بیمه موتورسیکلت

نکات موتورسواری که حتماً باید بدانید!


به‌عنوان یک موتورسوار مسئولیت‌پذیر اهمیت زیادی دارد که تجهیرات موردنیاز را داشته و از مهم‌ترین نکات ایمنی موتورسواری آگاه باشید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موتورسواران این است که چطور برانند تا تصادف نکنند. به همین خاطر در این مطلب مهم‌ترین نکات موتورسواری را بررسی کرده‌ایم.

فهرست مطالب

۱۰ نکته ابتدایی موتورسواری برای تازه‌کارها

ایمنی مهم‌ترین اصلی است که همه موتورسوارها باید به آن پایبند باشند. رعایت‌کردن نکات ایمنی به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های گران‌قیمت تعمیرات و پزشکی اجتناب کنید. در این قسمت ۱۰ مورد از مهم‌ترین نکاتی را که باید به‌عنوان یک موتورسوار تازه‌کار رعایت کنید، بررسی کرده‌ایم.

۱. به آموزشگاه‌های موتورسواری بروید

با شرکت در این کلاس‌ها می‌توانید نکات موتورسواری را به شکلی کاربردی و امن یاد بگیرید. با گذراندن یک دوره آموزشی مهارت‌های لازم برای راندن موتورسیکلت را به دست می‌آورید و یاد می‌گیرید که باید چه اقداماتی در موقعیت‌های غیرمنتظره انجام دهید. 

۲. آب‌ و‌ هوا را چک کنید

بیشتر حوادث موتورسواری در آب‌ و هوای بد اتفاق می‌افتد. باران شدید، برف و جاده‌های یخ‌زده می‌تواند برای شما دردسرساز شود. اگر هوای نامساعدی پیش‌رو دارید، بهتر است که روز دیگری را برای موتورسواری انتخاب کنید.

نکات ایمنی موتورسواری

۳. از تجهیزات مناسب استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکات موتورسواری این است که از تجهیزات موردنیاز این‌کار استفاده کنید. این وسایل شامل مواردی مثل کلاه ایمنی، عینک، دستکش و … می‌شود که در ادامه مطلب آنها را بررسی خواهیم کرد.

۴. قبل از هر سواری موتورسیکلت خود را بررسی کنید

با بررسی‌کردن چراغ‌های جلو، عقب و راهنما، ترمزها، روغن، فشار باد لاستیک، آینه‌ها، فرمان و بوق موتور، یک سواری مطمئن داشته باشید.

۵. قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید

بسیاری از تصادف‌ها به‌خاطر سرعت بیش‌از‌اندازه و بی‌توجهی به قوانین اتفاق می‌افتد. کلیشه‌ای و ابتدایی به نظر می‌رسد اما رعایت اصول راهنمایی و رانندگی، محدودیت سرعت و توجه به علائم جاده‌ها مهم‌ترین نکته موتورسواری ایمن است. 

۶. راننده‌ها باید شما را ببینند

اینکه سایر رانندگان جاده شما را نبینند، ریسک موتورسواری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این مسئله از نقاط کور راننده‌ها اجتناب کنید. لباس‌های روشن بپوشید و همیشه از چراغ‌های راهنما و دست خود (برای نشان‌دادن مسیر حرکت‌تان) استفاده کنید.

۷. مراقب خطرات جاده باشید

شن و ماسه، برآمدگی‌ و چاله‌های جاده می‌توانند تعادل شما را حین موتورسواری بر هم بزند. یکی از مهم‌ترین نکات موتورسواری برای فرد تازه‌کار این است که همیشه در جاده‌هایی براند که آسفالت مناسبی دارد.

۸. فاصله خود را حفظ کنید

دست‌کم به اندازه ۴ ثانیه از وسیله‌نقلیه مقابل خود فاصله داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید در شرایط اضطراری به‌موفع توقف کرده یا مسیر خود را به سمتی که امنیت بیشتری دارد، تغییر دهید.

۹. یک جعبه کمک‌های اولیه داشته باشید

جعبه کمک‌های اولیه در صورت تصادف و آسیب‌دیدگی به کارتان خواهد آمد. این جعبه باید شامل موارد زیر باشد:

  • دستمال‌های ضدعفونی‌کننده؛
  • باند؛
  • الکل؛
  • بتادین؛
  • گاز استریل؛
  • چسب.

۱۰. موتورسیکلت خود را بیمه کنید

موتور سیکلت مانند سایر وسایل نقلیه در معرض خطر تصادف است. با بیمه‌ موتور و همچنین بیمه بدنه موتور سیکلت خود می‌توانید برای جبران خسارت‌هایی که هنگام بروز حوادث مختلف متحمل می‌شوید، از شرکت‌های بیمه کمک بگیرید.، برای موتورسیکلت هم مانند خودرو می‌توانید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خریداری کنید.

مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای موتورسواری

با استفاده از ابزار مناسب می‌توانید با خیال راحت و امنیت بیشتر موتورسواری کنید. در این قسمت مهم‌ترین لوازم موتورسواری را فهرست نموده و ضرورت هر کدام را با هم بررسی می‌کنیم.

 کلاه ایمنی

اولین چیزی که برای موتورسواری نیاز دارید، کلاه ایمنی است. شما باید طبق مدل سواری خود، آب‌ و هوا و سطح جاده، بهترین کلاه ایمنی را انتخاب کنید. ایمن‌ترین کلاه‌ها، کلاه‌های تمام‌رخ (Full Face) است که پوشش زیادی در اطراف سر و گردن دارند. برخی از کلاه‌ها هم با افزایش جریان هوا به درد موتورسواری در مناطق گرم‌تر می‌خورند.

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی باید هنگام موتورسواری کلاه بگذارید. استفاده از این وسیله مزایایی هم دارد؛ مثلاً بسیاری از کلاه‌های ایمنی بلندگو و قابلیت اتصال به بلوتوث دارد. شما با این کلاه‌ها می‌توانید در طول موتورسواری به تماس‌‌های تلفنی پاسخ دهید، موسیقی بگذارید و حتی از برنامه‌های مسیریابی استفاده کنید.

مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای موتورسواری

۲. دستکش چرمی

یکی دیگر از وسایل مهم موتورسواری، دستکش چرمی است. درصورت تصادف این دستکش‌ها از دست‌های شما محافظت می‌کند. بیشتر آنها ضدآب است. همچنین باعث می‌شود که دست‌هایتان به‌خاطر قرارگرفتن در معرض باد آسیب نبیند. می‌توانید دستکش‌هایی پیدا کنید که شما را را در ۳ ماه تابستان خنک نگه می‌دارد. به‌طور کلی بهتر است دستکش‌هایی انتخاب کنید که ویژگی‌هایی مثل تسمه‌های قابل‌تنظیم و پوشش‌ ضدآب داشته باشد.

دستکش چرمی یکی از وسایل مهم موتورسواری

۳. ژاکت

حتی اگر هوا خیلی گرم است، اهمیت زیادی دارد که ژاکت مخصوص موتورسواری بپوشید. شاید پوشیدن این لباس ایمنی دمای بدن شما را افزایش دهد و باعث شود که عرق کنید، اما در صورت بروز حادثه یا تصادف شدید به‌خاطر استفاده از آن از خودتان تشکر می‌کنید! ژاکت موتورسواری می‌تواند جنس‌های مختلفی داشته باشد؛ بنابراین هنگام خرید آب‌ و هوا را در نظر بگیرید. می‌توانید برای تابستان ژاکت‌های پارچه‌ای مشبک تهیه کنید. درحالی‌که در آب‌ و هوای سردتر بهتر است که ژاکت شما از مواد ضخیم‌تری مثل چرم تهیه شده باشد.

۴. شلوار

لطفاً با شلوارک موتورسواری نکنید و شلوار مخصوص بپوشید! بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پوشیدن شلوار جین ساده کافی است، اما اگر تصادف کنید و چند متری روی آسفالت کشیده شوید، این جنس نمی‌تواند از شما محافظت کند!

هنگام انتخاب شلوار مناسب برای موتورسیکلت‌سواری «امنیت» و «محافظت» را اولویت خود قرار دهید. شلوار شما باید با مواد محکم و بادوام‌تری ساخته شده و ساختار مقاومی در برابر ساییدگی داشته باشد. ۳ مورد از محبوب‌ترین شلوارهای موتورسواری عبارتند از:

  • جین:
    شلوارهای جین مخصوص موتورسواری دارای زره زانو و باسن هستند و به‌خاطر داشتن کولار داخلی در برابر سایش مقاوم است. اگر می‌خواهید که با موتور در شهر گشت بزنید، این شلوارها به کارتان خواهد آمد.
  • مشبک:
    این شلوارها با داشتن پانل‌های مشبک بزرگ، جریان هوا را افزایش می‌دهد؛ بنابراین برای موتورسواری در هوای گرم مناسب است. توجه کنید که شلوار مشبک دوام خیلی زیادی ندارد و بهتر است که هنگام پوشیدن آن سرعت خود را کم کنید.
  • چرم:
    بیشتر کسانی که به‌صورت حرفه‌ای و در پیست‌های ورزشی موتورسواری می‌کنند، شلوار چرمی می‌پوشند. این شلوارها بسیار بادوام و گرم است. 

۵. بوت ساق‌بلند

بوت‌های مخصوص موتورسواری از مچ و ساق پای شما در برابر خاک، سنگ و تماس ناخواسته با لوله‌های داغ اگزوز محافظت می‌کند. داشتن یک جفت چکمه موتورسواری سبک که در برابر ضربه و سایش مقاوم باشد، برای هر موتورسواری ضروری است.

۶. عینک موتورسواری

اگر کلاه ایمنی شما تمام‌رخ نیست، حتماً یک جفت عینک مخصوص موتورسواری تهیه کنید. این عینک‌ها دید شما به جاده و محیط اطرافتان را افزایش می‌دهد. همچنین علاوه بر آسان‌کردن تشخیص خطر از چشمانتان در برابر اشعه UV خورشید، باد، گردوغبار و … محافظت می‌کند.

۷. ردیاب (GPS)

ردیاب (GPS) وسیله‌ای است که می‌توانید روی موتورسیکلت خود نصب کنید تا درصورت سرقت یا گم‌شدن موتور، پیداکردن آن راحت باشد. 

۸. جعبه‌ابزار

یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای موتورسواری جعبه‌ابزار است. باید در این جعبه لوازمی داشته باشید که برای تعمیرات ناگهانی موتورسیکلت به دردتان بخورد؛ مثلاً انبردست، پیچ‌گوشتی و آچار قابل‌تنظیم.

۹. کیف

با داشتن کیف مخصوص موتور می‌توانید ابزارها، کیف کمک‌های اولیه و مواردی از این قبیل را همراه خود حمل کنید.

تفاوت موتورسواری در شهر و جاده

موتورسواری در جاده تفاوت زیادی با موتورسواری در یک شهر شلوغ دارد. شما در یک بزرگ‌راه با سرعت بیشتری حرکت می‌کنید و لازم نیست که مطابق با نکات موتورسواری در شهر پیش بروید. جالب است بدانید که با وجود تمام خطرات بزرگراه‌ها همچنان این جاده‌ها برای موتورها ایمن‌تر از شهرهای شلوغ است. 

خطوط رفت‌وبرگشت جاده‌ها از یکدیگر جدا است که احتمال تصادف از رو‌به‌رو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به‌علاوه عریض‌تربودن جاده‌ها باعث می‌شود که فضای بیشتری برای حرکت داشته باشید. در مقابل قوانین موتورسواری در جاده‌ها سخت‌گیرانه‌تر از شهر است. مثلاً شاید در شهر پلیس شما را به‌خاطر نداشتن کلاه ایمنی جریمه نکند، اما مطمئن باشید که در جاده‌ها جریمه خواهید شد! 

تفاوت موتورسواری در شهر و جاده

نکات موتورسواری؛ رانندگی در شرایط لغزندگی جاده 

چگونه می‌توانیم در جاده‌های لغزنده موتورسواری کنیم و از امنیت خود مطمئن باشیم؟ هنگام بارندگی و لیزبودن جاده‌ها خطر تصادف و بروز حوادث غیرمنتظره چند برابر می‌شود؛ بااین‌حال شما می‌توانید با رعایت نکات موتورسواری با این وضعیت مقابله کنید. توجه به این نکات به شما کمک می‌کند تا برای یک سفر جاده‌ای در فصل‌های بارانی آماده باشید.

بررسی فشار و چسبندگی لاستیک‌ها

به کنترل وضعیت تایرهای خود قبل از موتورسواری عادت کنید! چه در جاده‌های لغزنده و چه در سراشیبی، همیشه فشار باد لاستیک را چک کنید. لاستیک شما باید برای کنترل بهتر در جاده‌های لغزنده آج‌های کافی داشته باشد. یک لاستیک صاف احتمال سرخوردن را افزایش می‌دهد.

رعایت محدودیت سرعت

هرقدر هم که موتورسواری با سرعت زیاد برای شما هیجان‌انگیز است، هرگز در جاده‌های لغزنده یا شیب‌دار ریسک نکنید! با رعایت محدودیت سرعت اعمال‌شده، کنترل بهتری بر موتورسیکلت خود خواهید داشت. همچنین سرعت خود را به‌‌صورت ناگهانی کم نکنید.

مراقبت از زنجیر موتور

در فصل‌های بارانی عمر زنجیر موتور کم می‌شود. اهمیت زیادی دارد که آن را به‌طور مرتب روغن‌کاری کنید تا شل نشود و برای موتورسواری در جاده‌های لغزنده ایمن باشد.

دقت و احتیاط موقع ترمزکردن

یکی از چالش‌برانگیزترین نکات موتورسواری در جاده‌های لغزنده ترمزگرفتن است. اهمیت زیادی دارد که تکنیک‌های ترمزکردن را یاد بگیرید و به آنها مسلط شوید. قبل از سواری در یک روز بارانی، ABS موتورسیکلت خود را بررسی کنید. این سیستم از قفل‌شدن چرخ‌ها حین ترمزگرفتن ناگهانی جلوگیری می‌کند. همچنین با تنظیم فشار سیال ترمز چسبندگی چرخ‌ها را حفظ می‌کند تا موتور شما از جاده منحرف نشود.

نکات موتورسواری در شب

تاریکی باعث می‌شود که رانندگان دید کمتری به جاده داشته باشند. شما به‌عنوان یک موتورسوار باید با احتیاط بیشتری برانید تا احتمال بروز حوادث ناگهانی را تا حد زیادی کاهش دهید.

کاری کنید که همه موتورسیکلت شما را ببینند

یکی از مهم‌ترین نکات موتورسواری در شب این است که رانندگان دیگر بتوانند شما و موتورتان را ببینند. برای این‌کار می‌توانید:

  • لباس‌هایی بپوشید که پنل‌های بازتابنده دارد؛
  • روی موتورسیکلت خود از نوارچسب‌های بازتابنده استفاده کنید؛
  • با صدای بلند اگزوز حضور خود را به سایر رانندگان جاده اعلام کنید.

دید خود را افزایش دهید

دید شما هم به اندازه سایر رانندگان اهمیت دارد. برای اینکه شب‌ها بهتر ببینید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • چراغ‌های جلوی موتور مهم‌ترین منبع دید شما هنگام سواری در تاریکی است که با گذشت زمان کدر و خراشیده می‌شود. حتی یک لایه نازک گرد و غبار هم می‌تواند نور چراغ‌ها را کاهش دهد؛ بنابراین آنها را به‌صورت مرتب بررسی کنید. اگر این چراغ‌ها خراب یا کم‌نور شده‌ است، تعمیر یا تعویض آنها را پشت گوش نیندازید و در‌صورت امکان چراغ‌های یدکی همراهتان داشته باشید؛
  • عینک یا قسمت جلویی کلاه ایمنی تمام‌رخ خود را با دستمال میکروفایبر و پاک‌کننده مخصوص تمیز کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند تا با پاک‌کردن گرد‌ و غبار و لکه‌های عینک دید بهتری در شب داشته باشید؛
  • از عینک‌هایی که رنگ تیره دارد، استفاده نکنید. می‌توانید کلاه‌ها یا عینک‌های فتوکرومیک بگیرید که با سطوح نور، تنظیم می‌شود.

از رفتارهای پرخطر اجتناب کنید

موتورسواری در شب به‌اندازه کافی خطرناک است. پس لطفاً سرعت خود را کم کنید و بااحتیاط برانید! زمانی که جاده‌ها تاریک است، بیشتر از همیشه دقت کنید. 

فاصله خود را افزایش دهید

هنگام رانندگی در شب بیشتر از همیشه از وسایل نقلیه مقابل خود فاصله بگیرید. این‌کار به شما کمک می‌کند که آمادگی و وقت بیشتری برای جلوگیری از حوادث ناگهانی داشته باشید.

آماده باشید

اگر این اولین‌بار است که می‌خواهید در شب موتورسواری کنید، ابتدا باید کمی تجربه به دست بیاورید. سعی کنید که یک شب در اطراف محله خود و در جاده‌های آشنا برانید. با این روش می‌توانید خطرات احتمالی را بشناسید و نکات موتورسواری در شب را تمرین کنید. 

نکات موتورسواری؛ قبل از شروع رانندگی

قبل از موتورسواری وضعیت و عملکرد موتور خود را بررسی کنید. با برطرف‌نکردن نقص‌های موتورسیکلت، خود و اطرافیانتان را در معرض خطر قرار خواهید داد. برای کنترل موتور قبل از شروع رانندگی می‌توانید از چک‌لیست زیر استفاده کنید:

  • فشار و وضعیت تایر؛
  • ترمزها، کلاچ و دریچه گاز موتور؛
  • بنزین؛
  • روغن موتور؛
  • چراغ‌ها.

نکات موتورسواری؛ قبل از شروع رانندگی

نکات موتورسواری؛ هنگام رانندگی

همه موتورسوارها می‌توانند مهارت‌های خود را تقویت کنند. یادگیری ترفندها و نکات موتورسواری با تمرین به دست می‌آید. در این قسمت برخی از تکنیک‌هایی را که هم به درد تازه‌کاران و هم به درد حرفه‌ای‌ها می‌خورند، بررسی می‌کنیم.

تکنیک ۲ انگشت

برای کنترل موتورسیکلت خود (مخصوصاً در جاده‌های چالش‌برانگیزتر)، دو انگشت‌تان را روی کلاچ بگذارید. با انجام این‌کار هر دو دست شما محکم دستگیره‌های موتور را گرفته‌اند و در عین حال روی ترمز هم تسلط دارید. اگرچه این‌کار در ابتدا سخت به نظر می‌رسد، با کمی صبر و تمرین می‌توانید آن را به عادت خود تبدیل کنید.

نکات موتورسواری؛ تکنیک دو انگشت

نشستن نزدیک باک بنزین

این تکنیک بیشتر برای موتورسیکلت‌های اسپرت‌تر کاربرد دارد؛ بااین‌‌حال اگر تا حد امکان نزدیک به باک بنزین بنشینید، بهتر می‌توانید تعادل موتور را موقع ترمزکردن، سرعت‌گرفتن یا پیچیدن حفظ کنید.

چشم‌انداز

نترسید و راحت باشید! به جایی نگاه کنید که باید بروید نه به جایی که الان هستید. اگر مدام اطراف خود را بپایید که مبادا به چیزی برخورد کنید، احتمالاً تصادف می‌کنید! کنترل موتورسیکلت در دست شماست. به دوردست نگاه کنید و پیش بروید.

نکات موتورسواری؛ بعد از وقوع حادثه

به‌محض اینکه متوجه شدید که دارید تصادف می‌کنید، دسته موتور را رها کنید و تا لحظه آخر به آن نچسبید. تا حد امکان سعی کنید که به پشت زمین بخورید و با دستانتان از سر خود محافظت کنید. موتورسوارانی که با سرعت زیاد غلت می‌خورند، آسیب بیشتری می‌بینند؛ پس همیشه با سرعت معقولی برانید.

همیشه ایمنی خود را در اولویت قرار دهید. از صحنه حادثه عکس و فیلم بگیرید و اگر می‌توانید موتورسیکلت خود را از جاده دور کنید. اگر آسیب دیده‌اید، این‌کار می‌تواند صدمات شما را بدتر کند؛ پس لحظه‌ای وقت بگذارید و وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید. کلاهتان را روی سرتان نگه دارید و ببینید که آیا می‌توانید حرکت کنید یا نه. اگر کس دیگری سوار موتور بود یا با یک نفر تصادف کرده‌اید، وضعیت آنها را بررسی کنید و برای صدمات جدی با ۱۱۵ تماس بگیرید.

با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید. گزارشی که توسط پلیس رد می‌شود، برای پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه اهمیت دارد. اطلاعات تماس، بیمه، آدرس و شماره‌تلفن خود را با سایر طرفین تصادف به اشتراک بگذارید.

موتورسواری ایمنی داشته باید

با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و نکات ایمنی موتورسواری می‌توانید با خیال راحت‌تر و امنیت بیشتری سوار موتورسیکلت خود شوید. ضرورت استفاده از تجهیزات استاندارد را دست‌کم نگیرید و حتماً موتورتان را بیمه کنید.

سؤالات متداول

  • آیا می‌توانم بعد از تصادف دوباره سوار موتورسیکلت شوم؟
    جواب این سؤال به شرایط فیزیکی و سطح راحتی شما بستگی دارد. اگر کسی در تصادف آسیب ندیده است و شما هم مضطرب نیستید، می‌توانید این‌کار را انجام دهید.
  • آیا باید برای موتورسواری گواهینامه بگیرم؟
    بله. راندن موتور بدون داشتن گواهینامه آن خلاف قانون است. همچنین برای خرید بیمه موتورسیکلت باید گواهینامه داشته باشید.
  • چگونه در یک موتورسواری طولانی راحت باشیم؟
    موتور خود را متناسب با استایل و سبک سواری خود تنظیم کنید. لباس مناسب بپوشید. به‌اندازه کافی آب بنوشید و در طول مسیر چند بار استراحت کنید.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا