بیمه خودرو

نحوه پیگیری و درخواست کارت سوخت المثنی خودرو

همان طور که اطلاع دارید، مدتی است که هزینه خرید بنزین آزاد ۲ برابر هزینه بنزین سهمیه‌ای شده است. از طریق کارت‌های سوخت سهمیه بنزین به خودروها تعلق می‌گیرد، به همین دلیل کارت‌های سوخت نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این میان گم شدن یا حتی دزدیده شدن این کارت یکی از چالش‌های صاحبان آنها است. به هر دلیلی که کارت سوخت خودرو مفقود شود باید به سرعت برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام شود. این اتفاق ممکن است که برای هر فردی رخ دهد، پس لازم است درباره مراحل درخواست، مدارک موردنیاز برای دریافت و هزینه کارت سوخت المثنی اطلاعاتی داشته باشید. پس در این مقاله با همراه باشید.

مراحل ثبت‌نام و درخواست برای صدور کارت سوخت المثنی

اولین کاری که باید بعد از مفقود شدن کارت سوخت انجام دهید، سوزاندن آن است. اگر این کار را پشت گوش بیندازید، ممکن است کارت شما دست افرادی سودجو بیفتد و از سهمیه بنزین شما استفاده کنند. برای این کار باید به نزدیک‌ترین مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید. مرحله بعدی درخواست دادن براب کارت بنزین المثنی است که هم به صورت حضوری و با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰و هم به صورت آنلاین و با استفاده از اپلیکیشن یا سایت دولت همراه انجام می‌شود. در ادامه به توضیح مراحل هر یک از آنها به طور کامل پرداخته‌ایم.

درخواست کارت سوخت المثنی از مراکز پلیس +۱۰

یکی از معمول‌ترین راه‌های ثبت درخواست کارت سوخت جدید، مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز پلیس +۱۰ است. پس از سوزاندن کارت سوخت قدیمی، می‌توانید با ارائه مدارک خواسته‌شده و تکمیل فرم درخواست کارت جدید به‌راحتی درخواست کارت جدیدتان را ثبت کنید.

درخواست کارت سوخت المثنی غیر حضوری

برای کاهش مراجعه افراد به مراکز پلیس +۱۰ و در راستای سهولت انجام امور ضروری، درخواست کارت سوخت المثنی به‌صورت آنلاین و غیرحضوری هم فراهم شده است. برای این‌ کار سامانه‌ای راه‌اندازی شده است که در ادامه به معرفی آن و توضیح مراحل ثبت درخواست در آن پرداخته شده است. البته لازم به ذکر است که اعلام مفقودی و به عبارتی سوزاندن کارت مفقود شده هنوز به صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست.  

سامانه صدور کارت سوخت المثنی

نزدیک به یک سال است که سامانه صدور کارت سوخت المثنی راه‌اندازی شده است تا مالکان خودرو بدون نیاز به مراجعه حضوری بتوانند به راحتی درخواست صدور مجدد کارت سوخت خود را ثبت کنند. این سامانه که توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شده است، بخشی از سایت خدمات هوشمند دولت همراه است. متقاضیان بعد از اعلام مفقودی کارت سوخت قدیمی خود باید به نشانی mob.gov.ir مراجعه و گزینه ورود را انتخاب کنند. در صفحه باز شده، باید گزینه ورود با شماره همراه را انتخاب کنید. حالا با وارد کردن شماره همراهتان یک کد تایید دریافت می‌کنید و با وارد کردن این کد، وارد صفحه اصلی خدمات هوشمند دولت همراه می‌شوید.

در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که اطلاعات حساب خود را تکمیل و سپس ثبت کنید تا امکان دسترسی به بخش خدمات را داشته باشید. حالا در فهرست خدمات این سایت، گزینه درخواست کارت سوخت المثنی را ثبت کنید. این سامانه بسیار جدید است و ممکن است تا زمان راه‌اندازی کامل و استفاده گسترده، کاربران خود را با مشکلاتی مواجه کند. برای همین روش مراجعه حضوری هنوز هم قابل اعتمادترین و سریع‌ترین روش برای درخواست کارت سوخت جدید است. 

مدارک لازم برای دریافت کارت سوخت المثنی

مدارکی که باید برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی خود داشته باشید، شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو یا وکیل او برای احراز هویت
  • اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
  • آدرس کامل پستی همراه با کد پستی
  • بیمه نامه شخص ثالث خودرو
  • رسید پرداخت مبلغ
  • فرم تکمیل شده

هزینه کارت سوخت المثنی چقدر است؟

گفتیم که ۲ راه برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی وجود دارد. افرادی که برای دریافت کارت سوخت به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه می‌کنند، باید مبلغ مشخص را پرداخت کنند. هر ساله مقدار این مبلغ اعلام می‌شود و در سال ۱۴۰۱، ۳۳ هزار تومن است؛ اما آن دسته از افراد که از روش‌های آنلاین استفاده می‌کنند، برای دریافت کارت سوخت جدید خود نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

سهمیه کارت سوخت المثنی چقدر است؟

میزان سهمیه کارت سوخت جدید یکی از نگرانی‌های افرادی است که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند. اما باید این مژده را به شما بدهیم که مقدار بنزین موجود در کارت‌های سوخت المثنی با کارت‌های اصلی تفاوتی ندارد و هر ماه به همان اندازه تصویب شده شارژ می‌شود.

برای هر خودرو چند بار کارت سوخت صادر می‌شود؟

اگر از آن دسته افراد پرمشغله هستید که معمولا کارت‌های سوخت‌تان را گم می‌کنید و نمی‌دانید که آیا دوباره امکان دریافت آن را دارید یا نه؛ نگران نباشید تاکنون برای صدور کارت بنزین المثنی محدودیتی وجود گذاشته نشده است. هر زمان که کارت سوخت‌تان گم و یا غیرقابل استفاده شد، می‌توانید از طریق یکی از روش‌های بالا اقدام به ثبت درخواست برای دریافت آن کنید.

کارت سوخت المثنی رمز دارد؟

فرقی ندارد که کارت سوختی که دریافت می‌کنید نو باشد و یا به صورت المثنی صادر شود، تمامی کارت‌های سوختی که از سال ۹۸ به بعد صادر شده‌اند، به صورت پیش فرض دارای یک رمز ۴ رقمی هستند. این رمز معمولا ۴ رقم آخر کد ملی مالک خودرو است و خودش نمی‌تواند این رمز را تغییر دهد. 

صدور کارت سوخت المثنی چقدر طول می‌کشد؟

اگر برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کرده‌اید و حالا منتظر رسیدن آن هستید، طبیعی است که زمان برای شما کند‌تر بگذرد و دائما به این فکر کنید که کارت سوخت المثنی شما کی می‌آید؟ متاسفانه باید این را بدانید که مدت زمان صدور کارت سوخت جدید از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۳ ماه در نظر گرفته شده است. اما در اکثر مواقع بیشتر از این مدت طول می‌کشد. دلیل این تاخیر‌ها هم مواردی مانند تعداد درخواست‌های زیاد اعلام شده است که قرار است با مدیریت درست به ۲ ماه کاهش یابد.

نحوه پیگیری کارت سوخت المثنی

پس از ثبت درخواست کارت سوخت المثنی یک کد رهگیری در اختیار مالک خودرو قرار می‌گیرد. با استفاده از این کد می‌توانید مراحل تحویل کارت بنزین خود را به روش‌های متنوعی که در ادامه آمده است، پیگیری کنید.

پیگیری کارت سوخت به صورت آنلاین

یکی از راحت‌ترین راه‌های پیگیری کارت سوخت المثتی استعلام وضعیت آن به صورت آنلاین از طریق سایت epolice.ir است. برای این کار کافیست که به بخش پیگیری کارت سوخت این سامانه مراجعه کنید و شماره پلاک و کد رهگیری را که در اختیارتان قرار گرفته است، وارد کنید تا به شما مرحله صدور نمایش داده شود.

پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک

اگر به اینترنت دسترسی ندارید، راه‌حل آسان بعدی که به شما پیشنهاد می‌شود استفاده از شماره VIN درج‌شده بر روی کارت خودریتان است. کد VIN خودرو خود را با فرمت M*VIN به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ پیامک کنید تا وضعیت کارت سوخت‌تان به شما پیامک شود.

پیگیری کارت سوخت به‌صورت حضوری

آخرین راه برای پیگیری شرایط کارت سوخت المثنی، مراجعه حضوری به همان مرکزی است که درخواست‌تان را در آن ثبت کرده‌اید. فراموش نکنید که برای استعلام به این روش، باید حتما مدارک شناسایی خود و خودرویتان را همراه خود داشته باشید. این راه کمی زمانبر است و احتیاج به اختصاص تایم مشخص دارد، به همین دلیل پیشنهاد نمی‌شود.

پیگیری کارت سوخت المثنی با کد ملی

در حال حاضر امکان استعلام مراحل کارت سوخت فقط از طریق کد ملی وجود ندارد و تنها با دادن کد ملی نمی‌شود کار خاصی در این زمینه انجام دهید. اما به‌طورکلی، در تمام مراحل باید کارت شناسایی صاحب وسیله نقلیه را همراه داشته باشید.

دریافت کارت سوخت جدید با بیمه شخص ثالث

در گذشته، به دارندگان وسایل نقلیه هشدارهایی مبنی بر غیرفعال شدن کارت‌های سوخت آن دسته از خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارد داده شده بود. همان طور هم که در بالا گفته شد یکی از مدارک مورد نیاز در هنگام ثبت درخواست کارت سوخت جدید، بیمه شخص ثالث خودرو است. پس جدای از اجباری بودن بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه موتوری، داشتن بیمه شخص ثالث برای دریافت و استفاده از کارت سوخت جدید هم ضروری است. شما می‌توانید به صورت کاملا آنلاین از طریق وسایت ازکی در کمترین زمان برای خودرو خود بیمه شخص ثالث بخرید. همچنین امکان خرید اقساطی بیمه شخص ثالث برای افرادی که به هر دلیلی قادر به خرید آن به صورت نقدی نیستند هم با شرایط ویژه وجود دارد. 

سوالات متداول:

  • نحوه اعلام مفقودی کارت‌ سوخت به چه صورت است؟

برای اعلام مفقودی کارت سوختتان یا باید به مراکز پلیس +۱۰ یا به سامانه صدور کارت سوخت المثنی مراجعه کنید.

  • کارت سوخت المثنی چند روزه میاد؟

دریافت کارت سوخت جدید به طور میانگین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد.

  • آیا کارت‌های سوخت جدید رمز دارند؟

بله. برای جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی در هنگام گم شدن کارت سوخت همه کارت‌های سوخت صادر شده از سال ۹۸ به بعد رمز دارند.

  • سهمیه کارت سوخت المثنی با کارت سوخت اولیه تفاوتی دارد؟

خیر. سهمیه همه کارت‌های سوخت تنها با توجه به کاربری آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

  • برای گرفتن کارت سوخت جدید باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم؟

بله. بیمه نامه شخص ثالث یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست دریافت کارت سوخت جدید است.

نمایش بیشتر

3 دیدگاه

  1. سلام از زمانی که کارت قبل سوزانده میشه تا صدور کارت المثنی که ۲تا ۳ ماه زمان میبره سهمیه این ۲ماه به کارت واریز میشه یا خیر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا