بیمه موتورسیکلت

روش‌ های استعلام خلافی موتور سال ۱۴۰۲ و نحوه پرداخت جریمه

خیابان‌های شلوغ شهرهای امروزی پر از افرادی است که حوصله دردسرهای پیدا کردن جای پارک یا گیرکردن در ترافیک را ندارند. همین موضوع باعث شده تا موتورسیکلت انتخاب بسیاری از افراد برای رفت و آمد های روزمره باشد و همچنین در مشاغل مختلفی مثل پیک موتوری یا دلیوری مرسولات پستی، غذا و ارسال خریدهای آنلاین از آن استفاده شود. راننده‌های موتورسیکلت‌ هر روز به دلایل مختلفی مثل عدم استفاده از کلاه ایمنی، رد کردن چراغ قرمز، رانندگی در خط ویژه، سرعت زیاد و … جریمه می‌شوند و در بسیاری از این موارد موتورسوار بدون اینکه حواسش باشد، قانون را نقض می کند.

اطلاع نداشتن از میزان و تعداد جریمه‌ها و و تخلفاتی ثبت شده توسط دوربین یا پلیس، می تواند منجر به افزایش مبلغ خلافی و در نهایت توقیف وسیله نقلیه شود و ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ پلیس هم یعنی کلی دردسر اداری! برای جلوگیری از این گونه مشکلات بهترین راه حل استعلام خلافی موتور و پرداخت آن در زمان مناسب است. اگر شما هم موتورسوار هستید و می‌خواهید روش‌های مختلف استعلام خلافی موتورسیکلت و پرداخت آن را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

روش های استعلام آنلاین خلافی موتور سیکلت

خبر خوب اینکه برای اطلاع از خلافی موتور سیکلت و میزان جریمه آن، نیازی به مراجعه حضوری به به دفاتر پلیس+۱۰ و پلیس راهنمایی‌ و رانندگی نیست. روش‌های مختلفی برای گرفتن خلافی موتور سیکلت آنلاین وجود دارد وجود دارد که اجازه می‌دهد به راحتی و در کوتاه ترین زمان از میزان خلافی موتورسیکلت‌تان با خبر شده و آن را پرداخت کنید. البته برای استفاده از این روش‌ها (پیامکی و یا تلفنی) باید اطلاعاتی مثل کد VIN یا بارکدپستی کارت موتور را در اختیار داشته باشید.

 

استعلام خلافی موتور

استعلام خلافی موتور با کد وین (VIN):

استعلام خلافی موتور با وین بسیار ساده است. فقط باید حتما کد 17 رقمی VIN موتور که روی کارت موتور نوشته شده را داشته باشیم. این کد درواقع کد شناسایی موتورسیکلت شماست و برای استفاده از هرکدام از روش‌های استعلام خلافی از جمله خلافی موتور با vin به آن نیاز خواهید داشت.

استعلام خلافی موتور سیکلت با پلاک:

گرفتن خلافی موتور با پلاک شامل خلافی موتور سیکلت پلاک ملی  و پلاک قدیمی می‌شود. درواقع برای استعلام خلافی موتور با پلاک که پلاک موتور شما قدیمی است یا می‌خواهید خلافی موتورسیکلت با پلاک ملی را بگیرید. منتها همان‌طور که گفته شد برای استعلام خلافی موتور سیکلت پلاک ملی یا قدیمی باید حتما کد VIN یا بارکدپستی کارت موتور را ارائه کنید.

استعلام خلافی موتور سیکلت با پیامک:

روش استعلام خلافی موتور با پیامک واقعا ساده است. تنها کافی است کد یا شماره ۱۷ رقمی VIN موتور را به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ بفرستید تا نتیجه استعلام خلافی موتورسیکلت برایتان پیامک شود. حواستان باشد برای گرفتن خلافی موتور با پیامک کد VIN را به‌طور کامل همراه با حروف انگلیسی در پیامک بنویسید. البته استفاده از این سامانه پیامکی هزینه دارد و ارسال هر پیامک درخواست ۳۵۰ تومان محاسبه می‌شود.

وقتی کد vin  موتور را به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ می‌فرستید یک پیامک  پیامی با محتوای زیر برای شما فرستاده می‌شود:

« مشترک گرامی؛ شما درخواست سرویس خلافی و نمره منفی با تعرفه ۳.۵۰۰ ریال را داده اید. برای تایید عبارت ۲ را مجددا به ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید.»

حالا اگر عدد 2 را در پاسخ برای شماره ارسال کنید، مبلغ خلافی موتور سیکلت شما همراه با تعداد تخلف برایتان پیامک می‌شود. اگر می‌خواهید شناسه پرداخت و شناسه قبض را هم داشته باشید تا خلافی خود را تسویه کنید باید بعد از کد ۱۷ رقمی VIN ، * را بزنید و ارسال کنید.

استعلام خلافی موتور با کدهای دستوری:

یکی دیگر از راه‌های سریع گرفتن استعلام خلافی موتور سیکلت، استفاده از کد دستوری است. در این روش باید با شماره‌گیری *110# و وارد کردن کد ۱۷ رقمی VIN موتورسیکلت خود، درخواست استعلام و پرداخت خلافی بدهید. در این روش هم خلافی موتور با پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد.

استعلام خلافی موتورسیکلت به صورت تلفنی:

حتی می‌توانید میزان خلافی موتورسیکلت‌تان را تلفنی استعلام بگیرید. برای این کار باید با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و درباره مبلغ جریمه و تعداد تخلفات خود سوال کنید. اگر از خارج از تهران با این شماره تماس می‌‌گیرید، یادتان نرود که قبل از شماره حتما کد 021 را اضافه کنید.

استعلام خلافی موتور سیکلت با کد ملی:

برای گرفتن خلافی موتور با کدملی به سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی (سخا) به آدرس sakha.epolice.ir مراجعه کنید. در این سامانه می‌توانید با کد ملی مالک استعلام جریمه موتور سیکلت را بگیرید. منتها حتما قبلش باید در سامانه سخا ثبت‌نام کرده و حساب کاربری داشته باشید.

برای ثبت نام در سامانه سخا هم به اطلاعات مالک موتور سیکلت ازجمله کدملی، خط تلفن همراه به نام مالک موتور سیکلت و بارکد درج شده در کارت موتور سیکلت نیاز است.

نکته مهم اینکه در این سامانه هر فرد تنها می‌تواند با استفاده از بارکد کارت موتور، خلافی موتور خود را استعلام کند و امکان استعلام خلافی موتور دیگران وجود ندارد

استعلام خلافی موتور سیکلت رایگان:

برای استعلام رایگان خلافی موتور سیکلت نیازی نیست تا حتما به پیشخوان دولت یا پلیس + 10 مراجعه کنید. یا حتی از کدهای دستوری و شمار پیامک و تلفن گفته شده استفاده کنید و هزینه پرداخت کنید. روش‌هایی هم برای گرفتن خلافی موتورسیکلت رایگان وجود دارد که در ادامه به شما می‌گوییم.

استعلام خلافی موتور از روی سایت راهور:

یکی از روش‌های استعلام خلافی موتور با پلاک رایگان مراجعه به سایت rahvar120.ir است. پس از باز شدن صفحه اصلی این سایت باید وارد قسمت استعلام تخلفات رانندگی شوید. حالا صفحه اصلی سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (سخا) را می‌بنید و پس از وارد کردن کد ملی و رمز عبور می‌توانید برای گرفتن استعلام بارکد پستی ۸ رقمی که در کارت موتورتان درج شده است را وارد کنید. حواستان باشد حتما تاریخ به‌روزرسانی سایت را مدنظر داشته باشید. چون این سایت معمولا به‌صورت هفتگی به‌روزرسانی می‌شود. در صورت پرداخت آنلاین خلافی نیز، اطلاعات مربوط به جرایم در سامانه راهور با تاخیر ۷۲ ساعته پاک می‌شود.

استعلام خلافی موتور از سایت راهور

انواع روش های پرداخت خلافی موتورسیکلت

بعد از گرفتن استعلام خلافی و اطلاع از میزان جریمه‌های پرداختی، مرحله بعدی پرداخت مبلغ خلافی است. پرداخت خلافی را می‌توانید به روش‌های مختلفی انجام بدهید. سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌های پرداخت خلافی موتور عبارتند از:

  • مراجعه به خودپرداز بانک ملی و پرداخت از طریق منوی این خودپرداز؛
  • تماس با تلفن‌بانک بانک ملی، به‌ شماره 09622؛
  • پرداخت اینترنتی از طرق درگاه پرداخت بانک ملی؛
  • استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای پرداخت جریمه (قبضیتو، پیشخوان 24 و …)؛

اگر نسبت به مبلغ خلافی و جریمه‌‌ای که اعلام می‌شود، اعتراض دارید، باید به مراکز حل اختلاف مراجعه کرده و اعتراض‌تان را برای دریافت تخفیف احتمالی ثبت کنید. البته نیروی انتظامی هم در مناسبت‌های خاص و یا به‌صورت دوره‌ای برای گروه خاصی از موتورسیکلت‌سواران تخفیف‌هایی را اعلام می‌کند که با پرداخت خلافی در این زمان‌ها می‌توانید از این تخفیفات استفاده کنید.

همان‌طور که دیدیم یکی از علت مهمی که باعث ثبت خلافی برای موتور می‌شود، نداشتن بیمه موتورسیکلت است. بسیاری از موتورسوارها نمی‌دانند که بیمه موتورسیکلت مثل بیمه شخص ثالث، اجباری و یکی از مدارک مورد نیاز برای خارج کردن موتور از پارکینگ پلیس است. بنابراین بهتر است همیشه بیمه ‌نامه دارای اعتبار برای موتورسیکلت‌تان داشته باشید و حواستان به تمدید آن باشد. می‌توانید قیمت بیمه موتور سیکلت را در سایت ازکی استعلام بگیرید و آنلاین بیمه نامه خود را تمدید کنید.

سوالات متداول

۱. چگونه می توان بدون کارت موتور، از میزان خلافی با خبر شویم؟

از بین همه روش‌های گفته شده برای استعلام خلافی موتور سیکلت فقط گرفتن خلافی با شماره 88288888 نیازی به اطلاعات نوشته شده روی کارت موتور نیست. بعد از اینکه ارتباط شما با این سامانه تلفن گویا برقرار شد کافی است کلید عدد 1 را فشار بدهید تا به اوپراتور وصل شوید و با دادن شماره پلاک و از میزان خلافی موتورتان اطلاع پیدا کنید.

۲. نحوه دریافت تخفیف خلافی موتور چگونه است؟

برای اینکه از تخفیف خلافی موتور استفاده کنید باید گوش‌به‌زنگ اخبار باشید. معمولا در برخی مناسب‌ها و عیدهای ملی و مذهبی پلیس راهور شرایط خاص برای پرداخت خلافی‌ها اعلام می‌کند. البته ممکن است این شرایط و تخفیف‌ها برای همه موتورها باشد یا فقط به رانندگان و مالکان خاصی تعلق بگیرد.

۳. چرا بعد از گذشت چند روز از پرداخت آنلاین خلافی هنوز خلافی موتور صفر نشده است؟

اصولا وقتی مبلغ جریمه را با روش‌های آنلاین مانند اپلیکیشن، بات تلگرام و سایت انجام می‌دهیم اطلاعات با تاخیر ۷۲ ساعته در سامانه مرکزی پلیس راهور ثبت می‌شود. یعنی معمولا شما در بروزرسانی بعدی سایت می‌توانید اطلاعات جدید تخلفات خود را ببینید. زمان بروزرسانی هم 2 هفته است. اگر می‌خواهید سریعتر پرداخت شما در سامانه ثبت شود باید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ پرداخت خلافی موتور را انجام بدهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا