بیمه بدنه

آمار تصادفات ماشین بیشتر است یا موتور؟

این روزها، شهرها تبدیل به جنگل‌های آسفالتی شده‌ است که هیاهوی خودروها و موتورسیکلت‌ها آرامش‌شان را به‌کلی برهم زده است. ازدیاد ترافیک و تردد انواع وسیله نقلیه هم به آلودگی هوا دامن می‌زند و احتمال بروز حوادث رانندگی مختلف را افزایش می‌دهد. تصادف خودروها و موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل اصلی از دست‌رفتن جان انسان‌ها در کشور است. سوال اینجا است که آمار تصادفات ماشین بیشتر است یا موتور؟ راندن کدام‌ یک احتمال خطر و تصادف بیشتری دارد؟ در این مقاله، نگاهی به آمارها خواهیم داشت، از احتمالات تصادف می‌گوییم و به روش‌هایی برای ایجاد حاشیه‌ای امن‌تر و خیالی آسوده‌تر در رانندگی با موتور یا ماشین هم اشاره می‌کنیم.

آمار تصادفات وسایل نقلیه؛ ماشین یا موتور؟

آمار تصادفات وسایل نقلیه؛ ماشین یا موتور؟

مروری بر آمار و ارقام تصادفات شهری سال‌های اخیر در پایتخت نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۷ درصد از متوفیان حوادث موتورسواران‌ هستند. حدود ۳۸ درصد را عابران پیاده تشکیل می‌دهند و سهم رانندگان و سرنشینان خودرو در تصادفات رانندگی هم ۱۵درصد است.بنابراین، قاطعانه می‌توان گفت که آمار تصادفات موتورسیکلت بیشتر از ماشین است. بیشتر این حوادث به‌دلیل رعایت‌نکردن اصول ایمنی در موتورسواری رخ می‌دهند. در واقع، بی‌احتیاطی و قانون‌شکنی بیشتر از جاده‌های خطرناک و حادثه‌آفرینی است که غیراصولی ساخته شده‌ است، موجب تصادفات رانندگی می‌شود.

معابر بزرگ‌راهی و خطوط ویژه از جمله بسترهای خطرناک برای موتورسواران‌ است. سرعت زیاد وسایل نقلیه مختلف در این معابر زیاد موجب افزایش احتمال تصادف و آسیب‌دیدگی موتورسواران می‌شود. موتورها در مقایسه با وسایل دیگر از اندازه و ابعاد کوچک‌تری هم برخوردارند و ساختارشان به افزایش آسیب‌پذیری آنها کمک می‌کند.

چه عواملی احتمال تصادف با وسایل نقلیه را بالا می‌برد؟

از جمله عواملی که باعث بروز حوادث و تلفات در طول موتورسواری یا رانندگی با وسایل نقلیه دیگر می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده‌نکردن از نور مناسب در شب و هوای ابری؛
  • استفاده‌نکردن از کلاه ایمنی برای موتورسواری؛
  • حمل بار غیرمجاز یا سوارکردن سرنشینان اضافه؛
  • صحبت‌کردن با تلفن همراه یا سرنشینان؛
  • توجه‌نداشتن به جلو؛
  • خوردن و آشامیدن؛
  • نبستن کمربند؛
  • سرعت زیاد.

در پایتخت، ۵۰ درصد از تصادفات به‌واسطه پرت‌شدن حواس راننده در نتیجه صحبت با موبایل ایجاد می‌شود. شمار موتورسواران به‌دلایل معیشتی هم روبه افزایش است و بسیاری از افراد در قالب پیک‌های موتوری مشغول به فعالیت‌ هستند. همین موضوع در افزایش حوادث ناشی از موتورسواری نقش داشته‌ است.

متأسفانه ضربه به سر از عمده‌ترین دلایلی بوده که باعث آسیب‌دیدن سرنشینان موتور شده است. سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار فقط متعلق به شش‌ماهه نخست سال است و نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. گروه سنی آسیب‌دیده در حوادث رانندگی هم بیشتر در بازه سنی ۲۱ تا ۶۰ سال قرار دارند.

توصیه‌هایی برای کاهش خطرات موتورسواری

اگر راننده موتور هستید، حتما به توصیه‌های زیر برای کاهش احتمال درگیرشدن در حوادث مختلف دقت کنید:

  • موتورسواری کمی استرس‌زا است، پس خونسرد باشید و با سرعت مطمئن برانید.
  • از لباس مناسب برای موتورسواری استفاده کنید؛ برای مثال، صندل و شلوارک گزینه‌های خوبی نیست.
  • در دورزدن آهسته، ترمز عقب خود را بکشید. این حرکت باعث می‌شود که کنترل وسیله در دستتان باشد.
  • هنگام تغییردادن مسیر سرعت بگیرید. سرعت و شتاب اضافی در این زمان باعث می‌شود که فاصله‌تان از وسیله پشت سر تنظیم شود. شما نمی‌دانید که خودرو یا موتور پشت سرتان با چه سرعتی در حرکت است. البته استفاده از آینه هم به کمکتان می‌آید، اما این پیشنهاد هم از احتمال بروز حادثه و تصادف به‌شکل قابل‌توجهی کم می‌کند.
  • روی مهارت‌هایتان برای حفظ کنترل گاز کار کنید. هرقدر در این زمینه مسلط‌تر شوید، منعطف‌تر موتور را می‌رانید و سیستم تعلیق وسیله هم بهتر کار می‌کند.
  • مخزن بنزین را با زانو فشار دهید تا فشار دست‌ها روی فرمان را کم و به باک منتقل کنید. کنترل وسیله به‌ این شکل آسان‌تر می‌شود.

بیمه راهی برای کم‌کردن از هزینه و نگرانی

تلفات موتورسواری

بیمه‌کردن وسایل نقلیه از جمله روش‌هایی است که تاحدی خیال سرنشینان و رانندگان را بابت حوادث مختلف راحت می‌کند. دو نوع بیمه معروف که یکی اجباری است و دیگری اختیاری، به‌ترتیب بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است.

بیمه شخص ثالث

تمام وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها باید برای راندن در سطح شهر و جاده‌ها، بیمه شخص ثالث داشته باشند. این بیمه می‌تواند در صورت بروز حادثه رانندگی، هزینه خسارت‌های مالی و جانی وارد شده بر شخص ثالث را بپردازد. در پوشش‌های بیمه شخص ثالث، امکان دریافت هزینه خسارت‌های جانی به راننده خاطی هم وجود دارد.

منظور از شخص ثالث هم فردی است که از سوی شخص اول یعنی راننده خاطی در تصادف آسیب مالی یا فیزیکی دیده است. شخص دوم هم شرکت بیمه‌ای است که خسارت‌های مربوط به این حادثه را بر عهده می‌گیرد. بیمه شخص ثالث متقاضیان زیادی دارد و از همین روی، شرکت‌های بیمه پرشماری در زمینه ارائه خدماتش فعالیت می‌کنند. امکان مرور تعرفه و شرایط هریک در پلتفرم‌های معتبر و آنلاین وجود دارد. با مقایسه و استعلام قیمت‌ها به تصمیم بهینه برای خرید خواهید رسید.

بیمه بدنه

بیمه بدنه ماشین اختیاری است و با وجود آن، هزینه‌های واردشده بر یک وسیله نقلیه در شرایط بسیار متنوعی از سوی بیمه‌گر یا همان شرکت بیمه پرداخت می‌شود. اگر وسیله نقلیه خود را بیمه بدنه کنید، با امنیت خاطر بیشتری در خیابان‌ها تردد خواهید کرد و اگر مشکلی برای وسیله نقلیه‌تان پیش بیاید، لازم نیست که متحمل هزینه‌های سنگین شوید.

شرکت‌های مختلفی خدمات بیمه بدنه را ارائه می‌کنند. بنا به پوشش‌های اضافی که در نظر می‌گیرند هم امکان تضمین دریافت خسارت‌ها در حوادث و رخدادهای گوناگون را پیدا می‌کنید. با مقایسه و مرور قیمت‌ها و شرایط بیمه‌گران مختلف، تصمیم‌گیری برای رسیدن به بهترین گزینه برایتان مقدور می‌شود.

رانندگان محترم! با احتیاط برانید

اگر رانندگی می‌کنید، حتما نکات ایمنی را در نظر بگیرید. راندن سریع موتور یا خودرو نشانه تسلط و مهارتتان نیست. راننده خوب کسی است که زندگی و سلامت خود و دیگران را به‌خطر نمی‌اندازد و با رعایت اصول و قوانین می‌تواند خیابان‌ها و معابر مختلف را به فضایی امن و خوشایند بدل کند. اگر موتورسوار هستید، در رعایت نکات ایمنی دقت بیشتری به‌خرج بدهید و نگذارید که سهل‌انگاری‌های ساده به قیمتِ گزاف زندگی و پرداخت هزینه‌های مالی سنگین تمام شوند. شما راننده موتور هستید یا خودرو؟ تابه‌حال تصادف کرده‌اید؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا