اطلاعات بیمه ای

سریع‌ترین روش‌ها برای دریافت کد پستی

یکی از روش‌های ارسال خرید‌های آنلاین، گرفتن کد پستی آنها است. برای این‌کار باید برای دریافت کد پستی اقدام کنید. البته از کد پستی برای کارهای دیگری هم استفاده می‌شود که شامل گرفتن کد بورسی، خرید ملک، بیمه‌کردن ملک، افتتاح حساب بانکی جدید، ثبت‌نام در یک آزمون به‌صورت اینترنتی و بسیاری از موارد دیگر است. اما مشکل اینجاست که خیلی از افراد به این کد دسترسی ندارند و با روش‌های درخواست کد پستی محل منزل خود آشنا نیستند. باتوجه‌به اهمیت و ضرورت ارائه این کد در بیشتر کارهای اداری، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی روش‌های دریافت کد پستی می‌پردازیم.

کد پستی چه کاربردی دارد؟

کد پستی یک شماره 10 رقمی است که از آن برای مشخص‌کردن آدرس دقیق یک ملک استفاده می‌شود. البته کد پستی تا پیش از سال 1376 یک کد 5 رقمی بود. اما پس از آن، طرح تخصیص کد پستی 10 رقمی در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. پس از این برنامه در دوره‌ای 5 ساله یعنی بین سال‌های 1370 تا سال 1375 آمارگیری انجام شد تا اطلاعات لازم جمع‌آوری شود. پس از 5 سال آمارگیری و بررسی اطلاعات، در سال 1375 کدهای پستی 10 رقمی به تمامی املاک اختصاص پیدا کرد.

دریافت کد پستی

کدهای پستی 10 رقمی کاملا منحصربه‌فرد و یکتا است و برای تمامی املاک کشور تعریف شده‌ است. جالب است بدانید که تاکنون بیش از 52 میلیون کد پستی به املاک مختلف در کشور اختصاص یافته که همگی یکتا است. اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور زیر نظر اداره پست جمهوری اسلامی مسئولیت پالایش و تخصیص کدهای پستی در سراسر ایران را برعهده دارد.

از کد پستی می‌توان برای خرید بیمه، خرید ملک، بیمه‌کردن ملک، ثبت‌نام در سامانه‌های مختلف و غیره استفاده کرد.

وقتی خودرویی خریداری می‌کنید، باید برای دریافت کارت سوخت نیز اقدام کنید. در این مرحله لازم است با روش‌های پیگیری موقعیت کارت سوخت آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله با تمامی روش‌های پیگیری کارت سوخت ماشین آشنا شوید را در بلاگ ازکی بخوانید.

روش‌های دریافت کد پستی

روش‌های مختلفی برای گرفتن کد پستی منزل و محل کار وجود دارد. با وجود اینترنت و گوشی‌های هوشمند، اکنون این کار خیلی راحت‌تر از قبل هم شده است. کد پستی دارای 10 رقم است و گاهی حفظ‌کردن آن برای افراد خیلی سخت خواهد بود. در چنین شرایطی است که روش‌های گرفتن کد پستی بسیار کاربردی می‌شود.

پیداکردن کد پستی با آدرس

برای پیداکردن کد پستی با آدرس باید از اینترنت استفاده کنید. این کار از طریق سایت شرکت ملی پست امکان‌پذیر است. برای گرفتن کد پستی با آدرس باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا وارد سایت شرکت ملی پست ایران به آدرس post.ir شوید.
  • از منوی سمت راست سایت، گزینه اخذ کد پستی را انتخاب کنید تا به صفحه پورتال شرکت ملی پست وارد شوید، صفحه‌ای جدید به آدرس post.ir باز شود.
  • در این صفحه روی گزینه یافتن کد پستی کلیک کنید. در صفحه جدید باید نام استان، شهر و در نهایت آدرس محل سکونت خود را وارد کنید. در انتها باید مکان ملک مورد نظرتان را پیدا کنید.
  • اگر ملکی که قصد پیداکردن کد پستی با آدرس آن را دارید آپارتمان است، بنابراین باید واحد را هم مشخص کنید. بعد از انتخاب واحد خود باید جزئیات را بررسی کنید تا کد پستی برای شما نمایش داده شود.

گرفتن کد پستی جدید

پیداکردن کد پستی از روی نقشه

برای پیداکردن کد پستی از روی نقشه آنلاین، باید ابتدا وارد سایت اداره پست ملی شوید.

  • پس از ورود به سایت اداره پست، از منوی اصلی گزینه اخذ کد پستی را انتخاب کنید.
  • وقتی صفحه جدید باز شد، به‌جای واردکردن اطلاعات اولیه از طریق نقشه آدرس دقیق ملک موردنظرتان را پیدا کنید.
  • در این مرحله باید دقت زیادی داشته باشید تا آدرس به‌درستی انتخاب شود.
  • بعد از انتخاب ملک باید اطلاعات واحد‌ها را وارد کنید. منظور از اطلاعات واحدها شماره واحد محل سکونت یا محل کار شما است.
  • در مرحله بعد باید کد امنیتی را وارد کنید تا کد پستی نمایش داده شود.
  • کد پستی را کپی کرده و در جایی ذخیره کنید.

یافتن کد پستی با قبض

یکی‌دیگر از روش‌های گرفتن کد پستی، یافتن کد پستی با قبض برق و گاز است. کد پستی هر واحد ملکی معمولا در قسمت بالایی و سمت راست قبض‌های برق و گاز درج می‌شود. اگر قبض قدیمی دارید می‌توانید از آن استفاده کنید، چون چند سالی است که قبض‌های کاغذی صادر نمی‌شود.

اگر مستاجر هستید، روی اجاره‌نامه ملک باید کد پستی درج شده باشد. در زمان عقد قرارداد اجاره، کد پستی از مالک دریافت و در اجاره‌نامه نوشته می‌شود.

پست یکی از روش‌های پیگیری صدور و ارسال گواهینامه است، بنابراین لازم است در مرحله ثبت‌نام، کد پستی دقیقی ارائه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله روش‌های استعلام و پیگیری صدور گواهینامه رانندگی پستی را در بلاگ ازکی بخوانید.

دریافت کد پستی از طریق پیامک

دریافت کد پستی از طریق پیامک روش دیگری است که می‌توانید انتخاب کنید. برای این کار باید شماره تلفن ثابت منزل و محل کار خود را به شماره پیامکی 8087 ارسال کنید. در پاسخ به این پیامک، شماره کد پستی ملک مورد نظر ارسال می‌شود.

توجه کنید که این خدمت رایگان نیست و برای دریافت کد باید مبلغی را پرداخت کنید، اما هزینه آن خیلی کم است.

یافتن کد پستی با قبض

گرفتن کد پستی با تلفن گویا

افراد زیادی در این مورد سوال دارند که آیا شرکت پست تلفن گویایی برای ارائه کد پستی دارد یا خیر؟

باید بدانید که شرکت پست تاکنون اقدامی برای راه‌اندازی تلفن گویا برای ارائه کد پستی نکرده است. بنابراین بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنید.

گرفتن کد پستی با کد ملی و کارت ملی هوشمند

یکی از سوالات پُرتکرار مردم این است که چطور با کد ملی می‌توانند کد پستی منزل خود را دریافت کنند. اما گرفتن کد پستی از طریق کد ملی و کارت هوشمند امکان‌پذیر نیست. البته پشت کارت‌های ملی قدیمی کد پستی محل سکونت افراد درج می‌شد. اما با هوشمندسازی کارت‌های ملی و حذف کارت‌های قدیمی این روش دسترسی به کد پستی از بین رفت.

پیداکردن کد پستی با گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو

گوگل قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، بنابراین افراد در مورد هر چیزی که سوال داشته باشند، از گوگل می‌پرسند. در کشورهای خارجی، افراد برای گرفتن کد پستی به گوگل و بینگ و دیگر موتورهای جست‌وجو مراجعه می‌کنند. متاسفانه این خدمت گوگل در کشور ما فعال نیست و این موتورهای جست‌وجو نمی‌توانند کد پستی ارائه کنند.

در کنار گوگل موتور جست‌وجوی بینگ می‌تواند کد پستی جاذبه‌های محلی، سینماها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها را ارائه دهد. اگر آدرس کاملا دقیقی از ملک خود داشته باشید، می‌توانید کد پستی آن را دریافت کنید.

دریافت کد پستی با تلفن ثابت

دریافت کد پستی با تلفن ثابت

چند سال گذشته افراد می‌توانستند از طریق تلفن ثابت کد پستی ملک موردنظرشان را دریافت کنند. اما در‌حال‌حاضر سرویس دریافت کد پستی با تلفن ثابت فعال نیست. مسئولان اشاره کرده‌اند که ممکن است در آینده نزدیک این خدمت دوباره فعال شود. در این روش افراد می‌توانستند با در دست داشتن شماره ثابت ملک خود وارد سایت پست کشور شده و کد پستی دریافت کنند.

درخواست کد پستی منزل

در برخی موارد افراد اقدام به ساخت خانه‌ای جدید می‌کنند، بنابراین ممکن است تا قبل از اتمام ساخت کد پستی برای آن صادر نشده باشد. در چنین شرایطی سازنده می‌تواند وارد سایت اداره پست شود و از بخش درخواست کد پستی منزل برای دریافت کد پستی اقدام کند. مراحل درخواست کد پستی جدید در بخش بعدی آمده است. توجه داشته باشید که در انتها باید یک کد رهگیری دریافت کنید.

مراحل و نحوه درخواست کد پستی جدید

اگر به‌دنبال گرفتن کد پستی جدید هستید، باید مراحل و نحوه درخواست کد پستی که به شرح زیر است را دنبال کنید.

  • برای درخواست کد پستی جدید باید وارد سایت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و سامانه درخواست کد پستی شوید.
  • سپس از منوی سمت راست گزینه اخذ کد پستی را انتخاب کنید.
  • وارد صفحه جدیدی به آدرس post.ir می‌شوید.
  • در وسط همین صفحه یک بخش تیره وجود دارد که دارای یک منوی کامل است. از میان گزینه‌های موجود درخواست کد پستی جدید را انتخاب کنید.
  • یک صفحه کوچک باز می‌شود. از بین گزینه‌های درخواست کد پستی عادی و درخواست صدور کد پستی شهرداری تهران یکی را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید باید ابتدا استان سپس شهرستان محل ملک مورد نظرتان را از منوی موجود انتخاب کنید.
  • اگر ملک در بخش شهری است، دکمه را روی شهری قرار دهید و شهر را انتخاب کنید. در غیراین‌صورت دکمه را روی روستایی قرار داده و سپس بخش، دهستان و روستا را انتخاب کنید. در نهایت روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  • در مرحله بعد باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا کد تایید برای شما ارسال شود.
  • گزینه دریافت کد تایید را انتخاب کنید.
  • کد تایید ارسال‌شده به شماره همراه خود را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • پس از واردکردن کد تایید باید در صفحه جدید، نام، نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، شرح نشانی و واحدها را انتخاب کنید. در همین صفحه باید آدرس ملک را از روی نقشه انتخاب کنید.
  • در نهایت نیز گزینه ادامه را انتخاب کنید تا درخواست کد پستی جدید برای شما ارسال شود.
  • یک کد رهگیری به شما ارائه خواهد شد که باید آن را یادداشت کنید.
  • پس از 72 ساعت مجدد وارد سایت اداره پست شوید و با واردکردن کد رهگیری برای دریافت کد پستی ملک خود اقدام کنید.

سامانه درخواست کد پستی

دریافت کد پستی برای دریافت خدمات مختلف

درحال‌حاضر کد پستی برای کارهای زیادی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به دریافت کارت سوخت، دریافت گواهینامه، ثبت‌نام در سایت‌ها و خرید آنلاین از فروشگاه‌ها اشاره کرد. در این مقاله روش‌های دریافت کد پستی بررسی شد و شما می‌توانید مطابق شرایط خود مانند دسترسی به اینترنت و غیره یکی از آنها را انتخاب کنید. شاید به‌خاطر سپردن کد پستی 10 رقمی آسان نباشد، اما با امکاناتی که سایت اداره پست در اختیار شما قرار داده است، هر زمان که اراده کنید می‌توانید کد پستی خانه و محل کار خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

  • کد پستی چیست؟
    کد پستی یک کد 10 رقمی منحصربه‌فرد و یکتا است که برای تمامی املاک کشور صادر شده و برای خرید ملک، خرید آنلاین، ثبت‌نام در سامانه‌ها و خرید بیمه کاربرد دارد.
  • آیا برای گرفتن کد پستی باید حضورا به اداره پست مراجعه شود؟
    خیر. نیازی به مراجعه حضوری به اداره پست نیست. از طریق سایت این شرکت می‌توانید برای دریافت کد پستی اقدام کنید.
  • آیا می‌توان از طریق تلفن ثابت کد پستی دریافت کرد؟
    خیر. درحال‌حاضر امکان گرفتن کد پستی با شماره تلفن ثابت وجود ندارد، بنابراین باید از روش‌های دیگر استفاده کنید.
  • روش‌های گرفتن کد پستی کدامند؟
    یافتن کد پستی از روی نقشه، دریافت کد پستی با قبض گاز و برق، گرفتن کد پستی با پیامک و گرفتن کد پستی از طریق سایت اداره پست از جمله روش‌های مختلف برای اطلاع از کد پستی 10 رقمی یک ملک هستند.
  • ساده‌ترین و راحت‌ترین روش برای گرفتن کد پستی چیست؟
    ساده‌ترین روش برای گرفتن کد پستی استفاده از سایت اداره پست است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا