بیمه خودرو

همه چیز درباره برگ سبز خودرو: مدارک و قوانین ۱۴۰۲

ماشین، فقط یک وسیله برای رفت‌وآمد و به‌اصطلاح، دور‌دور در خیابان نیست. خیلی‌وقت‌ها، ماشین تنها سرمایه یک خانواده است؛ برای همین هم در معامله و خرید و فروش ماشین، مهم است که همه‌چیز درباره مدارک مالکیت آن درست و قانونی باشد. معمولاً ماشین‌ها هم سند کمپانی دارند، هم برگ سبز خودرو و هم سند قطعی. همین هم خیلی‌وقت‌ها مردم را گیج می‌کند که بالاخره کدام سند برای ماشین کافی است؟ با داشتن کدام سند خیال‌شان بابت مالکیت آن راحت می‌شود و می‌توانند راحت کارهای مربوط به انتقال سند و تعویض پلاک و … را برای آن انجام بدهند؟

یکی از مهم‌ترین سندهای ماشین سند برگ سبز خودرو است. حرف‌وحدیث‌ها درباره اعتبار و رسمیت این سند بسیار زیاد است. اگر شما هم می‌خواهید یک ماشین صفر یا کارکرده بخرید و می‌خواهید همه چیز را درباره برگ سبز خودرو بدانید، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو درواقع همان برگه‌ای است که پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی پس از تعویض پلاک، برای ماشین‌ها صادر می‌کند. یعنی در این برگه بعد از بررسی اصالت ماشین و همین‌طور تایید هویت مالک، ماشین به‌نام او ثبت می‌شود. اگر می‌خواهید ماشینتان را بفروشید اما نمی‌دانید آخرین قانون برگ سبز خودرو چیست، مطلب «برگ سبز یا سند خودرو؟ آخرین قانون مالکیت خودرو چیست؟» را بخوانید.

چه اطلاعاتی روی برگ سبز خودرو ثبت می‌شود؟

در قسمت بالایی برگ سبز خودرو، کلمه «سند مالکیت خودرو» نوشته شده است. درضمن شماره سنا یا همان شماره مالکیت ماشین هم روی آن ثبت می‌شود و رسمی بودن برگ سبز را تایید می‌‌کند. علاوه بر این‌ها، مشخصات منحصر‌به‌فرد هر ماشین یا همان شناسنامه خودرو هم در بخش اول سند تک‌ برگی برگ سبز نوشته می‌شود. این مشخصات عبارتند از:

  • نوع ماشین؛
  • رنگ؛
  • تیپ؛
  • ظرفیت؛
  • تعداد سیلندر؛
  • نوع سوخت؛
  • تعداد چرخ؛
  • تعداد محور؛
  • شماره شاسی؛
  • شماره موتور؛
  • شناسه ماشین.

اطلاعات شخصی مالک هم شامل نام و نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور است. درضمن همراه برگ سبز، یک کارت هوشمند که اطلاعات سند روی آن ثبت شده نیز برای ماشین صادر و تحویل مالک می‌شود. این کارت همان کارت ماشین است که حکم کارت شناسایی ماشین را دارد.

مدت زمان صدور کارت خودرو بعد از تعویض پلاک

وقتی ماشین معامله می‌کنیم، نیروی انتظامی پس از تحویل مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک و اتمام مراحل تعویض پلاک، برگ سبز و کارت شناسایی ماشین را از طریق پست در مدت 7 تا 30 روز به دست مالک می‌رساند. اگر به هردلیلی در این مدت مدارک ماشین‌تان به دستت‌تان نرسید، می‌توانید به بخش مرسولات سازمانی اداره پست مراجعه کرده و وضعیت ارسال این مدارک را پیگیری کنید.

برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟

برای گرفتن برگ سبز باید به پلیس راهنمایی‌ورانندگی مراجعه کنیم. همان‌طور که گفته شد وقتی کارهای مربوط به پلاک کردن ماشین یا تعویض پلاک را انجام می‌دهیم برای ما کارت سبز خودرو صادر می‌شود.

برگ سبز خودرو صفر

برای هر ماشینی که تولید می‌شود، موقع انتقال و فروش به دیگری یک برگ سبز هم صادر می‌شود. وقتی ماشین صفر می‌خرید تقریبا بعد از 15 روز برگ سبز خودرو به دست شما می‌رسد.

البته اگر ماشین را لیزینگی یا قسطی خریده باشیم، روی برگ سبز نوشته می‌شود که ماشین مذکور در رهن شرکت خودرویی است. بنابراین تا قبل از تسویه حساب، نمی‌توانیم ماشین را بفروشیم. می‌توانید شرایط و قوانین خرید ماشین لیزینگی را در مطلب صفر تا صد خرید خودروی لیزینگی (خرید قسطی) بخوانید.

تفاوت سند رسمی خودرو با برگ سبز در چیست؟

چند سالی می‌شد که یک اختلاف نظر درباره برگ سبز خودور و سند رسمی ماشین بین پلیس راهنمایی‌ورانندگی و سردفتران وجود داشت. سردفتران می‌گفتند برگ سبز خودرو فقط سند مالکیت پلاک ماشین است و نه خود آن. یعنی مالک ماشین باید حتما یک سند رسمی هم برای ماشین‌ش بگیرد. در واقعیت هم این‌طور است که از وقتی پلاک‌های ماشین‌ها ملی شده یک نفر می‌تواند مالک یک پلاک باشد اما ماشینی نداشته باشد. البته این فرد می‌تواند هر زمانی که ماشین خرید همین پلاک را روی ماشین خود نصب کند. همین موضوع باعث سردرگمی مردم و مالکان ماشین‌ها شده بود. پلیس می‌گفت که برگ سبز خودرو همان‌طور که در بالای آن نوشته شده سند مالکیت خودرو محسوب می‌شود ولی سردرفتران این موضوع را قبول نداشتند.

قانون جدید برگ سبز خودرو ۱۴۰۲

بر اساس قانون جدید انتقال سند خودرو در سال ۱۴۰۲، شما می‌توانید با واردکردن نقل و انتقالات در برگ سبز ماشین، از آن به عنوان سند رسمی مالکیت استفاده کنید. در واقع با تنظیم برگ سبز توسط مراجع موردتأیید و تعیین‌شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، می‌توانید مالکیت خودرو را انتقال دهید. با این اوصاف، برگ سبز خودرو همان سند رسمی محسوب می‌شود.

عواقب نداشتن برگ سبز خودرو

گفتیم برگ سبز خودرو سند مالکیت ماشین است. پس بدون برگ سبز خودرو نمی‌توانید سند ماشین‌تان را انتقال داده یا کارهای تعویض پلاک‌ش را انجام بدهید.

تعویض پلاک بدون برگ سبز

بدون داشتن اصل برگ سبز خودرو نمی‌توانید کارهای تعویض پلاک ماشین را انجام بدهید. حتی اگر کپی برگ سبز خودرو یا کارت ماشین را داشته باشید.

فراموش نکنید اگر برگ سبز ماشین‌تان را گم کرده‌اید، حتما و حتما در روزنامه‌های کثیرالانتشار این موضوع را آگهی کنید. اگر این کار را نکنید ممکن است به‌دلیل سواستفاده فرد دیگری از این سند شما به‌دردسر بیفتید. چون بالاخره این سند به‌نام شماست.

فروش خودرو بدون برگ سبز

بدون برگ سبز یا شناسنامه خودرو می‌توان ماشین را فروخت ولی نمی‌توان سند زد. همان هم به‌شرطی که وکالت فروش و وکالت کاری برای معامله ماشین تنظیم شود. درواقع شما به خریدار ماشین وکالت کاری می‌دهید تا خودش کارهای آگهی کردن مفقودی برگ سبز خودرو و … را انجام بدهد.

برای ثبت وکالت کاری و فروش هم باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • سند کمپانی برای ماشین صفر؛
  • سند رسمی یا بنچاقی که در دفتر اسناد رسمی به‌نام مالک نقل‌و‌انتقال شده برای ماشین‌های دست‌دوم. البته همراه با روزنامه‌ای که مفقودی برگ سبز در آن آگهی شده است.

مراحل دریافت برگ سبز خودرو المثنی

اگر برگ سبز ماشین شما گم شد، حتما باید در اولین فرصت اعلام مفقودی کنید. یعنی باید برای این کار باید آگهی گم شدن برگ سبز را در روزنامه‌های کثیرالانتشار ثبت و بعد از گذشت 10 روز برای دریافت المثنی آن به مراکز تعویض پلاک بروید. مدارک لازم برای گرفتن برگ سبز المثنی عبارتند از:

  • برگه اثبات صفر بودن خلافی خودرو؛
  • بیمه‌ شخص ثالث دارای اعتبار؛
  • اصل و کپی کارت ملی مالک؛
  • مدارک احراز محل سکونت؛
  • مدارک شناسایی ماشین (کارت ماشین و سند کمپانی).

بهتر است حتما خود مالک برای گرفتن برگ سبز المثتی اقدام کند. چون باید از او برای تایید هویت‌ش انگشت‌نگاری شود. البته اگر به‌هر دلیلی این امکان را نداشت می‌تواند یک وکالت‌نامه‌رسمی تهیه و یک نماینده قانونی معرفی کند. معمولا بعد از درخواست صدور برگ سبز المثنی بین 15 تا 30 روز طول می‌کشد تا برگ سبز خودرو المثنی به‌دست مالک برسد.

هزینه صدور برگ سبز خودرو چقدر است؟

بیشتر هزینه‌های انتقال خودرو و صدور برگ سبز، همان هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک است. در سال 1402، خریدار باید هزینه تعویض پلاک خودرو را بپردازد. این مبلغ برای تمامی خودروها، 373 هزار تومان است؛ ولی سایر هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودرو، به عهده فروشنده خواهد بود. توجه کنید که برای تعویض پلاک، لازم است که حدود یک درصد از ارزش خودرو برای ماشین‌های داخلی و 2 درصد ارزش ماشین‌های وارداتی، مالیات پرداخت شود.

استعلام اصالت برگ سبز خودرو

گفتیم که در قسمت بالای برگ سبز خودرو، یک شماره سریال نوشته می‌شود که شماره سنا یا شماره مالکیت ماشین نام دارد. این شماره یک شناسه است که می‌توانید برای استعلام وضعیت و اصالت برگ سبز خودرو از آن استفاده کنید.

استعلام برگ سبز خودرو صفر

برگ سبز خودروی صفر مستقیماً از طرف شرکت خودروسازی به‌نام شما زده می‌شود. پس نیازی نیست تا خیلی نگران اصالت آن باشید. معمولا هم بعد از 10 تا 15 روز همراه با کارت ماشین با پست به دست شما می‌رسد.

انواع روش های پیگیری کارت سبز خودرو

برای اینکه بتوانیم وضعیت ارسال کارت سبز خودرو یا کارت ماشین را پیگیری کنیم روش‌های مختلفی وجود دارد. خوشبختانه بیشتر این روش‌های آنلاین و اینترنتی هستید و نیازی نیست که تا حتما حضوری به پلیس + 10 یا مراکز تعوض پلاک و اداره پست مراجعه کنیم. مثلا می‌توانیم به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شرکت پست مراجعه کنیم و گزینه شناسنامه خودرو را انتخاب کنیم. البته باید حتما شماره پلاک ماشین را داشته باشیم.

پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک

برای پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک می‌توانیم به سامانه پلیس راهور مراجعه کنیم. کافی است تا وارد سامانه راهور به نشانی اینترنتی rahvar120.ir بشویم و گزینه «رهگیری مدارک سازمانی» را انتخاب کنیم.

پیگیری-کارت-خودرو

پیگیری کارت خودرو از پست

می‌توانیم برای پیگیری کارت ماشین هم از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شرکت پست استفاده کنیم. فقط اینبار به‌جای انتخاب شناسنامه خودرو باید کارت خودرو را انتخاب کنیم.

شماره تلفن پیگیری کارت خودرو

شماره تلفن اختصاصی برای پیگیری کارت ماشین وجود ندارد. منتها می‌توانیم با خود اداره پست تماس بگیریم. شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ شماره تلفن امور مشتریان شرکت ملی پست است که سوالات درباره وضعیت ارسال کارت خودرو را هم پاسخ می‌دهد.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک

هیچ شماره‌‌ای برای پیگیری کارت ماشین با پیامک اعلام نشده است. اما می‌توانیم  از طریق کد دستوری (USSD)  و شماره‌گیری  *110# وضعیت کارت ماشین‌مان را پیگیری کنیم. وقتی این کد را با گوشی موبایل می‌گیریم، یک لیست از خدمات برایمان نمایش داده می‌شود. این خدمات عبارتند از:

  • پلیس ۱۰+؛
  • خدمات راهور؛
  • کلانتری و پاسگاه؛
  • پلیس آگاهی.

حالا باید دومین گزینه، یعنی خدمات راهور را انتخاب کنیم. در نهایت هم اطلاعات مربوط به کارت خودرو به ما نشان داده می‌شود.

برگشت خوردن کارت خودرو و پیگیری کارت خودرو از ناجا

معمولا اگر مامور پست سه‌بار کارت ماشین را به آدرس ثبت شده در پلیس راهنمایی‌ورانندگی بیاورد و کسی آن را تحویل نگیرد کارت را برگشت می‌زند. اگر تا سه ماه کسی برای دریافت آن به اداره پست مراجعه نکند کارت تحویل مراکز تعویض پلاک یا ناجا می‌شود. برای پیگیری کارت ماشین برگشتی هم باید از طریق خود ناجا اقدام کنیم.

اگر از زمان صدور کارت ماشین کمتر از 6 ماه گذشته باشد، کارت خودرو دوباره چاپ و توسط پست به آدرس مربوطه ارسال می‌شود. منتها اگر بیش از 6 ماه از صدور کارت ماشین گذشته باشد، باید مالک یا نماینده قانونی او دوباره به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. حتما هم خود ماشین و مدارک مالکیت و احراز آدرس مالک باید همراهشان باشد.

پیگیری کارت خودرو از طریق پلیس +10

می‌توانیم برای پیگیری کارت ماشین حضوری به یکی از شعبه‌های پلیس + 10 برویم. البته برای سیم‌کارت‌های همراه اول امکان رهگیری مرسولات مربوط به پلیس+10 از طریق شماره #193* هم وجود دارد. کافی‌ست تا بعد از گرفتن کد دستوری شماره #193* سومین گزینه لیست یعنی کارت خودرو را انتخاب کنید. به‌طور کلی مرسولات مربوط به ناجا عبارتند از: 1.گواهینامه 2.شناسنامه خودرو 3.کارت خودرو.4.اسناد موتور 5.نظام وظیفه. برای استفاده از این روش باید کد ملی داشته باشید.

سامانه پیگیری کارت هوشمند خودرو

می‌توانیم وقتی برای کارت سوخت ثبت‌نام کردیم و کد رهگیری ثبت‌نامی گرفتیم، برای پیگیری ارسال آن به سامانه epolice.ir برویم و از وضعیت ارسال کارت سوخت خود مطلع شویم. همچنین می‌توانیم برای پیگیری کارت هوشمند خودرو یا همان کارت سوخت به سامانه مرسولات سازمانی شرکت پست هم مراجعه کنیم.

علت تاخیر در صدور کارت خودرو چیست؟

کارت ماشین ممکن است به دو دلیل با تاخیر صادر شود:

  • اگر اطلاعات پیگیری کارت خودرو به‌طور کامل در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی وجود نداشته باشد؛
  • اگر اطلاعات آدرس و محل سکونت صحیح یا شفاف ثبت نشده باشد. یعنی ممکن است مسئول پست نتواند آدرس را پیدا کند و کارت برگشت بخورد.

البته یک دلیل دیگر هم برای تاخیر در صدور کارت ماشین وجود دارد و آن هم در دسترس نبودن چیپ مورد نیاز برای کارت ماشین به تعداد کافی است. هرچند با تسهیل ترخیص این چیپ‌های واردتی روزانه  حدود ۱۰۰ هزار کارت ماشین صادر می‌شوند.

سوالات متداول

۱. برگ سبز خودرو چیست و چرا اهمیت دارد؟
برگ سبز خودرو، سندی است که پلیس راهور پس از تعویض پلاک خودرو صادر می‌کند و شامل اطلاعاتی مانند شماره شاسی، شماره موتور، و مشخصات مالک خودرو است. اهمیت برگ سبز در این است که نشان‌دهنده اصالت و مالکیت قانونی خودرو به نام فرد مالک در زمان تعویض پلاک است.

۲. چه اطلاعاتی روی برگ سبز خودرو ثبت می‌شود؟
روی برگ سبز خودرو، اطلاعاتی نظیر نوع، رنگ، تیپ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره شاسی، شماره موتور، و شناسه ماشین به همراه اطلاعات شخصی مالک مانند نام، کد ملی، و آدرس ثبت می‌شود.

۳. مدت زمان صدور کارت خودرو بعد از تعویض پلاک چقدر است؟
پس از تعویض پلاک، مدت زمان صدور برگ سبز و کارت شناسایی خودرو معمولاً بین 7 تا 30 روز کاری است، که از طریق پست به دست مالک می‌رسد.

۴. تفاوت برگ سبز خودرو با سند رسمی خودرو چیست؟
برگ سبز خودرو، سندی است که توسط پلیس راهور صادر می‌شود و نشان‌دهنده مالکیت مالک بر پلاک خودرو است، در حالی که سند رسمی خودرو، معامله و انتقال خودرو را در دفتر اسناد رسمی ثبت می‌کند. برگ سبز به تنهایی برای تایید مالکیت خودرو کافی است و با قانون جدید، امکان نقل و انتقال مالکیت با استفاده از برگ سبز فراهم شده است.

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

  1. سلام.متاسفانه اداره های پست بسیار بی سرو سامان هست و هیچ ارگانی جوابگونیست.من درتاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ماشین را دریافت کردم.مدت ها منزل خانه نشین شدم وخبری از کارت سبز وکارت ماشین نشد به محل نمایندگی ساعی مراجعه کردم گفتند صبر کن و….مدتها منتظر و ازطریق دوستی در اداره پست کد رهگیری پیدا کردم ولی هرکجا سرمیزنم جوابی نمی دهند .البته می دانم که کلا ما به نه شنیدن ونمی دانم و..عادت کردیم .اما من با شصت سال سن و کلی مشغله سه ماه هست که فقط دنبال کارت سبز وکارت ماشین هستم و ماجراهایی دارد این مقوله

  2. از دست اداره پست و راهنمایی و رانندگی. مستاجر بودیم مامور اداره پست اومده در خونه دیده تغییر محل دادیم یه زنگ هم نزدن بگن بیا اداره پست تحویل بده فورا برگشت زده راهنمایی و رانندگی اونها هم امحا کردن .متاسفانه برای درآمد زایی دولت چه کارها که نمیکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا