بیمه شخص ثالث

آیا امکان تغییر شرکت بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است و همه افراد باید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث جبران می‌کندبگیرند. این بیمه‌نامه خساراتی (جانی یا مالی) را که در طی یک حادثه رانندگی به افراد ثالث وارد شده است. شرکت‌های مختلفی بیمه‌نامه شخص ثالث را به بیمه‌گذاران ارائه می‌کنند. با بررسی شرایط هر کدام و بسته به اولویت‌ها و خواسته‌های خود می‌توانید با یکی از شرکت‌ها قرارداد ببندید. گاهی شرایطی پیش می‌آید که تغییر شرکت بیمه شخص ثالث ضرورت پیدا می‌کند. در چنین مواقعی، لازم است که با مقررات انجام این‌ کار و مراحل آن آشنا باشید.

آیا امکان تغییر شرکت بیمه وجود دارد؟

بله. تغییر شرکت بیمه شخص ثالث مانند هر بیمه‌ دیگری امکان‌پذیر است. البته خوشبختانه برخلاف بیمه‌نامه‌های دیگر (مثلاً بیمه تکمیلی)، تخفیف‌ها، مزایا و امتیازات بیمه شخص ثالث را در صورت عوض‌کردن شرکت از دست نمی‌دهید. برای انتقال بیمه‌نامه باید مقررات مربوط به این‌ کار را با دقت مطالعه و قبل از خرید بیمه شخص ثالث هزینه‌ها و شرایط شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

چرا شرکت بیمه‌ای که از آن بیمه شخص ثالث خریده‌ایم را تغییر می‌دهیم؟

تغییر شرکت بیمه شخص ثالثبیمه‌گذاران برای عوض‌کردن شرکت بیمه شخص ثالث خود دلایل مختلفی دارند. در برخی مواقع، کیفیت خدمات و پاسخگویی شرکت به گونه‌ای است که نیازهای افراد را در زمان وقوع حادثه و برای جبران خسارات برآورده نمی‌کند. همچنین، تعداد کم مراکز و نمایندگی‌های شرکت بیمه می‌تواند بسیاری از افراد را به فکر تغییر شرکت بیمه شخص ثالث بیندازد.

سایر مواردی که می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد عبارت است از:

  • ناراضی‌بودن بیمه‌گذار از نحوه پرداخت خسارت شرکت؛
  • ناراضی‌بودن بیمه‌گذار از هزینه تعیین‌شده برای خسارت؛
  • قوانین سخت‌گیرانه برای جبران خسارت؛
  • حق بیمه زیاد.

با تغییر شرکت بیمه، تخفیف‌های بیمه شخص ثالث از بین می‌رود؟

خیر. چند سالی است که بیمه شخص ثالث به‌جای خودرومحور بودن، راننده‌محور شده است؛ یعنی افراد با عوض‌کردن شرکت بیمه شخص ثالث تخفیف‌های خود را از دست نمی‌دهند. این سوابق فقط متعلق به بیمه‌گذار است و در صورت فروش خودرو، امکان انتقال آن‌ به مالک جدید وجود ندارد (مگر اینکه مالک از بستگان درجه اول بیمه‌گذار باشد).

در ادامه، این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث در زمان خرید خودرو 

از سال ۱۳۹۹ قانون جدیدی تصویب شد که انتقال تخفیف بیمه ثالث به مالکان جدید را غیرقانونی کرد. در حال حاضر حتی اگر فرد یک خودروی صفر بخرد، نمی‌تواند تخفیف بیمه ثالث را به خودروی جدید خود منتقل کند؛ بلکه باید تا زمان تمدید بیمه‌نامه صبر کند تا تخفیف‌ عدم خسارت بر قیمت بیمه‌نامه او اعمال شود. البته اگر خودروی قدیمی بیمه‌گذار در رده خودروهای اسقاطی باشد، می‌تواند تخفیف بیمه ثالث را به خودروی جدید خود انتقال دهد. برای این‌ کار باید مدارک زیر را به شرکت بیمه ارائه کند:

  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث؛
  • مدارک خودرو؛
  • مدارک شناسایی؛
  • سند خودروی جدید؛
  • پیوست فسخ بیمه‌نامه قبلی.

درصورتی‌که کاربری خودروی جدید تغییر نکرده و کارکرده باشد هم می‌توان تخفیف‌های بیمه‌نامه را انتقال داد. همچنین اگر بیمه‌گذار خودروی بیمه‌شده را به بستگان درجه یک خود بفروشد، می‌تواند تخفیف‌های عدم خسارت را به مالک جدید منتقل کند.

آیا عدم انتقال بیمه شخص ثالث باعث ایجاد مشکل می‌شود؟

خیر. اگر بیمه شخص ثالث هنگام فروش خودرو به مالک جدید انتقال داده نشود، مشکلی برای پرداخت خسارت پیش نمی‌آید. در واقع اگر مشخصات خودرو در بیمه‌نامه و کارت ماشین یکسان باشد، مالک جدید (نامش در سند خودرو ثبت شده است) می‌تواند خسارت حوادث را از شرکت بیمه دریافت کند.

بهترین شرکت بیمه برای خرید بیمه شخص ثالث چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین شرکت بیمه برای خرید بیمه شخص ثالث چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر شرکت بیمه شخص ثالث این است که بیمه‌گذار قبل از عقد قرارداد و خرید بیمه‌نامه، شرایط و قوانین شرکت را بررسی نمی‌کند. پس به جزئیات توجه کنید!

توان‌گری مالی شرکت چقدر است؟ خسارت را تا چه میزان پوشش می‌دهد و چگونه آن را پرداخت می‌کند؟ چند شعبه دارد؟ آیا می‌توان به‌‌صورت الکترونیکی هم از خدمات آن استفاده کرد؟ تا چه اندازه پاسخگو است؟ آیا قیمت منصفانه‌ای دارد؟ حق بیمه تعیین‌شده آن به جیب شما می‌خورد؟ چقدر تخفیف دارد؟ آیا همه‌چیز را با جزئیات و به‌صورت شفاف، در قرارداد شرح داده است؟

با پاسخ‌دادن به این موارد، خواندن نظرات مشتریان شرکت و بررسی مزایا و معایب آن، می‌توانید شرایط شرکت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و بیمه شخص ثالث را از شرکتی بخرید که با شرایط و خواسته‌های شما مطابقت دارد.

برای تغییر شرکت بیمه چه مدارکی لازم است؟

همان‌ طور که شرایط شرکت‌های مختلف برای ارائه بیمه‌نامه با هم متفاوت است، مدارک موردنیاز آن‌ها با هم فرق می‌کند؛ بنابراین، حتماً هنگام ثبت‌نام و اقدام برای تغییر شرکت بیمه شخص ثالث، لیست مدارک لازم شرکت را بررسی کنید. البته برخی از این اسناد در بسیاری از شرکت‌های بیمه مشترک است.

مهم‌ترین مدارک عبارت است از:

  • مدارک مربوط به خودرو (کارت، برگ سبز و …)؛
  • مدارک مربوط به راننده (گواهینامه، مدارک شناسایی و …)؛
  • بیمه‌نامه فعلی؛
  • فرم درخواست تغییر شرکت بیمه.

تمدید بیمه شخص ثالث با ازکی

اگر حادثه‌ای رخ دهد و اعتبار بیمه‌نامه شما تمام شده باشد، شرکت بیمه خسارت‌های واردشده را پرداخت نمی‌کند. تمدید بیمه‌ شخص ثالث مانند خرید آن الزامی است؛ به‌طوری‌که اگر این‌کار را به‌موقع انجام ندهید، باید هزینه‌ای را به عنوان «جریمه دیرکرد» پرداخت کنید! همچنین، برای خرید و فروش خودروی خود به مشکل برمی‌خورید.

بهتر است که چند روز قبل از پایان اعتبار بیمه‌نامه برای تمدید آن اقدام کنید. در این صورت اگر مشکلی در روند آن رخ داد، برای پیداکردن راه‌حل وقت داشته باشید. دقت کنید که با انجام این‌کار، روزهای باقی‌مانده از بین نمی‌رود و بیمه‌نامه جدید، پس از منقضی‌شدن بیمه قبلی فعال می‌شود. برای تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث، می‌توانید از ازکی کمک بگیرید.

جمع‌بندی

گاهی بیمه‌گذاران به دلایلی مانند ضعف شرکت در ارائه خدمات و پاسخگویی، نحوه پرداخت خسارت و حق بیمه زیاد، به فکر تغییر شرکت بیمه شخص ثالث می‌افتند. خوشبختانه محدودیتی برای انجام این‌ کار وجود ندارد و شما می‌توانید پس از بررسی و مقایسه شرایط شرکت‌های مختلف، بهترین بیمه‌نامه را خریداری کنید. همچنین در صورت اسقاط‌شدن خودروی قبلی و خرید خودروی جدید، عوض‌کردن شرکت بیمه یا فروش خودرو به بستگان درجه یک خود، می‌توانید تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث را انتقال دهید.

سوالات متداول

  • چه مواردی در تعیین مبلغ جریمه دیرکرد تأثیرگذار است؟
    جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد روزهای تاخیر و نوع خودروی بیمه‌شده تعیین می‌شود.
  • چگونه می‌توان بیمه‌نامه شخص ثالث را خریداری کرد؟
    شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ازکی و کمک‌گرفتن از مشاوران ما، شرایط شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و پس از انتخاب یک گزینه مناسب، مراحل خرید بیمه‌ را به‌صورت آنلاین پیش ببرید.
  • آیا می‌توانیم تخفیف بیمه ثالث خودروی شخصی را به تاکسی منتقل کنیم؟
    خیر. یکی از مهم‌ترین شرط‌های انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث، این است که کاربری دو خودرو یکسان باشد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا