بیمه تأمین اجتماعی

چه تفاوتی بین بیمه اختیاری و اجباری وجود دارد؟

طبق قانون، کلیه افرادی که در شرکت، کارگاه، کارخانه، فروشگاه یا هر مرکز دیگری که دارای کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی است مشغول به‌ کار شوند، کارفرما باید از روز اول آنها را بیمه کند. این نوع بیمه به‌عنوان بیمه اجباری شناخته می‌شود. اما تکلیف کسانی که کارفرما ندارند یا به‌عبارتی خویش‌فرما هستند چه می‌شود؟ سازمان تامین اجتماعی برای افراد با شرایط اشتغال مختلف، بیمه‌ای مناسب طراحی کرده‌ است. اما چالش اصلی انتخاب میان بیمه اجباری و اختیاری است. در همین راستا و برای انتخابی آگاهانه به بررسی این ۲ نوع بیمه و تفاوت بیمه اختیاری و اجباری در این مقاله از بلاگ ازکی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

تامین اجتماعی چه بیمه‌هایی را ارائه می‌کند؟

سازمان تامین اجتماعی برای پوشش دادن قشر بزرگ‌تری از جامعه محصولات بیمه‌ای خود را در چند دسته ارائه می‌کند. بنابراین افرادی که در یک دسته قرار نمی‌گیرند، می‌توانند از امکانات و خدمات دسته دیگری بهره‌مند شوند. به این ترتیب تقریبا همه جامعه تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. برای درک بهتر تفاوت بیمه اختیاری و اجباری ابتدا باید تعریف درستی از این دو نوع بیمه داشته باشیم. با یک تعریف درست، فرق بیمه اختیاری با بیمه اجباری بهتر مشخص می‌شود.

تفاوت بیمه اختیاری و اجباری

بیمه اجباری

«بیمه اجباری چیست؟» یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که افراد به دنبال پاسخ آن هستند. در تعریف بیمه اجباری باید گفت تمامی افرادی که در شرکت، کارگاه، کارخانه، فروشگاه و … مشغول به‌ کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند، تحت پوشش قانون کار قرار می‌گیرند. طبق قانون کار، کارفرماها موظف است همه کارکنان و کارمندان خود را بیمه کنند. به این نوع بیمه «بیمه اجباری» گفته می‌شود. باتوجه‌به اینکه تامین اجتماعی یک سیستم بیمه همگانی است، بنابراین این قانون در مورد همه مشاغل صدق می‌کند و متخلفان جریمه خواهند شد.

برای اطمینان از بیمه شدنِ تمامی افراد در یک کسب‌وکار، سازمان تامین اجتماعی برای بازرسی واحدها اقدام می‌کند. کارشناس این سازمان، فعال بودن محل کار و وضعیت کار کارمندان یا کارگران را بررسی خواهد کرد. توجه کنید که این بازرسی می‌تواند در هر روزی از ماه انجام شود.

پوشش‌های بیمه اجباری

در مورد تفاوت بیمه اختیاری و اجباری تامین اجتماعی، نوع پوشش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. پوشش‌های بیمه اجباری به شرح زیر است:

  • پرداخت مستمری در دوران بازنشستگی؛
  • پرداخت مستمری در صورت از کارافتادگی بیمه‌شده؛
  • پرداخت هزینه‌های درمان برخی از بیماری‌ها، داروها، بارداری و حوادث؛
  • پرداخت مقرری در دوران بیکاری؛
  • کمک هزینه ازدواج؛
  • پرداخت مستمری بازماندگان بیمه‌شده.

بیمه خویش فرما

یکی از اصلی‌ترین تفاوت بیمه اختیاری با بیمه اجباری، داشتن کارفرما است. به این مفهوم که در بیمه اجباری فرد بیمه‌شده کارفرمایی دارد که او را بیمه کرده است. اما در بیمه خویش‌فرما، فرد بیمه‌شده کارفرمایی ندارد و در نتیجه این افراد خودشان را بیمه می‌کنند. این نوع بیمه برای کسانی که هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای ندارند، انتخابی مناسب خواهد بود.

متقاضیِ این نوع بیمه باید به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و درخواست انعقاد قرارداد بیمه خویش‌فرما دهد. بیمه‌شده باید حق بیمه را به‌صورت‌منظم و در زمان تعیین شده پرداخت کند. نکته مهم در مورد بیمه خویش‌فرما داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی در سازمان تامین اجتماعی است. به‌طور‌کلی می‌توان گفت که بیمه خویش‌فرما به ۲ دسته زیر تقسیم می‌شود و شاغلان می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • بیمه اختیاری؛
  • بیمه صاحبان حرف و شاغلین آزاد.

تفاوت بیمه اجباری و اختیاری چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه خویش فرما چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه اختیاری

همان‌ طور که از نام بیمه اختیاری مشخص است در این نوع بیمه هیچ اجباری برای عقد قرارداد توسط افراد نیست و آن‌ها بنابه‌صلاحدید خود برای دریافت خدمات از سازمان تامین اجتماعی خود را بیمه می‌کنند. در این روش، متقاضی حق بیمه را پرداخت می‌کند و در مقابل از خدمات و تعهدات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

یکی از مزایای مهم بیمه اختیاری، حقوق بازنشستگی است. برای تخمین میزان مستمری بازنشستگی در بیمه اختیاری، باید شرایط و میزان پرداختی افراد را در نظر گرفت. اما به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که میزان مستمری هر فرد به مبلغ حق‌بیمه پرداختی توسط بیمه‌شده بستگی دارد. در واقع سازمان تامین اجتماعی درصد خاصی از هزینه منعقد شده بین سازمان و شخص بیمه‌شده را در نظر می‌گیرد و آن را به‌عنوان مستمری پرداخت خواهد کرد.

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد که یکی از دسته‌های بیمه خویش‌فرما است، دارای درصدهای مختلفی از پرداخت حق‌بیمه خواهد بود که افراد باتوجه‌به نیاز و بودجه خود می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند. هر کدام از این طرح‌ها، پوشش متفاوتی از خدمات در مقایسه با دیگری دارد.

طرح بیمه ۱۲ درصد

در این نوع طرح بیمه‌ای، فرد با انتخاب حقوق حداقلی مشمول بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی ۱۲٪ می‌شود. حق بیمه در این طرح ۱۲ درصد است.

طرح بیمه ۱۴ درصد

در این نوع طرح بیمه‌ای، فرد با انتخاب حقوق حداقلی مشمول بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی ۱۴٪ می‌شود. حق بیمه در این طرح ۱۴ درصد است.

طرح بیمه ۱۸ درصد

در این نوع طرح بیمه‌ای، فرد با انتخاب حقوق حداقلی مشمول بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی ۱۸٪ می‌شود. حق بیمه در این طرح ۱۸ درصد است.

طرح بیمه کامل

در این نوع طرح بیمه‌ای، فرد با انتخاب حقوق حداقلی مشمول بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کارافتادگی ۱۸٪ و سرانه درمان برای خدمات درمانی می‌شود. حق بیمه در این طرح ۱۸٪ به اضافه سرانه درمان مصوب در سال ۱۳۹۶ است.

فرق بیمه اختیاری و اجباری

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه مشاغل آزاد چیست؟ معرفی بهترین بیمه برای مشاغل آزاد را در بلاگ ازکی بخوانید.

نرخ حق بیمه اجباری سال 1403 چقدر است؟

در بیمه اجباری، حق بیمه ۳۰٪ از حقوق کارکنان است که مطابق قانون ۲۳٪  آن سهم کارفرما و ۷٪ آن سهم کارمند یا کارگر خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید نرخ حق بیمه اجباری سال ۱۴۰۳ را ببینید.

عنوان ۶ ماه اول سال (ماه ۳۱ روزه) ۶ ماه دوم سال (ماه ۳۰ روزه) اسفند (ماه ۲۹ روزه)
بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) ۱۹.۴۱۰.۱۱۳ ریال ۱۸.۹۳۲.۳۶۸ ریال ۱۸.۴۵۴.۶۲۲ ریال
بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳ درصد) ۲.۹.۱۱.۵۱۷ ریال ۲.۸۳۹.۸۵۵ ریال ۲.۷۶۸.۱۹۳ ریال
جمع سهم بیمه کارفرما (۲۳ درصد) ۲۲.۳۲۱.۶۳۰ ریال ۲۱.۷۷۲.۲۲۳ ریال ۲۱.۲۲۲.۸۱۵ ریال
سهم بیمه کارگر (۷ درصد) ۶.۷۹۳.۵۴۰ ریال ۶.۶۲۶.۳۲۹ ریال ۶.۴۵۹.۱۱۸ ریال

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نحوه محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی در سال 1403 + جدول حق بیمه را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه خویش فرما

بیمه خویش‌فرما خود به ۲ دسته اصلی بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود که در ادامه نرخ حق بیمه آن‌ها در سال 1403 بررسی خواهد شد.

نرخ حق بیمه اختیاری

هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی در سال 1403 برابر با 27% از حداقل حقوقی است که بیمه‌گذار تعیین کرده است. بر اساس حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۳، نرخ حق بیمه اختیاری در سال ۱۴۰۳ برابر با 1.481.000 ریال (معادل 1 میلیون و481 هزار تومان) خواهد بود.

نرخ حق بیمه حرف و مشاغل آزاد

نرخ حق بیمه حرف و مشاغل آزاد باتوجه‌به طرح انتخابی متفاوت خواهد بود.

فرق بیمه اختیاری و اجباری

مهلت پرداخت حق بیمه اختیاری

حق بیمه در بیمه اختیاری باید حداکثر تا آخرین روز ۲ ماه بعد به شعب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. البته بیمه‌شده می‌تواند در زمان زودتری هم برای پرداخت اقدام کند، چون تاریخ گفته شده در واقع حداکثر زمان پرداخت است.

بیمه اختیاری چه شرایطی دارد؟

در سازمان تامین اجتماعی، شرایطی برای دریافت بیمه اختیاری لحاظ شده که به شرح زیر است:

شرایط سنی

متقاضی باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. اگر در زمان درخواست عقد قرارداد بیمه اختیاری، سن متقاضی بیشتر از ۵۵ سال باشد، باید معادل مدت زمان مازاد سنی خود، سابقه حق بیمه بپردازد. بنابراین اگر فردی ۶۰ سال داشته باشد، باید در زمان درخواست بیمه، حداقل ۵ سال حق بیمه پرداخت کند.

سابقه پرداخت حق بیمه

متقاضی باید حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

برای اطلاع از سابقه بیمه‌ای خود می‌توانید مقاله نحوه مشاهده سواق بیمه با کد دستوری بیمه تامین اجتماعی را در بلاگ ازکی مطالعه کنید.

وضعیت اشتغال

متقاضی نباید در کارگاه‌های مشمول قانون سازمان تامین اجتماعی مشغول به‌ کار باشد.

سابقه کار

اگر متقاضی بیمه اختیاری، سابقه پرداخت حق بیمه را برای بیش از ۱۰ سال داشته باشد، می‌تواند با هر سنی برای این نوع بیمه اقدام کند. مواردی که در بالا به آن‌ها پرداخته شد، در واقع شرایط بیمه اختیاری تامین اجتماعی هستند که هر فردی قبل از عقد قرارداد بیمه باید با آن‌ها آشنا شود.

تعهدات سازمان در قبال بیمه‌شدگان اختیاری

سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان اختیاری تعهداتی دارد که باید آنها را اجرا کند. این تعهدات به شرح زیر است:

  • پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت؛
  • پرداخت هزینه خدمات درمانی؛
  • پرداخت هزینه کفن‌ودفن (مانند بیمه‌شدگان اجباری)؛
  • وسایل کمک پزشکی (مانند بیمه‌شدگان اجباری)؛

فرق بیمه اجباری و اختیاری

توجه داشته باشید که در بیمه اختیاری، سازمان تامین اجتماعی کشور تعهدی در قبال موارد زیر نخواهد داشت.

  • کمک هزینه ازدواج؛
  • ازکارافتادگی جزئی؛
  • دستمزد ایام بیماری و بارداری؛
  • بیمه بیکاری.

آیا مزایای قانون کار به بیمه‌شدگان اختیاری تعلق می‌گیرد؟

یکی از دلایل تفاوت بیمه اختیاری و اجباری در مزایایی است که افراد تحت پوشش این ۲ نوع بیمه دریافت می‌کنند. در بخش قبلی اطلاعات کاملی در مورد تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان اختیاری ارائه شد. همان‌ طور که مطالعه کردید، در مقابل تمامی مزایایی که بیمه اجباری در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌دهد، بیمه اختیاری استثنائاتی دارد؛ این موارد شامل پرداخت نکردن کمک هزینه ازدواج، پرداخت نکردن از کارافتادگی جزئی، پرداخت نکردن دستمزد ایام بیماری و بارداری و پرداخت نکردن بیمه بیکاری است.

اختیارات بیمه‌گذار در بیمه اختیاری

متقاضیانی که برای دریافت بیمه اختیاری اقدام می‌کنند، باید از اختیارات خود آگاه باشند. این اختیارات به شرح زیر است:

  • متقاضی می‌تواند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را عددی بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کند؛
  • بیمه شده هر ۲ سال یکبار می‌تواند دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را حدود ۱۰٪ افزایش دهد؛
  • متقاضی می‌تواند تعهدات درمانی سازمان تامین اجتماعی مانند هزینه‌های پروتز و اروتز، کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، هزینه کفن‌ودفن و از کارافتادگی جزئی را دریافت کند؛
  • بیمه‌شده می‌تواند کلیه خدمات سازمان شامل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت را دریافت کند؛
  • حق‌ بیمه اختیاری باید حداکثر تا آخرین روز ۲ ماه بعد، به شعبه سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

تفاوت بیمه اختیاری و اجباری در چیست؟

تفاوت بیمه اختیاری و اجباری را می‌توان در ۲ مورد زیر خلاصه کرد:

  • تفاوت حق بیمه اجباری و اختیاری؛
  • بیمه بیکاری.

درصد و مبلغ پرداخت بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

همان‌ طور که اشاره شد، در بیمه اجباری حق بیمه هر فرد ۳۰٪ از حقوق وی خواهد بود. در این قانون، ۲۳٪ سهم کارفرما و ۷٪ سهم کارگر یا کارمند است. این در حالی است که در بیمه اختیاری، حق بیمه هر فرد ۲۷٪ تعیین شده است و بیمه‌گذار باید آن را پرداخت کند. بنابراین بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت در واقع تفاوت حق بیمه اجباری و اختیاری است.

جدول مبلغ حق پرداخت بیمه در سال 1403

عنوان مبلغ مشمولیت یا معافیت بیمه
حقوق پایه ۷۱,۶۶۱,۸۴۰ مشمول بیمه
حق مسکن ۹,۰۰۰,۰۰۰ مشمول بیمه
حق بن و خواروبار ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ مشمول بیمه
حق اولاد به ازای هر فرزند ۷,۱۶۶,۱۸۴ معاف از بیمه
حق تاهل ۵,۰۰۰,۰۰۰ مشمول بیمه
پایه سنوات ۲,۱۰۰,۰۰۰ مشمول بیمه
اضافه کاری (به ازای هر ساعت) با حقوق پایه ۴۵۶,۲۳۷ مشمول بیمه
حق ماموریت (به ازای هر روز) با حقوق پایه ۲,۳۸۸,۷۲۸ معاف از بیمه
فوق العاده جمعه کاری (به ازای هر روز) با حقوق پایه ۹۵۵,۴۹۱ مشمول بیمه
فوق العاده شب کاری (به ازای هر ساعت) با حقوق پایه ۱۱۴,۰۵۹ مشمول بیمه
فوق العاده نوبت کاری صبح و عصر (به ازای یک ماه) با حقوق پایه ۷,۱۶۶,۱۸۴ مشمول بیمه
فوق العاده نوبت کاری صبح و عصر و شب (به ازای یک ماه) با حقوق پایه ۱۰,۷۴۹,۲۷۶ مشمول بیمه
فوق العاده نوبت کاری صبح و شب یا عصر و شب (به ازای یک ماه) با حقوق پایه ۱۶,۱۲۳,۹۱۴ مشمول بیمه
حق مسئولیت (توافقی) —– مشمول بیمه
حق جذب (توافقی) —– مشمول بیمه
حق سرپرستی (توافقی) —– مشمول بیمه
حق ایاب و ذهاب (توافقی) —– مشمول بیمه
حق ناهار (توافقی) —– مشمول بیمه
حداقل عیدی و پاداش (برای یک سال کار) ۱۴۳,۳۲۳,۶۸۰ معاف از بیمه
حداکثر عیدی و پاداش (برای یک سال کار) ۲۱۴,۹۸۵,۵۲۰ معاف از بیمه
سنوات (برای یک سال کار) با حقوق پایه ۷۱,۶۶۱,۸۴۰ معاف از بیمه
بازخرید ایام مرخصی ( به ازای هر روز مانده مرخصی) با حقوق پایه برای کارگر مجرد ۳,۱۵۵,۳۹۵ معاف از بیمه

جدول حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

شرایط کارگر حداقل مبلغ حقوق حق بیمه کارگران ۱۴۰۳ حق بیمه کارفرمایان ۱۴۰۳
حقوق فرد مجرد بدون سابقه و فرزند ۹۴,۶۶۱,۸۴۰ ۶,۶۲۶,۳۲۹ ۲۱,۷۷۲,۲۲۴
حقوق فرد مجرد با یک سال سابقه ۹۶,۷۶۱,۸۴۰ ۶,۷۷۳,۳۲۹ ۲۲,۲۵۵,۲۲۴
حقوق فرد مجرد بدون سابقه و با یک فرزند ۱۰۱,۸۲۸,۰۲۴ ۶,۶۲۶,۳۲۹ ۲۱,۷۷۲,۲۲۴
حقوق فرد مجرد با یک سال سابقه و با یک فرزند ۱۰۳,۸۲۹,۰۲۴ ۶,۷۷۳,۳۲۹ ۲۲,۲۵۵,۲۲۴
حقوق فرد متاهل بدون سابقه و فرزند ۹۹,۶۶۱,۸۴۰ ۶,۹۷۶,۳۲۹ ۲۲,۹۲۲,۲۲۴
حقوق فرد متاهل بدون سابقه و یک فرزند ۱۰۶,۸۲۸,۰۲۴ ۶,۹۷۶,۳۲۹ ۲۲,۹۲۲,۲۲۴
حقوق فرد متاهل با یک سال سابقه و بدون فرزند ۱۰۱,۷۶۱,۸۴۰ ۷,۱۲۳,۳۲۹ ۲۳,۴۰۵,۲۲۴
حقوق فرد متاهل با یک سال سابقه و یک فرزند ۱۰۸,۹۲۸,۰۲۴ ۷,۱۲۳,۳۲۹ ۲۳,۴۰۵,۲۲۴

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله همه چیز درباره حق بیمه تامین اجتماعی و شرایط و قوانین آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

تفاوت بیمه اجباری و اختیاری

بیمه بیکاری

یکی از مواردی که به‌عنوان تفاوت مزایای بیمه اختیاری و اجباری شناخته می‌شود، موضوع بیمه بیکاری است. کسانی که برای دریافت بیمه اختیاری اقدام کرده‌اند، باید بدانند که در بیمه اختیاری افراد تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند. بنابراین مهم‌ترین تفاوت مزایای بیمه اختیاری و اجباری در پوشش بیمه بیکاری است.

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی بیمه‌شده در بیمه اختیاری به دلیل نداشتن کارفرما و در واقع به‌دلیل شاغل نبودن در شرکت‌های دارای کد کارگاهی، مشمول قانون بیمه بیکاری نمی‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری را در بلاگ ازکی بخوانید.

مرجع شکایت از بیمه تامین اجتماعی در بیمه خویش‌فرما و اجباری کدام است؟

با الکترونیکی و غیرحضوری شدن برخی از خدمات سازمان تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان برای طرح شکایت باید ابتدا در سایت سازمان ثبت‌نام و سپس تعهدنامه ابلاغ الکترونیکی را تکمیل کنند. در مرحله بعد، می‌توانید در موعد قانونی طرح اعتراض نمایید و شکایت خود را ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید خبر مربوط به نحوه شکایت از بیمه تامین اجتماعی را اینجا بخوانید.

بیمه تامین اجتماعی اجباری و اختیاری در چه مواردی مشترک هستند؟

بیمه تامین اجتماعی اجباری و اختیاری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که پیش‌تر به آن‌ها پرداختیم. در این بخش به بررسی موارد مشترک این ۲ نوع بیمه می‌پردازیم.

  • پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت؛
  • پرداخت هزینه خدمات درمانی؛
  • پرداخت هزینه کفن و دفن (مانند بیمه‌شدگان اجباری)؛
  • وسایل کمک پزشکی (مانند بیمه‌شدگان اجباری).

تفاوت بیمه اختیاری و اجباری

حقوق بازنشستگی بیمه اجباری بیشتر است یا اختیاری؟

باتوجه‌به‌ اینکه پرداخت مستمری بازنشستگی از جمله موارد مشترک بیمه اختیاری و اجباری است، بااین‌حال بیمه اجباری بیشترین میزان مستمری و حقوق را نسبت به بیمه اختیاری به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

نظر شما چیست؛ بیمه اجباری یا اختیاری؟

اکنون که به‌صورت‌کامل با تفاوت بیمه اختیاری و اجباری آشنا شده‌اید، انتخاب برای شما راحت‌تر خواهد بود. در نظر داشته باشید که اصلی‌ترین تفاوت این ۲ نوع بیمه، در حق بیمه پرداختی و برخی پوشش‌ها مانند بیمه بیکاری است. اگر در کارگاهی مشغول به‌ کار هستید، کارفرما موظف است شما را بیمه کند؛ به این‌ترتیب از کلیه مزایای بیمه اجباری بهره‌مند می‌شوید. اما اگر کارفرما ندارید، جای نگرانی نیست! باتوجه‌به میزان حقوق دریافتی خود حق‌بیمه را تعیین و از مزایایی چون بازنشستگی و هزینه‌های درمان در بیمه اختیاری استفاده کنید.

سوالات متداول

  • بیمه اجباری چیست؟
    تمامی کارمندان و کارگرانی که در قبال دریافت دستمزد در شرکت، کارگاه، کارخانه و … مشغول به‌ کار هستند، مشمول قانون کار سازمان تامین اجتماعی شده و مطابق این قانون باید کارفرما آنها را بیمه کند.
  • انواع بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی کدامند؟
    بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرما (بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد) از جمله بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی است.
  • تفاوت مزایای بیمه اختیاری و اجباری در چیست؟
    در بیمه اجباری افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند، اما در بیمه اختیاری چنین پوششی وجود ندارد.
  • چه مواردی جزء تعهدات سازمان تامین اجتماعی در بیمه اختیاری نیست؟
    بیمه‌شدگان بیمه اختیاری مشمول دریافت کمک هزینه ازدواج، ازکارافتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیمه بیکاری نمی‌شوند.
  • بیمه خویش‌فرما چند دسته است؟
    بیمه خویش‌فرما به ۲ دسته بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا