت هزینه مصوب برای صدور و ارسال کارت هوشمند مشخصات موتورسیکلت.

استعلام سند موتورسیکلت با پلاک

در حال حاضر، تنها سامانه‌ای که به‌صورت اختصاصی برای رهگیری اسناد موتور سیکلت استفاده می‌شود، سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا است که امکان پیگیری کارت موتور سیکلت با شماره پلاک را فراهم کرده است. برای پیگیری کارت موتور به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا به نشانی najatracking.post.ir وارد شوید. پس از ورود به این سامانه، نوع سند را بر روی گزینه اسناد موتور سیکلت قرار دهید. بعد از طی کردن مراحل استعلام، سند موتور به شما نمایش داده می‌شود.

بیمه موتور از مدارک لازم برای موتور سواران است

بعد از سند زدن موتور، باید آن را بیمه کنید تا در زمان تصادف یا دستگیری توسط پلیس با مشکل مواجه نشوید. خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت برای همه اجباری است. مزایای این بیمه مشابه بیمه شخص ثالث ماشین است و اگر خدای نکرده خودتان یا دیگران آسیب ببینید، می‌توانید برای دریافت خسارت روی این بیمه‌نامه حساب کنید.

سوالات متداول

۱. سند سفید موتور چیست و چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؟
سند سفید موتور به برگه‌ای گفته می‌شود که قبل از تنظیم کامل اطلاعات امضا شده است. این نوع سند می‌تواند مشکلات حقوقی ایجاد کند، زیرا شخصی که سند سفید امضا دارد، باید اثبات کند که امضا قبل از تکمیل اطلاعات انجام شده است.

۲. چه مراحلی برای صدور و پیگیری سند موتورسیکلت صفر وجود دارد؟
برای صدور سند موتورسیکلت صفر، نمایندگی فروش ابتدا ۳ برگ سند را پر کرده و به مراکز شماره‌گذاری تحویل می‌دهد. پس از ثبت مشخصات مالک در سیستم شماره‌گذاری پلیس راهور، سند به مالک تحویل داده می‌شود. پیگیری سند معمولاً ۲۰ روز طول می‌کشد.

۳. چرا پلیس راهور گاهی سند موتورسیکلت را صادر نمی‌کند؟
پلیس راهور ممکن است به دلایلی مانند داشتن لیست پلاک، مغایرت‌ها (شاسی، پلاک، شماره موتور)، عدم احراز محل سکونت، خلافی (برای موتورسیکلت‌های کارکرده)، یا نداشتن یا معتبر نبودن بیمه شخص ثالث، سند موتورسیکلت را صادر نکند.

۴. چگونه می‌توان استعلام وضعیت سند موتورسیکلت را انجام داد؟
برای استعلام وضعیت سند موتورسیکلت، می‌توان از سامانه رهگیری مرسولات ناجا استفاده کرد. همچنین می‌توان از کد رهگیری پستی برای پیگیری کارت موتور از طریق سامانه پیامکی شرکت ملی پست ایران یا از طریق کد دستوری *۱۹۳# اقدام کرد. استعلام پلاک فک شده موتورسیکلت نیز از طریق سامانه پلیس راهور امکان‌پذیر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا