بیمه تکمیلی درمان

آیا امکان خرید بیمه تکمیلی با داشتن بیمه سلامت وجود دارد؟

بیمه سلامت، یکی از مهم‌ترین انواع بیمه‌ها است که در انواع مختلفی ارائه می‌شود. در کنار آن، ممکن است نام بیمه تکمیلی سلامت ایرانیان را هم شنیده باشید. در ابتدا ممکن است این دو شبیه به یکدیگر به نظر برسند و متوجه نشوید که کدام برای شما مناسب است یا شرایط بیمه سلامت ایرانیان را دارید یا نه. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که بیمه سلامت ایرانیان چیست و آیا خرید بیمه تکمیلی با داشتن بیمه سلامت امکان‌پذیر است؟ تا انتهای مطلب همراه ازکی باشید تا به تمامی سوالات شما پاسخ بدهیم.

بیمه تکمیلی سلامت ایرانیان چیست؟

سیستم بیمه سلامت ایرانیان، مشابه بیمه سلامت همگانی است. بیمه سلامت همگانی برای عموم به صورت رایگان ارائه می‌شود و مهم‌تر از آن، فرد نباید تحت پوشش بیمه پایه باشد. در واقع، این بیمه‌نامه برای کارگران فصلی که برای مدت معینی کار می‌کنند، بسیار مناسب است. در بیمه سلامت ایرانیان باید حتما حق بیمه پرداخت کرد تا بتوان از خدمات آن بهره برد. دلیل پرداخت حق بیمه این است که اگر شما تحت پوشش بیمه ایرانیان باشید، می‌توانید از خدمات بیمه تکمیلی هم استفاده کنید. با داشتن بیمه تکمیلی این امکان برای شما وجود دارد که هزینه‌های قابل توجهی برای درمان را بپردازید.

شرایط بیمه تکمیلی سلامت ایرانیان

برای خرید بیمه سلامت ایرانیان، نباید تحت پوشش بیمه پایه باشید. در ضمن، شرایط عمومی برای خریداری این بیمه‌نامه به شرح زیر است:

• اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستید و ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید از مزایای بیمه درمانی بهره‌مند شوید. حتی اگر بعد از مدتی شروع به کار کردید و حق بیمه تامین اجتماعی به شما پرداخت شد، می‌توانید به مدت 1 سال از خدمات بیمه سلامت ایرانیان نیز استفاده کنید.
• جنسیت مذکر بالای 18 سالی که تحت پوشش بیمه خانواده قرار نداشته باشد، می‌تواند بیمه سلامت ایرانیان را ثبت‌نام کند و به عنوان بیمه شده اصلی، حق بیمه خود را بپردازد.
• اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، کمیته امداد، ارتش و سایر بیمه‌های خصوصی نیستید، می‌توانید از بیمه سلامت ایرانیان استفاده کنید.

فرق بیمه سلامت با بیمه ایرانیان

بیمه سلامت همگانی و بیمه سلامت ایرانیان از هم جدا نیستند و هر دو توسط سازمان بیمه سلامت کشور ارائه می‌شوند. تفاوت اصلی آنها در منابع تامین و مراکز درمانی طرف قراردادشان است. بیمه سلامت همگانی به صورت رایگان ارائه می‌شود و مخصوص کسانی است که تحت پوشش بیمه‌های دیگر قرار ندارند. منابع آن از مالیات و یارانه‌های دولتی تامین می‌شود.
این بیمه خدمات بیمارستانی را فقط در مراکز درمانی دولتی و آموزشی پوشش می‌دهد. ثبت نام در این بیمه برای دهک‌های اول تا سوم رایگان است. به این معنی که این گروه از افراد بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از پوشش بیمه سلامت عمومی برخوردار می‌شوند. در حالی که دهک‌های چهارم تا ششم می‌توانند با پرداخت بخشی از حق بیمه، این بیمه را دریافت کنند.
ولی بیمه سلامت ایرانیان کمی متفاوت است. این بیمه از سال 1393 به عنوان بیمه همگانی ایرانیان فعالیت می‌کند و منابع تامین آن، هدفمندسازی یارانه است. برای ثب‌نام این بیمه کسانی که مشمول بیمه سلامت دولتی نیستند، سالانه مبلغی را پرداخت می‌کنند. این بیمه خدمات بستری و سرپایی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی را پوشش می‌دهد.

ورود به سامانه بیمه سلامت

فرقی ندارد که شما کاربر فعلی بیمه سلامت باشید یا بخواهید برای اولین بار این بیمه را خریداری کنید، در هر صورت باید وارد سامانه آن شوید. برای این کار ابتدا باید آدرس hir.ihio.gov.ir را در گوگل جستجو کنید یا عبارت ورود به سامانه بیمه سلامت را بنویسید. سپس روی لینک مورد نظر کلیک کنید و وارد آن شوید.

ثبت نام بیمه تکمیلی سلامت

حال که وارد سامانه بیمه سلامت شدید، نوبت به ثبت‌نام می‌رسد؛ البته اگر پیش‌تر ثبت‌نام نکرده باشید، باید این مرحله را طی کنید. در غیر این صورت، می‌توانید با نام کاربری خود وارد سایت شوید. ما فرض را بر این می‌‌گیریم که شما در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید؛ بنابراین، باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: ابتدا باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. سپس یک رمز عبور به تلفن همراه شما ارسال می‌شود که برای استعلام هویت باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید. اگر شما شرایط خرید بیمه سلامت ایرانیان را نداشته باشید، این موضوع هنگام استعلام مشخص می‌شود.

مرحله دوم: بعد از آن، باید مشخصات و آدرس محل سکونت را ارائه دهید. هر یک از این اطلاعات را با دقت در بخش‌های مشخص شده پر کنید. همچنین باید تصاویر مدارک مورد نیاز را آپلود کنید. جزئیات شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت تاهل و شماره تلفن همراه است.

مرحله سوم: بدین ترتیب، حساب کاربری شما ایجاد می‌شود و همچنین می‌توانید رمز عبور جدیدی انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که رمز عبور را باید به گونه‌ای انتخاب کنید که هیچکس از آن مطلع نباشد و خودتان بتوانید آن را به خاطر بسپارید.

مراحل خرید بیمه تکمیلی سلامت ایرانیان

اگر شرایط بیمه سلامت ایرانیان را داشته باشید، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید و این بیمه را بخرید:

مرحله اول: همانطور که در مرحله قبل توضیح دادیم، باید وارد سایت شوید و در آن ثبت‌نام کنید.

مرحله دوم: بعد از این که حساب کاربری خود را ایجاد کردید، زمان خریداری بیمه سلامت است. در اینجا نوبت به انتخاب حوزه‌ای می‌رسد که می‌خواهید دفترچه خود را از آنجا دریافت کنید. به علاوه، در این قسمت باید کد پستی درخواست شده را هم وارد کنید.

مرحله سوم: حال اگر افراد دیگری هم تحت تکفل شما قرار دارند، باید اطلاعات آنها را نیز وارد کنید.

مرحله چهارم: در نهایت اگر همه چیز به خوبی پیش رفت، باید بر روی گزینه «پرداخت الکترونیکی» کلیک کنید تا وارد صفحه پرداخت شوید و در آنجا حق بیمه را پرداخت کنید. در صورتی که این قسمت به درستی صورت بگیرد، یک پیامک تاییدیه به شماره موبایل‌تان ارسال می‌شود. حالا شما موفق شده‌اید که بیمه سلامت ایرانیان را خریداری کنید.

استعلام بیمه سلامت با کد ملی

جهت اطلاع از مهلت بیمه سلامت ایرانیان، می‌توانید کد دستوری #1666* را شماره‌گیری کنید. این کد به اینترنت نیازی ندارد و با گوشی همراه یا تلفن معمولی هم می‌توانید آن را شماره‌گیری کنید. این کد میزان اعتبار باقیمانده بیمه سلامت را به شما اطلاع می‌دهد. در واقع پس از شماره‌گیری، شما کد ملی خود را وارد می‌کنید تا از مدت اعتبار مطلع شوید. اگر تاریخ اعتبار بیمه منقضی شده باشد، باید از طریق سایت اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که از همان ابتدا هم می‌توانید با استفاده از سایت، مدت زمان اعتبار را بررسی کنید.

تمدید بیمه سلامت

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم، شما می‌توانید از طریق سایت بیمه سلامت وارد پنل کاربری خود شوید. در اینجا می‌توانید مدت اعتبار بیمه خود را بررسی کنید. البته با شماره‌گیری کد دستوری #1666* که پیش‌تر توضیح دادیم نیز می‌توانید از زمان اعتبار آن مطلع شوید. در هر صورت بعد از وارد شدن به پنل کاربری خود در سایت، باید گزینه “تمدید اعتبار” را انتخاب کنید و هزینه تمدید را به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری به اداره بیمه، بپردازید.

خرید انواع بیمه از ازکی
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. جهت خرید انواع بیمه تکمیلی و سایر بیمه‌ها، کافیست وارد سایت ازکی شوید. ما شرکت‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم و می‌توانید با مقایسه هر کدام، یک شرکت را انتخاب کرده و بیمه مورد نظرتان را خریداری کنید.

سوالات متداول

1. بیمه سلامت ایرانیان شامل چه افرادی می‌شود؟
تمام افرادی که فاقد پوشش بیمه پایه باشند، می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

2. بیمه سلامت ایرانیان چه مواردی را پوشش می‌دهد؟
بیمه سلامت ایرانیان شامل بستری بیمارستانی، خدمات درمان سرپایی، زایمان، خدمات کلینینک‌ها و پاراکلینینک‌ها می‌شود.

3. بیمه سلامت ایرانیان با چه مراکزی قرارداد بسته است؟
شرکت بیمه سلامت ایرانیان با اکثر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی دولتی قرارداد بسته است.

4. تاریخ اعتبار بیمه سلامت همگانی چه مدت است؟
بیمه سلامت همگانی به مدت یک سال اعتبار دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا