بیمه خودرو

تشخیص رنگ خودرو؛ چطور رنگ شدگی ماشین را تشخیص دهیم؟

وقتی پای معامله ماشین دست‌ د‌وم وسط باشد، اطمنیان از سلامت و تصادفی نبودن ماشین خیلی مهم است. یکی از فاکتورهایی که به ما نشان می‌دهد، ماشینی که قرار است بخریم سالم است و به‌خوبی کار می‌کند، رنگ‌شدگی آن است. در هر تصادف اولین قسمتی که از ماشین آسیب می‌بیند، بدنه و رنگ آن است. پس کنترل رنگ ماشین می‌تواند اطلاعات کامل و خوبی درباره قطعات داخلی و فابریک بودن آن‌ها به ما بدهد. حتی برای خرید بیمه بدنه هم رنگ‌شدگی ماشین بررسی می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید ماشین کارکرده بخرید و نگران سلامت آن هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا به‌کمک تشخیص رنگ خودرو بتوانید تصمیم درستی درباره خریدتان بگیرید.

منظور از تشخیص رنگ خودرو چیست؟

بازار معامله ماشین دست دوم حسابی داغ است. طبیعی است که ماشین کارکرده رنگ شدگی و زدگی داشته باشد. این خوردگی‌ها از قیمت ماشین کم می‌کنند. ممکن است فروشنده ماشین را رنگ کرده باشد اما آن را از ما پنهان کند. به همین دلیل تشخیص رنگ خودرو اهمیت دارد. البته این رنگ شدگی‌ها هنگام بیمه کردن ماشین هم در نظر گرفته می‌شوند. تشخیص رنگ‌ ماشین مشخص می‌کند که آیا آن ماشین، رنگ فابریک کارخانه را دارد یا دوباره رنگ شده است!

در کارشناسی رنگ ماشین چه مواردی بررسی می شود؟

در کارشناسی رنگ، بدنه ماشین به دقت بررسی می‌شود تا تصادف نداشته باشد. همچنین کارشناس تشخیص رنگ خودرو قطعات دست دوم، قطعات تعویضی، آسیب دیدگی‌های شاسی، دستکوب بودن شماره سریال خودرو، صافکاری‌های بدنه و برش‌های اتاق خودرو را هم کنترل می‌کند. از همه مهم‌تر این که در تشخیص رنگ ماشین، اصالت خودرو (تطابق شماره شاسی و شماره نوشته شده روی کارت ماشین) هم چک می‌شود.

چرا تشخیص و کارشناسی رنگ خودرو مهم است؟

سلامت رنگ هر ماشین به‌نوعی نشان‌دهنده سلامت آن ماشین است. درواقع بررسی و تشخیص رنگ ماشین به ما می‌گوید که آن ماشین چقدر دچار آسیب‌دیدگی و خسارت شده است. پس درواقع رنگ ماشین و سلامت ماشین ارتباط مستقیمی با همدیگر دارند. یعنی اگر می‌خواهیم یک ماشین دست‌دوم بخریم، به ما کمک می‌کند تا از سلامت آن مطمئن شویم و در آینده درگیر هزینه‌های اضافی تعمیر و تهیه قطعات نشویم.

مهمتر از همه اینکه رنگ شدن ماشین می‌تواند باعث کاهش ارزش نهایی ماشین شود. البته با داشتن بیمه بدنه تا حد زیادی خیالتان بابت افت قیمت ماشین راحت می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که بیمه بدنه خسارت افت قیمت را می‌دهد یا نه؟ مطلب «آیا بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می‌کند؟» را بخوانید

معمولا دلیل رنگ‌شدگی ماشین ضربه خوردگی  مثلا در تصادف‌ها یا برای ترمیم آفتاب سوختگی است. البته تمام رنگ‌شدگی‌ها دلیلی برای وجود آسیب و ایراد در ماشین نیستند. مثلا فروشنده یا مالک قبلی ماشین خودش رنگ ماشین را عوض کرده است.

روش‌های تشخیص رنگ ماشین کدامند؟

امروزه برای تشخیص رنگ ماشین از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود، اما همچنان راه‌های تشخیص رنگ خودرو با تکنیک‌های ساده چشم و دست هم به‌خوبی کار می‌کنند.

به‌طور کلی با ۴ روش می‌توان رنگ‌شدگی ماشین را تشخیص داد:

  • به‌صورت چشمی
  • با دست کشیدن بر روی بدنه
  • با استفاده از آهنربا
  • با استفاده از دستگاه دیجیتال تشخیص رنگ

روش‌های-تشخیص-رنگ-ماشین

نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم

تشخیص رنگ ماشین با چشم، هنوز هم یکی از سریع‌ترین و دم‌دست‌ترین راه‌ها برای فهمیدن رنگ‌شدگی ماشین است. هرچند شاید با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته برای این کار، روش چشمی چندان قاقل اطمینان نباشد. با این کار کارشناسان خبره با استفاده از راه‌های زیر به‌خوبی می‌توانند رنگ‌شدگی ماشین را تشخیص بدهند.

بررسی تفاوت رنگ قسمت‌های مختلف بدنه ماشین

اگر ماشینی به هردلیلی نیاز به رنگ‌شدن داشته باشد، معمولا فقط قسمت آسیب‌دیده ترمیم و دوباره رنگ می‌شود. یعنی برای رنگ‌کاری قسمت‌های سالم را می‌پوشانند. از طرف دیگر، در کارخانه‌ها از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که ترکیبی از رنگ‌های کدهای مختلف هستند. پس تقریبا همشه رنگی که بعدا به دلیل تصادف یا خوردگی به ماشین زه می‌شود با رنگ فابریک کارخانه فرق می‌کند. درست است که نقاشان و صافکاران ماشین این روزها بسیار ماهر شد‌ه‌اند، اما هنوز هم تفاوت رنگ کارخانه و رنگ صافکاری از چشم کارشناسان تشخیص رنگ باتجربه دور نمی‌ماند.

حتی اگر با تلفن همراه خود از بخش‌های مختلف ماشین عکس بگیرید. کاملا شفافیت رنگ بخش‌های رنگ‌شده و فابریک کارخانه در عکس مشخص می‌شود.

بررسی لبه‌های کاپوت، صندوق و درها

همچنین از روی موم لبه‌ها هم رنگ‌شدگی ماشین مشحص می‌شود. چون خود کارخانه این لبه‌ها را موک‌کشی می‌کند. آن هم با یک نوع موم خاص. اگر ماشینی به تعمیر و رنگ‌شدن نیاز داشته باشد، معمولا باید این موم‌کشی‌های فابریک کنده شوند. البته بعضی از تعمیرکارها بعد از پایان کار دوباره این قسمت‌ها را موم‌کشی می‌کنند. منتها کارشناس کاربلد به‌راحتی تفاوت موم کارخانه و موم تعمیرگاه را متوجه می‌شود.

بررسی دقیق گلگیر

با بررسی پیچ و مهره‌های کاپوت، گلگیر و … هم می‌توان رنگ‌شدگی ماشین را فهمید. چون موقع رنگ کردن ماشین، بعضی از این قسمت‌ها باز و دوباره روی ماشین نصب می‌شوند. بنابراین وجود نشانه‌هایی از آچارکشی روی پیچ و مهره‌ها می‌تواند دلیلی برای رنگ‌شدگی ماشین باشد.

پاشیدگی رنگ در جاهای مشکوک

گفتیم که برای نقاشی ماشین، معمولا قسمت‌های سالم را می‌پوشانند و فقط قسمت آسیب‌دیده را رنگ می‌کنند. ممکن است حین کار مقداری رنگ روی قسمت‌های پوشانده‌شده هم پاشیده شود. مثلا لبه دالخلی کاپوت‌ها و درب‌ها. اگر می‌خواهید خیالتان بابت رنگ ماشینی که می‌خواهید بخرید راحت باشد. همیشه کاپوت را بالا بزنید و درب‌ها را باز کنید. روی لبه داخلی کاپوت و درب‌ها و حتی سیم‌های روی آن‌ها و لبه داخلی دستگیره‌ها را خوب نگاه کنید که اثری از پاشیدگی رنگ و بتونه‌کاری نداشته باشند.

تشخیص کیلر روی بدنه

معمولا بیشتر نقاشان ماشین برای صیقلی کردن سطح رنگ‌شده از کیلر استفاده می‌کنند. کلیری که نقاشان برای این کار استفاده می‌کند از نظر بافت و کیفیت با کلیر فابریک کارخانه فرق می‌کند. مثلا کلیرهایی که نقاشان به‌کار می‌برند، نامنظم و چهارخانه‌ای و شطرنجی دیده می‌شوند و بخش‌های مات و صیقلی بدنه را کاملا نشان می‌دهند. اما کلیر کارخانه بافتی کاملا منظم و شش ضلعی به رنگ بدنه ماشین می‌دهد.

 پوست پرتقالی رنگ بدنه

گاهی‌وقت‌ها نقاش مهارت و دقت کافی برای رنگ‌ کردن ماشین را ندارد. برای همین هم بعد از رنگ کردن یا در زمان خشک‌شدن، گردوغبار یا اشیای ریز به بدنه ماشین می‌چسبند. در چنین حالتی به‌اصطلاح می‌گوید رنگ ماشین نقطه‌نقطه یا پوست پرتقالی شده است. بنابراین پوست پرتقالی هم نشانه‌ای دیگر است که می‌گوید ماشین رنگ شده است.

 پریدگی یا پوسته شدن رنگ

کارخانه‌ها از رنگ‌های بسیار با کیفیت برای رنگ فابریک ماشین‌ها استفاده می‌‌کنند. این رنگ‌ها به راحتی پوسته پوسته نمی‌شوند. اگر بدنه ماشینی رنگ‌پریدگی یا رنگ پوسته پوسته داشت، می‌توانید با تقریب خوبی بگویید که رنگ آن قسمت اصل نیست. یعنی ماشین رنگ‌شده است.

 انعکاس تصاویر

اگر تصویر خودتان را در بدنه ماشین به‌صورت موج‌دار دیدید، یعنی آن بدنه رنگ‌شده است. در بدنه‌های ماشین با رنگ فابریک تصاویر صاف و یکنواخت هستند. برای تشخیص رنگ با انعکاس تصویر معمولا با زاویه مایل، در حدود ۱۶۰ درجه، قسمت‌های مختلف بدنه را بررسی می‌کنند.

اثر سنباده

برای اینکه نقاشی ماشین خوب و تمیز دربایید، معمولا اول قسمت‌های آسیب‌دیده را صافکاری و بعد سنباده‌کشی می‌‌کنند. سنباده‌کشی باعث می‌شود که خطوط هاشورمانندی روی قسمت‌های رنگ‌شده به‌وجود بیاید که با چشم هم دیده می‌شود. بهتر است برای کنترل این مورد حتماً گلگیرها و لبه‌ها را بررسی کنید.

حتما هم می‌دانید که بیمه بدنه ماشین یک پوشش مخصوص برای خط‌وخش و میخ‌کشی دارد. اگر می‌خواهید با چک‌لیست کامل دریافت خسارت بیمه بدنه آشنا شوید حتما مقاله «چک لیست کامل دریافت خسارت بیمه بدنه + مدارک لازم» را بخوانید.

دستگاه-تشخیص-رنگ خودرو

تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه چگونه است؟

برای تشخیص رنگ ماشین با دست‌کشیدن روی بدنه حتما به یک کارشناس خبره نیاز دارید. اما خودتان هم می‌توانید دور ماشین بچرخید و با نوک انگشتانتان روی سطح بدنه دست بکشید. اگر ماشینی رنگ نشده باشد دارای صیقلی و صاف است. اگر در قسمتی از بدنه حالت زبری، برآمدگی یا ناهمواری و یک‌نواخت نبودن زیر دست‌تان احساس کردید، این یعنی آن قسمت‌ها رنگ‌شده‌اند.

همچنین می‌توانید کیفیت و بافت رنگ را هم با نوک انگشتان خود بررسی کنید. اگر برای نقاشی و رنگ از سنباده استفاده شده باشد زبری بافت سنباده را متوجه می‌شوید. با توجه به چیزهایی که درباره تفاوت رنگ فابریک و نقاشی گفتیم حتی می‌توایند ارجینال نبودن رنگ کارخانه و حالت پوست پرتقالی بدنه ماشین را هم با دست تشخیص بدهید.

تشخیص رنگ خودرو با آهنربا

برای این کار می‌توانید از آهنرباهای مخصوص تشخیص رنگ‌شدگی ماشین استفاده کنید. هرچند با یک آهنربای ساده هم می‌توانید رنگ‌شدگی ماشین را تشخیص بدهید. کافی‌ست تا آهنربا را روی قسمت‌های مختلف بدنه ماشین جابه‌جا کنید. اگر در قسمتی جاذبه آهنربا کمتر شد یعنی انجا ضخامت رنگ زیاد است و رنگ آن فابریک نیست. به‌طور کلی بدنه ماشین از جنس آهن و فولاد ساخته می‌شود و با رنگ فابریک کارخانه به‌رحتی آهنربا را جذب می‌کنند.

تشخیص رنگ ماشین با استفاده از ابزارهای کارشناسی

امن‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای تشخیص رنگ ماشین، استفاده از ابزارهای تشخیص رنگ خودرو است.

جدیدترین دستگاه تشخیص رنگ خودرو

چندین دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال وجود دارد. این دستگاه‌ها تراکم و ضخامت رنگ بخش‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند. بهترین دستگاه تشخیص رنگ خودرو می‌تواند کوچکترین تفاوت ضخامت رنگ در بخش‌‌های مختلف ماشین را با دقت بالایی تشخیص بدهد. به‌طور کلی اگر ضخامت رنگ از حدود ۴.۷ بالاتر برود، یعنی ماشین رنگ شده است.

هزینه کارشناسی رنگ خودرو چقدر است؟

معمولا هزینه تشخیص رنگ ماشین برای هر نوع و مدل ماشین (پراید، پژو و …) متفاوت است. درواقع برند ماشین، مدل و تیپ آن می‌تواند هزینه تشخیص رنگ را بالا و پایین کند. با توجه به اینکه خرید یک ماشین رنگ‌شده می‌تواند بعدا هزینه‌های تعمیرات زیادی روی دست شما بگذارد، بهتر است خیلی نگران هزینه تشخیص رنگ ماشین نباشید. چون یک‌بار هزینه می‌کنید و یک ماشین امن و سالم می‌خرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا