بیمه شخص ثالث

کامل‌ترین راهنمای وکالت تعویض پلاک خودرو + نکات کلیدی

در بسیاری از مواقع، وکالت تعویض پلاک مهم‌ترین مرحله در زمان خرید و فروش خودرو دست دوم و تعویض سند مالکیت است. فرآیند تعویض پلاک بعد از امضای قرارداد و با حضور دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده انجام می‌شود؛ اما معمولا برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، فروشنده وکالت تعویض پلاک خودرو را به خریدار اعطا می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن خریدار بتواند پلاک خودرو را تعویض کند. دادن وکالت تعویض پلاک باید و نبایدها و فرآیندهای پیچیده‌ای دارد که در این مطلب تمام جزئیات و نکات مهم و کلیدی آن را به شما توضیح خواهیم داد.

وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

همان طور که گفتیم، طبق قانون برای انجام فرآیند تعویض پلاک خودرو حضور هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک الزامی است؛ اما از آنجایی هماهنگ کردن یک روز و ساعت مشخص برای هر دو طرف کار دشواری است، معمولا فروشنده یک وکالت حقوقی به خریدارد اعطا می‌کند. از طریق این وکالت خریدار می‌تواند بدون حضور فروشنده، به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند و فرآیند انتقال پلاک که یکی از مراحل انتقال سند مالکیت خودرو است، با سرعت بیشتری ادامه دهد.

اهمیت وکالت تعویض پلاک در خرید و فروش خودرو

پلاک خودرو به عنوان شناسه هویتی آن شناخته می‌شود و سابقه جرائم و هرگونه تخلفات در سیستم پلیس راهنمایی و رانندگی با پلاک خودرو ثبت می‌شود. باتوجه‌به این که معمولا فرآیند تعویض پلاک بسیار زمانبر و طولانی است، بسیاری از افراد ممکن است در انجام این کار تعلل کنند. از این رو وکالت تعویض پلاک به شما کمک می‌کند که سریع‌تر فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهید و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. از طرف دیگر، انجام فرآیند تعویض پلاک باعث کاهش هزینه‌های ثبت معامله خودرو می‌شود.

قانون جدید وکالت تعویض پلاک خودرو

در حال حاضر فرآیند اعطای وکالت تعویض پلاک خودرو در چندسال اخیر تغییری نکرده و تا زمان نگارش این مطلب، قانون جدیدی در رابطه با وکالت تعویض پلاک خودرو اعلام نشده‌ است. براساس قانون فعلی، فروشندگان می‌توانند با تنظیم یک وکالت رسمی محضری، فرآیند انتقال پلاک را به خریدار واگذار نمایند.

مشکلات وکالت تعویض پلاک

معمولا وکالت تعویض پلاک خودرو مشکل خاصی به دنبال نخواهد داشت، اما باتوجه‌به این که در این وکالت‌، شما اختیار خود را به فرد دیگری واگذار می‌کنید، بهتر است برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی، موارد زیر را در هنگام تنظیم وکالت تعویض پلاک بدون مدت در نظر داشته باشید:

  • مشخصات هویتی، آدرس و تلفن طرفین را به صورت دقیق ثبت کنید؛
  • مشخصات خودرو مورد معامله را به صورت کامل درج کنید؛
  • هرگونه شروط و قیود و شروع فسخ و اسقاط کافه خیارات را ثبت کنید؛
  • وکالت تعویض پلاک توسط هر دو طرف و همچنین دو نفر شاهد امضا شود؛

مدت اعتبار وکالت تعویض پلاک

تعیین مدت زمان اعتبار وکالت تعویض پلاک کاملا بر عهده فروشنده است و فروشنده می‌تواند وکالت‌نامه تعویض پلاک را برای مدت زمان مشخصی تعیین کند و یا این وکالت‌نامه را به صورت نامحدود تنظیم کند.

وکالت تعویض پلاک بدون تاریخ

نکته مهم و قابل‌توجه در هنگام تنظیم وکالت تعویض پلاک بدون مدت، این است که در صورتی که بازه زمانی مشخصی برای انجام تعویض پلاک تعیین نشود، ممکن است خریدار تعویض پلاک را به تعویق بیندازد و در این حالت مشکلات متعددی برای فروشنده رخ دهد. به همین دلیل بهتر است حتما مدت زمان وکالت تعویض پلاک مشخص شود.

تعویض پلاک

مدارک مورد نیاز برای وکالت تعویض پلاک

به صورت کلی برای اعطای وکالت تعویض پلاک لازم است در هنگام مراجعه به دفتر اسناد رسمی، مدارک زیر را با خود همراه داشته باشید:

  • مدارک شناسایی خریدار و فروشنده؛
  • برگه سبز خودرو؛
  • برگه کمپانی یا برگه گمرک برای خودروهای وارداتی؛
  • آدرس، کد پستی و شماره تلفن فروشنده و خریدار؛
  • هرگونه بنچاق و اسناد خرید و فروش قبلی.

نکته مهم در هنگام تنظیم وکالت تعویض پلاک این است که حضور خریدار در دفتر اسناد رسمی برای تنظیم وکالت ضروری نیست.

وکالت تعویض پلاک با برگ سبز

برای سهولت در فرآیند تعویض پلاک، امکان تعویض پلاک با استفاده از برگ سبز هم وجود دارد. در این حالت خریدار با استفاده از برگ سبز پلاک خودرو را تعویض می‌کند و سپس خریدار و فروشنده با هم جهت تنظیم سند مالکیت به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند.

وکالت تعویض پلاک بدون قولنامه

ارائه اسناد و مدارک هویتی و مالکیتی در هنگام تنظیم وکالت تعویض پلاک لازم و ضروری است. در حال حاضر تنظیم وکالت تعویض پلاک بدون قولنامه ممکن نیست. در صورتی که به قولنامه دسترسی ندارید، لازم است حداقل یک سند مالکیتی معتبر را هنگام تنظیم وکالت‌نامه در دفتر اسناد رسمی به همراه داشته باشید.

نمونه متن وکالت تعویض پلاک ماشین

تمامی دفترداران اسناد رسمی می‌توانند متن وکالت تعویض پلاک ماشین را تنظیم کنند. در ادامه، جهت آشنایی شما نمونه متن وکالت تعویض پلاک خودرو را ارائه می‌کنیم.

مورد وکالت : مراجعه به نیروی انتظامی و ادارات راهنمایی و رانندگی و دوائر نقل و انتقال خودرو در نیروی انتظامی به منظور تعویض و فک پلاک موجود بر روی خودرو ………… مدل …………….. رنگ ……………. به شماره شاسی ………………………….. و شماره موتور ……………………. و شماره انتظامی ………………………. و انجام کلیه تشریفات قانونی از جمله ارائه خودرو و مدارک مربوط به آن جهت بازدید فنی و کارشناسی نیروی انتظامی و پرداخت حقوق و عوارض و هزینه‌های مربوطه و دادن هرگونه تعهد از سوی موکل در مراجع فوق‌الذکر نسبت به خودرو مذکور و عند الاقتضا اخذ پلاک فک شده و یا تحویل آن به انبار راهنمایی و رانندگی و اخذ هرگونه رسید و یا گواهی جهت تحویل به موکل با حق امضا ذیل کلیه اوراق و اسناد و مدارک و اداره راهنمایی و رانندگی و دوائر فوق‌الذکر و با حق تعویض و اخذ شناسنامه مالکیت خودرو فوق الذکر و اخذ هر نوع گواهی و مدارک صادره از طرف دوایر نقل و انتقال  خودرو درنیروی انتظامی و دادن رسید و تحویل آن  به موکل. همچنین موکل این وکالت‌نامه به وکیل اجازه و اختیار داد تا پلاک جدید را بنام خود یا هر شخص حقیق و یا حقوقی دیگر در خواست و بر روی خودو فوق نصب نماید.

حدود اختیارات : وکیل مرقوم در انجام مورد وکالت با حق توکیل به غیر دارای کلیه اختیارات تامه و لازمه قانونی از جانب موکل است و هرگونه عمل و اقدام و امضاء در زمینه مورد وکالت به‌منزله عمل و اقدام و امضا موکل محسوب و نافذ و معتبر و دارای آثار قانونی است.

این سند در دو برگ اوراق نیم برگی به‌شماره‌های ……………… و …………………… تنظیم  و مبلغ ……………… ریال بابت تنظیم سند و به‌موجب فیش شماره …………………. به بانک ملی ایران شعبه …………….. واریز و قبض رسید شماره ……………… صادر و تسلیم گردید.

به تاریخ     یک‌هزار و چهارصد و ………………             محل امضاء

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو در سال 1402

مبلغ هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو در حال حاضر و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ هزارتومان است. این مبلغ معمولا هر ۴ سال یک بار تغییر می‌کند و آخرین بار در سال ۱۳۹۹ تغییر کرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو تا سال ۱۴۰۳ همین میزان ۱۵۰ هزارتومان باقی بماند.

نحوه تمدید وکالت تعویض پلاک خودرو

همان طور که گفته شد، بهتر است وکالت تعویض پلاک دارای مدت زمان مشخص باشد. در صورتی که به هر علتی خریدار نتوانست در مهلت زمان مشخص‌شده تعویض پلاک را انجام دهد‌، می‌توانید وکالت تعویض پلاک خودرو را تمدید کنید. فرآیند تمدید وکالت تعویض پلاک مشابه همان فرآیند اولیه تنظیم وکالت است. همچنین هزینه تمدید وکالت تعویض پلاک هم معادل همان تنظیم وکالت اولیه و در سال ۱۴۰۲ در حدود ۱۵۰ هزار تومان است. در صورت اتمام مهلت وکالت و عدم تمدید وکالت تعویض پلاک، ممکن است خریدار با مشکلاتی مواجه شود.

ابطال وکالت تعویض پلاک چه شرایطی دارد؟

در مورد ابطال وکالت تعویض پلاک یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که وکالت تعویض پلاک بدون حق عزل وکیل، همان خریدار خودرو، بی‌فایده است؛ یعنی خریدار که به اصطلاح موکل خوانده می‌شود، می‌تواند در هر زمان این وکالت‌نامه را باطل کند. علاوه بر این، حالت دیگری که وکالت تعویض پلاک باطل می‌شود، فوت موکل است که موجب ابطال وکالت تعویض پلاک خودرو می‌شود.

استعلام وکالت تعویض پلاک چطور انجام می شود؟

برای استعلام وکالت تعویض پلاک خودرو می‌توانید از دو روش اقدام کنید.

روش اول، استعلام حضوری

در این روش می‌توانید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی که وکالت‌نامه در آنجا تنظیم شده است، نسبت به استعلام وکالت‌نامه مد نظر اقدام کنید.

روش دوم، استعلام آنلاین و غیرحضوری

از آن‌جایی که این روزها همه افراد دارای مشغله‌های فراوانی هستند، بهترین و آسان‌ترین روش استعلام وکالت تعویض پلاک به صورت آنلاین و غیرحضوری است. در این روش، کافی است با مراجعه به وب‌سایت ثبت من به آدرس https://my.ssaa.ir و وارد کردن شناسه سند و رمز تصدیق، اعتبار وکالت تعویض پلاک را بررسی کنید

شرایط بیمه شخص ثالث پس از تعویض پلاک خودرو

یکی از نگران‌های افراد در زمان انجام معاملات ماشین و تعویض پلاک خودرو، شرایط تخفیف‌های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه آنها است. پس بهتر است این نکته را بدانید که تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه شخص ثالث متعلق به مالک وسیله نقلیه یا همان صاحب پلاک آن است. بر اساس مقررات، مالکین وسایل نقلیه موتوری می‌توانند تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث پلاک قبلی خود را همزمان با انتقال مالکیت یا هر زمان پس از آن به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع انتقال دهند که متعلق به خود، همسر، والدین و یا اولاد بلاواسطه آنها باشد. بنابراین با تعویض پلاک خودرو و یا واگذاری پلاک‌های قدیمی، به هیچ عنوان سوابق بیمه‌ای و رانندگی مالک پلاک از بین نمی‌رود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا