بیمه بدنهبیمه شخص ثالث

انتقال پلاک و سند خودرو به نام فرزند چه شرایطی دارد؟

بعضی از والدین برای اینکه فرزندان‌شان در آینده سرمایه‌ای داشته باشند، از کودکی برای آنها حساب بانکی باز می‌کنند. اما خانواده‌هایی هستند که خودرو و ملک را نوعی سرمایه می‌بینند، چون قیمت آنها روزبه‌روز در حال افزایش است. خرید خودرو به نام کودک یکی از روش‌هایی است که والدین برای فرزند خود اندوخته‌ای برای آینده جمع کنند. اما چالش اصلی اینجاست که آیا امکان تعویض پلاک به نام فرزند وجود دارد؟ در شرایطی که فرزند به سن قانونی نرسیده باشد، چه کسی مسئول خرید و تعویض پلاک به اسم فرزند خواهد بود؟ باتوجه‌به اهمیت موضوع، در این مقاله از بلاگ ازکی به شرایط انتقال سند خودرو به نام فرزند و شرایط تعویض پلاک به نام بچه می‌پردازیم.

شرایط تعویض پلاک به نام فرزند صغیر

اگر خانواده‌ای قصد تعویض پلاک به نام فرزند خود را داشته باشد، ۲ شرط مهم بالغ بودن فرزند و اهلیت او ضروری است. دلیل این دو شرط، تاکید قانون برای انجام امور غیرمالی و مالی است. بنابراین اهلیت و بالغ بودن از جمله مهم‌ترین شرایط انتقال سند خودرو به نام فرزند است. منظور از اهلیت، عاقل، بالغ و رشید بودن خواهد بود. اگر فرزندی یکی از موارد ذکر شده را نداشته باشد، محجور محسوب خواهد شد. محجور یک اصطلاح حقوقی است و به کسی گفته می‌شود که از بخشی از اعمال قانونی و تصرفات منع شده است.

تعویض پلاک به نام فرزند

طبق قانون بالغ بودن برای دختران، ۹ سال قمری و برای پسران، ۱۵ سال قمری است. با این تفاسیر انتقال پلاک از پدر به پسر یا دختر، شرایط و قوانین خاص خود را دارد. تعویض پلاک خودرو به نام فرزند صغیر بدون خرید خودرو به نام کودک امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی پدر یا قیم می‌تواند ابتدا انتقال سند خودرو از پدر به فرزند را انجام دهد و پس از آن برای فک پلاک قبلی اقدام کند. تنها در این شرایط است که امکان تعویض پلاک به نام بچه فراهم خواهد بود.

قانون ایران برای انتقال سند خودرو از پدر به فرزند

طبق قوانین، برای انجام هر معامله‌ای فرد باید به سن رشد یا سن قانونی، یعنی ۱۸ سالگی رسیده باشد. اگر فردی زیر ۱۸ سال باشد تنها می‌تواند با اجازه پدر یا قیم قانونی خود، معامله‌ انجام دهد. افرادی که به سن ۱۸ سالگی رسیده باشند در امور مالی استقلال داشته و نیازی به اجازه پدر یا قیم قانونی نخواهند داشت.

با توجه به عدم امکان انجام معامله برای فرزندان زیر ۱۸ سال، در صورتی که پدر وی قصد تعویض پلاک به نام فرزند خردسال را داشته باشد، فرزند وی نمی‌تواند معامله را انجام دهد. برای انتقال سند به افراد زیر ۱۸ سال، نماینده او با حفظ مصلحت باید این کار را انجام دهد.

خرید خودرو به نام کودک

با توجه به قانون، اگر فرزندی زیر ۱۸ سال باشد و پدر یا قیم بخواهند خودرو یا موتورسیکلتی برای او خریداری کنند، فرزند نمی‌تواند معامله را انجام دهد. در چنین شرایطی پدر یا قیم باید از جانب فرزند معامله خرید خودرو و تعویض پلاک به نام فرزند را انجام دهند. اگر انتقال سند ماشین به نام فرزند انجام شود و پس از مدتی فرزند زیر ۱۸ سال بخواهد خودرو را بفروشد، باز باید پدر یا قیم او معامله را انجام دهند. پدر یا قیم می‌توانند برای انتقال سند خودروی فرزند خود به نام خریدار اقدام کنند و معامله ماشین را انجام دهند.

یکی از مواردی که در زمان خرید خودرو به نام کودک باید به آن توجه کنید، اعتبار بیمه شخص ثالث و داشتن بیمه بدنه در صورت تمایل است. بیمه شخص ثالث اجباری است، اما در صورتی که مایل به دریافت خسارات مالی در تصادفات رانندگی هستید، باید برای خرید بیمه بدنه اقدام کنید. در مقاله راهنمای خرید بیمه بدنه خودرو می‌توانید اطلاعات کاملی کسب کنید.

مدارک لازم برای تعویض پلاک به نام فرزند

مدارک لازم برای تعویض پلاک به نام فرزند باتوجه‌به اینکه فرزند زیر ۱۸ سال است، شامل مدارک پدر یا قیم قانونی او خواهد بود. همان‌ طور که اشاره شد، تعویض پلاک خودرو به اسم فرزند تنها در شرایطی ممکن است که ابتدا برای خرید خودرو به نام کودک اقدام شود.

تعویض پلاک خودرو به نام فرزند

یکی از مهم‌ترین مدارکی که برای تعویض پلاک به نام بچه باید ارائه کنید، بیمه شخص ثالث است. نکته مهم اینجاست که چه نوع پوشش‌هایی برای بیمه شخص ثالث خودرو انتخاب کنید.

مدارک تعویض پلاک خودرو به نام کودک به‌عنوان فروشنده

  • اصل شناسنامه و کارت ملی پدر یا قیم؛
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرزند؛
  • کارت خودرو؛
  • بیمه شخص ثالث؛
  • برگه شناسایی خودرو، برگ سبز یا سند مالکیت؛
  • کارت معاینه فنی معتبر خودرو؛
  • برگه عدم داشتن خلافی خودرو؛
  • کارت عابربانک برای پرداخت هزینه‌ها.

اگر از سال ساخت خودرو بیش از ۴ سال گذشته باشد، باید برای دریافت معاینه فنی پیش از تعویض پلاک به اسم فرزند اقدام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معاینه فنی می‌توانید مقاله شرایط و مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو را مطالعه کنید.

تعویض پلاک به نام بچه

در صورتی‌که در تهران یا حومه زندگی می‌کنید مقاله لیست آدرس، شماره تماس و ساعات کاری مراکز معاینه فنی تهران می‌تواند برای انتخاب نزدیک‌ترین مرکز به شما کمک کند.

مدارک تعویض پلاک خودرو به اسم فرزند به‌عنوان خریدار

مدارکی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مدارک لازم برای تعویض پلاک به نام فرزند از سوی فروشنده بود. اگر برای خرید خودرو به نام کودک اقدام کرده‌اید و حالا قصد تعویض پلاک به اسم فرزند را دارید، باید به‌عنوان خریدار مدارک زیر را ارائه کنید:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی پدر یا قیم؛
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرزند؛
  • قبض آب، برق یا گاز برای اثبات محل سکونت؛
  • سند احراز محل سکونت؛
  • کارت عابربانک برای پرداخت هزینه‌ها؛

سند احراز محل سکونت شامل مدارکی است که نشان دهد شما در شهر محل تعویض پلاک خودرو به اسم فرزند، ساکن هستید. این مدرک می‌تواند شامل سند قطعی منزل، اجاره‌نامه دارای هولوگرام و کد رهگیری یا جواز کسب معتبر باشد.

هزینه تعویض پلاک به نام فرزند خردسال

هزینه تعویض پلاک به اسم فرزند در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۳۷۳ هزار تومان است. این مبلغ در سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد داشت. توجه داشته باشید که اگر برای خرید خودرو به نام کودک اقدام کرده‌اید، هزینه تعویض پلاک برعهده خریدار خواهد بود.

تعویض پلاک به اسم فرزند چقدر طول می‌کشد؟

اگر تمامی مدارکی را که در بالا به آن‌ها اشاره شد، آماده کرده باشید، تعویض پلاک به نام بچه حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد. البته نباید شلوغی برخی مراکز تعویض پلاک خودرو را نادیده گرفت. در چنین شرایطی، ممکن است مراحل تعویض پلاک به نام فرزند صغیر یا خردسال کمی بیشتر زمان ببرد.

تعویض پلاک به نام فرزند کم سن و شرایط بیمه نامه خودرو

برای تعویض پلاک به اسم فرزند، داشتن بیمه شخص ثالث ضروری است. در واقع یکی از مدارک اصلی برای این کار بیمه شخص ثالث دارای اعتبار است. همان‌ طور که می‌دانید بیمه‌های خودرو می‌توانند خسارات جانی و مالی واردشده به راننده و سرنشینان را جبران کند، بنابراین دریافت این بیمه‌ها بهترین کار برای اطمینان از توانایی پرداخت خسارت در صورت بروز حادثه رانندگی است. پوشش‌های بیمه خودرو با‌توجه‌به درخواست بیمه‌گذار می‌تواند متفاوت باشند. بنابراین باتوجه‌به نیاز و بودجه خود، مناسب‌ترین و کامل‌ترین پوشش‌ها را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا