اطلاعات بیمه ای

شکایت از پلاک خودرو و نحوه استعلام آن پیش از معامله ماشین

در بازار داغ خرید و فروش خودروهای دست‌دوم، باید حواستان خیلی جمع باشد. در واقع نمی‌توان از هرکسی خودرو خرید، چون ممکن است مشکلات مالی و حقوقی به‌همراه داشته باشد. در برخی موارد ممکن است فردی برای شکایت از پلاک خودرو اقدام کرده باشد که معامله می‌تواند دردسرساز شود. در این شرایط، قبل از واریز پول باید برای استعلام شکایت از پلاک ماشین اقدام کنید. این شکایت می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. باتوجه‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله از بلاگ ازکی به دلایل، نحوه و مراحل شکایت از پلاک ماشین می‌پردازیم.

شکایت از پلاک خودرو به چه معناست؟

شکایت از پلاک ماشین به این مفهوم است که راننده مرتکب تخلف یا جرمی شده است و فرد یا افرادی از آن خودرو شکایت کرده‌اند. شکایت از پلاک ماشین تنها زمانی مفهوم دارد که هویت راننده مشخص نباشد. در این شرایط، تنها اطلاعات در دسترس پلاک است و به همین دلیل ثبت شکایت روی پلاک خودرو انجام می‌شود.

شکایت از پلاک خودرو

دلایل شکایت از پلاک خودرو چیست؟

شکایت از پلاک خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. بنابراین در زمان خرید هر خودروی دست‌دومی باید ابتدا برای استعلام شکایت از پلاک ماشین اقدام شود. در کل می‌توان گفت که برای پلاک یک خودرو ممکن است بنا به دلیل زیر ثبت شکایت شود.

  • ارتکاب جرم؛
  • سرقتی بودن خودرو؛
  • تصادف منجر به فوت؛
  • فرار از صحنه تصادف؛
  • انجام قاچاق با خودرو؛
  • ایجاد مزاحمت برای افراد و فحاشی؛
  • تخلفات رانندگی خطرناک؛
  • عدم پرداخت عوارض شهرداری؛
  • پرداخت نکردن جرایم رانندگی بسیار سنگین.

در ادامه مطلب، عمده‌ترین دلایل شکایت از پلاک ماشین در ایران را ارائه نمودیم تا در مورد آن‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشید.

شکایت از پلاک خودرو در تصادف

متاسفانه در برخی موارد، راننده مقصر در تصادف رانندگی به دلیل ترس، نداشتن بیمه شخص ثالث، نداشتن بیمه بدنه یا نداشتن گواهینامه صحنه تصادف را ترک می‌کند. در این موارد، شاید مصدوم قبل از متواری شدن راننده مقصر هنوز زنده باشد و رساندن او به بیمارستان بتواند جانش را نجات دهد. همین سهل‌انگاری و ترس از عواقب تصادف، باعث شده تا آمار فوت در تصادفات رانندگی بیشتر شود، چون در بیشتر مواقع مصدوم به موقع به مراکز درمانی منتقل نمی‌شود.

شکایت از پلاک خودرو به دلیل فحاشی

یکی از مواردی که وصف کیفری دارد و افراد می‌توانند به دلیل انجام آن از راننده خودرو شکایت کنند، فحاشی است. بنابراین اگر راننده خودرویی به افراد (به‌خصوص خانم‌ها و کودکان) در اماکن عمومی فحاشی و توهین کرده باشد، بر اساس قانون مجازات اسلامی به مجازات حبس و یا شلاق محکوم خواهد شد.

شکایت از پلاک خودرو مزاحم

مزاحمت می‌تواند شامل مزاحمت برای سایر خودروها یا عابرین پیاده به خصوص خانم‌ها باشد. رانندگانی که به این کار مبادرت می‌کنند، موازین اخلاقی را زیر پا می‌گذارند و لازم است با آنها برخورد شود. در چنین شرایطی، بهترین کار شکایت از پلاک ماشین مزاحم خواهد بود.

باتوجه‌به اینکه مزاحمت علاوه‌بر جنبه عرفی جنبه قانونی هم دارد، ممکن است رفتارهای زیادی مزاحمت تلقی شود، اما به لحاظ قانونی امکان پیگیری و شکایت از راننده مزاحم فراهم نباشد. یکی از این موارد، بوق زدن ممتد راننده در خیابان است. شاید این موضوع آزاردهنده باشد و باعث مزاحمت شود اما به لحاظ عرفی قابل اغماض است.

برای شکایت از پلاک خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت از پلاک ماشین باید به دفاتر الکترونیک خدمات قضایی و سپس دادسرا مراجعه کنید. در این مراکز باید شماره پلاک خودرو و ادله کافی برای اثبات جرم را ارائه کنید تا ثبت شکایت انجام شود.

شکایت از پلاک ماشین

شکایت از پلاک خودرو چند روز طول می‌کشد؟

مدت زمان شکایت از پلاک ماشین بستگی به دفتر قضایی دارد که به آن مراجعه می‌شود. برخی از دفاتر قضایی پرونده‌های بسیاری دارد که این امر زمان رسیدگی به شکایت را طولانی‌تر خواهد کرد.

نحوه شکایت گذاشتن روی پلاک خودرو

برای شکایت گذاشتن روی پلاک خودرو، فرد شاکی باید از روش قانونی اقدام کند. اگر هویت راننده مشخص باشد، شاکی می‌تواند در دادسرا علیه او شکایت تنظیم کند. در صورت عدم شناسایی راننده، شاکی باید با در دست داشتن شماره پلاک به مقامات قضایی مراجعه کند. شکایت از پلاک خودرو در شورای حل اختلاف و اداره ثبت اسناد هم میسر است. تفاوت این دو روش ثبت شکایت، در مجازات راننده خواهد بود.

مراحل شکایت از پلاک خودرو

برای شکایت از پلاک ماشین باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و برای ثبت شکایت الکترونیک اقدام کنید. باتوجه‌به اینکه هویت راننده مشخص نیست، پس شکایت برای خودرو یا به عبارتی برای پلاک خودرو ثبت می‌شود. پس از ثبت شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده به دادسرا منتقل می‌شود و مراحل قانونی را طی خواهد کرد.

سامانه شکایت از پلاک خودرو

برای شکایت از پلاک ماشین، سامانه، سایت یا اپلکیشنی طراحی نشده است. بنابراین کسانی که مایل به ثبت شکایت از پلاک یک ماشین هستند، باید به صورت حضوری اقدام کنند. کافی است با در دست داشتن شماره پلاک خودرو و همین‌طور دلیل شکایت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در نزدیکی منزل خود مراجعه کنید و سپس فرایند شکایت از پلاک خودرو مزاحم، خودروی سرقتی یا خودروی متواری از صحنه تصادف را انجام دهید.

شکایت از پلا‌ک چه تاثیری در معامله خودرو دارد؟

اگر شکایتی روی پلاک یک خودرو ثبت شده باشد، خریدار برای تعویض پلاک دچار مشکل خواهد شد. در این شرایط، خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود. لازم به ذکر است، تا زمانی که شکایت قضایی رفع نشده باشد، خودروی مذکور در توقیف می‌ماند.

بدترین حالت این است که خریدار، معامله خودرو را به صورت وکالتی انجام دهد. در این شرایط تمامی مسئولیت‌ها بر عهده خریدار خواهد بود. معامله وکالتی خودرویی که شکایت از پلاک دارد، مشکلات قضایی فراوانی برای خریدار به وجود می‌آورد.

چگونه بفهمیم پلاک خودرو شکایت دارد؟

برای اطلاع از شکایتی بودن پلاک خودرو، باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و شماره پلاک را ارائه کنید. البته می‌توانید حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ هم مراجعه کنید. در این شرایط، امکان بررسی کامل وضعیت خودرو هم فراهم خواهد بود. بنابراین اگر فرصت دارید، روش مراجعه حضوری را انتخاب کنید.

شکایت از پلاک خودرو مزاحم

نحوه گرفتن استعلام شکایت از پلاک خودرو

در حال حاضر برای گرفتن استعلام شکایت از پلاک ماشین، می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید.

استعلام آنلاین شکایت از پلاک خودرو

برای استعلام شکایت از پلاک خودرو به صورت آنلاین نمی‌توان اقدام کرد. چون هنوز سامانه‌ای برای این کار راه‌اندازی نشده است. در مورد سایر امور مربوط به خودرو، مانند پلاک، تخلفات رانندگی، تصادفات، خلافی خودرو، نمره منفی گواهینامه و استعلام مدارک سازمانی می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام کنید. برای این کار کافی است وارد سایت پلیس راهور شوید.

استعلام شکایت از پلاک ماشین در دفاتر پلیس +۱۰

اگر مایل به استعلام شکایت از ماشین هستید، باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. وقتی به دفتر خدمات الکترونیک پلیس +۱۰ مراجعه کردید، شماره پلاک را به کارشناسان ارائه دهید تا از آخرین وضعیت خودروی موردنظرتان مطلع شوید. یکی از مزایای مراجعه حضوری به این مراکز امکان استعلام سایر موارد مانند خلافی و عوارض سالیانه است.

استعلام شکایت از پلاک ماشین در تماس با پلیس ۱۱۰

در صورتی که فرصت مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +۱۰ را ندارید، با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. زمانی‌ که برای استعلام شکایت از پلاک ماشین با پلیس ۱۱۰ تماس می‌گیرید، باید پلاک خودرو را اعلام کنید. کارشناسان با دسترسی به سامانه جامع می‌توانند به سرعت این موضوع را بررسی کنند. بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ نخواهد بود. باتوجه‌به اهمیت این موضوع در خرید و فروش خودرو و عواقب قانونی آن، حتما قبل از خرید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.

استعلام شکایت از پلاک خودرو با پیامک

در حال حاضر سامانه‌ پیامکی برای استعلام شکایت از پلاک ماشین راه‌اندازی نشده است.

شکایت از پلاک خودرو آنلاین

استعلام شکایت از پلاک ماشین قبل از انجام معامله

تمامی کسانی که قصد خرید خودروی دست‌دوم را دارند، باید علاوه‌بر خلافی، برای استعلام شکایت از پلاک خودرو هم اقدام کنند. اگر از خودروی موردنظر شکایت شده باشد، خریدار در زمان تعویض پلاک دچار مشکلات قضایی خواهد شد. بنابراین هرگز برای معامله وکالتی اقدام نکنید و قبل از خرید برای استعلام شکایت از پلاک ماشین و همین‌طور مدت اعتبار و سقف خسارات بیمه شخص ثالث اقدام کنید. این موارد منجر به خریدی امن خواهند شد و در نتیجه خریدار دچار ضرر مالی و مشکلات حقوقی نمی‌شود.

سوالات متداول

بهترین روش برای استعلام شکایت از پلاک ماشین چیست؟

با توجه به اینکه تاکنون سامانه آنلاینی برای استعلام شکایت از پلاک ماشین راه‌اندازی نشده است، بهترین روش مراجعه حضوری به دفاتر الکترونیک قضایی پلیس +۱۰ یا تماس با پلیس ۱۱۰ خواهد بود.

آیا امکان استعلام آنلاین شکایت از پلاک ماشین وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ سامانه، سایت یا اپلیکیشنی برای استعلام شکایت از پلاک ماشین راه‌اندازی نشده است.

آیا برای خرید خودرو باید استعلام شکایت از پلاک انجام داد؟

بله، انجام این کار ضروری است. در صورتی که معامله خودرو با شکایت از پلاک به صورت وکالتی انجام شود، مشکلات قضایی فراوانی برای خریدار به وجود می‌آید.

دلایل شکایت از پلاک ماشین چیست؟

ارتکاب جرم، سرقتی بودن خودرو، تصادف منجر به فوت، فرار از صحنه تصادف، انجام قاچاق با خودرو و ایجاد مزاحمت برای افراد و فحاشی از جمله دلایل شکایت از پلاک ماشین هستند.

شکایت از پلاک ماشین چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان لازم برای رسیدگی به شکایت از پلاک ماشین به تعداد پرونده‌های دفاتر قضایی بستگی دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا