بیمه شخص ثالث

5 سوال همیشگی مالکان خودرو درباره بیمه‌ شخص ثالث

آنچه در این بخش به آن پرداختیم 5 مورد از سوالات متداول بیمه‌ شخص ثالث است که پاسخ به آن مزایای بیمه‌ ثالث را برای ما روشن می‌کند. علاوه بر این به شما کمک خواهد کرد تا با حقوق خود به‌عنوان بیمه‌گذار آشنایی بیشتری پیدا کنید.

1- در تصادفات زنجیره‌ای چه کسی مسئول جبران خسارت است؟

از مهم‌ترین سوالات متداول بیمه‌ ثالث سوال مربوط به تصادفات زنجیره‌ای است. تصادف زنجیره‌ای را می‌توان در دو حالت بررسی کرد:

«حالتی که خودروها در حالت ایستاده هستند (مثلا پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند) و خودروی دیگر با سرعت به آن‌ها برخورد می‌کند»

در این حالت خودروای که به دیگر خودروها برخورد کرده مقصر حادثه است. خسارت خودروهای آسیب‌دیده از محل بیمه‌ ثالث خودروی مقصر پرداخت خواهد شد.

«حالتی که خودروها در حال حرکت هستند و یک خودرو با سرعت از پشت به خودروهای جلویی برخورد می‌کند»

اگر خودروهایی که به‌هم برخورد کردند فاصله‌ی قانونی را نسبت به خودروی جلویی رعایت نکرده باشند، هر خودرو نسبت به خودروی جلویی مقصر است. درنتیجه خسارت خودروی جلویی از محل بیمه‌ ثالث خودروی عقبیِ مقصر پرداخت خواهد شد.

بیمه‌ی شخص ثالث

2- شرکت بیمه چه مسئولیتی در برابر عابر پیاده‌ی مقصر دارد؟

از رایج‌ترین سوالات متداول بیمه‌ شخص ثالث می‌توان به موضوع تصادف با عابر پیاده اشاره کرد. تصادف با عابر پیاده را می‌توان در دوحالت بررسی کرد:

«حالتی که راننده در حادثه تقصیر داشته است.»

در این حالت راننده به نسبت تقصیر خود باید خسارت را جبران کند. در نتیجه شرکت بیمه متعهد می‌شود به‌جای بیمه‌گذار (راننده‌ی‌مقصر) خسارت را به شخص ثالث پرداخت کند. اگر راننده‌ مقصر بیمه‌ ثالث نداشته باشد، صندوق خسارات بدنی خسارت شخص ثالث را پرداخت خواهد کرد. اما به علت نداشتن بیمه‌نامه‌ی ثالث، خسارت پرداخت‌شده از راننده‌ قابل بازیافت خواهد بود.

«حالتی که راننده در حادثه تقصیر نداشته است.»

این حالت زمانی رخ می‌دهد که عابر پیاده مقررات مربوط به عابران را رعایت نکرده است. اما راننده‌ی خودرو باوجود رعایت کلیه‌ی قوانین قادر به کنترل وسیله‌ی نقلیه نبوده و نتوانسته از بروز حادثه جلوگیری کند. در این حالت راننده در برابر خسارت شخص ثالث مسئولیتی ندارد. اما عابر آسیب‌دیده یا ورثه‌ی او (در صورت فوت عابر) می‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند. میزان دیه و سایر شرایط استفاده از بیمه توسط مراجع قانونی ذی‌صلاح مشخص می‌شود. چنان‌چه راننده‌ی خودرو بیمه‌ شخص ثالث نداشته باشد خسارت عابر پیاده توسط صندوق خسارات بدنی پرداخت می‌شود. اما برعکس مورد بالا از راننده‌ی خودرو قابل بازیافت نیست.

3- اگر تعداد سرنشینان زیان‌دیده در خودروی مقصر، بیش از حد مجاز باشد خسارت به چه شکل پرداخت خواهد شد؟

تعداد سرنشینان مجاز خودرو داخل کارت ماشین قید می‌شود. منظور از ظرفیت غیر مجاز سرنشینان تعدادی یش از ظرفیت مقرر در کارت ماشین است.

تعهد شرکت بیمه در برابر سرنشینان داخل خودروی مقصر حادثه، برابر است با حاصل‌ضرب ظرفیت مجاز وسیله‌ی نقلیه در سقف تعهدات بدنی. به‌طورمثال اگر ظرفیت قانونی خودروای چهار نفر باشد، سقف تعهدات شرکت بیمه در برابر زیان‌دیدگان داخل خودرو 1,232,000,000 (1,232,000,000=4×308,000,000)  می‌باشد.

در نتیجه در حادثه‌ای که تعداد سرنشینان خودروی مقصر بیش از ظرفیت مجاز بوده و میزان خسارت از سقف تعهد شرکت بیمه بیش‌تر باشد خسارت سرنشینان زیان‌دیده به طور کامل پرداخت نمی‌شود. بلکه مبلغ خسارت مورد تعهد شرکت بیمه به نسبت خسارت واردشده به هر يك از زيان‌ديدگان، بين آنان تقسیم می‌گردد. باقی‌مانده‌ی خسارت که توسط شرکت بیمه پرداخت نشده توسط صندوق خسارت بدنی پرداخت خواهد شد. اما صندوق خسارت بدنی می‌تواند مبلغ پرداخت‌شده را از راننده‌ی مقصر دریافت کند.

4- اگرحین تعلیم رانندگی، تعلیم‌گیرنده باعث ایجاد حادثه و خسارت به شخص ثالث شود، چه کسی مسئول جبران خسارت است؟

یکی از سوالات متداول بیمه‌ ثالث این است که اگر حین تعلیم رانندگی تعلیم‌گیرنده باعث ایجاد تصادف شود، شرکت بیمه تعهدی در برابر شخص ثالث آسیب‌دیده دارد یا خیر؟

اگر شخصی در حین آموزش رانندگی با خودرو یا شخص ثالثی تصادف کند، مشروط به این که تحت تعلیم آموزشگاه رانندگی معتبر با مجوز قانونی باشد، نباید نگران خسارت ایجادشده باشد. این خسارت از محل بیمه‌ ثالث خودروای که تعلیم‌گیرنده راننده‌ی آن بوده، پرداخت خواهد شد. شرکت بیمه حق ندارد از آموزشگاه رانندگی، تعلیم دهنده یا تعلیم‌گیرنده هزینه‌ی پرداخت شده به ثالث را دریافت کند.

بیمه نامه‌ی شخص ثالث

5- آیا بیمه‌ شخص ثالث خسارت ناشی از برخورد و تصادف با حیوانات را پرداخت می‌کند؟

از جمله سوالات متداول بیمه‌ ثالث این است که پوشش مالی این بیمه‌نامه شامل حیوانات متعلق به اشخاص ثالث هم می‌شود یا نه.

اگر راننده‌ی خودرو با حیوانی تصادف کند و موجب مرگ آن حیوان شود، خسارت وارد شده از بیمه‌ ثالث راننده تا سقف پوشش مالی بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد. اگر حیوان حلال‌گوشت باشد، مثل گاو و گوسفند، خسارت بر اساس وزن گوشت آن حیوان پرداخت می‌شود. درباره‌ی حیواناتی که حلال‌گوشت نیستند و مالک مشخص دارند، مثل سگ قلاده دار،  خسارت بر اساس ارزشی که کارشناس بیمه برای آن حیوان مشخص می‌کند پرداخت می‌شود. درباره‌ی حیوانات ولگرد که مالک مشخصی ندارند، قانون جریمه‌ی خاصی را برای راننده‌ی ضارب لحاظ نکرده و نمی‌توان راننده را به‌خاطر تصادف با این حیوانات جریمه کرد.

نمایش بیشتر

18 دیدگاه

  1. درمورد تصادف ماشین با عابر که ماشین رفته ولی شماره ان را داریم وبدلیل اینکه نه پلیس امده ونه راهنمایی مجبورشدیم خودمان بدلیل مشکلات مالی بعداز دوروز به بیمارستان برویم وبعداز بیمارستان شکایت کردیم ولی درپرونده پزشکی تصادف ذکر نشده وذکرشده برخورد جسم سخت وازبیمه سلامت استفاده. کردیم چون ازاد هزینه بالا بود والان راهنمایی رانندگی میگوید باید درپرونده تصادف ذکر شود آیا میتوانم از بیمارستان پرونده را عوض کنند چون
    خود کارمندان نظرپرسیدیم چه کنیم وآنها گفتند مشکلی نیست راهنمایی کنید

      1. سلام بایدازمحل حادثه وتصادف از دوربین های مداربسته اطراف فیلمی به عنوان مدرک ارائه به دادگاه وراهنمایی ورانندگی شود یا از ماشین متواری شده که شماره پلاک ان را برداشته اید شکایت کنید که اینهم باتوجه به وضعیت پرونده وشواهد موجود پیگیری میشود امیدوارم مشکلتان حل شود

  2. سلام بنده با حرکت دنده عقب در کوچه به دیوار برخورد کردم و ماشینم خسارت زیادی دیده،
    امکان استفاده از بیمه شخص ثالث را دارم یا نه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و وقت بخیر.
      چون شما خودتون مقصر بودید نمیتونید خسارتی از بیمه ثالث بگیرید. اما اگه ماشین شما بیمه بدنه داره، میتونید از این طریق اقدام کنید.

    2. با سلام . وقتی شما با اجسام ثابت تصادف میکنید و در واقع خودتان مقصر هستید . برای جبران خسارت خودروی خودتان باید از محل بیمه بدنه خودروی خودتان اقدام کنید . و از طریق بیمه شخص ثالث این خسارت قابل پرداخت نیست .

  3. با سلام
    من پراید داشتم دادم برای خودروهای فرسوده و چهار سال تخفیفش موند و اون لحظه من پول نداشتم ماشین بخرم و الان تیبا خریدم ولی دو سال فاصله افتاده بین ماشین قبلیم و ماشینی که خریدم، رفتم دفتر بیمه رازی قبول نکرد تخفیف بیمه ماشین قبلیمو بذار روی ماشین جدیدم گفت ما تا یک سال فاصله را بیشتر قبول نمی کنیم!
    آیا راهی هست تخفیف ماشین قبلیمو زنده کنم؟ کسی راهی بلده؟ اگه می‌شه راهنمایی کنید. ممنون

    1. سلام و وقت بخیر.
      دوست عزیز قانونش همون یک ساله که بهتون گفتن و در نهایت شرکت بیمه تعیین کننده ست. متاسفانه راه دیگه ای وجود نداره

  4. با سلام بنده 2سال بیش تصادف کردم بنده بامتور بودم و ماشین براثر تخلف بامن تصادف کرد.بعد جن وقت دیه من ک تقریبا9ملیون بود ب حسابم واریز شد ولی از اون 9ملیون مبلغ 400هزارتمن حدود 2سال ک تو کارتمه و نه برداشته میشه ن میشه ازش استفاده کرد.من ای جریان و تو بانک پیگیری کردم گفتن از طرف بیمه این مبلغ قفل شده.خواستم ببینم جریان این 400هزارتمن چیه ک ن میشه برداشت کرد ن از حسابم برداشته میشه و اصلا ایا بیمه ایران همچین حقی داره ک این مبلغ رو ک دیه من بوده قفل کنه:ممنون میشم هر چ زودتر باسخ بدید

    1. با سلام وقت بخیر
      با توجه به این که این مسئله به سیستم مالی شرکت بیمه شما مربوطه اگر از طریق شرکت بیمه پیگیری کنید بهتر راهنماییتون می‌کنند.

  5. با سلام اگر در حادثه ای موتور سیکلت با ماشین سواری تصادف کند و راننده سیکلت مقصر باشد و بیمه هم نداشته باشد از دنیا برود و بستگانی هم نداشته باشد جبران خسارت سواری را چه کسی میدهد؟

  6. سلام خسته نباشید
    اگر در حادثه ای خودرو پراید از پشت به ساینا بزند و ساینا به موتور سیکلت کنار. جاده برخورد کند و مقصر پراید شناخته شود برای گرفتن بیمه بدنه از پراید باید هر دو خودرو و موتور در اداره بیمه حضور داشته باشند تا خسارت داده شود؟
    چون راننده موتور میگه من موتورم رو نمیارم و متاسفانه قصد اذیت داره….

    1. سلام ممنون از شما.
      اگه کروکی و گزارش پلیس دارید نیازی به حضور ماشین آسیب دیده نیست. ضمنا این خسارت از بیمه شخص ثالث پرداخت میشه نه بیمه بدنه

  7. سلام وقت بخیر
    ممکنه بابت موضوع زیر راهنمایی بفرمایید :
    ۱۲ اسفند ۹۹ تصادف کردم و به دو خودرو پراید و پیکانتو زدم
    کارشناس محک خسارت آقای خیری تشریف اوردن و چهار و نهصد بابت پیکانتو ( که خسارت واقعی طبق فاکتور ۲۴ میلیون شد ) و دو تومن بابت پراید خسارت براورد کردند
    بعد از گذشت ۱۰ روز پیگیر شدیم دیدم کارشناس محک خسارت هنوز عکس ها رو برای تکمیل پرونده آپلود نکردند و با کلی پیگیری اینکار رو انجام دادند
    بعد از تکمیل شدن پرونده محک خسارت پرونده رو فرستادند بیمه امید ( بیمه شخص ثالث بنده هست )
    بیمه امید گفتند از ۲۰ اسفند پرداخت ندارند و ایشالا بعد از عید
    بعد از عید کل مبلغ خسارت رو ( در مجموع ۶.۹۰۰ میلیون ) بحساب پیکانتو ریختند و برای پراید چیزی پرداخت نکردند
    این کار باعث شد تا هم پراید خسارت دریافت نکند
    هم بیمه بدنه پیکانتو خسارت رو بدلیل اینکه پیکانتو اظهار کرده بود خسارت دریافتی ۴.۹۰۰ خواهد بود ولی ۶.۹۰۰ واریز کردند ، پرداخت نکند
    علاوه بر این کارشناس محک خسارت بعد از کلی ایجاد تاخیر در نوشتن گزارش ، متن گزارش رو خلاف اونچه که به ما اعلام کردند بنویسند و در گزارش اعلام کردند که درب صندوق عقب پیکانتو تعویض میگردد درصورتی که طبق اعلام خودشون به ما و خسارت کمی که دیده بود با صافکاری درست شد و عکس ها هم موجود میباشد .
    ولی بدلیل گزارش اشتباه بیمه بدنه پیکانتو داغی درب صندوق عقب رو میخواهد و چون صافکاری شده به تصادف مشکوک شده و خسارت نمیدهد
    در کل هم شیطنت و سهل انگاری کارسناس محک خسارت از یک سو و اشتباه بیمه امید ازسوی دیگر باعث شده همه چیز بهم بریزه
    ممکنه بفرمایید اقدام بنده درقبال این اشتباهات چگونه باید باشه و اینکه به کجا شکایت کنم

    1. سلام دوست عزیز
      کارشناس شما از جانب شرکت بیمه امید بودند؟ اگر اینطور هست باید از طریق شرکت بیمه امید پیگیری کنین و درخواست بررسی موضوع رو مطرح کنین.

  8. با سلام من در برج ۸ سال ۱۳۹۹ پژو پارس مدل ۹۶ خریدم و برگ سبز همون تاریخ گرفتم اما بیمه چون تا برج ۴ سال ۱۴۰۰ وقت داشت به نامم نزدم با قانون جدید ایا تخفیف به بیمه جدید تعلق میگیره؟ من قبلا ماشین نداشتم و همچنین بیمه

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه طبق قانون جدید تخفیف به شما تعلق نمیگیره و برای مالک قبلی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا