بیمه موتورسیکلت

جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت چقدر است؟

در کشور بیشتر از 12 میلیون موتورسیکلت وجود دارد و حدود 12 درصد ترددهای روزانه در خیابان‌ها هم توسط موتورسیکلت انجام می‌شود. اما از این ۱۲ میلیون موتورسیکلت فقط برای حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه، بیمه‌نامه صادر شده است. یعنی بیش از 10 میلیون موتورسیکلت در کشور بدون بیمه هستند که تقریبا می‌شود حدود 90 درصد موتورسیکلت‌های موجود. متاسفانه خیلی از راننده‌ها فقط همان بار اول موتورشان را بیمه کرده‌اند و دیگر بیمه‌نامه موتورسیکلت‌شان تمدید نشده است. این درحالی است که آمارها می‌گوید موتورسیکلت‌ها بالاترین نرخ را در تصادف دارند. قانون هم برای همین بیمه شخص ثالث را برای موتورسیکلت‌ها هم اجباری کرده است. اگر شما هم برای فرار از ترافیک خیابان‌های شهر از موتورسیکلت استفاده می‌کنید، اما هنوز موتورتان را بیمه نکرده‌اید یا تمدید بیمه‌نامه ثالث‌ش را پشت گوش انداخته‌اید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید، زیرا جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت قابل توجه است.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟

قانون بیمه شخص ثالث را برای همه ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها اجباری کرده است. فرقی نمی‌کند موتورسیکلت شما چه نوع و مدلی است، اگر می‌خواهید از آن برای تردد در خیابان‌های شهر استفاده کنید، حتما باید بیمه‌نامه معتبر بیمه شخص ثالث داشته باشید. اگر بیمه موتورسیکلت‌تان را تمدید نکنید، برای هر روزی که موتور شما بیمه ثالث ندارد مبلغی جریمه برایتان ثبت می‌شود. حتی اگر موتورسیکلت‌تان در پارکینگ خانه استراحت می‌کند هم حتما باید در زمان مقرر بیمه‌نامه ثالث‌ش را تمدید کنید. وگرنه وقتی مجبور می‌شوید یا نیاز دارید که بیمه‌نامه موتور بخرید، علاوه بر حق بیمه باید مبلغی هم جریمه دیرکرد پرداخت کنید.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث موتور

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، فقط ثبت جریمه دیرکرد برای راننده نیست. اگر بدون بیمه با موتور رانندگی کنید، پلیس هم شما را جریمه‌های سنگین می‌کند. حتی می‌تواند موتورسیکلت شما را توقیف کند. خودتان بهتر می‌دانید که دردسر ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ پلیس چقدر زیاد است. تازه مجبور می‌شوید تمام خلافی موتور سیکلت را تسویه کنید و هزینه پارکینگ و عوارض شهرداری هم بپردازید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌ شود؟

جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت در شرایط زیر به حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اضافه می‌شود. نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه ثالث برای موتورسیکلت هم به این صورت است که برای حداکثر 365 روز یعنی یک‌سال محاسبه می‌شود. یعنی اگر بیشتر از یک سال است که بیمه موتورتان را تمدید نکرده‌اید و حتی دو سال از تاریخ آخرین بیمه‌نامه آن می‌گذرد، برای شما فقط جریمه دیرکرد یک سال محاسبه می‌شود. یعنی عملا مابقی مدتی که تمدید بیمه موتور را پشت گوش انداخته‌اید، بخشیده می‌شود. اما اصلا به این فکر نکنید پس حالا بیمه موتورم را برای دو سال تمدید نمی‌کنم. یادتان باشد که موتور بدون بیمه ثالث سر از پارکینگ پلیس درمی‌آورد!

نکته مهم دیگر اینکه میزان جریمه دیرکرد بیمه موتور شما هیچ تاثیری بر تخفیف‌های عدم خسارت بیمه‌نامه‌تان ندارد. یعنی اگر جریمه دیرکرد به شما تعلق بگیرد، این مبلغ از تخفیف‌‌های عدم خسارت‌تان کسر نمی‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال 1400 چقدر است؟

درست مثل حق بیمه، مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث هم برای هر نوع و مدل موتوری متفاوت است. به‌طور کلی جریمه دیرکرد روزانه برای موتورسیکلت‌ها در سال ۱۴۰۰ براساس جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع موتور          مبلغ روزانه جریمه ( تومان)

 

موتورسیکلت گازی 1318
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1610
موتورسیکلت دنده‌ای دو سیلندر 1768
موتورسیکلت سه‌چرخ 1902

یعنی برای یک موتورسیکلت مدل بنلی 150 یا هوندا CDI مبلغ 427هزار تومان جریمه بابت یک‌سال ثبت می‌شود. اگر هم که بیشتر از یک سال از آخرین زمان بیمه‌نامه قبلی گذشته باشد باز هم همین مبلغ به‌عنوان جریمه دیرکرد به حق بیمه شخص ثالث موتور مذکور اضافه می‌شود. نرخ پایه حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت (با پوشش‌ مالی 16 میلیون تومان) برای سال 1400 نیز مبلغی بین  500 هزار تا 600 هزار تومان است. می‌بنید که عملا با تمدید نکردن به‌موقع بیمه ثالث موتورسیکلت باید تقریبا برابر با یک بیمه‌نامه یک‌ساله جریمه دیرکرد پرداخت کنیم! تازه استرس توقیف توسط پلیس و تصادف و … هم بکشیم. پس اصلا منطقی نیست که حواسمان به تاریخ تمدید بیمه‌ ثالث موتورمان نباشد.

منظور از بخشودگی جریمه بیمه موتور چیست؟

معمولا هر سال در ماه‌های خاصی (بیشتر میانه تابستان و زمستان) برای یک بازه زمانی مشحص طرح‌های ویژه‌ای برای بخشودگی جریمه بیمه موتور از سوی سازمان بیمه مرکزی اعلام می‌شود. خبر خوب اینکه این بخشودگی‌ها شامل موتورهایی که در پارکینگ پلیس توقیف هستند هم می‌شود. یعنی در این بازه‌های زمانی برای ترخیص موتور باید فقط طبق تعرفه‌ها حق بیمه را پرداخت کنید و یک بیمه ثالث بخرید.

فراموش نکنید که شرکت‌های بیمه حق بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه موتورسیکلت را ندارند. طرح‌های بخشودگی فقط باید از سوی سازمان بیمه مرکزی اعلام شود.

بهترین زمان تمدید بیمه موتورسیکلت

برای اینکه جریمه دیرکرد بیمه موتور شامل حال ما نشود، باید حواسمان به تاریخ تمام شدن بیمه آن باشد. بهتر است همیشه یک هفته مانده به تاریخ پایان بیمه‌نامه، کارهای تمدید آن را انجام بدهیم. می‌توانیم از ابزارهای یادآوری روی گوشی‌های موبایل استفاده کنیم تا تاریخ تمدید بیمه‌نامه موتورمان را به ما یادآوری کنند. اگر هم از ازکی بیمه موتور بخریم که یک هفته قبل پیامکی یادآوری تمدید بیمه موتور برایمان ارسال می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا