بیمه موتورسیکلت

مراحل، مدارک و هزینه ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ در سال 1402

موتورسیکلت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی توقیف شوند؛ مثلا اگر راننده موتورسیلکت از چراغ قرمز رد شود یا کلاه ایمنی نپوشیده باشد، پلیس می‌تواند موتور او را به پارکینگ منتقل کند. برای همین مهم است که با مراحل ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ آشنا باشید. در ادامه تمامی مراحل و مدارک ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ در سال ۱۴۰۲ را برایتان توضیح ‌می‌دهیم:

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

دلایل توقیف موتورسیکلت‌ها چیست؟

گفتیم که پلیس به دلایل مختلفی ممکن است موتورسیلکت‌ها را راهی پارکینگ کند. مهم‌ترین تخلفاتی که باعث توقیف موتورسیکلت می‌شود، عبارتند از:

  • حرکت موتور در جهت مخالف در معابر و خیابان‌ها؛
  • همراه نداشتن مدارک موتور؛
  • نداشتن بیمه شخص ثالث؛
  • حرکت در خطوط ویژه؛
  • حرکت در پیاده‌روها؛
  • عبور از چراغ قرمز؛
  • نپوشیدن کلاه ایمنی؛
  • پارک در محل ممنوع و نامناسب؛
  • نداشتن پلاک یا مخدوش بودن پلاک؛
  • راندن موتور ۲۵۰ سی‌سی به بالا در سطح شهر بدون مجوز؛
  • انجام حرکات نمایشی با موتورسیکلت (تک‌چرخ زدن).

مراحل ترخیص موتورسیکلت سرقتی و توقیفی از پارکینگ

برای آزاد کردن موتورسیکلت توقیف شده، باید اول از همه به دفاتر پلیس +۱۰ بروید و درخواست ترخیص موتور را ثبت کنید. البته معمولا بهتر است دست‌کم ۳ روز از زمان توقیف موتور صبر کنید و بعد کارهای لازم را برای آزاد کردن آن انجام بدهید. همچنین مثل هر کار اداری دیگری باید حتما مدارکی را همراه داشته باشید و به ستاد ترخیص موتور سیکلت تحویل بدهید.

توقیف-موتورسیکلت

مراحل ترخیص موتورسیکلت بدون گواهینامه

گواهینامه یکی از مدارک اصلی برای ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ است، اما بدون داشتن گواهینامه هم می‌توانید موتور سیکلت را ترخیص کنید. برای ترخیص موتورسیکلت بدون گواهینامه باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید و مبلغی را که به عنوان جریمه تعیین می‌شود پرداخت کنید. سپس با همراه داشتن اسناد مالکیت برای ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ اقدام کنید.

ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ با قولنامه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ باید به آن توجه داشته باشید، این است که امکان ترخیص موتور سیکلت با قولنامه وجود ندارد و باید حتما سند و یا وکالت صاحب سند برای ترخیص موتور سیکلت وجود داشته باشد.

ترخیص موتور پلاک قدیم

ترخیص موتور سیکلت‌های دارای پلاک قدیم مراحل به نسبت سخت و پیچیده‌ای دارد، اما درنهایت این امکان وجود دارد که با احراز مالکیت شما بر موتور سیکلت بتوانید فرآیند ترخیص را انجام دهید. برای ترخیص موتور پلاک قدیم لازم است با دردست داشتن تمامی مدارک و اسناد مالکیت به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درخواست ترخیص موتور پلاک قدیم خود را ثبت کنید.

ترخیص موتور از کلانتری

در صورتی که موتور سیکلت شما توسط کلانتری توقیف شد، مراحل ترخیص آن همانند ترخیص از پارکینگ است. برای ترخیص موتور از کلانتری لازم است تا با به همراه داشتن مدارم هویتی و اسناد مالکیتی موتورسیکلت به کلانتری مراجعه کنید و پس از تایید هویت و مالکیت فرآیند ترخیص موتور از کلانتری را آغاز کنید.

مدارک لازم جهت ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ

برای اینکه موتورسیکلتی از پارکینگ پلیس آزاد شود، باید حداقل ۳ روز تا ۳ ماه بعد از توقیف صاحب آن به همراه مدارک زیر به یکی از ستادهای ترخیص موتورسیکلت مراجعه کند:

  • اصل سند و کپی مالکیت موتور با حضور شخص مالک؛
  • اصل و کپی کارت موتورسیکلت؛
  • اصل و کپی شناسنامه مالک موتور سیکلت؛
  • اصل و کپی کارت ملی مالک و کپی آن؛
  • اصل و کپی گواهینامه راننده؛
  • اصل و کپی شناسنامه راننده؛
  • اصل و کپی برگه پارکینگ؛
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری؛
  • برگه استعلام خلافی موتور مبنی بر تسویه‌ جریمه‌های موتورسیکلت و قبض پرداخت هزینه کفی به مبلغ ۵ هزار تومان؛
  • بیمه شخص ثالث.

برای ترخیص موتورسیکلت‌های سرقتی حواستان باشد که حتما کارهای مربوط به خارج کردن پلاک موتور از فهرست سیاه سیستم‌های پلیس آگاهی و راهور را هم انجام بدهید.

هزینه ترخیص موتورسیکلت در ۱۴۰۲ چقدر است؟

برای ترخیص خودرو باید هزینه‌‌ای را هم پرداخت کنید که مشمول مبلغ خلافی موتور، هزینه پارکینگ و همچنین عوارض و مالیات شهرداری است.

هزینه پارکینگ موتورسیکلت

هزینه پارکینگ برای موتورسیکلت‌ها بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان برای هر شب است. به عنوان مثال، اگر موتور شما دو هفته در پارکینگ باشد، هزینه پارکینگ آن به تنهایی چیزی بین ۲۸ تا ۴۹ هزار تومان می‌شود.

بخشودگی هزینه پارکینگ موتورسیکلت

معمولا در مناسبت‌های خاصی مانند هفته ناجا و مناسبت‌های مرتبط، بخشی از هزینه پارکینگ موتور سیکلت های توقیفی بخشیده می‌شود. برای اطلاع از جدیدترین بخشودگی هزینه پارکینگ موتور سیکلت، به اطلاعیه‌هایی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود توجه کنید.

مدت زمان نگهداری موتور در پارکینگ چقدر است؟

گفتیم که بهتر است برای انجام کارهای اداری ترخیص موتور دست‌کم ۳ روز از توقیف آن گذشته باشد. اما واقعا پارکینگ پلیس تا چه مدت از موتورهای توقیفی نگهداری می‌کند؟ به‌گفته پلیس راهور روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف فقط در تهران توقیف می‌شوند. روال قانونی این است که مالک موتور توقیفی باید حداکثر تا ۳ ماه برای انجام کارهای ترخیص موتور خود اقدام کند.

تعداد قابل توجهی از این موتورسیکلت‌ها به دلیل عدم پیگیری مالکان و داشتن خلافی‌های سنگین و … تا ۸ سال هم در پارکینگ باقی می‌مانند. بی‌شک نگهداری طولانی‌مدت از این تعداد موتورسیکلت توقیفی واقعا هزینه زیادی روی دوش دولت و سازمان راهنمایی‌ورانندگی می‌گذارد. برای همین هم معمولا پلیس طرح‌های ویژه‌ای برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها که به آن‌ها موتورسیکلت‌های رسوبی گفته می‌شود اعلام می‌کند.

طرح ترخیص موتورسیکلت رسوبی از پارکینگ چیست؟

در این طرح شرایط ویژه‌ای برای ترخیص موتورسیکلت‌ها وجود دارد؛ مثلا هزینه دیرکرد پرداخت جریمه محاسبه نمی‌شود و تنها پرداخت اصل جریمه برای گرفتن اجازه ترخیص کافی‌ است. همچنین مالکان می‌توانند مبلغ جریمه‌ها را به‌صورت قسطی و در یک سال پرداخت کنند. علاوه بر اینها، در این طرح برای موتورسیکلت‌هایی که بیمه‌نامه یا پلاک ندارند هم برگه ترخیص از پارکینگ صادر می‌شود. البته مالک باید فرم تعهدات لازم را پر کند و تا وقتی که بیمه‌نامه یا پلاک نگرفته‌ است، باید موتور را با وانت‌بار جابه‌جا کند.

اگر مالکی تا زمانی که امکان استفاده از طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی وجود دارد، برای آزادسازی موتور خود اقدام نکند، موتور او می‌تواند به دستور قضایی، اسقاط یا مصادره شود.

نشانی ستاد‌ ترخیص موتورسیکلت

از اسفندماه سال ۱۳۹۹ ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی تهران تنها در مرکز ترخیص موتورسیکلت خلیج فارس انجام می‌شود. برای آزادسازی موتورهای رسوبی از ستاد ترخیص خلیج فارس باید به آدرس کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، خیابان راهنما مراجعه کنید.

ساعت کار ستاد ترخیص موتورسیکلت توقیفی

ستادهای ترخیص موتورسیکلت تمام روزهای کاری هفته باز است. ساعت کاری این ستادها هم در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۱۴ و در روزهای پنجشنبه تا ساعت ۱۲ ظهر است.

لزوم داشتن بیمه شخص ثالث ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ

همانطور که اطلاع دارید داشتن بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه موتوری ضروری است. علاوه بر این همان طور که گفته شد برای ترخیص موتور، داشتن بیمه شخص ثالث هم نیاز است. بهترین و سریع‌ترین راه برای خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت پلتفرم‌های آنلاین مانند ازکی است. شما با مراجعه به وبسایت ازکی می‌توانید با وارد کردن پلاک و کد ملی صاحب پلاک بیمه‌‌نامه‌های شخص ثالث ارائه شده از سوی شرکت‌های مختلف را باهم مقایسه و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

سوالات متداول

۱. چگونه موتورسیکلت را از پارکینگ در بیاوریم؟

برای ترخیص موتورسیکلت سرقتی و توقیفی از پارکینگ باید به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و درخواست ترخیص را ثبت کنید. بهتر است که ۳ روز منتظر بمانید و سپس به این مرکز بروید. 

۲. برای ترخیص موتور از پارکینگ چه مدارکی لازم است؟

اصل سند و کپی مالکیت موتور با حضور شخص مالک، اصل و کپی کارت موتورسیکلت، اصل و کپی شناسنامه مالک موتورسیکلت، اصل و کپی کارت ملی مالک و کپی آن، اصل و کپی گواهینامه راننده، اصل و کپی شناسنامه راننده، اصل و کپی برگه پارکینگ و برگه پرداخت عوارض شهرداری را باید به‌همراه داشته باشید.

۳. موتور تا چند سال در پارکینگ می‌ماند؟

مالک موتور توقیفی باید حداکثر تا ۳ ماه برای انجام کارهای ترخیص موتور خود اقدام کند. تعداد قابل توجهی از این موتورسیکلت‌ها به دلیل عدم پیگیری مالکان و داشتن خلافی‌های سنگین و … تا ۸ سال هم در پارکینگ باقی می‌مانند.

نمایش بیشتر

23 دیدگاه

    1. با سلام موتور منو 23/2/1400گرفتن تاحالا دوتا طرح خورده ولی میگن شامل موتورهای 1400 نمیشود پس کی طرح میخوره ؟

      1. سلام خسته نباشید من یک موتور مدل ۸۹ خریدم موتور الان ۲۰ روزه تو پارکینگه تصادف کرده بودم الان نامه آزادی از دادگاه و کلانتری گرفتم موتور فقط ۳ تا برگه خرید داره الان پلیس +۱۰ میگه باید برگه سبز بیاری موتور ب نامه کسی نخورده فقط ۳ تا برگه خرید داره باید چیکار کنم

  1. موتور من نزدیک 20 روز هست توی پارکینگ هست بیمه نداره میخواستم بدونم طرحی هست که الان بشه بدون بیمه در آورد چون موتور امانت بود دستم ممنون میشم جواب بدید؟

    1. هادی عزیز سلام
      در حال حاضر جریمه‌های نداشتن بیمه در سال‌های قبل بخشیده شده و می‌توانید با خرید بیمه کوتاه مدت موتور را ترخیص کنید.

  2. سلام
    می‌بخشید من موتورسیکلتم را سال ۹۴ گرفتند پلاک نداره میتونم آزادش کنم یا چون پلاک نداره نمیتونم
    و مورد بعدی
    سال ۹۵ یه موتور دیگه ازم گرفتند به دلیل همراه نداشتن مدارک میخواستم بدونم برای آزادی باید به دادگاه هم مراجعه کنم یا نه

    1. سلام من موتورم و تازه گرفتن دو بار اوفتاده تو پارکینگ میتونم در بیارمش ؟

  3. سلام من اتباع خارجی هستم آیا میتوانم بدون دادن تعهد موتورم را آزاد کنم؟
    وچه مدارکی باید به همراه داشته باشم ؟
    ویک روزه آزاد میشود؟

    1. محمد عزیز سلام
      اگر قبض پاركينگ و كارت شناسايي دارید. دريافت نامه آزادي جهت ترخيص وسيله نقليه توقيف شده لازم است و باید به اداره ترخيص پليس راهور مراجعه کنید. داشتن مدارک زیر لازم است؟
      1- تعهد محضري تبعه خارجي مبني بر عدم تكرار رانندگي بدون گواهينامه

      2-تعهد محضري صاحب سند مبني بر ندادن وسيله نقليه به تبعه خارجي

      3-كپي تعهد محضري تبعه خارجي و صاحب سند

      4-اصل و كپي سند يا وكالت وسيله نقليه

      5-اصل و كپي مدرك شناسايي تبعه خارجي

      6-كپي مدرك شناسايي صاحب سند وسيله نقليه

      1. سلام من یدونه موتور ۲۵۰ سوزوکی داشتم که متاسفانه الان پارکینگه هیچ مدرکی به جز برگ خرید ندارم ، میشه راهنماییم کنید لطفا که آیا میشه کاری کرد یا نه ، جریمه هم واسه موتور نزدیک ۶۰ میلیون گفتن باید بپردازی

  4. سلام .موتور من سرقت کردن بعد از چند ماه الان موتور پیدا شدهولی تنه ان سنگ گرفتن و کارشناسی اگاهی بازدید کردن که این هما ن موتور است من کارت موتور وبرگه سبز موتور وقولنامه که از موتور فروشی را دارم .الان موتور را به من تحویل نمیدن مگین با ید کسی که برگه سبز به نامش هست بیاد الان دوماه از پیدا شودن موتور میگذرد راهی هست من موتور را در بیارم.با کمال تشکر.

  5. باسلام.موتور من ۱۳۹۵ گرفتن دوبار برای ترخیص رفتم پارکینگ مربوط اما پیدا نکردم..تکلیف ما چیه

  6. سلام موتور ما رو در سیستم موجود است در کدام پارکینک است ولی پارکینک جوابکو نیست ومنکر ان میشود

  7. سلام
    بنده یک موتور سیکلت داشتم که بعد از تصادف درون پارکینگ رفت و الان ۲هفته میگزره .. موتور بنده فاقد پلاک بوده در سند. اگر بخام درش بیارم باید صاحب اصلی موتور باشد آیا؟ چون من موتور را از کس دیگر به صورت قولنامه و کاغذ خرید گرفته ام.

  8. سلام داداش موتور منو دیروز ۱۴۰۱/۸/۱گرفتن دم مدرسه دخترونه گرقتنم متاسفانه حالا قرار شد ۴۵روز بخابه باخواهشو اینا شد ۱۵روز حالا ی قبض بهم دادن ک ۱۵هشت برم دنبالش داداش امکانش هست موتورمو ببرن باهاش گشت بزنن؟ موتورم بنلی جفته خب حالا تازه رفتم کارای بیمشو کردم باید کجا برم بیزحمت مراحلشو بگی ممنون میشم گواهی نامه ام ندارم

  9. سلام بنده یک موتور سنگین داشتم ازم گرفتن بابتش هم 168میلیون جریمه دادم ،داروندارم رفت الان تو پارکینگ اموال تملیکی هست تورو خدا اگه راهی هست برای دراوردن به من هم بگید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا